THUNDERSTORMS, HEAVY RAIN & GO AROUND
Tur i oturen kanske man ska säga så slapp jag att uppleva just detta idag uppe i ett flygplan, däremot var det ett flertal andra som fick göra det nu under eftermiddagen. Började först några timmar efter det att jag hade gjort mina flygningar för dagen men jag följde det hela sedan på håll från Märsta. Det var ett rejält åskoväder som drog förbi Arlanda och åtminstone ett plan fick göra go around på grund av regnet, såg helt enkelt inte banan vad de sa på radion i alla fall!
Hörde ett annat bra citat på radion dessutom och grunden till det hela är att när det är upptornande moln så försöker man undvika dessa till varje pris genom att begära nya kurs. Kan bli ordentligt skumpigt annars med både person- såsom flygplansskador som följd. Man begär ofta en annan heading för att undvika just dessa moln och detta fick även vi göra idag tidigt på morgonen. Brukar annars bli värst framåt eftermiddagen men flygtrafikledning brukar alltid acceptera en kursförändring för de har ju knappt något val med tanke på säkerheten för flygplanet i fråga.
I vart fall tillbaka till citatet som en av flygledarna svarade ett plan som begärde en ny kurs: "In these weather conditions you are the boss!". Med andra ord det var fritt fram att undvika molnen på eget bevåg och det har flertalet plan gjort med väldigt ovanliga utflygningar från Arlanda som följd. Cb-moln som det kallas ska man passa sig för som sagt!
Hörde ett annat bra citat på radion dessutom och grunden till det hela är att när det är upptornande moln så försöker man undvika dessa till varje pris genom att begära nya kurs. Kan bli ordentligt skumpigt annars med både person- såsom flygplansskador som följd. Man begär ofta en annan heading för att undvika just dessa moln och detta fick även vi göra idag tidigt på morgonen. Brukar annars bli värst framåt eftermiddagen men flygtrafikledning brukar alltid acceptera en kursförändring för de har ju knappt något val med tanke på säkerheten för flygplanet i fråga.
I vart fall tillbaka till citatet som en av flygledarna svarade ett plan som begärde en ny kurs: "In these weather conditions you are the boss!". Med andra ord det var fritt fram att undvika molnen på eget bevåg och det har flertalet plan gjort med väldigt ovanliga utflygningar från Arlanda som följd. Cb-moln som det kallas ska man passa sig för som sagt!
Strax efter den värsta regnskuren lyfte Thai mot en alldeles svart himmel, regnade helt enkelt för mycket för att ta några bilder tidigare.
INGET MERA VILNIUS!
Simulatorpass igår och ut på linjen återigen idag med den riktigt långa flygdagen dessutom med både Vilnius och Halmstad. Det var antagligen den sista gången jag flög till Vilnius i alla fall på ett bra tag för Skyways har beslutat sig för att lägga ner linjen nu den 2:e juli. Nu återstår bara inrikeslinjer som flygs med Fokkern men även här har det blivit en linje som blivit indragen i Skellefteå.
Jag är glad att jag fick ytterligare en tur till Vilnius så här på slutet och dessutom var vädret kanon idag. Passade på att titta ut lite extra över ett nästintill molnfritt Baltikum och man är lika förvånad varje gång att landskapet är så platt! Få rader idag men här kommer några bilder som får avsluta dagens inlägg.
Min nya kamera fick hänga med idag, full frame 17 mm från en styrmans perspektiv på flight deck!
Full koll på navigationen...karta över luftlederna till höger, plate:arna för Vilnius på ratten och färdplanen i knäet. På grund av "military activity" får man ofta flyga till andra punkter än man skrivit på färdplanen och dessa är inte lätta att varken höra eller veta var de är om man inte har kartan snabbt tillgängligt.
Oerhört platt!
Intaxning till ett remote stand som vi brukar stå på i Vilnius, inte alls i närheten av den ljusblå terminalen direkt. Kontrolltornet med tillhörande byggnad känner ni igen vid det här laget antar jag.
Jag är glad att jag fick ytterligare en tur till Vilnius så här på slutet och dessutom var vädret kanon idag. Passade på att titta ut lite extra över ett nästintill molnfritt Baltikum och man är lika förvånad varje gång att landskapet är så platt! Få rader idag men här kommer några bilder som får avsluta dagens inlägg.
Min nya kamera fick hänga med idag, full frame 17 mm från en styrmans perspektiv på flight deck!
Full koll på navigationen...karta över luftlederna till höger, plate:arna för Vilnius på ratten och färdplanen i knäet. På grund av "military activity" får man ofta flyga till andra punkter än man skrivit på färdplanen och dessa är inte lätta att varken höra eller veta var de är om man inte har kartan snabbt tillgängligt.
Oerhört platt!
Intaxning till ett remote stand som vi brukar stå på i Vilnius, inte alls i närheten av den ljusblå terminalen direkt. Kontrolltornet med tillhörande byggnad känner ni igen vid det här laget antar jag.
SIMMA LUGNT!
Efter helgens utflykt och midsommarfirande på Ven var det imorse dags för att flyga upp till Stockholm igen, klockan 06.45 från Ängelholm och därefter direkt in i simulatorn. Sex månader sedan sist jag tog plats i burken och jag måste erkänna att det kändes lite märkligt även om det varit ens hem under hela hösten.
En klarblå himmel och sommarvärme förbyttes mot minimumväder och minusgrader i Sundsvall för en flygning till Umeå. Vi kom faktiskt till Umeå men inte utan problem...elfel under cruise och motorbrand på ILS-inflygningen till bana 32. Meningen var att vi då skulle landa men simulatorn ville annat och gav oss istället en för stor avvikelse på den horistontella hjälpmedlet (LLZ) och då var det bara att göra en go around. Instruktören hade inget med detta att göra så simulatorn lever sitt egna liv helt enkelt. Nu när det blev go around och ny inflygning blev det istället att försöka åtgärda och stänga ner den motor som brann. Det gick inte att släcka och det blev till att landa med en brinnande motor men frågan återstår nog om flygplansskrovet kunnat stå emot en brand så länge som det ändå tog att göra ett nytt landningsförsök...men det är inget som simulatorn kan simulera direkt. Den frågan förblir obesvarad!
