QUICK REFERENCE HANDBOOK

En del händelser på dagens flygningar att rapportera om faktiskt, först och främst var det linecheck under de två första sträckorna idag. Linechecken var på kapten i och för sig men det känns som man är rätt iaktaggen själv också för den delen. Jag började flyga i alla fall och det drjöjde inte länge förrän det plingade till och en knapp i taket började lysa. Kapten tog upp QRH (Quick Reference Handbook) som den heter, en handbok för att snabbt identifiera fel och eventuell åtgärd. Knappen i taket sa "Automatic Flight Idle Stop Fault" men åtgärden man skulle utföra hjälpte inte, felet kvarstod. "Automatic Flight Idle Stop" är som namnet antyder ett automatiskt stopp för att förhindra att man hamnar i "Ground Idle", för att förklara det enkelt är "Ground Idle" ett läge på propellrarna som man inte ska ha annat än på marken.

För att hamna i detta läge lyfter man upp ytterligare en säkerhetsanordning på gasreglaget samtidigt som man för dessa neråt efter sättning för att bromsa med just propellrarna vilket man givetvis vill att de ska göra när man är på marken. I luften vill man dock inte att detta ska hända och det är därför detta automatiska stopp finns, annars finns det risk för att propellrarna bromsar så mycket att man har svårt att hålla sig flygande. Detta har förorsakat olyckor tidigare med Fokkern. Följderna för felet idag var dock att det skulle vara risk för att man inte skulle komma ner i "Ground Idle" efter sättning och därför har svårighet att få stopp på planet. Banan på Arlanda är lång så det skulle inte bli något problem i vilket fall och det blev det inte heller för när jag landade på bana 26 var det inga problem alls att komma ner i "Ground Idle". Det blev dock ett flygplansbyte för man får inte lyfta om problemet redan finns på marken.

Efter detta blev det två sträckor för kapten och sedan så avslutade jag med sista sträckan till Växjö igen. En underbar solnedgång under start från Arlanda och en väldigt lugn visuell inflygning i mörkret till Växjö, otroligt vackert!


SLOT-TID

Inte varje dag man får en slot-tid när man flyger i Skyways ruttnät men idag fick jag faktiskt vara med om det, vilket för övrigt bara var andra gången. Vet inte vad anledningen var till detta men åskmolnen kring Arlanda kan ha varit en bidragande orsak. Slot-tid eller CTOT (Calculated Take Off Time) som det även kallas är alltså en framräknad tid då starten ska äga rum för att på så vis underlätta trafikflödet in till Arlanda i detta fall. Tiden som starten ska äga rum är -5 till +10 minuter från den angivna CTOT:en, vi fick idag en CTOT på 1845 inför den andra turen till Arlanda istället för den normala avångstiden vid 18.30.

Idag var vi helt klara en bra stund tidigare än den aktuella CTOT:en vi fått och frågade därför om tornet kunde skicka ett så kallat "ready message" för att se om man kan få en förbättring. Det fick vi inte och det var bara snällt vänta tills det var dags. En väldigt långsam uttaxning blev det också för det känns ju alltid bättre för passagerarna att vara på väg än att stå helt stilla på banan...mycket psykologi i det hela! Skulle man inte bli startklar tills dess att CTOT:en gått ut får man begära en ny helt enkelt!



En Delta Air Lines Boeing 757 var tvungen att återvända efter start och landa efter oss faktiskt på grund av att man inte hade någon temperaturindikering på bromsarna.



Inte nog med att man redan var försenad med avgångstiden från 11.05 till 17.35 fick man alltså återvända efter start, tror inte passagerarna var helt nöjda. En fin bild för en annan blev det i alla fall i solnedgången.



Kaptenen deklarerade inget nödläge men ville ha brandbilar på plats för att övervaka bromsarna och eventuell brandrisk.

TRE DAGAR VÄXJÖ-STOCKHOLM/ARLANDA

Måndagmorgon och en ny flygvecka på ingång med tre dagar i Växjö och fyra dagliga turer städerna emellan. Eftermiddagspassen som gäller för min del vilket är ett ganska kompakt arbetspass utan några längre uppehåll någonstans vilket är riktigt bra tycker jag. Förmiddagarna får spenderas antingen i Växjö city som man inte har varit i alltför många gånger eller så finns det ju alltid möjlighet att plugga en del. Tentan i Aviation Management närmar sig och den ska skrivas nästa vecka uppe i Stockholm.

SAS 50 ÅR PÅ ÄNGELHOLM!

