CHECKPASS
Har egentligen teorivecka denna veckan som jag nämnt tidigare men tider för uppflygning växer inte på träd så för tillfället känns det mer som ytterligare en flygvecka för min del, flygningen har lite högre prioritet. Hann i och för sig gå på en teorilektion imorse men sen efter lunch var det dags för ett checkpass.
Checkpass utförs tillsammans med vår utbildningschef i höger sits där man får utföra och visa att man behärskar de moment som kan uppkomma på en uppflygning. Det är faktiskt andra gången jag gör detta pass i och med att jag hann göra det redan i höstas, men efter det blev vädret sämre i flera månader utan något läge för uppflygning. I vart fall så börjar det närma sig nu...
Det är som sagt mycket man ska behärska och man hinner knappast visa att man behärskar alla moment men idag fick jag i alla fall visa följande:
Nödlandningar efter motorbortfall: Detta görs genom att flygläraren simulerar motorbortfall och drar då av gasen helt och låter motorn gå på tomgång. Då gäller det snabbt utföra nödchecklistan som består av ett antal moment som ska få igång motorn igen. Lyckas inte detta så är det bara att leta efter ett passande fält att göra en nödlandning på.
Landningar utan klaff: I vanliga fall fäller man ut klaffar vid landning för att kunna flyga och kontrollera flygplanet i lägre hastigheter. Men ibland kanske det inte fungerar att fälla ner klaffarna och därför kan man öva på att landa "flapless" som det också kallas. Man flyger då i betydligt högre hastighet och praktiken rakt ner i banan i flack vinkel.
Slow speed: Detta görs antingen med eller utan klaff för att öva på att flyga i så låga hastigheter som möjligt utan att falla igenom i luften så att säga. Gäller ha lite känsla i gaspådrag och sidesticken för att hålla höjden.
Steep turns: Normala svängar är egentligen en bankningsvinkel på 30 grader men för ett PPL krävs det att man klarar av 45 grader. Vad är det då som gör det svårare att svänga 45 grader kontra 30 grader?...jo, högre belastning på flygplanet, större skillnader i luftflöde över vingarna vilket gör det svårare att hålla höjden.
Det var lite av vad jag har gjort på dagens pass...imorgon blir det en EK-långnav och en rejäl sådan får man nog säga med många studsar. Ljungbyhed - Ängelholm - Göteborg (Säve) - Jönköping - Växjö - Ljungbyhed...får väl bli en sammanfattning om det imorgon.
Checkpass utförs tillsammans med vår utbildningschef i höger sits där man får utföra och visa att man behärskar de moment som kan uppkomma på en uppflygning. Det är faktiskt andra gången jag gör detta pass i och med att jag hann göra det redan i höstas, men efter det blev vädret sämre i flera månader utan något läge för uppflygning. I vart fall så börjar det närma sig nu...
Det är som sagt mycket man ska behärska och man hinner knappast visa att man behärskar alla moment men idag fick jag i alla fall visa följande:
Nödlandningar efter motorbortfall: Detta görs genom att flygläraren simulerar motorbortfall och drar då av gasen helt och låter motorn gå på tomgång. Då gäller det snabbt utföra nödchecklistan som består av ett antal moment som ska få igång motorn igen. Lyckas inte detta så är det bara att leta efter ett passande fält att göra en nödlandning på.
Landningar utan klaff: I vanliga fall fäller man ut klaffar vid landning för att kunna flyga och kontrollera flygplanet i lägre hastigheter. Men ibland kanske det inte fungerar att fälla ner klaffarna och därför kan man öva på att landa "flapless" som det också kallas. Man flyger då i betydligt högre hastighet och praktiken rakt ner i banan i flack vinkel.
Slow speed: Detta görs antingen med eller utan klaff för att öva på att flyga i så låga hastigheter som möjligt utan att falla igenom i luften så att säga. Gäller ha lite känsla i gaspådrag och sidesticken för att hålla höjden.
Steep turns: Normala svängar är egentligen en bankningsvinkel på 30 grader men för ett PPL krävs det att man klarar av 45 grader. Vad är det då som gör det svårare att svänga 45 grader kontra 30 grader?...jo, högre belastning på flygplanet, större skillnader i luftflöde över vingarna vilket gör det svårare att hålla höjden.
Det var lite av vad jag har gjort på dagens pass...imorgon blir det en EK-långnav och en rejäl sådan får man nog säga med många studsar. Ljungbyhed - Ängelholm - Göteborg (Säve) - Jönköping - Växjö - Ljungbyhed...får väl bli en sammanfattning om det imorgon.
Kommentarer
Postat av: martin
härligt ernst! nära med ppl nu!
Postat av: Alex
Ja nu känns det inte så långt borta direkt...
Trackback