SLUTORD

Under närmare två års tid har bloggen varit med mig dag som natt och jag tycker själv att jag kan känna mig stolt att nästintill dagligen kunnat skriva intressanta och lärorika inlägg för mina läsare. All den feedback jag har fått från er läsare tackar jag ödmjukast för och detta har hela tiden inspirerat mig att skriva bättre och bättre inlägg. Men detta som jag kommer säga nu kommer inte vad jag har förstått glädja er överhuvudtaget, jag kommer sluta blogga. Beslutet har varit både svårt och tagit lång tid att fatta men nu är det gjort och jag ber om ursäkt om jag nu har gjort er besvikna.

Bloggen blev snabbt en stor del av mitt liv och på ett sätt hade jag naturligtvis velat fortsätta men tyvärr har den samtidigt tagit alldeles för mycket tid. Detta har jag givetvis prioriterat nu under min utbildning i förmån till en del andra intressen som jag också har. Men jag tycker att det nu känns naturligt att avsluta det hela för det är ju nu som jag har nått mitt mål vilket även är titeln på bloggen för den delen. En anställning kvarstår i och för sig men det är nu den jag måste fokusera på att få, den tid jag sedan får över vill jag kunna lägga på mitt företag som inte fått mycket utrymme de senaste två åren. Det är mycket möjligt att jag kommer starta upp en blogg i framtiden men då i en annan form. Jag har haft en viss tankegång på en fotoblogg där jag när jag känner för det lägger upp mina fotografier vilket även kan vara från mitt kommande arbete. En bok är det också mycket möjligt att det blir framöver som i alla fall en av mina läsare har förespråkat men den ligger nog en bra bit in i framtiden.

Tankegången den senaste veckan med bloggen var att göra en tillbakablick från första tiden i Ljungbyhed där allt började, men tiden flyger snabbt iväg och dygnet har bara 24 timmar så det har jag inte haft möjlighet att göra. Däremot tänkte jag bjuda på ett bildspel som Johannes och jag den senaste tiden varit upptagna med att göra vilket som traditionen sig bör visades på examensceremonin i fredags. En riktig höjdpunkt och en bra sammanfattning på vad vi i klass 08 har varit med under utbildningen. Bildmaterialet är till stora delar mitt men största äran för filmen ska Johannes ha som gjort ett grymt arbete med att få den klar i tid!

Utöver det tack som framkommer i bildspelet vill jag även passa på att tacka mina klasskamrater som gjort dessa 2,5 åren till den bästa tiden i mitt liv. Ni är alla vänner för livet och jag hoppas att vi kan hålla ihop på ett eller annat sätt! Dessutom tackar jag alla mina läsare som följt min väg till drömjobbet här på bloggen och alla kommentarer jag har fått men nu är det som sagt slut. Tack så mycket för mig!



PS. Slutord var ordet men jag kan sträcka mig så långt att jag kommer skriva ytterligare ett inlägg när jag väl får min första anställning så ni alla vet var jag blir av, om det nu sker imorgon eller om ett halvår låter jag vara osagt! DS.

 


KANDIDATEXAMEN

Igår var det den stora dagen med pompa och ståt, Klippans musikkår spelade järnet i Flygarhallen där vi i sann TFHS-anda fick mottaga examensbevis för vår Kandidatexamen med inriktning mot pilot inom tung luftfart. Väldigt traditionsenligt och verkligen amerikansk "highschool-feeling" på det hela, den lilla detaljen med att slänga hatten i luften var väl det enda som fattades. Efter examensceremonin fortsatte festen med sittning i hangaren och ett och annat tal. Dans hela natten lång blev det sen och idag har man mått som man förtjänat! En riktigt bra fest var det och allt har vi TFHS 09 att tacka, så nu tackar jag er ännu en gång!