SAS firar idag 50-års jubileum ute på Ängelholms flygplats och man har nästan lite dåligt samvete att man inte är där nu när man ändå är på hemmaplan. Men det är svårt att hinna med allt man vill göra och vädret har minst sagt varit ostadigt idag hitintills. Evenemanget bjuder bland annat på uppvisning av både Draken och Gripen samtidigt som Daisy står uppställd och blänker antar jag om nu solen tittar fram emellanåt. För någon vecka sedan var det även biljettsläpp för en rundtur vilket jag givetvis trodde skulle vara med Daisy. Efter en och halvtimmes ringande kom jag slutligen fram men biljetterna var redan slut men som tur var så var det inte Daisy som stod för rundturen utan det skulle vara en 737-600. Den har man ju flugit ett antal gånger så bitterheten att biljetterna var slut byttes snabbt mot en lättnad. I vart fall får man passa på att gratulera SAS och man får ju verkligen hoppas det blir minst 50 år till på Ängelholm!

 

Daisy fotograferad vid ett tidigare tillfälle i Ljungbyhed av alla ställen, otroligt snygg!


SÖKA PILOTUTBILDNING VIA UiT!

Hemma i Helsingborg igen efter en lång kursdag men en väldigt givande sådan igår i Ljungbyhed. Idag och några dagar framåt är man helt ledig vad gäller flygning och min målsättning är därför att bli helt klar med mitt examensarbete, vet inte riktigt om målsättningen är realistisk eller inte men det hade varit skönt att bli klar med detta arbete alla redan nu även om deadline är först om en månad.

Över till en annan sak, det är många som frågat mig mycket om TFHS och pilotutbildningen där men tyvärr så är det ju så att för tillfället sker ingen intagning till TFHS. I värsta fall är omgång 2010 de sista som kommer utbildas vid TFHS i Ljungbyhed. Men det finns kanske en annan möjlighet! Det går tydligen att söka till UiT, Universitet i Tromsö, även om man inte är norsk medborgare liksom de som inte är svenska medborgare som sökt TFHS. En del av utbildningen är bland annat förlagd till Ljungbyhed, just nu finns det två klasser från UiT i Ljungbyhed som jag kanske nämnt tidigare. Utbildningen kommer inte ge ert ett MPL-certifikat utan är uppbyggd enligt det gamla utbildningskonceptet där man istället erhåller ett CPL-certifikat. Tyvärr är det en snabb aktion som gäller för det är snart deadline för att skicka in en ansökan, jag hade helt enkelt ingen aning om detta förrän idag. Hoppas jag har hunnit hjälpa någon som vill söka i alla fall.

Det är 1:e september som gäller som sista ansökningsdag för kursstart till våren 2011!


http://www2.uit.no/ikbViewer/page/studiesokere/studietilbud/studieprogram?studieprogram=71801&ar=2010&p_d_i=-47400&p_d_c=&p_d_v=162142&semester=H&p_document_id=162142

Lycka till!

LJUNGBYHED IGEN

Sista kursträffen i Aviation Management idag innan tentamen vilket som förra gången blir i Ljungbyhed. Presentation av inlämningsuppgifter är bland annat vad som står på schemat men lär väl bli en och annan insikt i Emirates med tanke på att föreläsaren jobbar där. Verkligen intressant att lyssna på! Tiden sprang iväg igår också utan att man knappt hade en tanke på bloggen, halva klassen var nämligen nere och gästspelade hos mig i Helsingborg. Får bli ett längre inlägg ikväll istället...

PASSIV MED DAT

Igårkväll var det dags att ta sig ner till Halmstad för att flyga två tur/returer Halmstad-Bromma nu idag på morgonen och förmiddagen. Fokkern flyger nu enbart till Bromma från Halmstad bortsett från den sena avgången till Arlanda som den fortfarande ansvarar för, annars är det Danish Air Transports ATR 72 som gäller nuförtiden och det var även denna jag fick flyga passivt ner med i söndagskväll. Första gången jag flög ATR så nu har man ytterligare en turboprop-maskin som man kan bocka av i listan. Kan väl inte säga mycket annat att det var en ganska lugn och skön flygning med verkligen fint sensommarväder. ATR:en var dock betydligt bullrigare än vad jag upplever att Fokkern är men å andra sidan valde jag själv att sitta precis vid motorn. Man får helt enkelt bäst "inflight"-foton då och det passade man givetvis på att ta några. Solnedgång på inflygningen till Halmstad gjorde inte saken sämre heller.

 

DAT ATR 72 under inflygningen till Halmstad bana 19, hyfsat ljus!


