12.30 UNY426 KALMAR

Nu blir det mer och mer på riktigt...idag kändes det nästan som man flög i linjetrafik. Hade till och med passagerare i form av Johan på flight UNY426 till Kalmar. Avgångstiden var satt till 12.30 men blev en aning sen ut på grund av diverse orsaker, airborne klockan 12.53 var jag dock. Blev inte riktigt samma SID ut idag som jag övade på igår i simulatorn på grund av att det blåste åt motsatt håll, men en SID blev det i alla fall så nu har man även gjort det i verkligheten. Flygningen annars flögs mestadels på autopilot i GPS mode mellan följande brytpunkter NDB-fyren OEM norr om Kristianstad flygplats vidare till KOTAM vid Ronneby flygplats och slutligen LAGIS som är startpunkten för arrival rutterna till Kalmar flygplats. Arrivalrutterna, även kallade STAR, är liksom SID:arna standardiserade rutter som man följer och som man har framför sig på platen. STAR:en flög jag helt manuellt och approachen blev en ILS som är den mest precisa inflygningen till banan man kan göra. Under inflygningssegmenten var det på med avskärmningsglasögonen för att man inte ska tjuvtitta ut, typiskt att när det väl är bra väder att man ska bli tvungen att bli avskärmad ifrån det...men så är det med instrumentflygning.

Första approachen blev ner till den lägsta höjd man fick sjunka och från den höjden simulerade vi att jag inte såg banan vilket då medför en go around för nytt landningsförsök. Denna "go around"-procedur även kalla missed approach procedure står också på platen och måste följas fullt ut om inget annat sägs. Proceduren tar en runt tillbaka till den aktuella banänden för nytt landningsförsök.

Flighten tillbaka till Ljungbyhed blev med Johan som UNY428 och med mig som tung passagerare där bak. Johan fick i princip köra detsamma som jag fast motsatt så att säga. SID ut från Kalmar och sen vidare mellan ett par brytpunkter för en STAR till Ljungbyhed. Kvart över fyra var vi åter på marken i Ljungbyhed och en ny lärorik flygning var till ända. Imorgonbitti är det frukost uppe på Söderåsen med lärarna och personal på skolan, ska bli mycket trevligt...redan kl. 0700 är det dock. Tur man är morgonpigg...



Stiger ut från Ljungbyhed på en OEM 1B departure till Kalmar.



Kalmar flygplats från cirka 3000 fot.



Kalmar med Öland och bron i bakgrunden, mycket vacker stad i alla fall från ovan.



Johan visar upp våra snygga googles vid instrumentflygning.



Mycket termik i luften och en inversion med dis just på vår flygnivå 80 dvs 8000 fots höjd!



Johan briefar sin arrival route till Ljungbyhed.



På final till bana 11L vänster på Ljungbyhed, parallell banan 11R syns också...det gäller att välja rätt och veta vilken man får klart att landa på...



...verkar vara rätt denna gång, 11L.


Kommentarer
Postat av: Mini

Coola bilder alex!

2009-04-29 @ 23:52:17
URL: http://www.carolinelundh.se
Postat av: Anonym

Fina foto, bejbi!

Hoppas ni får trevligt i Gök-ottan, eller vad det nu hette... =)

2009-04-30 @ 06:32:27
Postat av: Sara

...som vanligt glömde jag fylla i mitt namn, men jag gissar att du förstod att det var jag... ;)

2009-04-30 @ 06:34:12
Postat av: Kalmar Flightspotters

Jag kan intyga att Kalmar är vackert från marken :). Jag tror att det var er jag såg när jag hade lektion : P

2009-05-01 @ 10:01:12
Postat av: Alex

Tack så mycket Mini och Sara : )



Ja det såg fint ut, jag har nog bara varit i Kalmar två ggr och både gångerna har varit med Cirrusen hehe. Vi var där i två omgångar den dagen först två av klasskompisarna på morgonen och sen så var jag där på eftermiddagen.

2009-05-01 @ 10:11:57
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0