GÖKOTTA
För er som inte vet det så ligger Kopparhatten i Skäralids naturreservat och är den högsta punkten på åsen med grym utsikt över den nedanförliggande ravinen. En mycket fin plats att uppleva naturen på med andra ord, speciellt nu när allt håller på att slå ut i alla nyanser av grönt som man kan tänka sig. Nedan följer lite bilder från morgonens aktiviteter.
Skäralids ravinen med den lilla sjön.
Ann-Marie hade dukat upp en rejäl frukost på rastplatsen uppe på Kopparhatten.
Färdigt sångmaterial så alla kunde sjunga med!
Janne på dragspel, grymt!
Erik och Klang sjöng för kung och fosterland.
Johan och Ann-Sofie shake:ar loss!
Per-Erik och Johanna
Kaffe är ett måste i alla fall för Frasse...
...för Håkan och Stig också tydligen.
Dagens höjdpunkt blev nog ändå Pär's "potatis-kanon"...hemmabygge utan dess like som ni ser.
Micke var inte sen på att prova, laddas med lite AXE deospray och en potatis som sagt.
Bra tryck både i rekylen och smällen!
Viveka var inte heller sen på att prova, till och med ett rökmoln synligt här!
Mats, Klang, Lantz, Tenghagen och två blivande piloter antagligen.
Rektor Johan, även kallad JT, här tillsammans med flygledare och Stephanie från systerskolan i Australien.
Grönt var ordet!
Dagen fortsatte med en dubbellektion i Principles of Flight med Stig och nu är det inte mer på schemat för idag än att köra hem till Helsingborg. Trevlig Valborg!
12.30 UNY426 KALMAR
Första approachen blev ner till den lägsta höjd man fick sjunka och från den höjden simulerade vi att jag inte såg banan vilket då medför en go around för nytt landningsförsök. Denna "go around"-procedur även kalla missed approach procedure står också på platen och måste följas fullt ut om inget annat sägs. Proceduren tar en runt tillbaka till den aktuella banänden för nytt landningsförsök.
Flighten tillbaka till Ljungbyhed blev med Johan som UNY428 och med mig som tung passagerare där bak. Johan fick i princip köra detsamma som jag fast motsatt så att säga. SID ut från Kalmar och sen vidare mellan ett par brytpunkter för en STAR till Ljungbyhed. Kvart över fyra var vi åter på marken i Ljungbyhed och en ny lärorik flygning var till ända. Imorgonbitti är det frukost uppe på Söderåsen med lärarna och personal på skolan, ska bli mycket trevligt...redan kl. 0700 är det dock. Tur man är morgonpigg...
Stiger ut från Ljungbyhed på en OEM 1B departure till Kalmar.
Kalmar flygplats från cirka 3000 fot.
Kalmar med Öland och bron i bakgrunden, mycket vacker stad i alla fall från ovan.
Johan visar upp våra snygga googles vid instrumentflygning.
Mycket termik i luften och en inversion med dis just på vår flygnivå 80 dvs 8000 fots höjd!
Johan briefar sin arrival route till Ljungbyhed.
På final till bana 11L vänster på Ljungbyhed, parallell banan 11R syns också...det gäller att välja rätt och veta vilken man får klart att landa på...
...verkar vara rätt denna gång, 11L.
SID
Just denna SID ska jag även flyga imorgon i verkligheten då jag och Johan styr kosingen mot Kalmar i Cirrusen. Ni kan ju räkna med att det kommer bli lite fler bilder i morgondagens inlägg än i de föregående. Läggdags nu...godnatt!
