MPL - MÅNGA FRÅGETECKEN!?

Det diskuteras flitigt i diverse flygforum om MPL, den nya typen av flygutbildning som numera bedrivs av TFHS eller rättare sagt Lund University School of Aviation. Där finns många frågetecken vad MPL egentligen innebär och vad det är som skiljer den från de mer traditionella modulformen och ab-initio utbildningen. L.U.S.A. genom rektor Johan Lundström har skrivit en artikel för att sprida kunskapen om MPL och hur denna utbildning bedrivs på skolan. Denna publicerades i dagarna på Flygtorget och kan läsas på följande länk:

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=7780

Personligen hoppas jag denna artikel kan räta ut en del frågetecken om vad MPL-utbildningen vid L.U.S.A. egentligen innebär och att kunskapen i branschen sprids. Flygbranschen är en konservativ bransch har man förstått och det är lätt att dra slutsatser av något som man inte hört talas om, hoppas artikeln kan ändra på detta!

27-ÅRSDAGEN I EN FOKKER 50!

Gårdagen gick i ett från och med väckning till läggdags, den började som vanligt 04.50 då jag steg upp tog en dusch och därefter ner till frukosten innan taxin kom och hämtade upp. Men det var inte en helt vanlig dag, det var nämligen min 27-årsdag som jag nu delvis skulle få spendera högt upp i det blå i en Fokker 50, kunde inte bli mycket bättre men det skulle faktiskt bli!



Nattstopparna på Visby, Skyways Fokker 50, Avitrans Saab 340 och en Atr 72.

Klockan 06.40 accelerade vi upp i dryga 100 knop från Visbys bana 03 och steg sedan upp i den mörka himlen, kändes som den var betydligt mörkare än föregående dagar men det berodde väl på ett par tunga snömoln som låg och rakt över ön. När vi kom igenom dessa blev det betydligt ljusare med en riktigt fin fullmåne till vänster om oss. Försökte ta en bild som ni kan se nedan men tyvärr blir det ju oftast inte lika vackert som när man ser det. Men ni får ett litet hum om hur det såg ut i alla fall! Landning bana 01L blev det en stund senare på Arlanda vilket betyder att man nu under veckan fått möjlighet att landa från de flesta håll.



Fullmåne mellan Visby och Arlanda

Flygplansbyte blev det på Arlanda och när vi väl hittat vårt flygplan började förberedelserna för flygningen ner till Halmstad. Björn flög denna sträcka som tar dryga timmen, men vi hade rejäl medvind hela vägen och landade väldigt tidigt. Banan på Halmstad har en rejäl lutning eller puckel kanske man ska kalla det och det syns tydligt när man ligger på inflygningen. Sättningen kan komma en aning senare än vad man först tror dessutom i och med att banan helt plötsligt befinner sig längre ner. Men detta fixade ju givetvis Björn galant och vi taxade in till stationsbyggnaden. I och med vi flugit in så pass mycket tid blev det en "lång" paus, i alla fall lång om man jämför med de pauser man haft tidigare på veckans flygningar.



Vyn framåt från höger sits!



Inflygning mot Halmstad.

I terminalen i Halmstad satt antagligen två aningen nervösa föräldrar (i alla fall mamma) och väntade på att få gå ombord. De hade tagit tillfället i akt och bokat en tur med Skyways upp till Stockholm för att fira min födelsedag, jag fattar fortfarande inte att timingen med just Halmstad-flygningen kunde bli så bra som den blev. Det hade ju funkat för dem att även köra till Kristianstad för att få flyga med mig men Karlstad eller liknande hade nog varit en aning för långt hehe! Det var med andra ord en väldigt stor dag för mig men en minst lika stor dag för mina föräldrar antar jag! Mina föräldrar har i alla år varit ett stort stöd i allt jag har gjort och har dessutom gjort det möjligt för mig att utbilda mig till det jag allra helst har velat bli...trafikpilot! Jag har dem att tacka för allt! Tyvärr så kunde inte brorsan hänga med denna gång men det får han väl antagligen ha igen framöver med ett jumpseat!



Passagerarna på väg för ombordstigning, känns som det börjar bli dags att öppna för dem, bilden är tagen av pappa!



Denna hann jag med och knäppa under förberedelserna, pappa med kameran i högsta hugg hehe!



Känns som bilden ovan och denna är tagen i exakt samma sekund, tagen av pappa återigen.

Jag hade ett enda önskemål idag och det sa jag till Björn redan när vi satte oss i planet i Visby på morgonen, det var givetvis att få vara PF under flygningen från Halmstad. Självklart fick jag det så efter den korta uttaxningen från rampen till banan på Halmstad gick det bara några sekunder innan jag roterade från bana 01 och steg upp mot FL170. Här låg vi precis i molntopparna och begärde därför en högre flygnivå som då blev FL190 i och med att vi flög nordostlig kurs. Vädret uppåt Stockholm hade nu blivit bättre och när vi lämnade marschhöjden och började sjunka ner över Stockholm så såg vi hela Bromma flygplats framför nosen, flygledarna gick in och gav oss en kursändring. Det blev en rätt rejäl sjunkande sväng vilket gjorde att mamma fick lite sightseeing över stan, Drottningholm kunde man tydligt se hörde jag efteråt. Från denna kurs fick vi klart att intercepta localizern, det vill säga den horisontella guidningen man har vid en ILS-inflygning. När vi var etablerade på inkursen till bana 01L som fortfarande var den aktiva banan för landing fick vi klart att ta glidbanan från 4000 fot. Vanligen gör man detta från 2500 fot men denna gång blev det alltså annorlunda. Sånt här händer hela tiden som sagt och den ena inflygningen är inte den andra lik. Nu gällde det att börja få ner farten så att man inte följer glidbanan med för hög hastighet så att man inte kan ta ut klaffar och landningsställ. Men detta förutsåg jag så jag drog ganska omgående av till tomgång och därefter kom flödet med att begära ut "Flaps 10", "Gear down", "Landing check" och därefter även "Flaps 25" på cirka 1500 fots höjd. Slutligen begär man "ERP to GA" vilket gör att man ställer om propellerna för att få full effekt i fall det skulle bli nödvändigt att göra en go around. Ljudnivån ökar avsevärt vid detta läge och det känns som planet accelererar och det gör det också om man inte samtidigt dra av på effekten och försöker malla in den hastighet som man ska ha vid sättning. Sättningen blev riktigt bra och den pressen kände man ju verkligen nu när föräldrarna satt där bak.



Man fick ju visa upp flight deck lite snabbt för föräldrarna efter landning. Bilden blev rätt mörk i sig men effekten med vingen blev riktigt cool!



Mamma var visst aktiv med kameran också, här precis vid sättningen och wheel spinup!



Jag och två Fokkers vid terminal 3!

Denna flygning markerade även slutet på en väldigt intensiv vecka för min egna del och dessutom slutet på äventyret ute på Gotland. Stort tack till den trevliga besättningen, Björn och Åsa, som man fått vara en del av under veckan. Hoppas verkligen att det blir ett Gotlandsäventyr snart igen! För egen del klev jag nu av på Arlanda med föräldrarna och vi fortsatte in mot Stockholm city med ett restaurangbesök och lite shopping. Kunde inte bli en mycket bättre födelsedag!