Efter den flighten blev det till att öva motorbortfall och inflygningar på en motor både för mig och kapten. Tyckte faktiskt att nödprocedurerna satt riktigt bra trots att man varit ifrån det så länge, det känns ju tryggt både för mig själv och passagerarna antar jag. Det viktigaste är att behålla lugnet och arbeta metodiskt så går det alltid betydligt enklare även om situationen är stressad! OPC:n slutade med att göra tre CAT II-inflygningar för att bibehålla den statusen, det vill säga att landa när sikten bara är 300 m! Nu gäller min Fokker 50 behörighet ytterligare ett halvår hos Avia Express i alla fall.
En klarblå himmel och sommarvärme förbyttes mot minimumväder och minusgrader i Sundsvall för en flygning till Umeå. Vi kom faktiskt till Umeå men inte utan problem...elfel under cruise och motorbrand på ILS-inflygningen till bana 32. Meningen var att vi då skulle landa men simulatorn ville annat och gav oss istället en för stor avvikelse på den horistontella hjälpmedlet (LLZ) och då var det bara att göra en go around. Instruktören hade inget med detta att göra så simulatorn lever sitt egna liv helt enkelt. Nu när det blev go around och ny inflygning blev det istället att försöka åtgärda och stänga ner den motor som brann. Det gick inte att släcka och det blev till att landa med en brinnande motor men frågan återstår nog om flygplansskrovet kunnat stå emot en brand så länge som det ändå tog att göra ett nytt landningsförsök...men det är inget som simulatorn kan simulera direkt. Den frågan förblir obesvarad!
Efter den flighten blev det till att öva motorbortfall och inflygningar på en motor både för mig och kapten. Tyckte faktiskt att nödprocedurerna satt riktigt bra trots att man varit ifrån det så länge, det känns ju tryggt både för mig själv och passagerarna antar jag. Det viktigaste är att behålla lugnet och arbeta metodiskt så går det alltid betydligt enklare även om situationen är stressad! OPC:n slutade med att göra tre CAT II-inflygningar för att bibehålla den statusen, det vill säga att landa när sikten bara är 300 m! Nu gäller min Fokker 50 behörighet ytterligare ett halvår hos Avia Express i alla fall.
GLAD MIDSOMMAR!
Midsommarafton idag och snart är dags att bege sig mot Ven mitt i Öresund, tyvärr blir det ingen flygning dit idag utan man får nöja sig med att åka båt från Landskrona. Ska bli riktigt kul att träffa sina kompisar hemifrån som man inte gör alltför ofta annars och dessutom ser vädret riktigt lovande ut! Har faktiskt bara varit på Ven en gång tidigare men har ju flugit över ön ett antal gånger med Cirrusen. Sista flygning som jag och Johannes gjorde med Cirrusen var just över Ven faktiskt och den ser inbjudande ut speciellt om det är lika bra väder idag som på bilden!
Glad midsommar!
Glad midsommar!
TEMA: NORWEGIAN
Dags för ytterligare en norrman tycker jag, denna gång blir det en norsk entreprenör vid namn Sam Eyde! Det är framförallt de nya 737NG det vill säga version -800 som har skandinaver på stjärtfenorna, de äldre Classic-versioner flyger för det mesta runt med vit sjärtfena tyvärr. Det är extra roligt att fotografera just Norwegian-planen i och med två piloter man delar lägenhet med flyger för Norwegian och som man dessutom därmed ibland fångar på bild! Sjysst winglet passagerarna har att titta på också för den delen, man glömmer nog inte vilket bolag man sitter i direkt!
Boeing 737-800 (LN-NOI) med den norske entreprenören Sam Eyde.
DTD
Idag har man varit DTD från klockan 05.00 till 19.00 vilket innebär att jag ska vara tillgänglig för att flyga i fall det skulle behövas. DTD betyder disponibel dag men tjänstgöringen skall ligga inom det tidsintervall som är angivet och kan med andra ord inte överstiga 19.00 ikväll. Än så länge har det inte behövts som ni förstår och det kan inte bli något heller med tanke på att det bara är dryga 45 minuter kvar. Imorgon och resten av helgen är jag faktiskt ledig och kommer därför vara hemma i Skåne över midsommar. Flyger hem lite senare ikväll, fördelen med just DTD var ju att jag med säkerhet kunde boka en biljett efter 19.00 och samtidigt veta att jag verkligen är ledig då.
Dagen har annars gått till att läsa på en del inför tentamen i Human Factors, har väl i vanlig ordning inte blivit så mycket läst som man planerat men man underskattar i regel alltid hur lång tid det tar att läsa!
Dagen har annars gått till att läsa på en del inför tentamen i Human Factors, har väl i vanlig ordning inte blivit så mycket läst som man planerat men man underskattar i regel alltid hur lång tid det tar att läsa!
TVÅ DAGAR HUMAN FACTORS
Två långa dagar i skolbänken är till ända och sista kursträffen i Human Factors är avklarad, nu återstår bara en tenta om några veckor. Det har varit två intressanta dagar med genomgång av flera olika HF-områden samt presentation av våra inlämningsuppgifter. Gårdagen avslutades med att hela klassen grillade i Sigtuna och ett antal volleybollmatcher. Volleyboll är lite av klass 08:s signum, vi spelade nästintill dagligen när vi var nere i Ljungbyhed och det var nog fler än jag som har saknat det riktigt mycket. Det var helt enkelt gamla goda tider igår när alla var samlade och som alltid kändes det som man aldrig har varit ifrån varandra. Vi är verkligen ett sammansvetsat gäng och kommer förhoppningsvis vara så för alltid!