VOR/DME OCH CIRCLING
VOR/DME är en typ av navigationsutrustning som används vid så kallade icke precisionsinflygningar. Dessa inflygningar är inte lika precisa som exempelvis ILS som jag skrivit om tidigare utan här har man minimumhöjder som man lägst får sjunka ner till på förutbestämda distanserna från VOR/DME utrustningen på marken. I profil ser det här ut som en trappa som man flyger ner mot banan. När man är på den lägsta höjden man får sjunka till måste man hålla denna framtill den distans det står på inflygningsinstruktionen, även kallat plate, som man har i knäet. Ser man inte banan vid denna distans är det bara att göra en go around och göra ett nytt inflygningsförsök, har man istället bankontakt vid den aktuella distansen forsätter man landningen. Idag var det soligt och fint som det har varit nu ett tag och då får man sitta med sina snygga avskärmnings-googles för att förhindra att man tittar ut. Däremot så blåste det ganska rejält vilket betydde att man var tvungen att hålla upp för vinden rejält samtidigt som man för första gången på länge fick öva sidvindslandningar.
Denna procedur gjorde jag tre gånger på bana 11R här på Ljungbyhed, två med touch and go och en med go around. Efter det blev det en liknande procedur på motsatt banände det vill säga 29L följt av en circling. Circling går till på så sätt att man flyger in mot motsatt banände och när banan är synlig viker man 45 grader och flyger 30 sekunder ut på denna nya kurs. Därefter svänger man upp mot banans kontrakurs fortsatt med banan i sikte och när man når banänden time:ar man återigen 30 sekunder men korrigerar för eventuell vind. Därefter svänger man in och landar.
Vet inte om jag har kunnat förklarat det hela på ett begripligt sätt men jag gjorde ett försök i alla fall. Ni kanske förstår att det var svettigt i alla fall : )
SNART DAGS IGEN
Vad händer annas denna vecka då? Schemat för morgondagen verkar redan vara klart och jag verkar visst "bara" vara inplanerad på ett sulpass. Sen får vi väl se vad som händer senare men veckan är ju ganska kort i och med 1:a maj. Men ett flygpass till ska det nog bli. På torsdag ska vi på skolan samlas uppe på Söderåsen för "Gökotta" och äta en god frukost i soluppgången....ska bli mycket trevligt tycker jag. Därefter väntar helklass teori på förmiddagen med Principles of Flight och efter är det nog några dagars ledighet. Så, nu vet ni vad som händer i stora drag denna vecka i alla fall.
DÄR SATT DEN!
Där satt den, äntligen! Efter att ha sett den många gånger på himlen hade jag nu för första gången kameran tillhands och kunde fotografera min första Airbus A380, på tiden kan man tycka och jag kan bara hålla med. Här är den i alla fall över Helsingborg! Mäktig eller hur!?
Data enligt flygradar.nu:
Emirates Airbus A380-800, syns väl ganska tydligt i och för sig ; )
Registrering: A6-EDC
Route: New York (JFK) - Dubai (DXB)
Höjd: 39 000 fot
Hastighet: 824 km/h
SÅ HÄR GICK DET TILL...
När detta var överstökat fick jag presentera dagens väder vilket inte var så svårt, ett högtryck ligger för tillfället över så gott som hela Europa och i Sverige var knappt ett moln möjligt att se. Därefter blev det lite teoretiskt förhör om allt möjligt som gäller för att flyga VFR.....luftrumsklasser, väderförhållanden, magring av motorn, syrgas-användning med mera.
Efter det, var det dags att gå ut och förbereda sig inför flygningen och där började jag med en kontroll av flygplanet, fyllde i flygplanets loggbok och tittade till så att allt var som det säg bör...och det var det som tur var. Började lite smått med checklistan och fick därefter invänta kontrollanten innan jag startade motorn. När han väl kom gjorde jag detta och kort därefter taxade jag ut till aktuell bana. I förväg hade jag planerat en liten navigationsrunda som skulle ta mig från Ljungbyhed upp till Vittsjö kyrka - Finja kyrka - Bosjökloster - BABSI (rapporteringspunkt) - SVD VOR ("navigationsfyr" söder om Höganäs) och sen tillbaka mot Ljungbyhed.