SPITFIRE I FLYGOLYCKA

Ingen har väl kunnat undgå vad som har hänt en av de absoluta största inom svenskt flyg efter gårdagens flyguppvisning i Stockholm. Bertil Gerhardt var där sin vana trogen och visade upp Spitfiren och fortsatte därefter till Tynset i Norge där något gick fel under landningen. Gerhardt är antagligen den i Sverige som har flugit allra flest flygplanstyper och samtidigt den med mest flygtimmar vilket är en bra bit över 31 000 h! Gerhardt har även varit mycket involverad i TFHS och var under en period flygchef. Mycket tragiskt slut på en imponerande flygkarriär och i dagens inlägg ägnas därför en tanke till Bertil Gerhardt.

Mer om själva olyckan kan ni läsa om på Helsingborgs Dagblad, där finns det även ett klipp från ett tv-inslag om Bertil Gerhardt: http://hd.se/skane/2010/08/22/ljungbyhedsflygare-omkom-i/

Själv tänkte jag avsluta med några bilder tagna från en av många uppvisningar som Gerhardt gjorde för oss ovanför Ljunghusen. När det mullrade till över taket visste man att det antingen var Spitfiren eller Mustangen som ville visa upp sig och det tog inte lång tid förrän alla var samlade för att beskåda uppvisningen med eller utan kamera!

 
















FLYGET 100 ÅR I SVERIGE

Flyget i Sverige firar idag 100-års jubileum på Gärdet i Stockholm med diverse flyguppvisningar med allt från historiska flygplan till självaste JAS 39 Gripen. Detta var inget jag hade tid att besöka idag direkt, istället har det blivit några timmar på flight deck i SE-LIT under en tur/retur till Murmansk. Några veckor sedan jag sist var där och trodde faktiskt inte att jag skulle få chansen att komma dit igen men det fick jag alltså. Tyvärr lika molnigt idag som sist och kunde därför inte njuta av den ryska barrskogen idag heller än mindre ta någon bild. Totalt blev det sex timmar i block under dessa två leggar vilket kan jämföras med min flygdag i tisdag som också gav ungefär sex timmar men under så mycket som sex leggar. Den dagen var ju naturligtvis betydligt mer intensiv än den man hade idag, man kan ju diskutera vad som ger mest erfarenhet egentligen...en massa timmar på marschhöjd eller flertalet start och landningar!? I alla fall så är det skönt med variation om inte annat, att bara flyga sex leggar varje dag hade nog varit rätt utmattande.

Det är bra långt att flyga till Murmansk i alla fall och Sverige är långt kan man lugnt säga, efter närmare två timmar i luften var vi bara i höjd med Luleå! Men rätt som det var där i det nordligaste Sverige och där det för övrigt är väldigt tyst på radion sa någon "Hej Alex" vid ett frekvensbyte. Tog några sekunder innan jag förstod att det var polaren på Norwegian och som var på väg till Luleå. Rätt kul faktiskt, två skåningar på radion och väldigt långt hemifrån i det nordligaste Norrland! : )


Antonovs motsvarighet till Fokkern taxar ut för start, ett av Aeroflots dotterbolag Nordavia Regional Airlines.



Murmansk-nålen äntligen på plats, ni ser avståndet kontra Skellefteå som annars är den nordligaste nålen på kartan.



Köpenhamn är även på plats nu, hade varit kul att få landa/starta Sturup också någon gång men då ska det nog en diversion till i så fall.


STEP CLIMB

Utöver den turbulenta utflygningen vi hade häromdagen då det tog rejält lång tid att nå cruiselevel så hade vi ytterligare en som tog väldigt lång tid dagen efter. Denna gång berodde det dock inte på att det var turbulent utan att vi bara blev klarerade nya höjder stegvis och inte direkt till slutlig höjd som man relativt ofta blir annars. Man kan även få ett fåtal klareringar under själva stigningen innan man hinner upp till den klarerade höjden och utan att behöva stanna av för att sedan börja stiga igen. En kontinuerlig stigning med andra ord vilket är att föredra både vad gäller komfort och miljömässiga skäl etc.

Denna gång var det dock fler än ett fåtal och vi hann dessutom upp på varje klarerad höjd för att plana ut innan vi fick nästa klarering. Detta kallas även step climb som rubriken antyder vilket blir utseendet på profilen om man sett ett tvärsnitt av stigningen. Det blir rejält med knapptryckningar och skruvande på altitude selectorn för att återigen få Fokkern att stiga efter att den har planat ut, dessutom ska allt bekräftas med callouts hela tiden vilket denna gång blev rejält tjatigt. Fokkern har en tendens till att inte fånga den höjd man har ställt in emellanåt och därför måste man övervaka den noga samt bekräfta att det verkligen är rätt höjd man ställt in på altitude selectorn samt att man har rätt referenstryck, det vill säga 1013 när man flyger på flight level. Varje höjdklareringen man får av flygledarna ska även skrivas ner på färdplanen, rutan där det ska stå blev snabbt fylld kan jag säga.