VBY-ARN-SFT-ARN-VBY

Dagens slinga gick som vanligt till Arlanda först och sen vidare mot Skellefteå och tillbaks igen. Efter gårdagens snöstorm var det ett flertal personer som hade problem att ta sig fram på de igensnöade gatorna. På flygplatsen hade man antagligen fått jobba ett tag med att rensa banan och för att få till tillräckligt bra bromsvärden. Bromsvärdena var tillräckligt bra för att starta som tur var trots att det blåste ganska rejält med sidvind som samtidigt drev in ännu mer snö över banan. Ser faktiskt rätt häftigt ut samtidigt som det ser ut att blåsa betydligt mer än vad det gjorde.

Iväg bar det sedan från bana 03 med mig som PNF, upp igenom snöfallet som vi rätt så snabbt kom igenom ändå. På de större flygplatserna som Arlanda finns det ett flertal frekvenser att byta till under inflygningen, så man har att göra även som PNF på den här korta flygningen. På Arlanda var där också rejält med snö och plogbilarna körde i ett fram och tillbaka på de två öppna banorna, taxibanorna och ramperna. Markpersonalen hade också problem att komma fram till vår Fokker så det dröjde ett tag innan vi fick markström och kunde få väskorna avlastade.

Nästa sträcka var det Skellefteå som gällde vilken vi inte kom till igår på grund av vädret men idag var där nu betydligt bättre. Skellefteå är nog den längsta flygningen som flygs av Skyways och tar cirka 1,5 timme, lite skämtsamt sa vi att vi var ute på en "longhaul"! Humorn är på topp i cockpit som ni märker! Uppe på level fanns där en del tid att diskutera och fördjupa sig i bland annat FMS:en, vilket närmast kan liknas med en vanlig GPS som man har i bilen. I denna lägger man in sin planerade flygrutt och sedan följer autopiloten denna om man nu valt att den ska flyga efter FMS:en, det gör man i regel alltid om man inte fått en specifik kurs att följa av flygledarna. Ändringar kan också uppstå under flygningens gång och man får ofta istället en direktklarering till ett specifikt fix (VOR, NDB eller liknande), detta fick vi ganska omgående när vi kommit upp på FL190 genom att vi skulle flyga till en punkt som gav oss "12 miles final to runway 10". Detta knappade man in på FMS:en och bekräftade det hela med ett knapptryck, därefter svängde autopiloten upp en aning och siktade istället in sig på denna punkt som nu ersatt den tidigare flygrutten. Runway 10 på Skellefteå saknar ILS så det blev istället till att göra en icke precisionsinflygning på VOR:en. Molnbasen var rätt hög så vi hade bankontakt nästan innan vi påbörjade proceduren och jag gick snabbt över till att istället handflyga. Landningen blev helt okej och man var nu i Norrland!


Skellefte...som de säger även om det stavas med ett Å på slutet!



Soligt och fint på höjd!

På plattan stod en City Airline Embraer 145 komiskt nog när vi landade men vad jag hörde på radion så kan det inte ha varit någon av mina klasskompisar som satt som styrman på den flighten. Jag hade dessutom inte så mycket tid på att fokusera på det utan här var det verkligen snabba ryck på turnarounden. Från det att vi kom in på plattan till det att vi taxade ut igen gick det 15 min! Då hade alltså passagerarna från Stockholm gått av och de som skulle med ner till Stockholm gått på, väskorna hade blivit lastade och kapten varit ute och gjort PFI, inte illa va!?



Idag i alla fall hade inte City Airline en chans att matcha vår turnaround-tid på 15 min!

Jag flög tillbaka till Arlanda igen och det blev liksom tidigare en "longhaul" i alla fall mätt i Fokker-mått hehe! Vädret var riktigt fint när vi steg ut från Skellefteå med en fin klarblå himmel en bit upp men framför oss såg det betydligt vitare ut och det kom vi senare in i. När vi närmade oss Arlanda blev det en "constant descent"-inflygning som görs med hjälp av FMS:en, man försöker få till ett jämn sjunkhastighet hela vägen ner utan att behöva avstanna på någon höjd. Bana 19R var i användning så det blev så gott som raka spåret för oss in med tanke på att vi kom norrifrån. När vi bröt igenom molnen på finalen stod där en av SAS amerika-flighter, en Airbus A330-300, och väntade på att vi skulle landa. Kändes väldigt häftigt att den fick stå och vänta medan jag skulla landa den allt mindre Fokkern!

Nu var det dags för flygplansbyte innan sista flygningen till Visby och det blev nu SE-LIT istället för SE-LEU som vi flugit tidigare under morgonen. Björn flög denna sträcka men överlämnade spakarna till mig innan landningen så att jag fick göra denna. Var en aning medvind till bana 21 på Visby men helt inom gränserna, man måste planera en aning så att man verkligen kommer rätt in på glidbanan med tanke på vinden och att man verkligen får ner farten så man kan fälla ut både klaffar och hjul. Men det lyckades och efter den sättningen var det slut på dagens äventyr. Nu på eftermiddagen har jag även hunnit med en promenad i ett iskallt Visby och nu även ett blogginlägg, nu väntar relaxavdelningen på hotellet där det både finns vanlig bastu, ångbastu samt pool.



Strand Hotel i Visby, mitt hem under veckan!



Rummet med en riktigt skön säng, sov gott i den men det kan ju också bero på att man var rätt trött efter dagens flygningar.



Uniformen får vila ett tag, i alla fall över natten.



Dagens Gotlandsbild:



Visby är häftigt även på vintern!

VBY-ARN-KID-ARN-VBY

Har precis slagit mig ner i en fåtölj i lobbyn igen med en kopp kaffe, man känner nästan sig som en författare som hittat sin lilla oas vid skrivandet och det har jag verkligen gjort här. Kan nästan säga att det redan är en tradition. Dagens runda var planerad att gå till Skellefteå och tillbaks via Arlanda som alltid givetvis. Men det skarpsynte ser snabbt att detta inte stämmer riktigt med rubriken.

Bokstavskombinationerna ovan är IATA's (International Air Transport Assocation) förkortningar på anslutna flygplatser, om ni någongång tittat lite närmare på era bagagetaggar står det alltid IATA's flygplatskod på dessa. Förkortningar för Visby, Arlanda och Karlstad fick ni redan igår men dagens tillskott KID är inte Skellefteå utan Kristianstad. Redan vid incheck imorse såg vädret väldigt spännande ut norrut där det redan hade blåst upp till snöstorm, banan på Skellefteå (SFT) är även placerad i den riktning så att det hade blivit rak sidvind uppemot 30 knop! Fokkerns begränsning är just 30 knop men då ska banan vara torr och fin.....det lär den inte vara vid snöfall så flygningen blev inställd och de passagerarna som var bokade med oss fick istället åka med SAS. Vi däremot fick en flygning till Kristianstad istället, snabba svängar som sagt och nu har man även varit med om en sådan planeringsändring. Kristianstad har jag varit på många gånger förut med Cirrusen men detta blev första gången med Fokkern.