Mina två inlämningsuppgifter som jag även presenterat i dagarna, Air Transat flight AT236 och Commonality som Human Factors-ämne.
Mina två inlämningsuppgifter som jag även presenterat i dagarna, Air Transat flight AT236 och Commonality som Human Factors-ämne.
Johannes presenterade Luxair 9642-olyckan i Luxembourg med en Fokker 50...
...medan Mattias presenterade Colgan 3407-olyckan i Buffalo med en Dash 8-400.
GOTLAND: SVERIGES SVAR PÅ MALLORCA
En intensiv eftermiddag med fyra leggar Visby-Arlanda-Visby-Bromma-Visby och bara korta turnarounder. I sin helhet en ganska kort studiedag får man väl kalla det och inte helt fel att flyga ett eftermiddagspass för en gångs skull heller även om jag föredrar morgonarna annars. Hade gott om tid att njuta av den stora frukostbuffen här på Strand hotell imorse med andra ord och det var nog första gången faktiskt.
Visby börjar verkligen vakna till liv nu sommartid och flygresenärerna från när och fjärran verkar strömma hit både reguljärt och med charter. Idag liksom igår har det varit fullt med plan på plattan, utöver Skyways och Gotlandsflyg som flyger här i vanliga fall har åtmisntone följande bolag Visby som sommardestination: Air Baltic, Air Berlin, City Airline och SAS. Bra aktivitet på flygplatsen får man säga och enda skillnaden mot Palma de Mallorca är nog att det är betydligt fler props här och desto färre widebodies! : )
Nu är det snart dags för mig och kapten att gå ner till O'Leary's igen för kvällens fotbollsmatch och tidigt imorgonbitti blir det passivt tillbaka för två dagar i skolbänken. Fokkern får agera "skolskjuts"!
City Airline med Embraer 145 men ingen TFHS08 styrman vad jag kunde höra.
Rakt över Stockholm idag också kurs mot Visby.
Tre plan på visual approach till Visby nu ikväll...Skyexpress as number 1 med mig som PF, Gotlandsflyg ATR 72 as number 2 och sen även en Kullaflyg Saab 340 från Ängelholm as number 3.
Visby börjar verkligen vakna till liv nu sommartid och flygresenärerna från när och fjärran verkar strömma hit både reguljärt och med charter. Idag liksom igår har det varit fullt med plan på plattan, utöver Skyways och Gotlandsflyg som flyger här i vanliga fall har åtmisntone följande bolag Visby som sommardestination: Air Baltic, Air Berlin, City Airline och SAS. Bra aktivitet på flygplatsen får man säga och enda skillnaden mot Palma de Mallorca är nog att det är betydligt fler props här och desto färre widebodies! : )
Nu är det snart dags för mig och kapten att gå ner till O'Leary's igen för kvällens fotbollsmatch och tidigt imorgonbitti blir det passivt tillbaka för två dagar i skolbänken. Fokkern får agera "skolskjuts"!
City Airline med Embraer 145 men ingen TFHS08 styrman vad jag kunde höra.
Rakt över Stockholm idag också kurs mot Visby.
Tre plan på visual approach till Visby nu ikväll...Skyexpress as number 1 med mig som PF, Gotlandsflyg ATR 72 as number 2 och sen även en Kullaflyg Saab 340 från Ängelholm as number 3.
FOKKER VS. GRIPEN
Precis anlänt till ett soligt Visby och följer sista delen av brölloppet på hotellet. Vigseln hann man faktiskt se även den precis innan avgång på Skyways-kontoret, det var faktiskt en tomflygning över till ön idag så det var inte så strikt med punktligheten som tur var. Ett historiskt ögonblick vilket man från och med nu kommer förknippa med Skyways och till råga på allt blev det så gott som en lågflygning över Stockholm city av någon anledning. Inte en enda Stockholmare kan ha missat soloformationen av en Fokker som vi bjöd på, slår en aning högre en Gripen-formation eller vad säger ni!? Skämt å sidor men det var faktiskt lite häftigt att bli radarvektorerad rakt över stan och relativt lågt dessutom 4000-5000 fot, även om inte vi såg brudparet kanske de såg Fokkern! Mycket snack om brölloppet på frekvensen dessutom, bland annat av en intresserad Lufthansa!
Nu är det snart dags för en bit mat på O'Leary's med kapten samt en intressant fotbollsmatch med en dansk seger förhoppningsvis. Imorgon blir det fyra leggar Visby-Arlanda och sen ytterligare en natt här i Visby innan det blir de två sista kursträffarna i Human Factors på måndag och tisdag.
Nu är det snart dags för en bit mat på O'Leary's med kapten samt en intressant fotbollsmatch med en dansk seger förhoppningsvis. Imorgon blir det fyra leggar Visby-Arlanda och sen ytterligare en natt här i Visby innan det blir de två sista kursträffarna i Human Factors på måndag och tisdag.
ÄNDRAT SCHEMA
Det blev en del ändringar i gårdagens flygschema och tyvärr två inställda flygningar för min del, men det är sånt som händer och inte mycket man kan göra någonting åt. Den sista tur/returen Halmstad-Bromma var det som blev inställd dels på grund av sjukdom och dels på grund av att en maskin skulle på service. Till Vilnius och tillbaka blev det i alla fall och även en flygning ner till Halmstad efter det att en kapten blivit inringd att flyga med mig. Därifrån blev det sedan passivt upp till Stockholm/Arlanda igen för en natt i Märsta där jag nu sitter och väntar på om det kommer bli en flygning till Visby idag eller ej. Det verkar fortfarande vara kort om folk så det är inte säkert att det kommer bli något men det får väl tiden utvisa nu under förmiddagen.