Tidigare på dagen var det klassfotografering framför två uppställda Cirrusar utanför hangaren i snålblåsten. Kändes riktigt bra att få till en klassbild med Cirrusarna för det missade vi faktiskt när vi hade vår soloflygning. Tack för bilderna Staffan! Helsingborgs Dagblad var även på plats under själva fotograferingen och artikel finns redan nu på nätet åtminstone på följande länk:

http://hd.se/klippan/2010/11/12/forsta-piloterna-med-ny-licens-i/

 

 

 

 

 

 

 




EXAMENSDAGS

Idag är dagen som man har väntat på med blandade känslor i två och ett halvt år, givetvis ska det bli kul att få komma ut på egna ben i flygbranschen och söka vilket jobb man vill men samtidigt är man mycket väl medveten om hur tufft det är att få ett pilotjobb. Under det senaste året har man ändå levt i en skyddad verkstad och varit garanterad flygning men jag hoppas verkligen att man inte behöver vänta allt för länge innan första jobbet dyker upp.

Schemat för dagen är först klassfotografering utanför hangaren i Ljungbyhed med Cirrusar i bakgrunden, därefter blir det examensceremoni uppe i Flygarhallen där vi kommer få våra examensbevis. Senare på kvällen blir det givetvis festligheter med middagssittning bland flygplanen i hangaren. Mer om detta får komma imorgon, nu ska jag bege mot Ljungbyhed.

SISTA UPPDATERINGEN AV KARTAN

Har inte blivit många nya nålar på min karta den senaste tiden och jag lyckades inte få någon ytterligare på de sista Fokkerflygningarna. Däremot har jag nu valt att även lägga till nålar för Cirrusflygningarna vilket har medfört rätt många nya samt i vissa fall dubbla nålar på sina ställen. Vit är lika med Cirrus och röd är för Fokker alltså, man kan ju lugnt säga att man fick många under sin Norrlandsflygning med Cirrusen men man missade även rätt många som så här i efterhand borde känts helt givna att studsa på...men man kan inte hinna med allt och det är ju trots allt en ganska rejäl samling man fått ihop.




FRAMTIDEN

Ett och annat frågetecken har förekommit bland kommentarerna vad det gäller min fortsatta pilotkarriär och vad som nu kommer att hända. Tyvärr har jag inget svar på detta i nuläget men framtiden är minst sagt oviss men jag ska försöka förklara hur saker och ting förhåller sig för oss 13 som är de enda i Sverige med det nya MPL-certifikatet.

Skyways/Avia Express har varit mitt och sju klasskompisars host airline och en av skolans samarbetspartner för den praktiska yrkesutövningen i linjetrafiken. Framtill linecheck vilket gjordes efter cirka 60 sektorer på linjen var vi helt bundna till Avia Express och Fokker 50. Efter att man klarat linecheck försvann den begränsningen i certifikatet som bara möjliggjorde flygning på bolaget och flygplanstypen i fråga. Detta betydde i realiteten att man kunnat söka sig till ett annat bolag och börja flyga en annan flygplanstyp. Skolan hade dock avtal med Avia Express att under utbildningstiden förse oss med flygtid på minst 50% av vanlig tjänstgöring för en vanlig anställd styrman. Efter linecheck har nästintill alla i klassen flugit på 100% tjänstgöring för att få ut så mycket som möjligt av utbildningen i form av erfarenhet och flygtid.

En av de stora fördelarna med MPL är att Avia Express har kunnat forma oss exakt så som de velat ha oss på ett tidigt stadium och om de nu skulle behövt anställa folk inom den närmsta tiden borde vi naturligtvis ha goda förutsättningar att få en anställning. Tyvärr är nu inte läget sådant att bolaget behöver anställa, för er som har hängt med på nyhetssidorna och forumen under året har säkerligen snappat upp att bolaget numera bara har 26 stycken fast anställda piloter medan en stor del av den tidigare styrkan nu jobbar på vikariat eller är uppsagda. Det råder dock återanställningsrätt en bra bit in på nästa år innan det finns någon möjlighet för oss TFHS:are att kunna få en anställning. Alla andra måste tillfrågas först innan det kan bli aktuellt för oss, personligen tycker jag detta ligger för långt fram i tiden och det är inget man kan gå och vänta eller hoppas på! Man måste agera nu och göra allt för att få ett pilotjobb så snabbt som möjligt för att inte vara ifrån branschen för länge. Fokker 50-ratingen är kanske inte den rating som man har bäst förutsättningar att få jobb på men det finns ju ändå en del Fokker-operatörer i närheten såsom AMA Pola och Air Baltic. Än så länge har jag legat rätt lågt med ansökningarna men ska nu intensifiera dessa då man har lite mer att komma med vad gäller flygtid. Givetvis kommer jag söka till fler bolag än de som opererar Fokker 50 och man får helt enkelt hoppas man får något napp förr eller senare. Mitt långsiktiga mål är dock att få arbeta på ett bolag som har bas antingen på Malmö/Sturup eller Köpenhamn/Kastrup.

