EN HELDAG MED HUMAN FACTORS
Det som återstår i Human Factors-kursen nu är ytterligare två dagar i slutet av månaden där man ska presentera varsin flyghändelse som antingen haft en positiv utgång eller rentav slutat i haveri samt ett valfritt Human Factors-ämne. Därefter blir det dessutom en tenta som ska skrivas sedan så ska denna kurs vara avslutad i lagom tid till sommarlovet. Nu är det läggdags, en lång flygdag imorgon nämligen med Vilnius som första destination.
Hej Alexander! Vad är det för tre "piggar" som sticker upp precis under cockpitfönstren på Airbus A380? Här ser du en bild på vad jag menar ;) http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/3302724/2/istockphoto_3302724-airbus-a380-front-view.jpg
Tjena! Vilka knep kan du dela med när det gäller att hitta ett pilotjobb efter utbildningen. Kommer du fortsätta på skyways efter utbildningen eller måste du hitta ett nytt?
Petter,
De där piggarna ser ut att vara pitotrör vad jag kan se utifrån bilden. Dessa mäter det statiska samt dynamiska trycket vilken i sin tur används för att visa höjd och hastighet bland annat. I regel har de flesta andra flygplan dessa rör placerade på sidan och det ser du även att A380 har på bilden. Men tydligen behövs det ytterligare pitotrör på denna stora jätte även under vindrutan. Om jag nu har fel så kanske någon annan vet? Bra iakttagelse!
Carl,
Tyvärr så har jag inte mycket att komma med vad gäller knep för att hitta pilotjobb efter utbildning för jag har helt enkelt ingen erfarenhet av detta. Jag själv är inte alls garanterad någon fortsättningen på Skyways direkt och är säkerligen en arbetssökande pilot när utbildningen är slut framåt oktober/november. Knep för att hitta jobb framöver är jag verkligen också intresserad av att få, det kanske finns någon läsare som har mer erfarenhet av detta?