Märker att jag gått händelserna lite i förväg nu men morgonens första flygning från Visby till Arlanda var nästintill identisk med den igår så jag behöver nog inte summera den närmare så jag fortsätter helt enkelt på Kristianstad-flighten. När vi väl fick besked att vi skulle flyga till KID istället blev det snabba ryck för min del till briefingrummet på Arlanda och hämta nytt underlag för flygningen. Under tiden förberedde Björn allt som var möjligt innan passagerarna steg ombord. Trots planeringsändringen kom vi inte iväg många minuter sent. Efter start fick vi ligga kvar ett tag på kurs och höjden 3000 fot på grund av annan trafik framför och högre upp, men rätt som det var då fick vi en terräng varning! Man blir ganska paff när den automatiska rösten skriker TERRAIN, TERRAIN! Men det fanns ju inte en chans att här på plattlandet skulle vara något ivägen och efter en snabb felsökning såg vi att radiohöjdmätaren hängt sig på en väldigt låg höjd medan den vanliga höjdmätaren stod på 3000 fot som den skulle. Efter ett tag fick vi klart betydligt högre, ända upp till FL190. Trots detta märktes det att snöovädret var på ingång även söderut för hela flygningen ner befann vi oss i ett vitt molnhav och inte en tendens till blå himmel. Även på marken i Skåne var det vitt så det blev ingen större kontrast när vi väl kom igenom molnen. Efter cirka 1 h 10 min landade jag på bana 19 på KID som man gjort ett antal gånger förr.

Inte mycket till sikt uppe på level, vitt vitt och en aning med is på framrutan.



Ännu en bild uppe på höjd med en del is bildandes på vingens framkant, detta tas bort med hjälp av uppblåsbara boots som jag kan berätta lite närmare om framöver.



Bildbeviset på att man varit i Kristianstad idag.

Kort stopp även här sen bar det iväg norrut igen från bana 19 med en vänstersväng norrut och direkt mot Trosa (TRS) som är en VOR, här börjar merparten av inflygningarna till Stockholm söderifrån. Trafiken måste ha varit rätt så lugn vid denna tidpunkt för vi fick klar inflygning till bana 26 väldigt tidigt. Björn var det som flög denna sträcka och trots att vinden betedde sig väldigt konstigt på final blev det en mjuk och fin landning på bana 26.



STAR-platen med inflygningsvägarna till Arlanda och bana 26, de mindre flygplatser har i regel inte STAR.



För Arlanda behöver man vara beredd med två plate:ar, idag även ILS för bana 26 vilket är där STAR:en avslutas.

Väl på marken var det dags för flygplansbyte för den korta flygningen till Visby och det försökte vi göra så snabbt och smidigt som möjligt. Snöovädret hängde nu verkligen i luften över Arlanda och det kändes som vi ville komma iväg så snabbt som möjligt härifrån ut till ön där det verkade bättre. Först var det dock lika bra att få en de-icing och anti-icing innan avgång, men det går rätt snabbt på en Fokker 50 speciellt på Arlanda och deras kapacitet på den fronten. Nu var bana 08 i användning för start, det vill säga motsatt bana som vi landat på bara några minuter tidigare! Snacka om att vädret är märkligt ibland! Det blev faktiskt en snabblunch uppe höjd under denna korta flight, en väldigt god rostbiff med potatissallad som vår snälla flygvärdinna fixat åt oss! En stund senare landade vi på bana 21 på Visby och dagens flygningar var slut för vår del. Känns rätt skönt med tanke på snöstormen som nu även närmar sig Gotland, ska bli intressant och se hur mycket snö som ligger på och vid sidan om banan imorgonbitti då det är dags igen med ett nytt försök på Skellefteå.



En hungrig kapten!



Helnöjd med dagens lunch måste jag säga, länge sedan man åt rostbiff och potatissallad faktiskt.



Dagens Gotlandsbild:



Gotlands svar på fastlandets "suggor" antar jag, ser ju betydligt trevligare ut speciellt med den vita huvudbonaden hehe.

VBY-ARN-KSD-ARN-VBY

Sitter just nu i lobbyn på hotellet med en kopp kaffe och försöker smälta dagens händelser samtidigt som man försöker få ner några intressanta rader här på bloggen. Följande har hänt, dagen började med uppstigning 04.30 för att med god marginal vara färdigklädd till taxin som hämtade vid 05.20. Några minuter senare var man på flygplatsen och förberedde väderunderlaget inför flygningen. Linetraining-kapten för dagen och resten av veckan är Björn Söderqvist som jag även hade under studsarna på Visby under mellandagarna.

Klockan 06.40 var det avgångstid men någon minut sena blev vi innan jag lyfte Fokkern upp mot soluppgången. Solen orkade dock inte upp helt längs den korta flygningen till Arlanda men den hann i vart fall färga hela himlen i öster röd, hur vackert som helst! Trots den tidiga morgontimmen var det lugnt på Arlanda och vi fick ganska omgående direktklarering till bana 26 vilken jag landade på några minuter senare. Efter intaxning till terminal 3 var det dags att byta plan för vår nästa flight mot Karlstad.

En ny Pre Flight Inspection av kapten och en Flight Deck Preparation av mig gjorde att vi bara några minuter senare hade passagerare bakom oss igen. Det är rätt bra tempo och man måste ha framförhållning med det mesta för att kunna avgå i tid som ni märker. Nu var det dags för Björn att flyga och jag agerade PNF, det vill säga bistod Björn med det han vill att jag ska göra under flygningen samt att jag har hand om radiokontakten med flygtrafikledningen. PNF's uppgift är också att briefa passagerarna innan det är dags för landning genom ett PA, står för Public Announcement. Det var debut för egen del idag vad gäller PA men det gick bra hoppas jag. Man berättar i regel om vädret samt den beräknade ankomsttiden på destinationen. Det var molnigt i Karlstad men inte alltför tjocka så vi bröt igenom ganska omgående på inflygningen. Björn gjorde en riktigt fin och mjuk landning, rutin till tusen! Väl på marken kom en annan Skyways Fokker 50 intaxande från Köpenhamn och ställde sig bredvid. Flygningen till Karlstad gick väl snabbt och vi landade en bra bit innan tidtabell vilket lugnade förberedelserna en aning till turen tillbaka till Arlanda.



Översiktskartan på Karlstad flygplats, här står allt matnyttigt som man behöver veta.



Det är en myt att solen alltid lyser i Karlstad om man nu inte syftar på den här skapelsen.

Min tur igen då med andra ord och från Karlstad följde vi en SID, Standard Instrument Departure, för att ansluta till en luftled på vägen till Arlanda. Vi hann dock inte så långt på denna innan vi fick direkt mot ELTOK, vilket är en punkt som påbörjar en STAR, Standard Terminal Arrival Route, till Arlanda. Vi fick en aning bråttom att sjunka här och hade hög hastighet in på final på grund av att vi blev radarledda den sista biten med ett par "genvägar" som vi inte räknat med. Sånt här händer ganska ofta så det gäller att vara förberedd på det mesta i vart fall trots att man varit klarerad något annat från början.