Navigationen gick bra trots att de vindar jag räknat på hade vänt 180 grader! Mina uträkningar stämde inte direkt vilket gjorde att jag fick flyga lite på känn vad gäller kursupphållning. Man hade ju räknat med att allt kunde hända under färdens gång och det gjorde det ganska omgående.....redan under stigning efter start drog kontrollanten av motorn! Det gällde att agera snabbt, det vill säga sikta mot ett fält och fånga rätt hastighet. Under första sträckan började kontrollanten fråga om vad det är för höjder som gäller för fallskärmen på flygplanet och jag sa att det behövdes 1500 fot för att den ska hinna vecklas ut och bromsa planet, för tillfället låg vi på 1000 fot över havsnivån för att inte göra navigeringen alltför lätt. Kontrollanten tog då över kontrollerna och drog av motorn samtidigt som han drog sidesticken så långt bak som möjligt och vi flög i ett snafs upp till 1500 fot medan hastighet sjönk hastigt...kändes som en berg och dalbana!
Efter det var det ganska lugnt.....vi gjorde några avstickare vid Helsingborg och tittade till modellflygfältet just öster om staden och sen vidare mot Henrik Larsson hästgård. Efter det styrde vi upp mot Höganäs och sen vidare hemåt. På vägen dit fick jag flyga lite instrument, branta svängar, slow flight samt ett motorbortfall med simulerad nödlandning på en åker.
När det var klart flög vi över åsen för några landningar, först en vanlig landning och därefter tre stycken bedömningslandningar vilket går till på följande sätt. Efter studs stiger man till 1200 fot och flyger kontrakurs till banan och när man är i höjd med sättningszonen ropar man "University 426 idle point" och drar samtidigt av motorn. Efter det gäller det att bedöma glidflykten ner för att sätta ner flygplanet där man hade sin "idle point". Detta kan vara svårt men det gick helt okej, kändes som jag klippte gräset en gång innan jag satte ner kärran precis ibörjan på banan.
Det kändes hela tiden som det hade gått bra och när vi återigen parkerade framför hangaren tog kontrollanten mig i hand och gratulerade till PPL:et! Sicken feeling det var!
Min preparerade karta med delar av sträckorna synliga samt mitt temporära certifikat som gäller framtill dess jag fått mitt riktiga.
UPPFLYGNINGEN AVKLARAD!
Nu blir det grillning och volleyboll på Ljunghusen woohooo!
LÅNGNAV
Cirrusens Primary Flight Display (PFD) där man kan få upp det mesta i hjälpväg...autopilot på som ni ser.
Klockan 8.24 var jag i luften och bara några få minuter senare låg jag redan på final till Ängelholms bana 32. Efter studs fortsatte sedan turen längs med kusten till Göteborg. Lite dis i luften men när jag närmade mig bredde Göteborg ut sig rejält och staden såg riktigt vacker ut i morgonljuset. Var en del trafik på Säve och efter att fått inväntat några landningar var det slutligen min tur. Efter studs på Säve blev det sedan kurs mot Jönköping för en fullstopslandning med en välförtjänt äggmacka.
Efter ett kortare stopp var det sen dags igen, start bana 01 Jönköping dvs norrut och sedan en högersväng över stan med ett spegelblank Vättern i bakgrunden. Vilken utsikt! Därefter blev det lite autopilot blandat med lite handjagande ner till Växjö. Växjö's flygplats ligger också vid vattnet och har nog bland de vackraste inflygningarna man kan tänka sig om man kommer in mot bana 19. Fick klart för inflygning mot bana 19 först men vinden vred sig under tiden jag sjönk och jag valde därför att landa bana 01 för att undvika medvind. Efter studsen där steg jag upp till 3000 fot, som jag flög på genomgående hela trippen, för att hitta de sista brytpunkterna innan jag återvände hem till Ljungbyhed. Klockan 12.30 stod jag återigen "on block" framför hangaren med en total blocktid på 3,5 h som pilot in command : ) Lite lunch på det och sen en dubbellektion teori i Flight Planning avslutade den här händelserika dagen!
Lima Uniform Delta som var min reskompis idag får en välförtjänt vila på Jönköping-Axamo.
