FLYTTAT TILL GOTLAND

Då var man på plats på Strand Hotel i Visby och gjort sig hemmastadd på ett mysigt rum. Nu väntar några intensiva dagar eller närmare bestämt förmiddagar då jag ska fara fram och tillbaka mellan ett par olika orter i vårt avlånga land. Alla flygningar utgår givetvis härifrån Visby till Arlanda, därefter kommer det variera en del som jag skrivit tidigare.
Flygningen till Visby nu ikväll gjordes passivt som ni förstår och när man ändå hade chansen var det lika bra att sitta på klappsätet. Det finns alltid något nytt man snappar upp och som man kan ta lärdom av men samtidigt har man svårt att förstå att man verkligen själv suttit på samma plats bara några timmar tidigare. Mycket mer blir det nog inte på bloggen idag för nu är det snart sängen som gäller, känner att jag fortfarande har en del timmar att ta igen från nattens Vasa-flygning.

Kommentarer
Postat av: Conny

Vad fantastiskt roligt för dig att äntligen komma ut på linjen på riktigt!



Nu då ni flyger från Visby till Arlanda och sedan vidare därifrån så undrar jag lite om bränslet ombord.....inför varje leg så tankar ni?



Eller tankar ni "fullt" på morgonen och flyger sedan till den punkt då ni "måste" tanka?



Skyways tankar bara på vissa platser? Tänker på turnaround-tid på endast 20 minuter.....

Hur lång tid tar det att fylla tankarna?



Har Fokker 50 någon typ av tankmätare eller gäller beräkningar och lodning av tankar?



Ja,frågorna är många gällande bränslehanteringen....kanske måste det till ett helt inlägg om detta? hihi :)



Kort sagt,hur fungerar det egentligen?

2010-01-26 @ 16:51:13
Postat av: Alex

Bra frågor Conny och givetvis är detta värt att ta upp i ett större inlägg kanske. Håll till tåls så kommer det! Tack för tipset!

2010-01-26 @ 18:06:51
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

My pleasure!

Jag ser redan fram emot inlägget ;)



En annan fundering som kanske kräver eget inlägg:

när man kommer till en flygplats och skall landa,om då all radiokommunikation slås ut tex så finns det väl vissa standardförfaranden man ska ta till.



Men vad kan det innebära? Vicka på vingarna och/eller signalera med landningsljuset?

Hur går det till?



Och fick ni lära er morsealfabetet i skolan?

2010-01-26 @ 22:04:09
Postat av: Alex

Conny,

Du har rätt bra koll på grejorna, jag skriver upp ämnet på listan så kommer det så småningom.

Vi behövde inte lära oss morsealfabetet men det underlättar givetvis om man kan det, jag kan inte det tyvärr!

2010-01-28 @ 13:32:46
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

I see,för sjökaptener är det ett krav att kunna morse.

Kanske för flygkaptener också.......



Ja,vad kul om du kunde gå in på nödförfarande vid radio bortfall framöver.

2010-01-28 @ 23:16:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0