För mina fem klasskamrater på City Airline ser kanske framtiden och förutsättningarna för att få en anställning en aning ljusare ut än vad det gör för oss på Avia Express. Det verkar vara större behov på styrmän på Embraern där och vad jag har förstått finns det inte heller någon som är varslad eller har återanställningsrätt. Det är bara att hålla tummarna och hoppas att de får en anställning, det hade verkligen varit roligt för dem!

Förr eller senare tror jag bestämt att flyget kommer få ett uppsving igen och behovet på piloter kommer att öka, en del tyder ju på att trenden är på väg att vända alla redan nästa år. Jag ser i alla fall positivt på det hela och som sann skåning tror jag givetvis på följande vers: "Det löser sig, det gör det alltid" även om det kanske kommer ta lite tid...

PRESENTATIONER & OPPONERING

Sista veckan på utbildningen och det enda som egentligen kvarstår är presentation av examensarbetet samt en opponering. Opponering innebär att man kritiskt granskar ett examensarbete och därefter tar upp ris och ros efter det att personen i fråga fått presentera det inför klassen/skolan. Idag har bland annat jag fått presentera mitt arbete om flygfrakten och dess utvecklingsmöjligheter sett ur ett svenskt perspektiv medan Josef har opponerat. Min opponering kvarstår tills imorgon och det blir på Tristans examensarbete som har handlat om MPL's födelse och implementering. Ett godkänt examensarbete är ett krav på att kunna ta ut sin Trafikflygarexamen vid TFHS eller rättare sagt vid Lund University School of Aviation men har alla redan fått reda på att man har arbetet godkänt så det känns ju skönt! I övrigt har det varit en riktigt trevlig dag med många intressanta presentationer och frågvis publik i form av lärare, instruktörer och yngre kursare. En och annan fikapaus med kaffe har det också blivit givetvis!

 

Helt uppe i presentationen om fraktjumbos som det ser ut!


FOKKER 50 TRIBUTE!

Jag antar att ens första flygplanstyp alltid kommer ha en speciell plats i hjärtat och även om inte Fokkern är någon skönhet finns det några vinklar som gör den mer rättvisa än andra. Den är i vart fall en riktig arbetshäst och "still going strong" trots sin ålder! Dagens inlägg får helt enkelt bli en bildkavalkad!

Min statistik på Fokkern under tiden på Skyways/Avia Express blev följande:

Total flygtid: 508,5 h (388,5 h + 120 h simulator)

Antal landningar: 215 st






























SISTA DAGEN I FOKKERN!

Sista dagen i Fokkern är antagligen ett faktum och sista landningen gjordes tidigare i eftermiddags kl. 16.05 på Arlandas bana 26 i perfekt väder och solnedgång. Det är minst sagt en vemodig och konstigt känsla som infinner sig, tiden har gått så fort! Det känns som det var igår man gjorde sin första flight på linjen men sedan dess har tiden tickat på rejält och även antalet flygningar. Dagens flygningar har bestått av en tur/retur Jönköping och en tur/retur Karlstad...och dagen till ära har jag fått spaka alla! Jag känner mig väldigt nöjd med dagen som tur är men vet inte riktigt vad mer jag ska skriva idag. Jag är ganska så mållös men kan ju avsluta dagens inlägg med ett par bilder från dagen samt tacka alla trevliga kaptener, flygvärdinnor och övrig personal på Skyways/Avia Express man lärt känna under året som har gått...ett stort tack för allt!