CHECKPASS
Checkpass utförs tillsammans med vår utbildningschef i höger sits där man får utföra och visa att man behärskar de moment som kan uppkomma på en uppflygning. Det är faktiskt andra gången jag gör detta pass i och med att jag hann göra det redan i höstas, men efter det blev vädret sämre i flera månader utan något läge för uppflygning. I vart fall så börjar det närma sig nu...
Det är som sagt mycket man ska behärska och man hinner knappast visa att man behärskar alla moment men idag fick jag i alla fall visa följande:
Nödlandningar efter motorbortfall: Detta görs genom att flygläraren simulerar motorbortfall och drar då av gasen helt och låter motorn gå på tomgång. Då gäller det snabbt utföra nödchecklistan som består av ett antal moment som ska få igång motorn igen. Lyckas inte detta så är det bara att leta efter ett passande fält att göra en nödlandning på.
Landningar utan klaff: I vanliga fall fäller man ut klaffar vid landning för att kunna flyga och kontrollera flygplanet i lägre hastigheter. Men ibland kanske det inte fungerar att fälla ner klaffarna och därför kan man öva på att landa "flapless" som det också kallas. Man flyger då i betydligt högre hastighet och praktiken rakt ner i banan i flack vinkel.
Slow speed: Detta görs antingen med eller utan klaff för att öva på att flyga i så låga hastigheter som möjligt utan att falla igenom i luften så att säga. Gäller ha lite känsla i gaspådrag och sidesticken för att hålla höjden.
Steep turns: Normala svängar är egentligen en bankningsvinkel på 30 grader men för ett PPL krävs det att man klarar av 45 grader. Vad är det då som gör det svårare att svänga 45 grader kontra 30 grader?...jo, högre belastning på flygplanet, större skillnader i luftflöde över vingarna vilket gör det svårare att hålla höjden.
Det var lite av vad jag har gjort på dagens pass...imorgon blir det en EK-långnav och en rejäl sådan får man nog säga med många studsar. Ljungbyhed - Ängelholm - Göteborg (Säve) - Jönköping - Växjö - Ljungbyhed...får väl bli en sammanfattning om det imorgon.
CASE SLUTFÖRT
Redan imorgon är det dags för ett checkpass som det heter, ett förberedande flygpass eller snarare en kontroll av att man uppfyller de krav som ställs för PPL-uppflygningen. Denna är nu väldigt nära, tro det eller ej! Mer om detta imorgon....
GENOMGÅNG AV CASE
http://alexanderjonsson.blogg.se/2009/january/case-luxair-olycka.html
Men mer om detta kommer imorgon och kanske också en bild eller två....godnatt!
NYTT TEORIBLOCK
Det känns som det kommer bli en relativt händelserik vecka som utöver inledande föreläsningar i de ovan nämnda ämnena även innehåller den där case redovisningen i Human Performance & Limitations som sköts på framtiden på grund av vårt fullspäckade schema tidigare. Dessutom börjar det nu bli riktigt nära en uppflygning och om vädret och tiden tillåter kommer det först bli ett så kallat checkpass med skolans utbildningschef för att kontrollera att vi håller måttet för en uppflygning. Därefter kan det bli dags för den efterlängtade uppflygningen vilket förhoppningsvis kan bli av redan denna vecka. Men man vet ju aldrig hur det blir...den har ju skjutits upp förr om man säger så!
TEMA: LIKA SOM BÄR
Får be om ursäkt om jag frångår mitt huvudinnehåll på bloggen med ett lika som bär tema...men det kommer i och för sig bara bli personer i klassen eller i övrigt har anknytning till flygbranschen. Efter att ha fått en liknelse med Michael Jackson på facebook av en viss person så kändes premiärkandidaten ganska självklar. Visst är det likt? Inte för inte att han kallas Günther i klassen heller hehe! : )
TFHS EXPONERING
I veckan har faktiskt TFHS fått lite exponering i diverse media dessutom...bland annat fanns en artikel i onsdagens Helsingborgs Dagblad om de nyanlända norrmännen som ska få sin grundflygutbildning här i Ljungbyhed istället för på hemmaplan. Ni kan se artikeln om ni klickar på länken nedan, det finns en ganska god chans att det är jag som taxar ut med en Cirrus där i bakgrunden från klassrumsbilden hehe.