Stoppet på Arlanda var betydligt längre denna gång innan det var dags för sista flygningen för dagen tillbaka till Visby igen. Vi hann att lämna kärran ett tag och utföra några ärenden på Arlanda samt besöka kontoret en snabb sväng. Även den sista sträckan fick jag flyga och vi blev klarerade som man brukar när man flyger turboprop på Arlanda, nämligen genom att stiga till en höjd på 3000 fot men innan dess har man fått en kurs som man svänger ganska omgående till efter rotation för att göra plats bakom till de något snabbare jetplanen. Solen rakt i ansiktet på vägen till Visby så det var bara att ta upp solglasögonen. Vädret på Visby var betydligt bättre än på fastlandet och vi fick klart Visual Approach till bana 21, vilket innebär att man lägger upp inflygningen själv på det sätt som önskas inom vissa ramar givetvis. Jag kopplade ur autopiloten en bra bit ut och handjagade helt enkelt den sista biten av inflygningen, det är mer omständigt att göra detta med autopilot...tro det eller ej! Tyckte det gick väldigt bra med inflygningen som jag gjorde mestadels med hjälp av PAPI:n, ni vet de där vita och röda lamporna sidan om banan som jag berättat tidigare om på bloggen. Två röda och två vita betyder att man ligger rätt på glidbanan ner mot banan! Blev ett riktigt långt inlägg idag också märker jag men det lär det nog bli de här dagarna, känns som man har mycket att berätta. Nu lite bilder givetvis!



Dagens besättning flygvärdinnan Åsa, kapten Björn och Fokkern SE-LIR!



Den gigantiska Pratt & Whitney motorn, hur mäktig som helst speciellt nu med den röda lacken!





Dagens Gotlandsbild:



Iskallt och grått i Visby men det kan ge en häftig effekt vilket jag tycker denna bilden visar, notera islagret på stenarna!


FLYTTAT TILL GOTLAND

Då var man på plats på Strand Hotel i Visby och gjort sig hemmastadd på ett mysigt rum. Nu väntar några intensiva dagar eller närmare bestämt förmiddagar då jag ska fara fram och tillbaka mellan ett par olika orter i vårt avlånga land. Alla flygningar utgår givetvis härifrån Visby till Arlanda, därefter kommer det variera en del som jag skrivit tidigare.
Flygningen till Visby nu ikväll gjordes passivt som ni förstår och när man ändå hade chansen var det lika bra att sitta på klappsätet. Det finns alltid något nytt man snappar upp och som man kan ta lärdom av men samtidigt har man svårt att förstå att man verkligen själv suttit på samma plats bara några timmar tidigare. Mycket mer blir det nog inte på bloggen idag för nu är det snart sängen som gäller, känner att jag fortfarande har en del timmar att ta igen från nattens Vasa-flygning.

ARN-VAA-ARN

Fortsätter dagens blogginlägg där jag slutade igår och det var att jag tog bussen till Arlanda för att vara på plats till min incheck vid 21.40. Det var jag också och väl där träffade jag Veronica som precis hade varit på sin första sväng till Tammerfors. För hennes del skulle det bli ytterligare en tur medan det till Vasa bara går en här på kvällen och det var den jag skulle flyga. Efter en del planerande var det dags att ta crewbilen till flygplanen och när vi sedan var startklara taxade vi ut och startade nästan efter varandra.

Allt gick väldigt smidigt igår och det var dessutom lugnt i luften, flygningen till Vasa tar cirka 1 h 10 min och det blev den även idag. Det blev landning söderifrån till bana 34 där det används en procedur som kallas DME-arc, man flyger liksom i en båge med ett och samma avstånd till den punkt man påbörjar den slutliga inflygningen som på den banan är en VOR-inflygning. Vädret var så pass bra så vi såg banan ganska omgående men fortsatte ändå att öva på denna procedur ner till en lämplig höjd då jag kopplade ur autopiloten och landade. 

Efter det blev det ytterligare en crewbil till hotellet i Vasa som för kvällen passande nog var Radisson Blu. Några få timmars sömn blev det där men jag vet faktiskt inte hur mycket jag sov överhuvudtaget men i alla fall vid 04.15 svensk tid gick crewbilen tillbaka till flygplatsen. Allt gick väldigt smidigt här och planet var varmt och skönt när man kom ombord, jag fick äran att flyga även sträckan tillbaka och den gick lika smidigt som den tidigare. Vid landade till och med en kvart innan tidtabell. En aning hård landning om jag ska vara kritiskt till något men passagerarna behövde kanske väckas en aning så här tidigt på morgonen! ; )

Nu blir det att packa både crewbagen och kabinväskan för ikväll flyttar jag till Visby och Strand hotell några dagar, ska åka passivt över till ön och sedan utgå därifrån resten av veckan.



Passagerarna på väg av efter landning i Vasa, fortfarande svårt att fatta att de sitter passagerare bakom sig i kabinen.



En nål till blev det också igår givetvis, för er som inte vet så är det en bit upp till Vasa...ligger i höjd med Örnsköldsvik om man jämför med den svenska sidan.




BLUE FINN TILL VASA

Ska snart bege mig ner till Märsta station och ta bussen till terminalen, det blir nämligen flygning ikväll/natt. Jag blev uppringd tidigare idag av OP på Skyways som frågade om jag hade möjlighet att flyga ikväll på grund av den ordinarie styrmannen hade anmält sig sjuk. Givetvis sa jag och nu är det snart dags, incheck 21.40 och 22.55 går flighten till Vasa. Det blir liksom Tammerfors-flighten ett kort nattstopp och sedan tillbaks tidigt imorgonbitti då ni fortfarande ligger och sover skulle jag gissa. Flygningen är som ni förstår en Blue 1-flygning och jag har än så länge inte flugit någon flygning på Skyways egna linjenät. Lite komiskt men det lär jag ju hinna med så småningom. Nu är det dags att bege sig till bussen...kommer ett längre inlägg imorgon!

BEEN THERE, DONE THAT!

Nu under veckan när man ändå haft en aning tid över har jag passat på att slutföra en idé som jag haft en tid nu. Har nämligen fixat en canvastavla med en karta över Norden och Baltikum vilken jag från och med nu kan sätta nålar på de flygplatser jag flugit till. Stockholm-Arlanda och Tammerfors är givetvis redan ditsatta och ännu fler blir det nästa vecka, Visby hade jag i och för sig redan kunnat sätta i och med jag studsade där. Känns som detta kan vara ett roligt sätt dels för sig själv att se hur antalet flygplatsbesök växer samt även visa för andra var man varit. Jag får "hoppas" att min skala nu räcker så att man inte får någon charter framöver som sträcker sig utanför kartbilden för då har man givetvis ett problem, men å andra sidan är det väl mer ett angeläget sådant. Finns ju nya att göra i så fall, har dessutom tänkt att göra en likadan enbart över Sverige och Danmark så småningom för de flygplatser man varit med Cirrusen. Kanske är ett bra tips för er i TFHS09 nu när det blir fler och fler navigationsflygningar. Jag kan varmt rekommendera det i alla fall. Här kommer några bilder på min canvas i alla fall!




