MPL-CERTIFIKAT

Då har även jag fått mitt MPL-certifikat i brevlådan idag eller rätt sagt avin för att lösa ut kalaset som gick loss på rätt många tusenlappar. Nu har jag i alla fall certifikatet och är nu redo för att börja flyga passagerare från A till B! Vi i TFHS 08 är alltså de första i Sverige med MPL-certifikat och än så länge de enda 13 som har det också för den delen. Det är ju roligt att man är med och skriver historia även om det alltid finns en del negativa aspekter med att vara först med något nytt. Man får hoppas att MPL-konceptet och vetskapen om vad det är för något verkligen sprider sig nu i branschen under året som vi är ute och flyger. Många vet nämligen fortfarande inte vad det innebär till skillnad från den äldre CPL-utbildningen. 




Mitt MPL-certifikat!


Det blir dock först på lördag morgon eller förmiddag som jag beger mig norrut mot Märsta igen, antingen med flyg eller bil.....har inte bestämt mig ännu. Men innan dess hade jag tänkt unna mig en innebandyträning ikväll samt en match imorgon kväll med mitt lag här i Helsingborg. Har av förståeliga skäl inte varit med så mycket nu i höst men nu får jag i alla fall spela en match den här säsongen. Är ju inte fel att röra lite på sig emellanåt, har faktiskt saknat det en del nu under hösten i Stockholm. Kan ju tillägga att det är på Korpen-nivå men här i stan har vi faktiskt så många som tre divisioner och tro det eller ej så spelar vi i den högsta! :)


Kommentarer
Postat av: Didrik

Gött ju! Ja, Transportstyrelsen är ju knappast känd för att vara den snabbaste myndigheten :P

2010-01-14 @ 15:47:36
Postat av: Alex

Det var du som sa det! ;)

2010-01-14 @ 15:49:47
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Härlig känsla kan jag tänka mig.....nu har du certet att ta på fysiskt,hihi......grattis än en gång.



Avgiften för att lösa ut certet trodde jag inte existerade,hmmmmm....jag trodde att bara man väl har kommit in på TFHS så var allt gratis förutom maten och hemresor om man bor långt från Ljungbyhed?



För det är ju dyra saker det där......innan ni började utbildningen,fick ni då information om att vissa saker/delar i utbildningen får ni betala själva?



2010-01-14 @ 18:13:12
Postat av: Alex

Tack så mycket! Allt är inte grattis bara för att man gör utbildningen på TFHS, däremot så är man väldigt lyckligt lottad att inte behöva betala varken för teoriundervisningen eller flygningen. Det är som du säger att man får betala för boende, mat, hemresor etc. Dessutom betalar man själv litteratur och hjälpmedel som kan behövas men även själva proven både de teoretiska och praktiska.



Ja vad jag kan minnas fick vi information om detta men det blir ju alltid mer än vad man räknar med så är det ju bara. Men som sagt man är lyckligt lottad att ha fått så mycket subventionerat som man verkligen har.

2010-01-14 @ 23:16:17
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

I see.....I see.....men jag tycker ändå att det borde vara gratis förutom böcker och mat.

Som sagt,flyg är ju i regel en ganska dyr verksamhet.



Och återigen mkt trevligt och fantastiskt roligt att du delger oss flygintresserade information från insidan sas.

Thank you :)

2010-01-15 @ 00:19:33
Postat av: Staffan

Grattis!

Kan med ganska god säkerhet säga att ditt cert är värt sin vikt i guld :-)



Har faktiskt haft en hel del bra erfarenheter av transportstyrelsen handläggningstider. För att vara en myndighet så kan de vara sjukt snabba faktiskt.



Lycka till på line training!

2010-01-15 @ 21:50:55
URL: http://landa.blogg.se/
Postat av: Janne

Bättre sent än aldrig! Första gången jag också ser certet. Grattis och lycka till framöver!

2010-01-22 @ 21:44:29
Postat av: Alex

Tack så mycket! Ingen större skillnad på utseende från ett PPL men några små bokstäver kan ju förändra innebörden mycket! :)

2010-01-23 @ 14:36:43
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0