VÄDER BRIEFING
Varje dag då det är VFR-flygning på schemat, dvs visuella flygregler, har vi alltid en gemensam vädergenomgång eller så kallad väder briefing vid 7.45 nere i hangaren. Briefing är som ni märker ett vanligt förekommande begrepp på olika delar som ska utföras i flygverksamheten. Mestadels utför vi väder briefingen själva men igår fick faktiskt de studerande på flyglärarutbildningen praktisera på oss.
Varför gör man en väder briefing och vad innefattar då denna?
Briefingen görs för att kontrollera att flygvädret uppfyller de krav som är uppsatta för att flyga enligt de visuella flygreglerna. Till detta används olika verktyg som idag givetvis finns på internet.
Först brukar vi gå igenom vad som finns på SWC-kartan över Norden, SWC står för Significant Weather Chart...detta är en prognos över hur vädret är vid en viss tidpunkt. SWC-kartan är i princip nästan likadan som väderkartan på tv men här finns dock lite mer detaljerad information som kan beröra flygningen......fronter, dimma, molnundersida/översida, åskmoln, nollgradershöjden med mera. En SWC-karta kan ni se på följande länk:
http://www.lfv.se/map.asp
Vi brukar även titta på något som heter GAFOR, General Aviation Forecast, vilken är mer inriktad på flyget som går på låg höjd och på mer lokal basis. Här kan man få ytterligare uppgifter på sikt, moln, turbulens osv. Därefter tittar man på METAR vilket visar det aktuella vädret på olika flygplatser i kodad form, uppdateras var 30:e minut. Vi brukar titta till de närliggande flygplatser för att får en helhet på hur vädret är i Skåne.
Den svartmarkerade är Ljungbyhed och är från den 15:e, klockan 5.20 UTC och är en automatisk gjord mätning till skillnad från de övriga där en meteorolog har beskrivit vädret. Det blåser 120 grader 5 knop och sikten är över 10 km (9999). Få moln på 5600 fot, temperatur 6 grader och daggpunkt på 2 grader samt ett lufttryck på 1018 hPa. Enkelt va?
ESMK 150520Z 15002KT 9000 BR NSC 04/02 Q1018= (Kristianstad)
ESMS 150520Z 09013KT CAVOK 07/02 Q1016= (Malmö-Sturup)
ESTA 150520Z 09011KT CAVOK 07/02 Q1017= (Ängelholm)
ESTL 150520Z AUTO 12005KT 9999NDV FEW056/// 06/02 Q1018= (Ljungbyhed)
Det finns även något som kallas TAF som liknar METAR uppbyggnaden till stor grad men är istället en prognos för respektive flygplats. TAF:en är mer intressant vid IFR-flygning men kan även ge bra indikationer på hur vädret kommer utveckla sig för VFR-flygaren.
Idag blir det dock ingen vädergenomgång för min del för jag ska bara flyga ett pass i simulatorn...här kan man dock manipulera vädret hur man vill, eller rättare sagt läraren kan göra det. Här är det givetvis instrument man flyger efter!
Sådär ja det får räcka för nu...hoppas jag har lärt er något. Mer om sim-passet senare!
Varför gör man en väder briefing och vad innefattar då denna?
Briefingen görs för att kontrollera att flygvädret uppfyller de krav som är uppsatta för att flyga enligt de visuella flygreglerna. Till detta används olika verktyg som idag givetvis finns på internet.
Först brukar vi gå igenom vad som finns på SWC-kartan över Norden, SWC står för Significant Weather Chart...detta är en prognos över hur vädret är vid en viss tidpunkt. SWC-kartan är i princip nästan likadan som väderkartan på tv men här finns dock lite mer detaljerad information som kan beröra flygningen......fronter, dimma, molnundersida/översida, åskmoln, nollgradershöjden med mera. En SWC-karta kan ni se på följande länk:
http://www.lfv.se/map.asp
Vi brukar även titta på något som heter GAFOR, General Aviation Forecast, vilken är mer inriktad på flyget som går på låg höjd och på mer lokal basis. Här kan man få ytterligare uppgifter på sikt, moln, turbulens osv. Därefter tittar man på METAR vilket visar det aktuella vädret på olika flygplatser i kodad form, uppdateras var 30:e minut. Vi brukar titta till de närliggande flygplatser för att får en helhet på hur vädret är i Skåne.
Den svartmarkerade är Ljungbyhed och är från den 15:e, klockan 5.20 UTC och är en automatisk gjord mätning till skillnad från de övriga där en meteorolog har beskrivit vädret. Det blåser 120 grader 5 knop och sikten är över 10 km (9999). Få moln på 5600 fot, temperatur 6 grader och daggpunkt på 2 grader samt ett lufttryck på 1018 hPa. Enkelt va?
ESMK 150520Z 15002KT 9000 BR NSC 04/02 Q1018= (Kristianstad)
ESMS 150520Z 09013KT CAVOK 07/02 Q1016= (Malmö-Sturup)
ESTA 150520Z 09011KT CAVOK 07/02 Q1017= (Ängelholm)
ESTL 150520Z AUTO 12005KT 9999NDV FEW056/// 06/02 Q1018= (Ljungbyhed)
Det finns även något som kallas TAF som liknar METAR uppbyggnaden till stor grad men är istället en prognos för respektive flygplats. TAF:en är mer intressant vid IFR-flygning men kan även ge bra indikationer på hur vädret kommer utveckla sig för VFR-flygaren.
Idag blir det dock ingen vädergenomgång för min del för jag ska bara flyga ett pass i simulatorn...här kan man dock manipulera vädret hur man vill, eller rättare sagt läraren kan göra det. Här är det givetvis instrument man flyger efter!
Sådär ja det får räcka för nu...hoppas jag har lärt er något. Mer om sim-passet senare!
Kommentarer
Trackback