http://hd.se/klippan/2009/04/14/norska-flygelever-har-landat/
Dessutom lyckades Tristan i klassen snappa upp en fräck annons på Sturup flygplats när han reste hem till Stockholm över helgen. Den verkar främst vara riktat till civilingenjörer som ska söka till Lunds Tekniska Högskola...men om ni inte vet så tillhör nu även TFHS denna fakultet under Lunds Universitet. Rätt fräck annons...inte så svårt att säga vilket bolag som ligger i grunden till målningen i alla fall! Trevlig helg!
FRÖKEN UR
Tro det eller ej men det är faktiskt väldigt sällan hela flottan är uppradad på det här sättet, speciellt i sånt här bra väder!
Utöver tidsnavigeringen har jag även hunnit med en flygning mellan Kristianstad och Kalmar idag...men denna gång var det som ni förstår i simulatorn. Sulpasset gick ut på att få fortsatt övning i de inflygningsprocedurer som man övat på tidigare men fler och fler moment knyts nu ihop och det känns betydligt mer verklighetstroget. Efter start på Kristianstad vände man efter ett tag tillbaka och följde ILS-proceduren för landning...flygläraren hade dock försämrat vädret så pass mycket att man inte kunde se banan på den höjd man lägst får sjunka till. Detta medför att man inte får fullfölja landningen och man gör då en så kallad "go around". Efter go around gör man i regel ytterligare ett landningsförsök på den aktuella flygplatsen men denna gången gick passet ut på att göra en diversion till en närliggande flygplats som i detta fall blev Kalmar. När man flyger enligt instrument flygreglerna måste man alltid ha alternativa flygplatser som man kan landa på om vädret skulle vara för dåligt på den egentliga destinationen. Vädret var dock dåligt även i Kalmar och här var jag tvungen att göra ytterligare en go around. Vid andra försöket hade vädret blivit bättre och jag kunde slutligen landa.
FLYGPLANSTVÄTT
Som längst i klassen är inte oväntat stjärtfenan mitt specialområde...
...medan den kortaste tvingas ner på golvet! (Daniel)
Mattias bättrar på "shinet" på vingens framkant.
Sist men inte minst norrbaggen Lars som verkar stå och putsa lite på vingen.
Våra fem Cirrusar glänser ikapp som ni ser : )
Ett sulpass (simulatorpass) har det dock blivit idag och det gick helt okej för att vara fler veckor sedan sist man flög i sulan. Övade en speciell typ av inflygning som kallas LLZ-approach (localizer) men mer om vad det är för något kommer imorgon då jag ska göra ytterligare ett pass med liknande scenario. Imorgonbitti blir det dessutom en rejäl TT-nav på 1000 fot över Skåne, så det är med andra ord läggdags nu. God natt!
VÄDER BRIEFING
Varför gör man en väder briefing och vad innefattar då denna?
Briefingen görs för att kontrollera att flygvädret uppfyller de krav som är uppsatta för att flyga enligt de visuella flygreglerna. Till detta används olika verktyg som idag givetvis finns på internet.
Först brukar vi gå igenom vad som finns på SWC-kartan över Norden, SWC står för Significant Weather Chart...detta är en prognos över hur vädret är vid en viss tidpunkt. SWC-kartan är i princip nästan likadan som väderkartan på tv men här finns dock lite mer detaljerad information som kan beröra flygningen......fronter, dimma, molnundersida/översida, åskmoln, nollgradershöjden med mera. En SWC-karta kan ni se på följande länk:
http://www.lfv.se/map.asp
Vi brukar även titta på något som heter GAFOR, General Aviation Forecast, vilken är mer inriktad på flyget som går på låg höjd och på mer lokal basis. Här kan man få ytterligare uppgifter på sikt, moln, turbulens osv. Därefter tittar man på METAR vilket visar det aktuella vädret på olika flygplatser i kodad form, uppdateras var 30:e minut. Vi brukar titta till de närliggande flygplatser för att får en helhet på hur vädret är i Skåne.
