CASE: LUXAIR OLYCKA

Måndag morgon igen, helgen har till största del gått åt att läsa igenom olycksrapporten till den flygplansolycka som vi i Skyways-gruppen försöker "utreda". Inriktningen är främst på den mänskliga faktorn och dess inverkan på besluten som togs i cockpit. Olyckan hände den 6:e november 2002 när en Fokker 50 från Luxair var på väg att landa på hemmabasen i Luxembourg. Vid olyckstillfället var det dimma på flygplatsen och sikten var högst begränsad. De siktvärden som trafikledningen gav besättningen under landingen var under de värden som krävs enligt bolagets bestämmelser och besättningen valde att göra en så kallad go-around, det vill säga avbryta landningen och stiga till säker höjd och därefter göra ett nytt landningsförsök. Trafikledningen fick dock nya tillräckliga siktvärden i sista stund och meddelade besättningen detta som valde att avbryta sin go-around för att försöka landa igen. Här hände dock något...och det hela slutade med att flygplanet kraschade på ett fält 3,5 km från flygplatsens landingsbana. Imorgon har vi gruppen tänkt att ha ett litet möte för att synka samt se hur långt alla har kommit med sin del, så dagen kommer antagligen ägnas dels åt det men även en del plugg inför teoriprovet i Human Performance & Limitations som vi ska ha på torsdag.




Luxair Fokker 50, LX-LGB, tagen ett halvår innan den tragiska olyckan. 

Kommentarer
Postat av: Johannes Anderzon

Ja, det ska bli spännande att se hur "långt" alla kommit och vad vi kommer fram till imorgon.



Har hästen läst mkt annan HPL inför PT:t denna veckan?



See Ya!

2009-01-26 @ 21:53:57
URL: http://www.johannez.se
Postat av: Alex

Har läst en del, men man har ju många andra järn i elden oxå som tar tid...helgerna springer iväg hehe!



Ses imorgon!

2009-01-26 @ 22:49:51
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Mini

Yes, macen får inte följa med på äventyr mer, hehe.. Minidatorn är perfekt för skola och blogg :) Och macens batteri med mera är inte alltför bra.. Eller så vill jag bara ha en ny :P



Anyway. Läskigt det där med olyckan.. Usch, jag borde inte ha läst texten med tanke på att jag nästan kan kalla mig flygrädd sedan någon månad tillbaka.

2009-01-26 @ 23:00:16
URL: http://www.carolinelundh.se
Postat av: Alex

Det är klart att man måste uppgradera maskinparken emellanåt ;)



Javisst är det läskigt, olyckor händer ju och kommer alltid att göra men man får komma ihåg att flyget fortfarande är det säkraste transportsättet.

2009-01-27 @ 09:10:46
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0