Flighterna igår finns väl inte alltför mycket att berätta om utan allt flöt på väldigt bra, landade en halvtimme tidigt i Vilnius och startade en bra bit innan tidtabell därifrån också. Vet inte riktigt varför det blev så för vi följde den vanliga färdplanen och hade inte direkt någon medvind. Finns en grymt skön flygledare på Riga Control i alla fall, han snackar som en robot och det låter riktigt coolt. Synd att man inte kan få ner det i skrift hur det låter och en inspelning vågar jag mig nog inte på tyvärr. Häftig röst minst sagt!
Har i alla fall hunnit få några bilder på de japanska 747:orna nu när man fick komma till Märsta istället, stod väldigt fint uppradade borta på ramp M och glänste i morgonsolen. Hoppas kunna få lite mer actionbilder när de lyfter, men än så länge vet jag inte när de avgår...det lär ju bli efter brölloppet den saken är väl ganska säker i alla fall. Får väl passa på att gratulera Victoria och Daniel samt tacka för att de lyckats få hit så häftiga plan! :)
Flighterna igår finns väl inte alltför mycket att berätta om utan allt flöt på väldigt bra, landade en halvtimme tidigt i Vilnius och startade en bra bit innan tidtabell därifrån också. Vet inte riktigt varför det blev så för vi följde den vanliga färdplanen och hade inte direkt någon medvind. Finns en grymt skön flygledare på Riga Control i alla fall, han snackar som en robot och det låter riktigt coolt. Synd att man inte kan få ner det i skrift hur det låter och en inspelning vågar jag mig nog inte på tyvärr. Häftig röst minst sagt!
Har i alla fall hunnit få några bilder på de japanska 747:orna nu när man fick komma till Märsta istället, stod väldigt fint uppradade borta på ramp M och glänste i morgonsolen. Hoppas kunna få lite mer actionbilder när de lyfter, men än så länge vet jag inte när de avgår...det lär ju bli efter brölloppet den saken är väl ganska säker i alla fall. Får väl passa på att gratulera Victoria och Daniel samt tacka för att de lyckats få hit så häftiga plan! :)
2 x Japan Air Force - Boeing 747-400
EN FLYGHELG
Det stundande brölloppet här i Stockholm i helgen har väl ingen direkt missat och nu börjar gästerna droppa in både på Arlanda samt Bromma. Har varit en del businessjets på Arlanda idag från diverse länder men även några modeller större från vissa. Den japanske kejsaren flög hit med två Boeing 747-400!
Tyvärr har det inte blivit några bilder ännu, men de finns i vart fall uppställda här på Arlanda om man vill åka förbi och titta. Får väl se om jag får möjlighet att ta några bilder i dagarna men det kan bli svårt för imorgon ska jag själv ut på turné med övernattningar både i Halmstad och Visby under hela helgen. Men innan man är i Halmstad och kan skriva nästa inlägg ska först en "longhaul" flygas till Vilnius imorgonbitti, ingen garanti att man orkar skriva imorgon kväll dock!
Tyvärr har det inte blivit några bilder ännu, men de finns i vart fall uppställda här på Arlanda om man vill åka förbi och titta. Får väl se om jag får möjlighet att ta några bilder i dagarna men det kan bli svårt för imorgon ska jag själv ut på turné med övernattningar både i Halmstad och Visby under hela helgen. Men innan man är i Halmstad och kan skriva nästa inlägg ska först en "longhaul" flygas till Vilnius imorgonbitti, ingen garanti att man orkar skriva imorgon kväll dock!
INSTÄLLDA FLYG
Det har inte varit mycket aktivitet för det svenska inrikesflyget idag av förklarliga skäl, så här såg ett screenshot ut för ankomsterna på Swedavia.se under förmiddagen! Inslag om strejken har gått varmt på nyheterna nu ikväll och där har varit flertalet intervjuer med bland annat anställda från Avia Express. Sympatistrejken avslutades annars klockan 13.00 idag medan regionalbolagen fortsätter till 23.00 ikväll. Imorgon ska flygningarna gå som planerat, själv har jag en ledig dag men på fredag kommer det bli flygning igen även för min del antagligen.
Det har varit fint sommarväder i Stockholm med klarblå himmel under förmiddagen och givetvis var man ute med kameran en sväng. Får väl passa på att visa upp dagens höjdpunkt, Silverjet heter bolaget och trafikerar inte Arlanda i vanliga fall men just idag flög den för Syrian Air. Har även blivit en del plugg, gymmet och givetvis två VM-matcher...snart dags för dagens sista så nu håller man tummarna för Sydafrika givetvis!
Någon som vet vad det är för typ samt vilket land bolaget kommer ifrån? :)
Det har varit fint sommarväder i Stockholm med klarblå himmel under förmiddagen och givetvis var man ute med kameran en sväng. Får väl passa på att visa upp dagens höjdpunkt, Silverjet heter bolaget och trafikerar inte Arlanda i vanliga fall men just idag flög den för Syrian Air. Har även blivit en del plugg, gymmet och givetvis två VM-matcher...snart dags för dagens sista så nu håller man tummarna för Sydafrika givetvis!
Någon som vet vad det är för typ samt vilket land bolaget kommer ifrån? :)
SYMPATISTREJK
Stundande strejk imorgon igen men åkte trots det upp till Stockholm på den flight som jag sedan tidigare var bokad på från Ängelholm. Har faktiskt ingen aning vad som kommer hända och hur länge vi nu kommer strejka, imorgon sympatistrejkar så gott som alla bolag på den svenska marknaden (SAS, Norwegian, Malmö Aviation m.fl.) mellan 05.00 och 13.00. Men ska jag vara ärlig vet jag inte vad som är tanken för regionalbolagen men jag tror att strejken fortlöper för oss även efter det. Men det är lika bra att vara på plats i fall allt skulle lösa sig men imorgon blir det ingen Skellefteå tur/retur som jag annars var planerad för, den saken är säker!