Canvasen gjorde jag på Gallerix och var klar på 24 h, bra service får man säga!



DAGENS BILD

Den senaste tiden har det mest varit bana 01L för landningar och bana 08 för starter på Arlanda men idag är det istället landningar 19R och starter bana 08. De tunga maskinerna brukar dock begära att få starta från den långa banan (19R) på grund av prestandaskäl och så var fallet för SK903 till Newark där SAS flyger en Airbus A330-300. Nu blev det med andra ett bra tillfälle att visa hur en bildserie från en start bana 19R blir från balkongen i Märsta. Dessutom var det mitt favoritplan i SAS-flottan, Star Alliance-målade Erik Viking, som användes idag och som jag faktiskt flugit med två gånger till USA!

Även om det känns väldigt nära krävs det ett ganska rejält objektiv och idag använde jag dessutom min konverter som förlänger brännvidden till det dubbla. Vädret är ganska grått och tråkigt vilket gör att man inte får så snabba slutartider som man hade önskat, vilket också medför en aning gryniga bilder på grund av högt ISO-värde. Men bortsett från det blev bildserien grym, tänk när det är klarblå himmel! Amerika-flighterna svänger alltid höger efter start från denna bana vilket gör att de bankar mot balkongen och flyger runt huset vilket gör effekten än bättre! Det är en aning sämre med Thai Airways jumbo som svänger åt andra hållet. Nog snackat, nu kommer bildserien!

 

 


Alla bilder tagna med Canon EOS 50D med 100-400L IS USM och en 2 x konverter.

NY FLYGBOLAGSKONKURS!

I flygens värld kan allt hända som ni kanske märkt och det händer väldigt snabbt ibland. Nu i dagarna gick inte mindre än en av de större av världens flygbolag Japan Air Lines i konkurs. Detta är ett tydligt exempel att det kan hända vilket bolag som helst i fall man inte ser över sina kostnader. Enligt flertalet nyhetssidor kommer bolaget dock inte helt att försvinna utan nu är det en omstrukturering som gäller och under denna tid kommer bolaget vara skyddat från sina fordringsägarna. Många tusen medarbetare kommer förlora jobbet och bolaget kommer bli betydligt mindre än vad det är idag. Det finns ett antal eller rättare sagt nästan alla av de stora amerikanska bolagen som befunnit sig i samma sits men klarat sig genom en omstrukturering. Vi får väl se om Japan Air Lines klarar det, ni kan läsa mer om det hela på följande länk:

http://www.e24.se/business/tjansteforetag/harda-vindar-vantar-jal_1805743.e24


Hoppas verkligen att man får fortsätta se den här klockrena målningen även i framtiden, är inte så förtjust i "helvita" plan annars men just med JAL funkar det utmärkt med tanke på flaggan! Eller hur!?

DAGENS BILD

Länge sedan jag presenterade "Dagens bild" här på bloggen, ett tema som jag tydligen helt glömt bort för när jag tittade i den kategorin fanns där bara ett inlägg. Så här kommer nu ett "Dagens bild"-inlägg eller rättare sagt bilder. En udda besökare var nämligen på Arlanda idag och det passade jag ju givetvis på att dokumentera när man nu ändå hade en ledig dag. Air Caraïbes var nämligen på besök och det har de i och för sig gjort några vintersäsonger nu både på Arlanda och Kastrup men trots det så kan man inte låta bli att ta några bilder på den snygga Airbus A330:n. Om jag inte missminner mig har nog bolaget figurerat på bloggen tidigare. Som namnet antyder är bolaget baserat i Västindien eller närmare bestämt Pointe-à-Pitre i franska Guadeloupe och det är säkerligen inte varje dag som den landar i ett sånt här kallt klimat. Grymt snygg som sagt!



Air Caraïbes - Airbus A330-300 - landar bana 01R på ett snöigt Arlanda!


NÄSTKOMMANDE FLYGNINGAR

Det har nu redan gått några dagar sedan man gjorde sina första flygningarna och man kan fortfarande knappt fatta att det är sant. Men det är ju verkligen det och nu ser man framemot de nästkommande flygningarna, igår var det emellertid relativt lugnt och jag sysslade med lite allt möjligt som behövdes göra. Crewbagens innehåll behövde kompletteras en aning med några små hjälpmedel vilket man märkte i söndags/måndags så det har jag nu införskaffat. Det är ett relativt trångt utrymme man sitter i så det är viktigt att allt pappersarbete fungerar utan problem och här är det de små hjälpmedlen som gör skillnaden.

Min nästa omgång med flygningar påbörjas på måndag då jag kliver på som passiv till Visby. Här kommer jag slå "läger" på Strand hotel hela veckan för att varje morgon utgå härifrån och flyga till Arlanda. Efter Arlanda kommer flygningarna gå vidare antingen mot Karlstad, Skellefteå eller Halmstad för att senare återvända till Arlanda och Visby igen. Det blir med andra ord en hel del tid att spendera i Visby på eftermiddagarna och kvällarna men det ska bara bli kul. Har ju tid till att blogga om inte annat! Dessutom kan det ju bli en och annan bild på muren! :)

Dagarna framtill dess kommer säkerligen gå fort, känns som dagarna bara försvinner och man har ständigt något att göra. Det blir väl en del genomläsning av inflygningskorten av de aktuella flygplatserna, ett besök i Stockholm city kanske, en och annan bild på Arlanda, ett gympass på SATS.....jag tar dagarna lite som de kommer helt enkelt. Ni lär ju kunna läsa här vad jag gör i alla fall.

FÖRSTA PAX-FLYGNINGARNA!

Igår började min flygkarriär på riktigt, för allra första gången har jag nu flugit passagerare i linjetrafik! Detta har varit min dröm i många många år och jag kan inte komma ihåg att jag nånsin som liten ens en gång sagt att jag skulle vilja bli något annat än pilot! 

Check-in för min flygning var 16.05 i Skyways crewrum eller rättare sagt hus som finns ute på plattan vid terminal 3 på Arlanda, jag var dock där betydligt tidigare än så för att i lugn och ro gå igenom planeringen för flygningen.....väder, bränsle etc. Denna linje till Tammerfors är inte Skyways egna linje utan den flygs för ett finskt bolag som heter Blue 1 som jag skrivit om tidigare. Dessa flygningar avgår inte från den vanliga terminalen utan istället vid en ramp uppe vid den stora utrikesterminalen. Cirka en halvtimme innan avgång kom en crewbil och hämtade upp oss för transporten till planet. Kärran för dagen var SE-LEH, en nästintill helvit Fokker med enbart röd Skyways text framme på flygplanskroppen. Jag tog ganska omgående plats i högersitsen, påbörjade checklistan och försökte jobba mig igenom den så snabbt som möjligt för att vara klar när passagerarna anlände. Det är rätt mycket att göra som styrman här, dels ska man ta väder på ATIS-frekvensen, räkna ut takeoff-torque, ta en klarering för både uppstart av motorerna samt färdtillståndet till Tammerfors med mera. När alla passgerarna var ombord behövde vi dessutom göra en de-icing för att bli av med all snö och is som fanns på vingarna. Några minuter senare stod vi emellertid uppställda på bana 08 och några knop senare steg vi upp i det mörka luftrummet.