Den svartmarkerade är Ljungbyhed och är från den 15:e, klockan 5.20 UTC och är en automatisk gjord mätning till skillnad från de övriga där en meteorolog har beskrivit vädret. Det blåser 120 grader 5 knop och sikten är över 10 km (9999). Få moln på 5600 fot, temperatur 6 grader och daggpunkt på 2 grader samt ett lufttryck på 1018 hPa. Enkelt va?
ESMK 150520Z 15002KT 9000 BR NSC 04/02 Q1018= (Kristianstad)
ESMS 150520Z 09013KT CAVOK 07/02 Q1016= (Malmö-Sturup)
ESTA 150520Z 09011KT CAVOK 07/02 Q1017= (Ängelholm)
ESTL 150520Z AUTO 12005KT 9999NDV FEW056/// 06/02 Q1018= (Ljungbyhed)
Det finns även något som kallas TAF som liknar METAR uppbyggnaden till stor grad men är istället en prognos för respektive flygplats. TAF:en är mer intressant vid IFR-flygning men kan även ge bra indikationer på hur vädret kommer utveckla sig för VFR-flygaren.
Idag blir det dock ingen vädergenomgång för min del för jag ska bara flyga ett pass i simulatorn...här kan man dock manipulera vädret hur man vill, eller rättare sagt läraren kan göra det. Här är det givetvis instrument man flyger efter!
Sådär ja det får räcka för nu...hoppas jag har lärt er något. Mer om sim-passet senare!
NY FLYGVECKA
Själv så har jag varit ute på min sista lågnavigering...denna gång blev det en tur österut över skog och mark. Rätt häftigt när man swischar förbi grantopparna på bara några meters marginal. Det känns så i alla fall! Lågnavigeringarna har varit en av de häftigaste flygupplevelserna hitintills på TFHS måste jag säga. Men detta är tyvärr inget man kan utöva när man hyr ett plan på en klubb, skolan har nämligen specialtillstånd för detta och får bara göras i utbildningssyfte här.
Vad har mer hänt idag då? Jo, jag och Johannes passade på att ge vår flyglärare Anders Klang en liten pensionspresent. Klang som jag nämnt tidigare på bloggen gjorde nämligen sin sista flight nyligen för Swiss Air Lines där han har varit kapten i många år på flertalet olika flygplanstyper. Airbus A330/340, McDonnell Douglas MD11 och Boeing 747 är bara några som han har flugit...mäktigt! Nu blir det ny karriär som flyginstruktör på TFHS...bytar det största mot den minsta i flygplansväg med andra ord.
CONTRAILTÄVLING AVGJORD
Christian Johansson
Christian hade alla rätt på flygplanstyperna och dessutom sju rätt på bolagen, starkt jobbat....GRATTIS! Första pris var som sagt en valfri förstoring av någon av mina flygplansfotografier. Nedan följer även den rätta raden:
Contrail 2: Emirates - Airbus A340-500
Contrail 3: LOT Polish Airlines - Boeing 767-200
Contrail 4: ANA All Nippon Airways - Boeing 747-400
Contrail 5: Japan Air Lines - Boeing 777-300
Contrail 6: PIA Pakistan International Airlines - Airbus A310-300
Contrail 7: DAS Air Cargo - McDonnell Douglas DC10F
Contrail 8: Virgin Atlantic - Airbus A340-600
Contrail 9: Iran Air - Boeing 747SP
Contrail 10: Air France - Airbus A330-200
Utslagsfråga:
Hur många start/landningar har jag gjort med Cirrus SR20 sedan jag började på skolan?
Svar: 174 st
Denna tävlings avgörande symboliserar också slutet på ett skönt men snabbt påsklov. Imorgon är det återigen dags att sätta sig i Cirrusen för en lågnavigering. Mer om detta imorgon, kom tillbaka och läs då!