Precis bankat höger med en fin överblick av Ängelholms flygplats efter start från bana 32, även en tvärbana är synlig men denna används inte längre sedan F10:s nedläggning.
Vidvinkelbild på 17 mm över ett molnigt Stockholm från 22F vilket gör att både vingen och horisontala stabben kommer med i bilden.
INLÄMNINGSUPPGIFT
En måndag i Helsingborg med hemstudier kan man väl kalla det, givetvis har det blivit lite VM-fotboll också! Två inlämningsuppgifter i Human Factors är så gott som färdiga och ska snart skickas in till kursanvarige. Nästa vecka är det presentation av dessa då det är sista kursträffen uppe i Stockholm.
Inlämningsuppgifterna skulle dels behandla en flygolycka eller händelse med positiv utgång och dels ett "Human factors"-ämne. Minnet är bra men ibland kort känner jag, men jag tror faktiskt inte jag har sagt vad det blev för ämnen för min del. Flyghändelse med positiv utgång blev det i alla fall i form av Air Transat Airbus A330 som gledflög över Atlanten och nödlandade på Azorerna samt Fleet commonality.
Imorgon är det dags att bege sig norrut igen så får man väl se om det blir flygning eller strejk på onsdag, upp till Stockholm måste man i alla fall.
Inlämningsuppgifterna skulle dels behandla en flygolycka eller händelse med positiv utgång och dels ett "Human factors"-ämne. Minnet är bra men ibland kort känner jag, men jag tror faktiskt inte jag har sagt vad det blev för ämnen för min del. Flyghändelse med positiv utgång blev det i alla fall i form av Air Transat Airbus A330 som gledflög över Atlanten och nödlandade på Azorerna samt Fleet commonality.
Imorgon är det dags att bege sig norrut igen så får man väl se om det blir flygning eller strejk på onsdag, upp till Stockholm måste man i alla fall.
AVIA EXPRESS FLYTTAR
Avia Express har beslutat sig för att flytta stora delar av verksamheten vilket inkluderar huvudkontor och den tekniska avdelningen från Stockholm/Arlanda till Jönköping. Hur detta kommer påverka linjenät och liknade kan man ju undra men jag hoppas i alla fall att man får ha kvar sin Arlanda-bas fram till det är dags för examen. Flygbranschen är ju som sagt väldigt oviss och mycket kan hända på kort tid, man har ju redan under detta halvår man har flugit ute på linjen varit med om väldigt mycket. Mer om Avia Express flytten kan ni läsa på Flygtorget på länken nedan.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8094
TFHS 10
Den sista omgången TFHS:are som antagligen kommer utbildas i Ljungbyhed hade kursstart i måndags och har redan fått göra sitt första flygpass i veckan. Igår var det välkomstfest som stod på schemat och en överraskande sådan dessutom för de nya vilket är en gammal tradition på TFHS. Roligt att man själv hade möjlighet att vara med dessutom men tyvärr var jag en av få från TFHS 08 då de flesta var ute och flög på bolagen. Ljunghusen var sig likt annars och det var lite av en nostalgisk känsla att vara tillbaka. Återstår bara att hälsa alla 10:or välkomna till en av de absolut bästa universitetsutbildningar man kan bli antagen till och ett stort tack till 09:orna som arrangerade den lyckade festen!
CHECK-IN
Efter en vecka med tvådagar strejk, två långa flygdagar i onsdags och torsdags avslutade jag min vecka med en enkeltur till Halmstad. Betydligt sämre väder över hela Sverige för tillfället med en indragande front med mycket moln och nederbörd vilket gjorde att man inte kunde välja det förtryckta alternativet Ängelholm idag. Där var det dimma och i Malmö likaså, inte mycket bättre i Jönköping heller så det slutade med att vi använde Växjö som alternativ. Briefingen med kapten innan man går ut till flygplanet görs på TCC som är ett hus inne på plattan vid terminal 3, har nog visat upp det tidigare här på bloggen. Detta hus har Skyways haft i många år men nu nästa vecka är det historia, huset ska rivas för att göra plats åt ytterligare ett eller flera flygplan och det kommer bli en ny incheckningslokal uppe på kontoret. För egen del blir det nu en ledig helg plus ytterligare några dagar hemma i Helsingborg.
Det är bäst att ha allt vad gäller väder, bränsle, alternativ klart för sig när kapten kommer och detta underlag skriver man ut här i briefingrummet.
CHICAGO BLACKHAWKS STANLEY CUP-MÄSTARE!!!
Idag blir det ett inlägg som inte direkt är tillägnat flyget först och främst men en liten anknytning brukar det alltid bli och det blir det även idag! Först och främst måste jag bara få gratulera mitt favorithockeylag i NHL, Chicago Blackhawks som efter 49 års väntan äntligen fått lyfta Stanley Cup-bucklan igen! Har ju själv varit en rätt aktiv hockeyspelare, inte på den högsta nivån direkt men det har ändå varit en stor del av mitt liv med träning eller match nästintill dagligen. Det är faktiskt bara tre år sedan jag la skridskorna på hyllan. Chicago Blackhawks har alltid varit favoriterna av någon anledning och har dessutom de överlägset snyggaste tröjorna och logo!
För några år sedan var jag med familjen och såg Chicago spela i hemma-arenan United (Airlines) Center, det var sista matchen för säsongen med många priser att vinna för publiken. Det hela slutade med att jag vann två flygbiljetter med United Airlines till valfri destination i Nordamerika, får väl tacka Blackhawks för det helt enkelt! Så långt som möjligt gällde och då blev det Hawaii! Vinsten användes på flygningen San Francisco - Honolulu medan jag själv fick betala flygningen till San Francisco men det kunde man ju stå ut med när man nu vunnit det andra.