Step climben blev enligt följande:
3000 feet
4000 feet
FL 60
FL 80
FL 100
FL 110
FL 140
FL 160 och slutligen...
FL 180 som final cruiselevel.

INLÄMNINGSUPPGIFT I AVIATION MANAGEMENT

Helt ledig i Karlstad igår framtill incheck 14.55 för en enkeltur till Stockholm stod det på rostern vilket var tänkt att spenderas på en inlämningsuppgift i Aviation Management. Det var vad jag trodde men det blev snabba ändringar när OP ringde 12.30 och frågade om jag snabbt kunde ta mig ut till flygplatsen för att flyga aktivt redan 13.10. Det blev bara till att slänga ner sakerna i väskan och snabbt på med uniformen för bara taxiresan ut till flygplatsen tar 20 minuter. 13.05 satt jag i maskinen och läste checklista i alla fall och några minuter senare var vi på väg mot Arlanda. Tack vare denna schema-ändring fick jag två bonusleggar då jag även fick flyga tillbaka aktivt och även den sedan tidigare inplanerade 15.40 avgången. En aning stressigt innan väl satt i planet men sen flöt allt på riktigt bra med tre leggar på mindre än fyra timmar!

Det gick väl inte riktigt som planerat med inlämningsuppgiften för den är ännu inte klar vilket var mitt mål igår men man kan inte tacka nej till två extra leggar. Idag är jag ledig och sittandes i Märsta och det är inte direkt något fotoväder idag ändå så uppgiften lär bli slutförd nu inom det närmaste. Uppgiften gick ut på att mer ingående beskriva ett flygbolag hur det är uppbyggt rent organisatoriskt och hur den flygverksamheten är utformad med tanke på ruttnät och andra kännetecken för just det bolaget i fråga. Svårt att välja var det givetvis men för att få ett bolag som det finns något speciellt att skriva om och som kanske skiljer sig en del från många övriga av storbolagen fann jag ett bra alternativ. Valet föll på Icelandair som tack vare sitt geografiska läge mitt i Atlanten och liten befolkningsmängd fått fokusera på ett utpräglat navsystem i en riktning åt gången mellan Europa och Nordamerika från basen på Keflavik. Bolaget har även varit tvunget att göra snabba förändringar i sin strategi med tanke på de senare årens alla händelser i världen men även den inhemska ekonomiska krisen samt vulkanutbrottet. Bolaget står fortfarande på fötter men det är tack vare att man varit snabba på att göra de förändringar som marknaden har krävt. Nu får det räcka för idag här på bloggen, nu ska inlämningsuppgiften slutföras helt enkelt!



CB-AKTIVITET, TURBULENS OCH BLIXTNEDSLAG!

Ostadig period nu vädermässigt vilket vi under första sträckan till Jönköping igår fick erfara, rejält med Cb-aktivitet (Cumulonimbus) och nästintill enbart rött på väderradarn. Rött område på väderradarn betyder att inuti molnet är nederbörden kraftig och intensiv vilket ger upphov till starka upp och ner rörelser. Stigprestandan var inte den bästa och från och till var vi även på väg neråt vilket man tydligt kunde se på attitydindikatorn på EFIS-skärmen. Till slut kom vi ut ur molnen och kunde fortsätta upp till FL180, men det tog sin tid som sagt och det blev att hålla passagerarna fastspända och sluta med kaffeserveringen. 

Än värre var det för en Thomas Cook Airbus A330 som måste ha startat ett kort tag efter oss, planet fick nämligen pushback när vi taxade förbi till start men stod åter på marken när vi ankom från Jönköping igen två timmar senare. Jag reagerade faktiskt på detta men svaret fick jag när jag läste på nätet nu inatt. Planet hade nämligen blivit träffat av blixten inte bara en gång utan två innan det återvände för landning. Kapten fick deklarera ett nödläge och då måste även räddningstjänsten stått redo längs med banan vid landning. Allt slutade väl som tur var men naturens krafter är enorma och det ska man verkligen ha respekt för!

Länk från Helsingborgs Dagblad om händelsen:
http://hd.se/inrikes/2010/08/17/varningslarm-pa-arlanda-slutade/



Thomas Cook Airbus A330 med plats för över 400 passagerare!

MAGIC MOMENT

Det var ett lite av ett magic moment man fick vara med om sent igårkväll när Fokkern bröt igenom molntäcket över Öresund. Ett upplyst Köpenhamn på höger sidan och Malmö med Öresundsbro på vänster som tornade upp sig på finalen till 22L kan inte bli annat än vackert! Detta skulle man helt enkelt ha filmat, det hade varit grymt men å andra sidan är det i nuet vissa saker ska upplevas. Jag var PNF och kunde helt enkelt njuta lite extra, det var länge sedan Skyways flög på Köpenhamn med Fokkern så jag tror även kapten uppskattade att vara tillbaka.