FLYGRADAR
Ikväll utses vinnaren i min contrailtävling så nu börjar det bli sista chansen i fall ni vill vara med och tävla. Framtill dess tänkte jag bjuda på ett litet länktips till en flygradar-sida som visar trafiken över Norden. Man kan även zooma in vissa specifika delar såsom Skåne för att se vilket plan som rör sig uppe på himlen. Det är faktiskt ganska intressant för det är ganska livlig aktivitet på himlen emellanåt...speciellt tidiga morgonar och sena eftermiddagar då all Asien-trafik passerar förbi. Planen rör sig i realtid på skärmen och man kan klicka på varje liten flygplansikon för att få mer information om flygplanstyp, flygbolag, rutt, höjd med mera. Ganska kul att se faktiskt, enjoy!
http://www.flygradar.nu/flygradar.php
WINGLETS
Men winglets har som sagt även andra fördelar utöver lägre bränsleförbrukning och miljömässiga aspekter. Winglet ger även ökad stabilitet och kontroll av flygplanet, snabbare stigning till marschhöjd, ökad räckvidd och lastförmåga, mindre underhåll på motorer med mera.
Utseendet på wingletsen varierar, Airbus har exempelvis en modell som är ganska liten och som sträcker sig både uppåt och neråt från vingspetsen på merparten av deras modeller. På Airbus A330/340 är den dock mer som en stjärtfena i utseendet...liknande utseende finns även på McDonnell Douglas MD11 och Boeing 747-400. Boeings övriga modeller såsom 737 och nu även 757/767 har en väldigt hög och mer slimmad winglet än övriga som verkligen ger flygplanet en annorlunda look i jämförelse med de som inte är utrustade med den. Wingleten är upp över två meter hög på vissa modeller vilket man i första anblick inte tror direkt!
Snart sista chansen att tävla i contrails-tävlingen också, deadline imorgon kväll 18.00 som sagt!
FLIGHTSPOTTING
Norwegian har expanderat ganska kraftigt sedan Sterling gick i konkurs och flyger nu till ett flertal destinationer både inom Norden och övriga Europa. Det roliga med Norwegian är att de har olika norska personer målade på stjärtfenan, på denna verkar personen i fråga vara...Thor Heyerdahl.
Tidiga morgonar är bäst på Kastrup, de flesta större planen som kommer långväga ifrån såsom Amerika och Asien landar då. SAS har dagligen ett par ankomster med sina Airbus A330/340, Thai flyger också dagligen med Boeing 747-400...i och med att de kommer dagligen kan man ibland kosta på sig att försöka göra något mer kreativt. Ganska nöjd med dagens resultat i alla fall.
Nu får det nog räcka med "flygporr" för idag hehe...imorgon får jag hitta på något annat.
GLAD PÅSK!
PLUGGDAG CASE
PS. Glöm nu inte att tävla, för att göra det lite enklare för er...så är det inget krav att versionen ska vara med utan det räcker med själva typen. Lycka till som sagt, skjuter upp deadline tills måndag kväll 18.00 dessutom så får ni lite mer tid! DS.
CONTRAILTÄVLING
Det jag vill att ni svarar på är vilken flygplanstyp och bolag som contrailen tillhör. Typ-versionen ska också vara med på de flygplanstyper detta existerar för att inte göra det alltför lätt. Det vill säga är det en Boeing 757 så vill jag att ni skriver om det är en 757-200 eller en 757-300.
Jag har även tagit med en utslagsfråga denna gång för att lättare kunna urskilja en vinnare. Man behöver alltså inte vara snabbast denna gång utan det räcker med att ni har flest antal rätt och om det är lika mellan någon/några får utslagsfrågan fälla avgörandet, närmast antal vinner då.
Deadline, Måndag Annandag påsk 18.00! Glöm inte att skriva email.
Första pris är en valfri förstoring (30x45 cm) av någon av mina flygplansfotografier...antingen något foto som blivit publicerat här på bloggen eller om du har något eget önskemål så får jag kolla upp vad jag har i "arkivet".
