WINGLETS

Dags att ta upp lite intressanta ämnen inom flyget igen, känns som det var ett tag sedan jag skrev om något specifikt. Idag blir det om winglets...ni har kanske noterat att många av dagens flygplan har en uppsvept del längst ut på vingen som ibland kan ge ett udda och lite märkligt utseende på flygplanet. Denna del kallas winglet och finns idag på de flesta nybyggda flygplan på grund av dess många aerodynamiska fördelar. Dessa fördelar är så pass betydande att även äldre maskiner eftermonteras med just winglets för att göra besparingar i framförallt bränslekostnader. Bränslebesparingaren kan vara flertalet procent och leda till miljonbelopp i besparingar för ett specifikt flygplan per år.

Men winglets har som sagt även andra fördelar utöver lägre bränsleförbrukning och miljömässiga aspekter. Winglet ger även ökad stabilitet och kontroll av flygplanet, snabbare stigning till marschhöjd, ökad räckvidd och lastförmåga, mindre underhåll på motorer med mera.



Från vänster till höger, uppifrån och ner: Boeing 747-400, McDonnell Douglas MD11, Airbus A320 och Boeing 757.

Utseendet på wingletsen varierar, Airbus har exempelvis en modell som är ganska liten och som sträcker sig både uppåt och neråt från vingspetsen på merparten av deras modeller. På Airbus A330/340 är den dock mer som en stjärtfena i utseendet...liknande utseende finns även på McDonnell Douglas MD11 och Boeing 747-400. Boeings övriga modeller såsom 737 och nu även 757/767 har en väldigt hög och mer slimmad winglet än övriga som verkligen ger flygplanet en annorlunda look i jämförelse med de som inte är utrustade med den. Wingleten är upp över två meter hög på vissa modeller vilket man i första anblick inte tror direkt!

Snart sista chansen att tävla i contrails-tävlingen också, deadline imorgon kväll 18.00 som sagt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0