Väl på marken började det svåra nämligen att taxa till rätt uppställningsplats, betydligt svårare när det dessutom är mörkt ute. Men detta hade vi som tur var redan förberett oss på lite extra så det gick väldigt bra trots att man får en riktig uppsats att skriva upp på hur man ska taxa. Efter några minuter på marken kom ytterligare en Fokker från Karlstad med Johan som PNF och parkerade bredvid, sedan fortsatte vi mot Karlstad och de andra mot Jönköping där vi kommit ifrån. Jag var PF upp till Karlstad och det blev start 22R med en högersväng ganska direkt efter start med kurs rakt över Köpenhamn.


Första besöket på Kastrup var tvunget att förevigas, kapten Christer Lundholm ser rätt nöjd ut också där han tittar ut från cockpit.



Albino-Fokkern som körde slingan som vi gjorde men i omvänd ordning.



Dagens schema blir den fullständiga slingan med totalt sex leggar, jag missade en igår med tanke på att jag hoppade på först på Arlanda. Idag är det alltså följande som gäller: Karlstad-Stockholm-Jönköping-Stockholm-Jönköping-Köpenhamn-Karlstad. Landar först 23.55 i Karlstad så det blir en lång dag!


Triangelflygning kan man nog sammanfatta det.


DEBUT PÅ KÖPENHAMN/KASTRUP!

Sommartidtabellens lågtrafik verkar nu övergått till en mera normal tidtabell igen men samtidigt innebär det att många av de linjer som flugits med Fokkern tidigare nu blivit ersatta med Danish Air Transports ATR 72:or. Såg redan nu på morgonen när jag landade från Ängelholm att där var ett flertal DAT-plan på rampen vid terminal 3, en ovan syn helt klart! Självklart är detta negativt både för den anställda personalen på Avia Express samt för oss på TFHS då inte alla Fokkrar i flottan utnyttjas. Däremot har det blivit nya slingor att flyga med Fokkern och alla redan idag kommer jag få flyga till Köpenhamn/Kastrup för allra första gången. En riktig dröm som går uppfyllelse måste jag säga! Linjen Jönköping-Köpenhamn var flögs tidigare med enm Saab 340 men har nu alltså blivit uppgraderad en aning.

Slingan som jag flyger idag består av fem leggar med start på Arlanda och därefter blir det stopp på så mycket som Jönköping, Köpenhamn och slutligen Karlstad där det även blir övernattning. Kul med variation och flertal olika flygplatser på en och samma dag men givetvis slår ju Kastrup högst! Klart väder och landning bana 22L med en fin inflygning över Helsingborg och Öresund hade inte varit fel!

08/26 IGÅNG IGEN!

Upp tidigt imorse för att hinna med en av de första inrikesavgångarna för dagen från Arlanda, Ängelholmsplanet gick redan vid 07.35 och en otroligt fin morgon i Stockholm har nu förbytts mot ett regnigt Helsingborg. Komiskt nog med tanke på gårdagens inlägg blev det start från bana 08 som nu är helt klar efter fått en ny asfaltsbeläggning och varit stängd i det närmaste hela sommaren hitintills. En Boeing 737-600 stod för servicen idag men det brukar det vara allt som oftast i och för sig. Läste dock tidigare i veckan att just Ängelholmslinjen gick väldigt bra för SAS vilket kanske kan leda till ännu fler avgångar nu när man pendlar hem desto mera. Good news!



Givetvis blev det en bild från plats 6F idag med ett fint upplyst Arlanda efter högerbanken från bana 08.

YTTERLIGARE VISBY-LEGGAR

Ytterligare tre leggar mellan fastlandet och Gotland idag har det blivit, jag agerade PF på de båda sträckorna till Stockholm/Arlanda medan kapten fick flyga hem till sin kära ö däremellan. Riktigt varmt sommarväder på Gotland med klarblå himmel men däremot är det inte lika klart i luften när man tittar ner uppifrån. Mycket vattenånga i luften gör det svårt att få flygfältet i sikte speciellt om även ljuset ligger fel. Trots det blev det ändå en visuell inflygning till bana 21 efter vi fått kontakt med fältet på lägre höjd.