Contrail 2
Contrail 3
Contrail 4
Contrail 5
Contrail 6
Contrail 7
Contrail 8
Contrail 9
Contrail 10
Utslagsfråga:
Hur många start/landningar har jag gjort med Cirrus SR20 sedan jag började på skolan?
Contrail 1:
Contrail 2:
Contrail 3:
Contrail 4:
Contrail 5:
Contrail 6:
Contrail 7:
Contrail 8:
Contrail 9:
Contrail 10:
Utslagsfråga:
Lycka till!
CONTRAIL
En contrail uppstår av att motorernas varma avgaser/jetstråle hastigt kyls av uppe i det kalla luftrummet, upp över -50 grader. Den hastiga avkylningen ger upphov till kondensation vilket är detsamma som händer när moln bildas. Vissa dagar försvinner contrailen ett tag efter att den bildats medan den vissa dagar ligger kvar och sprids ut över himlen till ett slöjmoln. Detta beror på hur hög luftfuktigheten är i luften, ju fuktigare luft desto snabbare blir den mättad vilket betyder att contrailen inte kan upplösas. Är det istället låg luftfuktighet är det större marginal tills att luften blir mättad och contrailen upplöses därför ett tag efter den har bildats. Nere vid Malmö-Sturup kan man dagligen se mängder av de större flygplanstyperna som är på väg till eller från Asien...man kan vissa dagar även se Emirates Airbus A380 som flyger Dubai - New York. Emirates är dessutom ett av flera bolag som börjat måla sitt namn stort under hela flygplanskroppen, snacka om marknadsföring!
Titta tillbaks imorgon på bloggen för då är det dags att tävla igen, denna gång blir det passande nog contrails där inte helt oväntat ska gissas rätt på flygplanstypen.
Kan bli rätt häftiga effekter ibland...
VÅR I HBG
Men framförallt närheten till kontinenten är oslagbar...en av världens bästa flygplatser i Kastrup är bara ett stenkast bort ; )
Här kommer några "postcards" från the place to be!
Även om Helsingborg inte har någon egen flygplats kan man ändå få till några flygbilder från och till, många plan som är på inflygning till Sturup och Kastrup ligger relativt lågt när de passerar. Dessutom kan man klara dagar se rätt många plan uppe på marschhöjd och dess kondensationsstrimmor mot en klarblå himmel. Försök och gissa vilken flygplanstyp det här är!?
ALL DONE
3 DONE, 3 TO GO
Men först en välförtjänt kopp kaffe...Zoega's Skånerost givetvis! : )
TOPP 3: EXOTIC C/S
Vädret har varit grymt i Ljungbyhed speciellt nu under eftermiddagen med helsol och riktigt varmt i luften, riktig vårkänsla med andra ord. Det passar därför bra tycker jag att fortsätta med mitt Topp 3-tema med snygga flygplansmålningar (color scheme) från några exotiska bolag. Riktigt läckra stålfåglar får man säga...komiskt är att alla är av samma typ, Airbus A340-300.
En av mina riktiga favoriter, hur snygg som helst! Bolaget kommer som ni förstår från Tahiti, Franska Polynesien, mitt ute i södra Stilla Havet. Svårfångad är den också då det enda stället i Europa den flyger till är Paris via Los Angeles från Papeete-basen, en flygning på sådär 21 h!
Tyvärr finns inte detta bolag längre då det gick i konkurs för några år sedan...men riktig snygg målning hade bolaget i alla fall och var verkligen en färgklick på himlen. Bolaget var baserat på Trinidad Tobago och med sina starka band med Storbritannien var inte helt oväntat London den enda Europa-destinationen.
De gillar visst mycket färg i Karibien och Air Jamaica verkar inte vara något undantag men i mitt tycke hamnar den bara tredje plats ändå. Bilden är tagen liksom den förra på London - Heathrow.
Får se om jag hinner med något mer inlägg imorgon...men risken är nog stor man får sitta och köra igenom en del frågor på datorn. Men då vet ni varför i alla fall, ni kan ju njuta av dessa bilder så länge i alla fall.