United Airlines flyger Boeing 757, 767 eller 777 till Honolulu så då var valet enkelt...det fick bli "Triple seven" givetvis, speciellt när man inte flugit med den typen tidigare. Till San Francisco blev det också United Airlines med en 747-400 från Frankfurt, grym resa måste jag säga och jag får väl villigt erkänna att man haft lite tur på sistone vad gäller att vinna resor. Det är riktigt häftigt att ha varit på Hawaii men jag vet inte om jag kan rekommendera att bara åka dit för den sakens skull utan det ska nog vara kombinerat med något annat då. Chicago däremot kan jag verkligen rekommendera, den staden har allt och lite till!
Skylinen ute vid Waikki Beach med en regnbåge som tittar fram även där tydligen!
Häftig natur på Hawaii helt klart och med en United Airlines 767 som precis startat från flygplatsen, bilden tagen när man var ute och fiskade svärdfisk i Stilla havet.
Triple Seven, grym!
För några år sedan var jag med familjen och såg Chicago spela i hemma-arenan United (Airlines) Center, det var sista matchen för säsongen med många priser att vinna för publiken. Det hela slutade med att jag vann två flygbiljetter med United Airlines till valfri destination i Nordamerika, får väl tacka Blackhawks för det helt enkelt! Så långt som möjligt gällde och då blev det Hawaii! Vinsten användes på flygningen San Francisco - Honolulu medan jag själv fick betala flygningen till San Francisco men det kunde man ju stå ut med när man nu vunnit det andra.
United Airlines flyger Boeing 757, 767 eller 777 till Honolulu så då var valet enkelt...det fick bli "Triple seven" givetvis, speciellt när man inte flugit med den typen tidigare. Till San Francisco blev det också United Airlines med en 747-400 från Frankfurt, grym resa måste jag säga och jag får väl villigt erkänna att man haft lite tur på sistone vad gäller att vinna resor. Det är riktigt häftigt att ha varit på Hawaii men jag vet inte om jag kan rekommendera att bara åka dit för den sakens skull utan det ska nog vara kombinerat med något annat då. Chicago däremot kan jag verkligen rekommendera, den staden har allt och lite till!
Skylinen ute vid Waikki Beach med en regnbåge som tittar fram även där tydligen!
Häftig natur på Hawaii helt klart och med en United Airlines 767 som precis startat från flygplatsen, bilden tagen när man var ute och fiskade svärdfisk i Stilla havet.
Triple Seven, grym!
STREJKEN UPPSKJUTEN, NYA FLYGNINGAR IDAG
Strejken är uppskjuten en vecka och kommer träda i kraft igen den 16 juni om inte Svensk Pilotförening och flygarbetsgivarna funnit en lösning i förhandlingarna till dess. Idag skulle annars hela det svenska flyget i praktiken stått stilla men i sista stund tog medlarna hjälp av en inte tidigare använd paragraf vid avtalsstrid och sköt upp strejken, mer om detta kan ni läsa här.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8088
Det blev alltså flygning för min del och idag har jag varit ute på långturen och totalt fem leggar till Vilnius, Bromma och Halmstad. Det blev en extra lång dag med tanke på att vi blev en timme sena till Vilnius på grund av dels en sent ankommande maskin men även på grund av det fanns ett tekniskt problem med navigationshjälpmedlen som dessutom behövde bytas. Redan innan vi kommit iväg stod det ganska självklart att det skulle bli svårt att hålla tidtabellen på eftermiddagen då vi även behövde en lunchrast på Arlanda. Entimmes-förseningen på morgonen hade vi dock kortat ner till endast 20 minuter när vi satte hjulen i backen på sista leggen, men trots detta gick vi över vår tjänstgöringstid en aning enligt Subpart Q som är ett reglemente som styr detta med tjänstgöringstid. Ett väldigt invecklat och komplicerat system som jag knappt vågar gå in djupare på men i vart fall så krävs det lika lång vila för oss inatt som den tjänstgöringstid vi har haft idag. Detta medför att vi inte kommer kunna gå på tidtabell imorgon till Bromma utan denna kommer bli en aning sen. Just sådana här långa dagar blir marginalerna rätt små som ni märker och typiskt nog hände ett par saker som inte förbättrade situationen direkt. Det blev i alla fall totalt 7,2 h i flygtid! : )
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8088
Det blev alltså flygning för min del och idag har jag varit ute på långturen och totalt fem leggar till Vilnius, Bromma och Halmstad. Det blev en extra lång dag med tanke på att vi blev en timme sena till Vilnius på grund av dels en sent ankommande maskin men även på grund av det fanns ett tekniskt problem med navigationshjälpmedlen som dessutom behövde bytas. Redan innan vi kommit iväg stod det ganska självklart att det skulle bli svårt att hålla tidtabellen på eftermiddagen då vi även behövde en lunchrast på Arlanda. Entimmes-förseningen på morgonen hade vi dock kortat ner till endast 20 minuter när vi satte hjulen i backen på sista leggen, men trots detta gick vi över vår tjänstgöringstid en aning enligt Subpart Q som är ett reglemente som styr detta med tjänstgöringstid. Ett väldigt invecklat och komplicerat system som jag knappt vågar gå in djupare på men i vart fall så krävs det lika lång vila för oss inatt som den tjänstgöringstid vi har haft idag. Detta medför att vi inte kommer kunna gå på tidtabell imorgon till Bromma utan denna kommer bli en aning sen. Just sådana här långa dagar blir marginalerna rätt små som ni märker och typiskt nog hände ett par saker som inte förbättrade situationen direkt. Det blev i alla fall totalt 7,2 h i flygtid! : )
Även om det nu är nästintill sommar kan det fortfarande vara riktigt kallt i molnen vilket märktes direkt både på vindrutan och vingarna samtidigt som hastigheten sjönk ett antal knop. Heavy anti-ice på men ändå var det svårt att få bort allt med "gummi-bootsen" som vi skjuter bort isbildningen med.