Kärran för dagen, SE-LEH!

Kapten Bengt Gelotte som jag även haft i simulatorn tidigare började med att agera PF (Pilot Flying) och jag då givetvis som PNF (Pilot Not Flying), vilket medför att det var jag som hade hand om radiotrafiken. Utan att överdriva så går det verkligen undan här med frekvensbyte hit och dit, dessutom har flygledarna ingen aning om att det sitter en rookie bakom micken så de snackar på i samma snabba takt som för alla andra. På så sätt är det aning lugnare att vara PF, men i det stora hela kändes det väldigt bra och jag tyckte jag hängde med i det mesta. Det blev som tur var bara en felsägning vad gäller callsignet som idag var Bluefin XXX istället för det mer inarbetade Skyexpress XXX. Efter cirka en timme i luften var vi på inflygning till bana 24 i Tammerfors, vädret var ganska dåligt under inflygningen med tjocka moln som gav upphov till rejäl isbildning både på vindrutan och vingarna. Men rätt som det var kom vi igenom molnen och kunde se inflygningsljusen.



Plattan på Tampere-Pirkkala med en del av isen kvar på vindrutan som ni kan se.


Det tänkta stoppet i Tammerfors blev lite längre än planerat på grund av att vi behövde få bort all is som vi dragit på oss under inflygningen, efter ett tag kom vi alla fall iväg och nu var det jag som var PF. Än så länge hade det varit ganska händelserikt kändes det som men det skulle inte sluta där, under utflygningen ringde flygvärdinnan på oss om ett jäkla oväsen utanför en av dörrarna. Vi hörde det också igenom intercommen som ett kraftigt skrapande metalljud eller liknande, det lät faktiskt så illa att vi övervägde att gå tillbaka till Tammerfors men därefter avtog det och vi fortsatte mot Arlanda. Efter det flöt hela flygningen på bra och det blev landning bana 19R för min del och inte så illa gjord heller om jag får säga det själv.




En nöjd line training-kapten Bengt Gilotte.

Nu var det dags för tre timmars paus här på Arlanda innan det var dags att flyga exakt samma tur igen. Det blev samma koncept som tidigare, Bengt agerade PF och flygningen flöt på samma sätt som förra bortsett från att det blev en visuell inflygning till bana 06 denna gång då molnen plötsligt var borta över stora delar av Finland. Efter landning blev det transport till Holiday Inn hotel i Tammerfors för en powernap på tre timmar innan det var dags att sätta sig i bilen för transport till flygplatsen igen. Efter en snabb genomgång av vädret blev det kurs ut mot plattan till en iskall Fokker 50, markpersonalen verkade inte ha fått igång värmen under natten så vi fick helt enkelt starta upp motorerna direkt för att värma upp kabinen innan passagerna fick gå ombord. Trots detta var vi inte många minuter sena ut från plattan och ytterligare någon minut senare lyfte jag från bana 24 med kurs mot Åland och vidare mot Arlanda. På denna flygning blev det till och med lite frukost för oss, Blue 1 serverar nämligen en måltid till sina Economy Extra passagerare vilket även vi gick under denna dag! :)



Drömmen har blivit verklighet!

Ungefär 50 nautiska mil innan Arlanda började jag sjunka ner från FL160 till altitude 2500 feet som är ingångshöjd för ILS:en. Det blev ett ganska tjockt molntäcke att ta sig igenom även här men bankontakten kom en bra bit innan minimum ändå. På 500 fot kopplade jag ur autopiloten och satte ner de 49 passagerarna ombord på bana 19R. Efter det taxade vi upp till platta G och stand 148 där crewbilen väntade på oss. Ett snabbesök i crewhuset igen för att lämna in allt underlag i form av papper som vi haft under flygningen markerade slutet på mitt första "arbetspass". Det är verkligen svårt att få ner allt i ord och bild som man upplevt, men det var en hel del som ni förstår och bra är väl det för desto mer erfarenhet får man och det snabbt. Efter det här långa blogginlägget blir det nog att ta igen några timmars sömn!

NU ÄR DET DAGS!

Dagen man länge väntat på är nu här, det är dags för första flygningen i linjetrafik! Uniformen är på och crewbagen är packad och jag ska snart gå ner till bussen som tar mig till terminalen. Mycket mer till inlägg blir det inte nu utan det får bli ett längre imorgonkväll när jag är tillbaka.

PLAN KANADE AV BANAN PÅ ARLANDA

Nu är jag på plats i Stockholm igen och förbereder mig inför morgondagens flygning. Flög upp vid lunch idag med SAS från Malmö och landade en timme senare på bana 26 på Arlanda. Vid intaxningen såg jag att Iran Air var på väg att ställa upp för start på bana 19R och tänkte att den kommer precis rotera utanför fönstret där jag satt. Men den verkade inte komma så långt för under start måste något ha hänt som gjorde att de avbröt starten och uppenbarligen slutade det hela med att planet kanade av banan ner i en snödriva. Anledningen är fortfarande oklar och lyckligtvis skadade sig ingen vid tillbudet. Passade på att ta en bild men den är tagen på väldigt långt avstånd och beskuren en del så kvalitén är inte den bästa men så här såg det ut i alla fall.



Iran Air Airbus A300 var det som var involverat i incidenten.



BADGE

Nu har jag som sagt fått mitt certifikat för att få flyga passagerare i trafik men ytterligare behörigheter krävs för att få vistas på "insidan" av Arlanda, även kallat airside. Airside är det område på flygplatsen som tillträdet är kontrollerat och för att få befinna sig på dessa områden krävs en giltig behörighetshandling som brukar kallas badge. Badgen fick vi utkvitterat för ett tag sedan men jag har inte blivit färdig att skriva om den tidigare så tänkte att det nu kunde vara dags för det.

Arlanda flygplats är klassat som civilt skyddsobjekt och därför gäller Säkerhetsskyddslagen som innebär att de som arbetar eller vistas på flygplatsens behörighetsområden ska säkerhetsprövas. Badge visar att personen i fråga har denna behörighet och är anställd antingen hos LFV på Arlanda flygplats eller hos något annat företag som har verksamhet på flygplatsen. Badgen kan ha en eller flera färger som visar vilka behörighetsområden som du får vistas på, min är röd vilket betyder att jag får vistas på rampen. 

Det finns ytterligare färger såsom orange, grönt, blått, gult samt lila. Man kan som sagt även ha fler än en färg på sin badge och det kan även förekomma vissa begränsningar inom färgområdena från person till person. Färgerna är främst avsedda för att man lättare kan se om en person är behörig att vistas på aktuellt område eller inte. Då vet ni lite om det också, här nedan är en bild på min badge samt mitt Skyways ID-kort med en aning bortsuddade detaljer för säkerhetsskull! ; ) Dessa kommer väl så småningom bytas ut för att istället stå Avia Express på antar jag.