Solen på väg ner över Fokkern men först en tur/retur Karlstad.



Dagens besättning Linda, Anders och jag åtminstone de tre första leggarna.



Sista inflygningen till Stockholm/Arlanda just as the sun is setting.



Lars och jag på den allra sista leggen från Karlstad.



Inflygning till bana 26 med Stockholm/Arlanda söder om oss.



"LEZ-ebran" var Fokkern för dagen!


PC.....CHECK!

Lång dag igår med fyra leggar aktivt Kristianstad och därefter även passivt upp igen till Stockholm med inkvartering på Hilton i Märsta som vi även kallar övernattningslägenheten. Kände att jag inte riktigt hade varken orken eller tiden för ett inlägg igår med tanke på den stundande PC:n i simulatorn idag. Den har tagit nästintill hela dagen och började med incheck 09.30 och en del pappersarbete på Fokker 50-rummet i Oxfordbyggnaden. Därefter började det roliga eller hur man nu ska uttrycka sig, roligt är det givetvis men samtidigt är det en aning nervöst för man vet inte vad som komma skall och man vill givetvis göra så bra ifrån sig som möjligt. Vi började idag för ovanlighetens skull med CAT II-inflygningar vilket inte är helt fel med tanke på att det inte sker så många fel och man får tid att vänja sig vid simulatorn. Den känns en aning segare jämfört med det riktiga flygplanet och det är en omställning som man helst vill göra innan de svårare momenten börjar. Med tanke på att det var fokus på hydrauliken blev det inte helt oväntat fel på landningsstället och lite senare på passet blev det även ett och annat motorbortfall med både icke- som precisionsinflygning på det! Allt gick bra och jag har förnyat förtroende i Fokkern ytterligare ett år, detta firades med en hamburgertallrik i restaurangen. Ni som inte varit på Oxford Aviation Academy bör åka dit och ta en titt, det är ett imponerande komplex minst sagt!



 

Kan ha varit sista gången man var inne i denna simulator men knappast sista gången på Oxford Aviation Academy.

 

 



SNART SIMDAGS IGEN

Kort flygdag och tillbaka i Kristianstad redan vid 09.30 imorse efter två avverkade leggar. Resten av dagen har gått till förberedelser inför torsdagens PC (Proficiency Check) i simulatorn vilket innefattar planeringsunderlag för två flygningar med allt vad det innebär. Dessutom innefattar materialet en hel del flygoperativa samt tekniska frågor på Fokkern. Fokuset ligger denna gång på motorerna och hydrauliksystemet, känns med andra ord risk för ett och annat motorbortfall och kanske svårighet att få ut landningsstället. Det hela lär ju visa sig på torsdag i alla fall men först är det fyra aktiva leggar imorgon samt en passiv. Sedan är det banne mig inte mycket kvar av utbildningen! : (

NYPREMIÄR I KRISTIANSTAD!

Imorse var det nypremiär med Fokker 50-basering på Kristianstad igen och det var ju kul man fick flyga just den flighten. Dagen började dock väldigt tidigt för en annan då jag tog mig från Helsingborg till Kristianstad vilket betydde att man var uppe redan vid 03.00. Skåne är större än vad man tror och det tar cirka 1,5 h att köra hit! Jag fick dock skjuts av min pappa och som tack för det skjutsade jag honom till Arlanda och tillbaka på jump seat. Fyra leggar blev det totalt idag och nu befinner jag mig alltså på C4-hotellet här i stan. Dags för läggdags dessutom efter en riktigt lång dag och med ytterligare en tidig morgon i antågande imorgon. Gäller att få till de sista bra Fokker-bilderna nu och här är några från dagens skörd.


Solskydden fungerar allt som oftast som en häftig effekt!

 


Njuter av de sista timmarna på Fokkern men samtidigt är det givetvis lite ledsamt.

 


En något annorlunda motorbild från de jag annars brukar ta.

RSS 2.0