TEMA: NORWEGIAN
Fortsatt strejk idag med tid över till annat, det har redan blivit ett par bilder ute i det fina vädret samt en kopp kaffe framför datorn. Nu sitter jag och väntar på att mina pilotskjortor ska bli klara i tvättmaskinen, gäller att passa på att få de rena och fina nu när de ändå inte används på några dagar. Hade i och för sig även behövt kemtvätta min uniform men den får nog vänta till det längre sommaruppehållet så småningom.
Jag tänkte dessutom introducera ett nytt tema här idag på bloggen och det kommer bli med fokus på Norwegians stjärtfenor vilka numera pryds av kända skandinaver. Från början var nog tanken att enbart att ha sina egna kända landsmän på fenorna men i takt med att flottan växte fanns det tydligen inte tillräckligt många. Med tanke på att Norwegian även har bas i Stockholm och Köpenhamn var det väl ganska naturligt att även ha kända svenskar och danskar på fenorna, men en aning märkligt är det ju trots allt att det står Norwegian på planet medan det exempelvis sitter en svensk kändis på fenan! I vart fall är det ett roligt inslag speciellt om du nu är intresserad av fotografi!
Jag tänkte dessutom introducera ett nytt tema här idag på bloggen och det kommer bli med fokus på Norwegians stjärtfenor vilka numera pryds av kända skandinaver. Från början var nog tanken att enbart att ha sina egna kända landsmän på fenorna men i takt med att flottan växte fanns det tydligen inte tillräckligt många. Med tanke på att Norwegian även har bas i Stockholm och Köpenhamn var det väl ganska naturligt att även ha kända svenskar och danskar på fenorna, men en aning märkligt är det ju trots allt att det står Norwegian på planet medan det exempelvis sitter en svensk kändis på fenan! I vart fall är det ett roligt inslag speciellt om du nu är intresserad av fotografi!
Boeing 737-800 (LN-NOP) med den norska författaren Camilla Collett.
FLYGSTREJK IGEN
Om man sett nyheterna idag på morgonen har man antagligen inte kunnat undgå att det nu återigen råder flygstrejk bland regionalbolagen. Medlingen mellan pilotföreningen och flygarbetsgivarna har ännu inte kommit fram till ett avtal som är acceptabelt. Jag själv skulle redan igår flugt passivt upp till Skellefteå och därifrån flugit morgonavgångarna till Stockholm/Arlanda både idag måndag och imorgon tisdag. Känns rätt skönt att man fick stanna kvar i Märsta istället för att varit strandsatt uppe i Norrland några dagar. Man har ju en del att göra vad gäller de akademiska studierna så man har inga problem att fylla dagen med arbete i vart fall.
Alla avgångar idag är inställda som ni förstår och beslut om morgondagen har antagligen inte tagits ännu. Skulle strejken fortsätta kommer även alla andra svenska bolag sympatistrejka på onsdag för att sätta ytterligare press på flygarbetsgivarna. Jag skulle inte rekommendera er att boka någon flygresa på onsdag med andra ord för risken är stor att ni inte kommer iväg!
Alla avgångar idag är inställda som ni förstår och beslut om morgondagen har antagligen inte tagits ännu. Skulle strejken fortsätta kommer även alla andra svenska bolag sympatistrejka på onsdag för att sätta ytterligare press på flygarbetsgivarna. Jag skulle inte rekommendera er att boka någon flygresa på onsdag med andra ord för risken är stor att ni inte kommer iväg!
REGN + SOL = REGNBÅGE
Måste bara dela med mig med kvällens helt underbara utsikt från balkongen. På bara några få minuter blev hela himmeln svart, regnet öste ner men ändå lyckades solen titta fram och skapa denna dubbla regnbåge! Tror aldrig jag sett en så komplett och kraftfull regnbåge någon gång tidigare. Wow säger jag bara! Pricken över i:et hade ju varit om något plan hade startat från 19R och stigit upp igenom regnbågen istället för landning 01L som 737:an från SAS är på väg till...men man kan inte få allt!
COMEBACK FÖR CONCORDE!?
Det känns knappast troligt att det blir så men läste en artikel att det finns planer på att låta Concorde göra comeback under OS-invigningen i London 2012. Skulle så bli fallet är det nog bara för just invigningen som Concorde kommer göra en flygning, att det återigen skulle bli linjetrafik med Concorde tror jag tyvärr inte är möjligt. Det är alldeles för många faktorer som talar emot det. Men vad häftigt det skulle vara, kommer fortfarande ihåg det grymma motorljudet som ingen annan maskin kommer i närheten av när jag tog dessa bilder!
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article7229805.ab
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article7229805.ab
TFHS PÅ SYDNYTT
Tre leggar igår och inte mycket tid över till ett inlägg men det kommer nu istället. Bromma tur och retur från Halmstad blev det till att börja med, jag var PF på båda leggarna i och med att jag "bara" var PF två av fem leggar dagen innan. Vindstruten i Halmstad rörde sig knappt och det var en underbart fin morgon när vi steg upp i en klarblå himmel från det gröna fina landskapet i Halland. Vädret var kanon hela sträckan och även i Stockholm bjöds det på liknande väder. Inga direkta förändringar på vägen ner till Halmstad, klart väder med grym utsikt över Vättern och Vänern på mycket långt håll. Väl på marken i Halmstad blev det kaptensbyte och dessutom en linecheck på just kaptenen, jag hade ju min för någon månad sedan. I och med att det var linecheck blev jumpseatet upptaget vilket var riktigt oturligt för en av mina bästa vänner som annars skulle få sitta där på flygningen upp till Arlanda. Istället blev det att njuta av komforten i kabinen på Fokkern och höra min skånska stämma på PA:t i och med att jag på denna legg var PNF. För er som inte vet vad PA är så är det när man pratar med passagerarna över audiosystemet om återstående flygtid, väder och vind på destination etc. Alltid kul att få besök uppe i Stockholm av polarna och efter landning blev det sedan en eftermiddag i Stockholm med shopping och chill på uteservering. Sommaren är här som sagt!