På Arlanda är det inte tillåtet med några visuella inflygninar som ni numera vet, ILS-inflygning som vanligt till bana 19L med andra ord. Bana 08/26 är fortfarande under renovering eller vad man ska kalla det och från den nya banan blir taxningsavstånden betydligt längre. Speciellt på en en kort flygning som Visby blir det därför en väldigt stor andel som man taxar till uppställningsplats av den totala blocktiden. Denna minskades dock på sista leggen idag då det blev en fullklaffslandning med en betydligt kortare stoppsträcka och en tidigare avfart från banan, vilken egentligen inte används när man landar från det hållet vid gjorde. Det hade nog blivit innan tidtabell i vilket fall som helst liksom alla övriga leggar idag och trots det var fredag den 13:e hände inget annat oförutsett. Imorgon blir det hemfärd till Ängelholm/Helsingborg igen för en helg hemma men redan på måndag är det dags för nya flygningar ifrån Stockholm så det blir en del pendlande i helgen.



Kapten Bjerne på väg hemåt till Gotland.



Dagens Gotlandsbild får vi väl också ha nu när jag spenderade hela dagen där utan att få en enda riddare till häst på bild tyvärr...men muren är i alla fall ett säkert kort här med Östersjön i bakgrunden.


VISBY-LEGGAR

Ett antal Visby-leggar avverkade nu ikväll och just nu är det läggdags på Strand hotell som gäller. Liknande schema imorgon med tre leggar mellan fastlandet och ön vilket betyder att man nästan har en heldag i Visby. Passar utmärkt nu när det är medeltidsveckan som jag inte tidigare har upplevt. Hoppas kunna få några bra bilder på detta evenemang imorgon.

Länge sedan jag flög så här sena kvällsflygningar dessutom och det märks verkligen att hösten tyvärr är på ingång för sista landning i Visby nu ikväll var helt i mörker. Det blev alltså lite mörkertid loggat och nu när man använder Logten för att logga flygtiden räknar den själv ut hur stor del som var i mörker av den totala flygtiden. Den sista flygningen blev bara 0,6 h men utav dessa kom det automatiskt upp att 0,5 h varit i mörker. Grymt program får man säga!


Den här giganten landade tidigare ikväll på Arlanda och stod fortfarande kvar efter första turen till Visby, en Antonov 124 för de som inte vet.


AVIATION MANAGEMENT

Två dagar i Ljungbyhed med den nya kursen i Aviation Management passerade snabbt förbi och det är väl ett gott tecken på att man tyckt det varit intressanta dagar. Även kul att få uppleva Ljungbyhed och TFHS som på den gamla goda tiden eller hur man nu ska uttrycka sig. Känns som det var väldigt länge sedan man rörde sig i skolans lokaler och hade undervisning där sist men det mesta var sig likt ändå. Klassens signum det vill säga volleyboll blev det också igår efter skoldagens slut givetvis!

Några mer ingående ord om kursen och dess innehåll då, liksom tidigare i Human Factors är det Nicklas Dahlström som är ansvarig för upplägget. Huvudsakliga innehållet har hitintills varit flygindustrins uppbyggnad och funktion, flygbolagsstrukturer både organisatiorikst och operativt, ruttnätverk med mera.  Detta är områden inom flyget som jag alltid varit intresserad ut av så den här kursen kan inte bli mycket bättre. Synd bara att det endast återstår en kursträff.

Idag har vi även haft två gästföreläsningar dels av vår egen Head of Training på skolan samt en tidigare TFHS-student som numera befinner sig på Primera Air. Här presenterades både TFHS och Primera Air's uppbyggnad rent organisatoriskt för att få två konkreta exempel. TFHS är faktiskt uppbyggt till stora delar precis som ett vanligt flygbolag med tillhörande avdelningar och chefer på olika poster och har till och med sin egna Operations Manual!



En av Primera Air's Boeing 737-800


INGEN SOL I KARLSTAD

Det är en myt det där med solen i Karlstad kan jag nu meddela, regnet öste nämligen ner både igårkväll och imorse. Tror faktiskt det var första gången som jag har varit i Karlstad city överhuvudtaget, men det blev bara ett relativt kort besök och man gick knappast utifrån hotellet i regnet. Karlstad kommer dock få några nya chanser de kommande veckorna så jag får väl utforska staden lite mer då.

Utöver flygningen till Karlstad igår var jag även och vände på Gotland en sväng, Karlstad-flighten är dock bara marginellt längre än Visby så det har inte blivit så mycket tid loggat dessvärre. Vädret har inte heller varit det bästa som sagt, inte någonstans direkt vilket även kursarna i TFHS 09 har fått erfara. En av Cirrusarna stod fastförankrad på Visby nämligen och vad jag har hört från övriga var de också fast på diverse ställen i landet på deras väg upp till Vilhelmina för Norrlandsflygning. Det är visuella flygregler som gäller för dem och de får därför inte flyga i moln helt enkelt.

