ARN-VAA-ARN

Fortsätter dagens blogginlägg där jag slutade igår och det var att jag tog bussen till Arlanda för att vara på plats till min incheck vid 21.40. Det var jag också och väl där träffade jag Veronica som precis hade varit på sin första sväng till Tammerfors. För hennes del skulle det bli ytterligare en tur medan det till Vasa bara går en här på kvällen och det var den jag skulle flyga. Efter en del planerande var det dags att ta crewbilen till flygplanen och när vi sedan var startklara taxade vi ut och startade nästan efter varandra.

Allt gick väldigt smidigt igår och det var dessutom lugnt i luften, flygningen till Vasa tar cirka 1 h 10 min och det blev den även idag. Det blev landning söderifrån till bana 34 där det används en procedur som kallas DME-arc, man flyger liksom i en båge med ett och samma avstånd till den punkt man påbörjar den slutliga inflygningen som på den banan är en VOR-inflygning. Vädret var så pass bra så vi såg banan ganska omgående men fortsatte ändå att öva på denna procedur ner till en lämplig höjd då jag kopplade ur autopiloten och landade. 

Efter det blev det ytterligare en crewbil till hotellet i Vasa som för kvällen passande nog var Radisson Blu. Några få timmars sömn blev det där men jag vet faktiskt inte hur mycket jag sov överhuvudtaget men i alla fall vid 04.15 svensk tid gick crewbilen tillbaka till flygplatsen. Allt gick väldigt smidigt här och planet var varmt och skönt när man kom ombord, jag fick äran att flyga även sträckan tillbaka och den gick lika smidigt som den tidigare. Vid landade till och med en kvart innan tidtabell. En aning hård landning om jag ska vara kritiskt till något men passagerarna behövde kanske väckas en aning så här tidigt på morgonen! ; )

Nu blir det att packa både crewbagen och kabinväskan för ikväll flyttar jag till Visby och Strand hotell några dagar, ska åka passivt över till ön och sedan utgå därifrån resten av veckan.



Passagerarna på väg av efter landning i Vasa, fortfarande svårt att fatta att de sitter passagerare bakom sig i kabinen.



En nål till blev det också igår givetvis, för er som inte vet så är det en bit upp till Vasa...ligger i höjd med Örnsköldsvik om man jämför med den svenska sidan.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0