VBY-ARN-KID-ARN-VBY
Har precis slagit mig ner i en fåtölj i lobbyn igen med en kopp kaffe, man känner nästan sig som en författare som hittat sin lilla oas vid skrivandet och det har jag verkligen gjort här. Kan nästan säga att det redan är en tradition. Dagens runda var planerad att gå till Skellefteå och tillbaks via Arlanda som alltid givetvis. Men det skarpsynte ser snabbt att detta inte stämmer riktigt med rubriken.
Bokstavskombinationerna ovan är IATA's (International Air Transport Assocation) förkortningar på anslutna flygplatser, om ni någongång tittat lite närmare på era bagagetaggar står det alltid IATA's flygplatskod på dessa. Förkortningar för Visby, Arlanda och Karlstad fick ni redan igår men dagens tillskott KID är inte Skellefteå utan Kristianstad. Redan vid incheck imorse såg vädret väldigt spännande ut norrut där det redan hade blåst upp till snöstorm, banan på Skellefteå (SFT) är även placerad i den riktning så att det hade blivit rak sidvind uppemot 30 knop! Fokkerns begränsning är just 30 knop men då ska banan vara torr och fin.....det lär den inte vara vid snöfall så flygningen blev inställd och de passagerarna som var bokade med oss fick istället åka med SAS. Vi däremot fick en flygning till Kristianstad istället, snabba svängar som sagt och nu har man även varit med om en sådan planeringsändring. Kristianstad har jag varit på många gånger förut med Cirrusen men detta blev första gången med Fokkern.
Märker att jag gått händelserna lite i förväg nu men morgonens första flygning från Visby till Arlanda var nästintill identisk med den igår så jag behöver nog inte summera den närmare så jag fortsätter helt enkelt på Kristianstad-flighten. När vi väl fick besked att vi skulle flyga till KID istället blev det snabba ryck för min del till briefingrummet på Arlanda och hämta nytt underlag för flygningen. Under tiden förberedde Björn allt som var möjligt innan passagerarna steg ombord. Trots planeringsändringen kom vi inte iväg många minuter sent. Efter start fick vi ligga kvar ett tag på kurs och höjden 3000 fot på grund av annan trafik framför och högre upp, men rätt som det var då fick vi en terräng varning! Man blir ganska paff när den automatiska rösten skriker TERRAIN, TERRAIN! Men det fanns ju inte en chans att här på plattlandet skulle vara något ivägen och efter en snabb felsökning såg vi att radiohöjdmätaren hängt sig på en väldigt låg höjd medan den vanliga höjdmätaren stod på 3000 fot som den skulle. Efter ett tag fick vi klart betydligt högre, ända upp till FL190. Trots detta märktes det att snöovädret var på ingång även söderut för hela flygningen ner befann vi oss i ett vitt molnhav och inte en tendens till blå himmel. Även på marken i Skåne var det vitt så det blev ingen större kontrast när vi väl kom igenom molnen. Efter cirka 1 h 10 min landade jag på bana 19 på KID som man gjort ett antal gånger förr.
Kort stopp även här sen bar det iväg norrut igen från bana 19 med en vänstersväng norrut och direkt mot Trosa (TRS) som är en VOR, här börjar merparten av inflygningarna till Stockholm söderifrån. Trafiken måste ha varit rätt så lugn vid denna tidpunkt för vi fick klar inflygning till bana 26 väldigt tidigt. Björn var det som flög denna sträcka och trots att vinden betedde sig väldigt konstigt på final blev det en mjuk och fin landning på bana 26.
STAR-platen med inflygningsvägarna till Arlanda och bana 26, de mindre flygplatser har i regel inte STAR.
För Arlanda behöver man vara beredd med två plate:ar, idag även ILS för bana 26 vilket är där STAR:en avslutas.
Väl på marken var det dags för flygplansbyte för den korta flygningen till Visby och det försökte vi göra så snabbt och smidigt som möjligt. Snöovädret hängde nu verkligen i luften över Arlanda och det kändes som vi ville komma iväg så snabbt som möjligt härifrån ut till ön där det verkade bättre. Först var det dock lika bra att få en de-icing och anti-icing innan avgång, men det går rätt snabbt på en Fokker 50 speciellt på Arlanda och deras kapacitet på den fronten. Nu var bana 08 i användning för start, det vill säga motsatt bana som vi landat på bara några minuter tidigare! Snacka om att vädret är märkligt ibland! Det blev faktiskt en snabblunch uppe höjd under denna korta flight, en väldigt god rostbiff med potatissallad som vår snälla flygvärdinna fixat åt oss! En stund senare landade vi på bana 21 på Visby och dagens flygningar var slut för vår del. Känns rätt skönt med tanke på snöstormen som nu även närmar sig Gotland, ska bli intressant och se hur mycket snö som ligger på och vid sidan om banan imorgonbitti då det är dags igen med ett nytt försök på Skellefteå.
En hungrig kapten!
Helnöjd med dagens lunch måste jag säga, länge sedan man åt rostbiff och potatissallad faktiskt.
Dagens Gotlandsbild:
Gotlands svar på fastlandets "suggor" antar jag, ser ju betydligt trevligare ut speciellt med den vita huvudbonaden hehe.
