CREW ROSTER

En kall och grå dag hemma i Helsingborg idag med en och annan snöflinga som kommit i omgångar, det har därför blivit en del tid framför datorn...finns ju ständig mycket att göra på den otroligt nog! Har även studerat mitt schema lite närmare, schemat kallas i flygbranschen "roster" och uttalas råster. Inte helt lätt att förstå alla förkortningar och bokstävernas betydelser men det kommer väl med tiden. Standby är jag i vart fall framtill den 17:e januari som sagt då jag kommer göra min första flygning med två tur och returer Arlanda - Tammerfors.

Innan dess står det REX på ett antal dagar, detta betyder att man är standby och om så behövs ska man infinna sig på Arlanda antingen vid en förutbestämd tid eller inom en timme från det att man blir inkallad. Där finns även L och LH som förkortningar ett par dagar och detta betyder att man är ledig antingen en vardag eller helg. Mycket mer var det inte på denna roster men det lär bli annorlunda framöver. 

Den som har ett väldigt skarpt öga kanske ser att det står KF intill flightnumret på de flygningar jag ska göra, KF tillhör ett finskt bolag som heter Blue1 och Skyways flyger för tillfället linjen till Tammerfors för detta bolag. Detta är ganska vanligt förekommande att bolag hyr in kapacitet av varandra. Skyways har egentligen JZ som förkortning och heter Skyexpress på radion, det gäller med andra ord att hålla tungan rätt i mun och inte försäga sig här.....Bluefin är det som gäller istället! Nu vet ni lite om den så kallade rostern också och med det sagt avslutar jag dagens inlägg. 




Rostern


Kommentarer
Postat av: Conny

Callsign ja,vad är bakgrunden till det?



Är det helt enkelt så för att det är lättare att säga "Speedbird 241" istf "British Airways 241" ?



Eller för att undvika risken att saker missuppfattas över radion?

2010-01-04 @ 20:58:48
Postat av: Alex

Det är rätt som du säger, alla bolag har ett callsign på radion som är enklare att säga än flygbolagsnamnet. Ibland är dessa callsigns relativt lika och kan vara svårt att höra skillnad i vilket fall.



Flygplansregistreringen kan också användas som callsign speciellt vid privatflygning.

2010-01-04 @ 23:43:08
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Staffan

När vi var på ATCC så hade ett bolag "Jedi" som callsign. Vi tyckte flygledaren skulle säga "May the force be with you" istället för "Bye bye" när han slussades över till nästa kontroll. Det gick han inte med på.. :-(

2010-01-05 @ 22:24:43
Postat av: Alex

Hehe...man måste ju ha lite roligt på jobbet kan man tycka ;)

2010-01-06 @ 00:48:02
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0