MPL-CERTIFIKAT

Då har även jag fått mitt MPL-certifikat i brevlådan idag eller rätt sagt avin för att lösa ut kalaset som gick loss på rätt många tusenlappar. Nu har jag i alla fall certifikatet och är nu redo för att börja flyga passagerare från A till B! Vi i TFHS 08 är alltså de första i Sverige med MPL-certifikat och än så länge de enda 13 som har det också för den delen. Det är ju roligt att man är med och skriver historia även om det alltid finns en del negativa aspekter med att vara först med något nytt. Man får hoppas att MPL-konceptet och vetskapen om vad det är för något verkligen sprider sig nu i branschen under året som vi är ute och flyger. Många vet nämligen fortfarande inte vad det innebär till skillnad från den äldre CPL-utbildningen. 




Mitt MPL-certifikat!


Det blir dock först på lördag morgon eller förmiddag som jag beger mig norrut mot Märsta igen, antingen med flyg eller bil.....har inte bestämt mig ännu. Men innan dess hade jag tänkt unna mig en innebandyträning ikväll samt en match imorgon kväll med mitt lag här i Helsingborg. Har av förståeliga skäl inte varit med så mycket nu i höst men nu får jag i alla fall spela en match den här säsongen. Är ju inte fel att röra lite på sig emellanåt, har faktiskt saknat det en del nu under hösten i Stockholm. Kan ju tillägga att det är på Korpen-nivå men här i stan har vi faktiskt så många som tre divisioner och tro det eller ej så spelar vi i den högsta! :)


STILL WAITING!

Ännu en dag har gått och inget certifikat i sikte tyvärr, där finns dock ett fåtal dagar kvar att spela på för Transportstyrelsen och Posten med tanke på leveransen men det börjar bli en aning snålt nu får man säga. Man får helt enkelt vänta och se om det dyker upp imorgon, verkar bara vara jag kvar i Skyways-klassen som inte fått det typiskt nog. Imorgon går även de första av oss ut i trafik och det ska bli intressant att höra hur det gick. Annars gäller det ju att plugga på så mycket som möjligt vad gäller det mesta för att vara så förberedd som möjligt inför flygningen men å andra sidan är ju det vi nu har gjort i flera månaders tid så det mesta borde sitta rätt djupt rotat nu. Har även passat på att köpa en ny pilotväska idag så nu ska det inte vara några problem att få plats med den i cockpit i alla fall. Den andra får helt enkelt stå på vänten till en större flygplanstyp, större flygplanstyp betyder inte nödvändigtvis mer plats för väskan. Men det är inget man behöver fundera på så mycket nu. Nu är det Fokkern som gäller och det ska verkligen bli kul att komma ut på riktigt och flyga nu i dagarna förhoppningsvis!

SK187 ÄNGELHOLM/HELSINGBORG

Precis landat hemma i Helsingborg igen för en kort visit för att hämta upp mitt certifikat som jag bokstavligen talat måste i handen vid min första flygning. Jag var relativt säker på att det nu skulle ligga i brevlådan och vänta på mig i och med att de flesta andra i klassen har fått det. Men det gjorde det konstigt nog inte så jag får hålla mig till tåls tills imorgon.....den som väntar på något gott väntar aldrig för länge heter det ju men det känns ju inte så för tillfället.

Annars var det som sagt möte med Svensk Pilot Förening som stod på agendan idag och det finns väl inte så mycket att orda om vad som sades här egentligen, utan det var mest information från deras sida om vad som sker i bolaget Skyways (Avia Express) samt att de givetvis ville träffa oss och se vad vi är för några personer helt enkelt. Nu är det läggdags, godnatt!





Den röda 737-motorn lyser upp den annars becksvarta kvällen mellan ARN-AGH!


MORGONSTUND HAR GULD I MUN

Bokstavligen talat var det nog det imorse när man vaknade, en underbar soluppgång färgade hela himlen orange samtidigt som man njöt av en rejäl frukost och tittade på morgonankomsterna till bana 01L. Svårt att låta bli att ta en bild så givetvis blev det en på SAS stora fågel (läs: Airbus A330) från Newark. Det är alltid svårt att uppskatta avstånden på fotografier men det är så pass nära att man knappast har problem att varken gissa typ eller bolag.

Det har varit riktigt kallt här cirka -15 grader hela dagen i princip och det kändes verkligen när man gick till och från gymmet. Skönt att man är igång igen på den fronten i alla fall. Flygningen kommer ju ganska snart också igång och dagarna framtill helgen kommer nog gå väldigt fort, speciellt i och med att man måste hem och hämta sitt certifikat som nu verkar ha anlänt. Men innan dess blir det ett möte inne i Stockholm city imorgon hos Svensk Pilot Förening som vill träffa oss åtta i Skyways (Avia Express). När det är avklarat blir det en flight hem till Ängelholm/Helsingborg.


SAS Airbus A330 på final mellan hustaken till bana 01L.





HEMMASTADD I MÄRSTA

Familjen har åkt hem till Skåne igen och för egen del blev det pendeltåget till Märsta. Där sitter jag nu och njuter av filmen Johan Falk - Gruppen för Särskilda Insatser där Joel Kinnaman är helt grym i rollen som Frank Wagner! Den måste ses, om ni inte redan har gjort det! Dagens övriga aktiviteter har varit städning och iordningställande av mitt nya boende. Får väl försöka få till några bilder så småningom, framförallt över utsikten från balkongen över in- och utflygningen! :)

Imorgon får det bli uppfräschning av det mesta inför den första flygningen men jag hade även tänkt att hinna med det första styrketräningspasset på väldigt väldigt länge. Har precis blivit medlem på SATS som finns både här i Märsta samt i Helsingborg...så nu kan man inte skylla på något oavsett vilken ort man är på. Det gäller ju att vara i bra form för det lär ju bli rätt mycket stillasittande framöver i cockpit antar jag.

SHOPPING

Har inte så mycket flygrelaterat att skriva om idag direkt, jag har som sagt spenderat en hel del tid med familjen inne i Stockholm och försökt göra några fynd på rean. Det har jag i och för sig gjort till den kommande outfiten, det har blivit ett par fina svarta skor som förhoppningsvis kommer passa bra till uniformen. Vädret i Stockholm är för närvarande riktigt kallt och klart, kan ju villigt erkänna att man var sugen på att ta några bilder ute på Arlanda idag. Efter frukosten idag så hann man inte mer än ut på gatan förrän man hörde ett rejält vinande ljud, utan att rå för det flyger blicken automatiskt upp mot skyn. Emellan husen kunde man utan problem se att det var en Boeing 747SP tillhörande Iran Air som var på inflygning till Arlanda. Det var verkligen kristallklart i luften och morgonsolen lyste fint upp ena sidan, hade naturligtvis blivit en grym bild om man nu haft kameran med sig men den fick vila idag. Får väl i vilket fall som helst för er som inte kan typerna så bra bjuda på en bild hur den ser ut, tagen vid ett tidigare tillfälle.



