EN HELDAG MED HUMAN FACTORS

En heldag teori med hela klassen på Oxford Aviation Academy där det idag var fokus på ledarskap och olika kulturer. Återigen och som på alla andra kurser i CRM, Human Factors, Human Performance & Limitations etc. blev det diskussioner om Teneriffa-olyckan som fortfarande är den värsta flygolyckan i historien. Två Boeing 747:or tillhörande KLM och Pan Am kolliderar på rullbanan under dåliga siktförhållanden där fokus läggs på just ledarkskapet hos framförallt KLM-kaptenen.

Senare under dagen diskuterades även en olycka med en Boeing 707 tillhörande det colombianska bolaget Avianca som även det under dåliga väder- och siktförhållanden störtade vid JFK-flygplatsen i New York. Den största anledningen till haveriet var att man flugit slut på bränsle vilket var ett resultat av kulturella skillnader som gjorde att flygtrafikledningen inte förstod hur allvarlig situationen ombord egentligen var. Det finns flertalet klipp och inspelningar om dessa olyckor på YouTube om ni är intresserade av detta och för en annan är det bara att ta lärdom av dessa händelser om man nu skulle hamna i något liknande själv i framtiden.

Det som återstår i Human Factors-kursen nu är ytterligare två dagar i slutet av månaden där man ska presentera varsin flyghändelse som antingen haft en positiv utgång eller rentav slutat i haveri samt ett valfritt Human Factors-ämne. Därefter blir det dessutom en tenta som ska skrivas sedan så ska denna kurs vara avslutad i lagom tid till sommarlovet. Nu är det läggdags, en lång flygdag imorgon nämligen med Vilnius som första destination.

Kommentarer
Postat av: Petter

Hej Alexander! Vad är det för tre "piggar" som sticker upp precis under cockpitfönstren på Airbus A380? Här ser du en bild på vad jag menar ;) http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/3302724/2/istockphoto_3302724-airbus-a380-front-view.jpg

2010-06-03 @ 13:51:02
Postat av: carl

Tjena! Vilka knep kan du dela med när det gäller att hitta ett pilotjobb efter utbildningen. Kommer du fortsätta på skyways efter utbildningen eller måste du hitta ett nytt?

2010-06-03 @ 16:19:32
Postat av: Alex

Petter,

De där piggarna ser ut att vara pitotrör vad jag kan se utifrån bilden. Dessa mäter det statiska samt dynamiska trycket vilken i sin tur används för att visa höjd och hastighet bland annat. I regel har de flesta andra flygplan dessa rör placerade på sidan och det ser du även att A380 har på bilden. Men tydligen behövs det ytterligare pitotrör på denna stora jätte även under vindrutan. Om jag nu har fel så kanske någon annan vet? Bra iakttagelse!



Carl,

Tyvärr så har jag inte mycket att komma med vad gäller knep för att hitta pilotjobb efter utbildning för jag har helt enkelt ingen erfarenhet av detta. Jag själv är inte alls garanterad någon fortsättningen på Skyways direkt och är säkerligen en arbetssökande pilot när utbildningen är slut framåt oktober/november. Knep för att hitta jobb framöver är jag verkligen också intresserad av att få, det kanske finns någon läsare som har mer erfarenhet av detta?



2010-06-05 @ 11:59:26
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0