För egen del är det Aviation Management som gäller med mina klasskamrater i Ljungbyhed imorgon, ska bli kul att återförenas igen även om det inte var alltför länge sedan sist. Ska även bli kul att bli en aning nostalgisk i Ljungbyhed!




Häftigt ljusfenomen precis innan planén till Karlstad igårkväll.

KORTBESÖK I STOCKHOLM

Åter i Stockholm för tre snabba flighter idag till Visby och Karlstad samt en tidigt imorgonbitti tillbaka till Stockholm. Efter det blir det att lägga benen på ryggen och hinna med den första SAS-flighten till Ängelholm igen som man är bokad på, har 45 minuter på mig från landning till avgång. Anledningen till att det bara blir ett kort besök här uppe är att det är kursstart för den sista akademiska delen på TFHS och denna ska utspela sig i Ljungbyhed. Blir två dagar på hemmaplan medan man får bege sig upp till Stockholm igen på torsdag. Många flighter den här veckan med andra ord både vad gäller aktivt såsom passagerare. Nu ska jag dock börja läsa i kurslitteraturen för Aviation Management som är det huvudsakliga ämnet för den här kursen, mer om kursen får komma efterhand.

BESÖK I TORNET

Veckans flygningar från Halmstad var avverkade redan vid torsdags lunch och det slutade totalt på sju leggar aktivt och en passivt. Tidtabellen för morgonflygningarna nu under sommaren är tidig avgång från Halmstad 06.50 men sedan går den inte tillbaka förrän 10.00. Det blir med andra ord en liten paus uppe på kontoret i mellantiden men i torsdags kom vi på en riktigt bra idé, ett besök i tornet! Ett samtal senare från kapten så var vi välkomna upp för ett studiebesök, väldigt fina lokaler ända nerifrån marknivå upp till toppen med en grym utsikt över hela området naturligtvis! Här har flygledarna full koll på oss och skulle vi ens närma oss taxibana Delta för en genväg syns detta direkt! Dessutom använder flygledarna markradar som berättar exakt var varje flygplansindivid befinner sig.

Arlandatornet är 83 m högt och är det högsta kontrolltornet jag har varit uppe i, har även varit uppe i Ljungbyhed och Malmö som givetvis är av mindre skala. Men den gemensamma nämnaren är dock att det är väldigt trevlig arbetsmiljö att sitta så högt och blicka utöver alla flygplansrörelser och landskapet i övrigt givetvis. Skulle man inte varit pilot hade man lätt kunnat tänka sig att sitta där uppe! Nu får det vara slutskrivet för idag och över till bilderna.


Skycity med terminal 4 och 5



Ytterligare ett finger av terminal 5.



Inrikesterminal 4 med en startande Continental Airlines Boeing 757-200 från 19R i bakgrunden.



Den relativt nybyggda F-piren med några heavies i form av Thai Airways Boeing 747-400 och två SAS Airbus A330-300.



Lika bra att ha ett bildbevis att man varit i tornet, terminal 3 och en Fokker 50 i bakgrunden.....knappt synlig dock!



83 meter unik design får man nog säga.


LOCALIZER INTERFERENCE

En solig och fin morgon i Stockholm med en helt underbar inflygning till 19L till skillnad från den gråmulna dagen igår. Landning norr ifrån betyder att man måste flyga förbi Arlanda på den så kallade medvinden för att sedan svänga tillbaka och landa i motvind. Det var alltså sydliga vindar idag men rätt svaga i styrka.

På medvinden såg vi hur SK946 en SAS A330 från Chicago etablerade sig på ILS:en till bana 19L medan vi var "number two" att svänga in efter den. A330 är en widebody och genererar betydligt mer turbulens bakom sig än mindre typer så här gällde det att hålla avståndet vilket vi även blev varnade för av flygledarna. Det blir man i regel alltid bakom en heavy. I vilket fall som helst ser det riktigt häftigt ut att se andra flygplan uppe i luften, man såg tydligt att det även var den Star Alliance målade A330:n.

Turbulensen kände vi inte alls av men däremot krängde Fokkern till ganska rejält en bit ner på ILS:en och under en kort sekund undrade man vad autopiloten höll på med. Anledningen till krängningen var dock att Airbusen landade långt och taxade först av i banänden vilket medförde att det planet störde signalen från localizern, den horisontella guidningen till ILS:en som sitter i den andra banänden. Nu var vi visuella med tanke på det bra vädret men hade det varit dåligt väder och man fortfarande befunnit sig i moln samt fått en alltför stor deviation på localizern hade man fått göra det säkra före det osäkra här och göra en go around. Vid CAT II-inflygningar som vi gjorde igår krävs det därför längre avstånd mellan planen så att instrumenten inte störs.



Kapten fick agera fotograf och står därför för dagens bild under tiden som jag är PF och sköter inflygningen.