Vättern med Visningsö...
...och Jönköping vid sjöns södra strand.
Hotet om nedläggning och flytt av verksamheten på TFHS kvarstår och detta uppmärksammades för ett tag sedan i flertalet tidningar. Nu har även Sydnytt varit på besök på skolan och gjort ett tv-inslag för att uppmärksamma politikerna om vikten av att en akademisk pilotutbildning verkligen behövs, både rektor och en av de nuvarande studenterna intervjuas och kan ses på länken nedan.
EN HELDAG I FOKKERN
En lång dag snart till ända som har bestått av fem leggar och sju nya blocktimmar och nu en hotellnatt i Halmstad. Ni har säkerligen memorerat rutten som gäller när man hamnar i Halmstad men för tydlighetens skull tar jag den en gång till. Först Vilnius tur och retur från Stockholm/Arlanda, därefter till Halmstad och därifrån sedan till Stockholm/Bromma och tillbaka. En lång dag som sagt och väldigt intensiv med bara en kort lunchrast på Arlanda men samtidigt väldigt varierad med fyra flygplatser att besöka.
Med dessa få rader samt en update av loggen blir det slut på dagens inlägg redan nu för tröttheten börjar smyga sig på och det är nog dags att ladda batterierna inför morgondagens tre leggar. Förhoppningsvis kan man få till ett eller flera längre inlägg i helgen då man är ledig eller i den kommande veckan då det fortfarande lutar åt ny strejk måndag till onsdag.
Ännu ett klassiskt "inflight shot" vilket idag även innehåller Gotska Sandön som passerades ovanligt nära under flygningen mot Vilnius, ön kanske inte är alltför synlig på denna bild dock men den finns där i diset.
EN HELDAG MED HUMAN FACTORS
En heldag teori med hela klassen på Oxford Aviation Academy där det idag var fokus på ledarskap och olika kulturer. Återigen och som på alla andra kurser i CRM, Human Factors, Human Performance & Limitations etc. blev det diskussioner om Teneriffa-olyckan som fortfarande är den värsta flygolyckan i historien. Två Boeing 747:or tillhörande KLM och Pan Am kolliderar på rullbanan under dåliga siktförhållanden där fokus läggs på just ledarkskapet hos framförallt KLM-kaptenen.
Senare under dagen diskuterades även en olycka med en Boeing 707 tillhörande det colombianska bolaget Avianca som även det under dåliga väder- och siktförhållanden störtade vid JFK-flygplatsen i New York. Den största anledningen till haveriet var att man flugit slut på bränsle vilket var ett resultat av kulturella skillnader som gjorde att flygtrafikledningen inte förstod hur allvarlig situationen ombord egentligen var. Det finns flertalet klipp och inspelningar om dessa olyckor på YouTube om ni är intresserade av detta och för en annan är det bara att ta lärdom av dessa händelser om man nu skulle hamna i något liknande själv i framtiden.
Det som återstår i Human Factors-kursen nu är ytterligare två dagar i slutet av månaden där man ska presentera varsin flyghändelse som antingen haft en positiv utgång eller rentav slutat i haveri samt ett valfritt Human Factors-ämne. Därefter blir det dessutom en tenta som ska skrivas sedan så ska denna kurs vara avslutad i lagom tid till sommarlovet. Nu är det läggdags, en lång flygdag imorgon nämligen med Vilnius som första destination.
BYE, BYE TO THE ICELANDER!
Bara en legg för mig idag upp till Stockholm med avgång 09.50 vilket gjorde att jag för en gångs skull hann med frukostbuffén på hotellet. Finns väl inget direkt att rapportera i övrigt vad gäller flygningen, det var start 01 från Kristianstad och landning 01L på Arlanda vilket resulterade i 1,2 h i block. Vädret var lika grått och regnigt i Kristianstad som igår medan Stockholm bjöd på sol och sommartemperatur.
Däremot fick jag reda på att inhyrningen av islänningen nu är till ända och att den imorse skulle ferryflygas tom tillbaka till Reykjavik flygplats. Var inne och tittade på dess färdplan för skojs skull, flygtiden dit från Arlanda var nästintill 4,5 h och med tillhörande alternativ var det nästintill fulla tankar som gällde, 3600 kg bränsle! Min totala flygtid på islänningen slutade alltså på 13,8 h men vem vet den kanske dyker upp fler gånger i flottan.
På tal om flygtider så fick jag ett tips igår av en läsare att jag ska med en logg här på bloggen så att ni kan följa min utveckling. Har haft det i tankarna ett tag men det har aldrig blivit realitet men nu är det alltså dags, ni finner den här bredvid i "sidpanelen".
Däremot fick jag reda på att inhyrningen av islänningen nu är till ända och att den imorse skulle ferryflygas tom tillbaka till Reykjavik flygplats. Var inne och tittade på dess färdplan för skojs skull, flygtiden dit från Arlanda var nästintill 4,5 h och med tillhörande alternativ var det nästintill fulla tankar som gällde, 3600 kg bränsle! Min totala flygtid på islänningen slutade alltså på 13,8 h men vem vet den kanske dyker upp fler gånger i flottan.
På tal om flygtider så fick jag ett tips igår av en läsare att jag ska med en logg här på bloggen så att ni kan följa min utveckling. Har haft det i tankarna ett tag men det har aldrig blivit realitet men nu är det alltså dags, ni finner den här bredvid i "sidpanelen".
En tidigare publicerad bild av islänningen här på bloggen men den passar rätt bra idag med tycker jag.