STREJKEN UPPSKJUTEN, NYA FLYGNINGAR IDAG

Strejken är uppskjuten en vecka och kommer träda i kraft igen den 16 juni om inte Svensk Pilotförening och flygarbetsgivarna funnit en lösning i förhandlingarna till dess. Idag skulle annars hela det svenska flyget i praktiken stått stilla men i sista stund tog medlarna hjälp av en inte tidigare använd paragraf vid avtalsstrid och sköt upp strejken, mer om detta kan ni läsa här.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8088

Det blev alltså flygning för min del och idag har jag varit ute på långturen och totalt fem leggar till Vilnius, Bromma och Halmstad. Det blev en extra lång dag med tanke på att vi blev en timme sena till Vilnius på grund av dels en sent ankommande maskin men även på grund av det fanns ett tekniskt problem med navigationshjälpmedlen som dessutom behövde bytas. Redan innan vi kommit iväg stod det ganska självklart att det skulle bli svårt att hålla tidtabellen på eftermiddagen då vi även behövde en lunchrast på Arlanda. Entimmes-förseningen på morgonen hade vi dock kortat ner till endast 20 minuter när vi satte hjulen i backen på sista leggen, men trots detta gick vi över vår tjänstgöringstid en aning enligt Subpart Q som är ett reglemente som styr detta med tjänstgöringstid. Ett väldigt invecklat och komplicerat system som jag knappt vågar gå in djupare på men i vart fall så krävs det lika lång vila för oss inatt som den tjänstgöringstid vi har haft idag. Detta medför att vi inte kommer kunna gå på tidtabell imorgon till Bromma utan denna kommer bli en aning sen. Just sådana här långa dagar blir marginalerna rätt små som ni märker och typiskt nog hände ett par saker som inte förbättrade situationen direkt. Det blev i alla fall totalt 7,2 h i flygtid! : )


Även om det nu är nästintill sommar kan det fortfarande vara riktigt kallt i molnen vilket märktes direkt både på vindrutan och vingarna samtidigt som hastigheten sjönk ett antal knop. Heavy anti-ice på men ändå var det svårt att få bort allt med "gummi-bootsen" som vi skjuter bort isbildningen med.


Kommentarer
Postat av: Andreas

Tjena Alexander!

Alltid skoj att läsa din blogg och att du uppdaterar den kontinuerligt.



Hur funkar det med windshield heats på fokkern?

Vilka rutor är uppvärmda osv..

Tyckte rutan såg så isig ut, så hur mkt klarar de av? :)



Ha det gott!

2010-06-09 @ 23:42:44
Postat av: Alex

Hej Andreas!

Roligt att höra, det tackar jag för! Det har blivit lite av en livsstil med bloggen men det är roligt att så många nu läser den.



Vad gäller windshield heat är det bara just framrutan som är uppvärmd men bara delvis, du ser ett mörkare parti på rutan till vänster på bilden ovan, där är det ingen uppvärmning. Isen byggs på ganska omgående och när det väl har gjort det är det svårt att bli av med den även om rutan är uppvärmd, den lossnar först på lägre höjd då det blir varmare.



"Heatern" består av temperatursensorer som aktiverar värmeslingan då temperaturen är under 32°C och förblir på tills dess att rutan blir 54°C. Men det är inte alltid denna värme räcker som du ser utan det behövs även hjälp "utifrån" för att få bort isen.



Ha det!



2010-06-10 @ 14:26:32
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0