TF174 BROMMA

Då var man åter i Stockholm efter några dagars välförtjänt vila på hemmaplan utan att behöva tänka alltför mycket på att man egentligen hade behövt plugga. Flygningen denna gång blev som sagt med Malmö Aviation från Sturup till Bromma i sällskap med familjen som jag nu kommer spendera några dagar tillsammans med här i Stockholm innan det verkligen är dags för allvaret.

Malmö Aviations Avro RJ100 blev det ja och flygningen var riktigt "smooth" från start till landning. Fanns inte mycket att klaga på här vad gäller service och komfort, här ingick till och med en lättare måltid och en varm handduk att tvätta av sig med...små saker i och för sig men dessa är nu inte längre så självklara längre hos de flesta flygbolag. Inflygningen till Bromma var inte dålig den heller med hela Stockholm upplyst precis under en, antar att ni kan gissa vad den blåaktiga bollen är för något. Sådana här tillfällen kan man ju villigt erkänna att det inte går att förverkliga så bra på bild som man upplever det. Men jag var tvungen att ta en bild och visa i vilket fall som helst.   


SYNK AV LOGGBOK

Det är viktig att logga sin flygtid och verkligen se till så att allt är rätt bokfört som jag varit inne på tidigare, ännu viktigare är det att ha en kopia i fall loggboken av en eller annan anledning skulle komma bort. Jag förvarar alltid en loggbok hemma, även kallat min "fin loggbok", medan jag har en liten mindre med mig i crew bagen som jag skriver ner i efter varje flygning. Denna har dock blivit relativt kladdig med tiden så det är ju tur man har ytterligare en som är betydligt enklare att läsa. Det finns även ett par olika applications till Iphone som möjliggör att man kan logga allt digitalt också, inte fel säger jag speciellt inte när man ska sammanställa vissa specifika saker snabbt och smidigt utan att behöva sitta med miniräknaren. Provkör för tillfället LogTen så får väl se om man även kommer fortsätta med detta, ytterligare en kopia har man i så fall och det är ju aldrig fel. Snart bär det iväg till Sturup och Malmö Aviation till Bromma...återkommer väl med någon bild från den flighten så småningom.


Original, backup och backup på backupen...

AIRPORT SHUTTLE

Inget certifikat i brevlådan idag vilket betyder att det inte kommer komma imorgon heller för den delen med tanke på den stundande helgdagen imorgon. Får se om det kommer på torsdag istället, egentligen ingen brådska som jag ser det....bara man hinner få det till den första flygningen i alla fall.

Annars har jag nu i eftermiddags agerat airport shuttle till Kastrup för två kompisar som ska ut och se sig om i den vida världen. Givetvis fick kameran hänga med ifall det skulle uppstå något bra fototillfälle, molnen hängde dock väldigt tungt över Kastrup så någon fin solnedgång var det inte tal om. Men när man ändå var där försökte jag få till en och annan effektfull bild, resultatet ser ni här nedan. På vägen hem blev det ett kort stopp på Media Markt för att kolla in om där fanns något intressant i kamerasortimentet som reades ut, sådan tur hade man inte så någon förstärkning till utrustningen får helt enkelt vänta på bättre tider.


SAS Airbus A340-300 x 2

 


CREW ROSTER

En kall och grå dag hemma i Helsingborg idag med en och annan snöflinga som kommit i omgångar, det har därför blivit en del tid framför datorn...finns ju ständig mycket att göra på den otroligt nog! Har även studerat mitt schema lite närmare, schemat kallas i flygbranschen "roster" och uttalas råster. Inte helt lätt att förstå alla förkortningar och bokstävernas betydelser men det kommer väl med tiden. Standby är jag i vart fall framtill den 17:e januari som sagt då jag kommer göra min första flygning med två tur och returer Arlanda - Tammerfors.

Innan dess står det REX på ett antal dagar, detta betyder att man är standby och om så behövs ska man infinna sig på Arlanda antingen vid en förutbestämd tid eller inom en timme från det att man blir inkallad. Där finns även L och LH som förkortningar ett par dagar och detta betyder att man är ledig antingen en vardag eller helg. Mycket mer var det inte på denna roster men det lär bli annorlunda framöver. 

Den som har ett väldigt skarpt öga kanske ser att det står KF intill flightnumret på de flygningar jag ska göra, KF tillhör ett finskt bolag som heter Blue1 och Skyways flyger för tillfället linjen till Tammerfors för detta bolag. Detta är ganska vanligt förekommande att bolag hyr in kapacitet av varandra. Skyways har egentligen JZ som förkortning och heter Skyexpress på radion, det gäller med andra ord att hålla tungan rätt i mun och inte försäga sig här.....Bluefin är det som gäller istället! Nu vet ni lite om den så kallade rostern också och med det sagt avslutar jag dagens inlägg. 




Rostern


VAD HÄNDER HÄRNÄST?

Några dagar in på det nya året och det är dags att börja ta tag i bloggen igen efter några dagars vila. Har inte riktigt fått igång kreativitet känns det som vad gäller olika teman att skriva om men jag är säker på att den kommer förr eller senare. Ni lär i alla fall få fortsätta stå ut med alla mina flygplansfoto framöver misstänker jag, men det är ju bilderna som gör den extra kryddan i inläggen tycker jag!

Just nu sitter jag och väntar på att mitt MPL-certifikat ska komma med posten, vad jag har hört från Transportstyrelsen ska dessa slutföras imorgon måndag eller i "värsta" fall på tisdag. Därefter är det rutt-träning som gäller, mer ofta kallat line training för den som undrar. Kommer med ett mer utförligare inlägg vad detta innebär så småningom. Min första flygning är inplanerad den 17:e januari och kommer att gå från Arlanda till Tammerfors i Finland, kommer bli hur häftigt som helst! Det kan dock komma att ändras beroende på när certifikatet kommer, man får helt enkelt hålla allt öppet!

Egentligen är jag från och med imorgon schemalagd som standby för eventuella skolflygningar men vi alla hade ju tur med vädret och kunde genomföra studsarna på de utsatta datumen förra året. Så detta kan man för tillfället bortse ifrån och vara ledig några extra dagar. Jag kommer i vilket fall som helst åka upp till Stockholm på torsdag och ta det lugnt några dagar med familjen. Då blir det Malmö Aviations Avro RJ100 från Malmö till Bromma, har faktiskt bara flugit med Avron en tur och retur tidigare så det ska bli kul med lite variation. Inte helt överraskande kanske men jag tycker det kan passa bra att avsluta det här inlägget med några bilder på Malmö Aviations Avros! 



En av Malmö Aviations Avro RJ100 i den vanliga målningen.



Malmö Aviation har i många år flugit runt med en del specialmålade plan, däribland Dagens Industri.



Den senaste specialaren är denna snygga målning som är gjord för Svenska Fotbollsförbundet! Hade inte varit fel att få flyga med den på torsdag!


RSS 2.0