PC.....CHECK!

Lång dag igår med fyra leggar aktivt Kristianstad och därefter även passivt upp igen till Stockholm med inkvartering på Hilton i Märsta som vi även kallar övernattningslägenheten. Kände att jag inte riktigt hade varken orken eller tiden för ett inlägg igår med tanke på den stundande PC:n i simulatorn idag. Den har tagit nästintill hela dagen och började med incheck 09.30 och en del pappersarbete på Fokker 50-rummet i Oxfordbyggnaden. Därefter började det roliga eller hur man nu ska uttrycka sig, roligt är det givetvis men samtidigt är det en aning nervöst för man vet inte vad som komma skall och man vill givetvis göra så bra ifrån sig som möjligt. Vi började idag för ovanlighetens skull med CAT II-inflygningar vilket inte är helt fel med tanke på att det inte sker så många fel och man får tid att vänja sig vid simulatorn. Den känns en aning segare jämfört med det riktiga flygplanet och det är en omställning som man helst vill göra innan de svårare momenten börjar. Med tanke på att det var fokus på hydrauliken blev det inte helt oväntat fel på landningsstället och lite senare på passet blev det även ett och annat motorbortfall med både icke- som precisionsinflygning på det! Allt gick bra och jag har förnyat förtroende i Fokkern ytterligare ett år, detta firades med en hamburgertallrik i restaurangen. Ni som inte varit på Oxford Aviation Academy bör åka dit och ta en titt, det är ett imponerande komplex minst sagt!



 

Kan ha varit sista gången man var inne i denna simulator men knappast sista gången på Oxford Aviation Academy.

 

 



Kommentarer
Postat av: Mattias

Grattis ! :)

2010-11-04 @ 22:13:36
Postat av: Marcus

Hej!



Roligt att höra att allt gick bra!



Undrade bara om det finns möjlighet för en privatperson att besöka OAA för att flyga lite simulator, mot betalning naturligtvis?



Mvh Marcus

2010-11-04 @ 22:13:38
Postat av: Conny

Hmmmm,kanske kan du precisera lite mera vad du menar med att besöka Oxford Aviation?



Kan jag som flygintresserad privatperson bara knacka på när som helst? Eller vad?



Trodde att Oxford Aviation var....."ointagligt",hehe.



Hoppas att du kan reda ut saken lite närmare.

Tack så mkt på förhand Alex......och tack igen för den bästa bloggen ever :) .



2010-11-05 @ 12:42:19
Postat av: JH

Jag mejlade Oxford för ganska så länge sen och frågade om amn fick gå in och kolla hur det såg ut inne i byggnaden och vid simulatorerna. Fick ett svar där det stod att man inte fick om man inte hade behörighet :(

2010-11-05 @ 12:43:38
Postat av: SS

Conny:

"Undrade bara om det finns möjlighet för en privatperson att besöka OAA för att flyga lite simulator, mot betalning naturligtvis?"



Kan det bli mer tydligt? Han undrar om man som privatperson får testa simulatorerna mot en avgift. Undrar också det faktiskt, vore skoj! Vet att man som privatperson kan göra det på London Heathrow till exempel. Dock vet jag inte om man kan det i Sverige...

2010-11-05 @ 14:51:23
Postat av: JH

Till SS

Ja jag skulle vilja det jag med, är väll allas flygfanatikers dröm ;D



Men är tveksam om man får det här i Sverige. Skumt om man inte får här men på mäktiga Heathrow i England får man, surt. Men det är nog ganska dyrt :(



Hare gött, lingon sött :P

2010-11-05 @ 16:26:02
Postat av: Alex

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar på Oxford men jag kan tänka mig att det är svårt för privatpersoner att få tillgång till några tider med tanke på att simulatorerna går nästintill dygnet runt. Skulle i så fall vara Fokker F28 som man kanske skulle kunna få prova mot en avgift skulle jag tro men det är väl bara ringa och fråga i så fall.

2010-11-05 @ 23:39:44
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0