Bokstavskombinationerna ovan är IATA's (International Air Transport Assocation) förkortningar på anslutna flygplatser, om ni någongång tittat lite närmare på era bagagetaggar står det alltid IATA's flygplatskod på dessa. Förkortningar för Visby, Arlanda och Karlstad fick ni redan igår men dagens tillskott KID är inte Skellefteå utan Kristianstad. Redan vid incheck imorse såg vädret väldigt spännande ut norrut där det redan hade blåst upp till snöstorm, banan på Skellefteå (SFT) är även placerad i den riktning så att det hade blivit rak sidvind uppemot 30 knop! Fokkerns begränsning är just 30 knop men då ska banan vara torr och fin.....det lär den inte vara vid snöfall så flygningen blev inställd och de passagerarna som var bokade med oss fick istället åka med SAS. Vi däremot fick en flygning till Kristianstad istället, snabba svängar som sagt och nu har man även varit med om en sådan planeringsändring. Kristianstad har jag varit på många gånger förut med Cirrusen men detta blev första gången med Fokkern.
Märker att jag gått händelserna lite i förväg nu men morgonens första flygning från Visby till Arlanda var nästintill identisk med den igår så jag behöver nog inte summera den närmare så jag fortsätter helt enkelt på Kristianstad-flighten. När vi väl fick besked att vi skulle flyga till KID istället blev det snabba ryck för min del till briefingrummet på Arlanda och hämta nytt underlag för flygningen. Under tiden förberedde Björn allt som var möjligt innan passagerarna steg ombord. Trots planeringsändringen kom vi inte iväg många minuter sent. Efter start fick vi ligga kvar ett tag på kurs och höjden 3000 fot på grund av annan trafik framför och högre upp, men rätt som det var då fick vi en terräng varning! Man blir ganska paff när den automatiska rösten skriker TERRAIN, TERRAIN! Men det fanns ju inte en chans att här på plattlandet skulle vara något ivägen och efter en snabb felsökning såg vi att radiohöjdmätaren hängt sig på en väldigt låg höjd medan den vanliga höjdmätaren stod på 3000 fot som den skulle. Efter ett tag fick vi klart betydligt högre, ända upp till FL190. Trots detta märktes det att snöovädret var på ingång även söderut för hela flygningen ner befann vi oss i ett vitt molnhav och inte en tendens till blå himmel. Även på marken i Skåne var det vitt så det blev ingen större kontrast när vi väl kom igenom molnen. Efter cirka 1 h 10 min landade jag på bana 19 på KID som man gjort ett antal gånger förr.
Inte mycket till sikt uppe på level, vitt vitt och en aning med is på framrutan.
Ännu en bild uppe på höjd med en del is bildandes på vingens framkant, detta tas bort med hjälp av uppblåsbara boots som jag kan berätta lite närmare om framöver.
Bildbeviset på att man varit i Kristianstad idag.
Ännu en bild uppe på höjd med en del is bildandes på vingens framkant, detta tas bort med hjälp av uppblåsbara boots som jag kan berätta lite närmare om framöver.
Bildbeviset på att man varit i Kristianstad idag.
Kort stopp även här sen bar det iväg norrut igen från bana 19 med en vänstersväng norrut och direkt mot Trosa (TRS) som är en VOR, här börjar merparten av inflygningarna till Stockholm söderifrån. Trafiken måste ha varit rätt så lugn vid denna tidpunkt för vi fick klar inflygning till bana 26 väldigt tidigt. Björn var det som flög denna sträcka och trots att vinden betedde sig väldigt konstigt på final blev det en mjuk och fin landning på bana 26.
STAR-platen med inflygningsvägarna till Arlanda och bana 26, de mindre flygplatser har i regel inte STAR.
För Arlanda behöver man vara beredd med två plate:ar, idag även ILS för bana 26 vilket är där STAR:en avslutas.
Väl på marken var det dags för flygplansbyte för den korta flygningen till Visby och det försökte vi göra så snabbt och smidigt som möjligt. Snöovädret hängde nu verkligen i luften över Arlanda och det kändes som vi ville komma iväg så snabbt som möjligt härifrån ut till ön där det verkade bättre. Först var det dock lika bra att få en de-icing och anti-icing innan avgång, men det går rätt snabbt på en Fokker 50 speciellt på Arlanda och deras kapacitet på den fronten. Nu var bana 08 i användning för start, det vill säga motsatt bana som vi landat på bara några minuter tidigare! Snacka om att vädret är märkligt ibland! Det blev faktiskt en snabblunch uppe höjd under denna korta flight, en väldigt god rostbiff med potatissallad som vår snälla flygvärdinna fixat åt oss! En stund senare landade vi på bana 21 på Visby och dagens flygningar var slut för vår del. Känns rätt skönt med tanke på snöstormen som nu även närmar sig Gotland, ska bli intressant och se hur mycket snö som ligger på och vid sidan om banan imorgonbitti då det är dags igen med ett nytt försök på Skellefteå.
En hungrig kapten!
Helnöjd med dagens lunch måste jag säga, länge sedan man åt rostbiff och potatissallad faktiskt.
Dagens Gotlandsbild:
Gotlands svar på fastlandets "suggor" antar jag, ser ju betydligt trevligare ut speciellt med den vita huvudbonaden hehe.
Kommentarer
Trackback