En annan rolig sak som hände idag på flygplatsen i Halmstad var att man blev igenkänd av en av sina läsare här på bloggen. Jag ber om ursäkt att man inte hade tid att växla några ord men det var roligt att höra att du läser bloggen. Jag hoppas att flygningen var behaglig och att man inte gjorde en alltför hård landning, det kändes inte så där framme i alla fall men upplevelsen kan ju vara helt annorlunda i kabinen! ; )

ISBILDNING MITT I SOMMAREN

Meteorologerna varnade för isbildning på SWC-kartan (Significant Weather Chart) idag kring varmfronten som verkar ha parkerat i Stockholmsområdet och de hade rätt får man nog säga! Flygnivå 170 på vägen till Stockholm fick ändras till 150 för att minska på isbildningen med hjälp av de varmare luftlagren längre ner. Liknande scenario blev det även på tillbakavägen men denna gång bestämde vi oss för att stiga upp över molnen istället från flygnivå 180 till 200. Inga direkta sommartemperaturer uppe på höjd men idag var det nog ovanligt kallt och tillsammans med nederbördsrika moln blev isbildningen både på vindruta och vingar rätt så rejäl. Detta problem är mest påtagligt för turbopropparna som flyger rakt igenom dessa moln till skillnad från jetmaskinerna som för det mesta är en bra bit över molnen. Vi var dock förberedda på detta scenario i och med att man försöka studera det mesta redan under briefingen på marken.

Inför landningen i Stockholm var det så pass dålig sikt att man kunde få en CAT II-inflygning på begäran, i och med att man inte gör det så ofta var det lika bra att begära det. Men sikten var inte alls så dålig även om regnet öste ner, precis när vi hade begärt det fick vi nämligen syn på banan mellan molngluggarna men vi fortsatte att simulera den där CAT II:an  ändå. Detta medförde dock att kapten tog över spakarna precis innan sättning och en landning mindre för min del med andra ord.

 

Precis efter stigningen till FL200 och fortfarande med en del is på vingens framkant, spinnern och motorn i övrigt.



DELTA APPROVED

På Arlanda finns det mängder av taxibanor speciellt om man jämför med de regionalflygplatser vi även flyger till. Det finns förutbestämda riktningar för alla taxibanor på Arlanda och här gäller det att ha koll på läget, flygledarna förutsätter nämligen att man vet hur man ska taxa på flygplatsen och säger ofta bara "Taxi to holding point rwy 19R" utan att närmare beskriva hur. Vet man inte hur man ska taxa är det nog bäst man har uppe kartan över hela taxibanesystemet. Kartan ser ut på följande sätt med de riktningar som gäller för avgående plan medan ankommande plan finns på baksidan.



Här står även vilka frekvenser som gäller för olika områden på flygplatsområdet. Området söder om terminal 3 där vi för övrigt stod parkerade idag (rött kryss) har frekvensen 121.975. När man ska taxa ut för start från 19R gäller alltså U (Uniform) och Y (Yankee) till holding point 19R. Här finns dock en liten taxibana som heter D (Delta) som är en rejäl genväg men som ni ser är den för avgående flyg inte tillåten att taxa på i den riktningen som leder till 19R. Oftast får man av flygledarna "Delta approved" vilket betyder att vi får taxa i motsatt riktning ändå. Idag hände just detta men det allra roligaste var att vi ordagrant fick "SkyExpress 423 taxi to holding point 19R via Delta" och när vi svängde runt taxade Delta Air Lines 757:a precis förbi just taxibana D. Jag vet inte om det var meningen eller ej men det var faktiskt lite citatvarning på denna, jag och kapten fick oss ett skratt i alla fall. Flyghumor på hög nivå som ni märker!



BACK IN THE AIR

Bas Halmstad den här veckan och med en incheckning vid 06.05 blev det en tidig uppstigning vid 04.00 imorse eller natt kanske man ska säga. Tur man är morgonpigg! I alla fall så var det första flygningen på några veckor med Fokkern men det kändes inte direkt som man varit borta så länge, det mesta verkar sitta i ryggmärgen nu.

I och med en passerande varmfront var det låga moln med ihållande regn som gällde nästintill hela vägen upp till Stockholm. Däremot brukar det inte blåsa så mycket när en varmfront drar fram så lugnt i luften var det verkligen och även vid landningen. Det blev bara en aktiv sträcka för mig idag dock för näst på agendan stod ett möte som vi i klassen skulle ha uppe på kontoret på Arlanda.

Efter det blev det en lunch på Arlanda med Daniel, Johannes och Mattias i väntan på hemresan till Halmstad igen, nu som passiv tillsammans med just Johannes och Mattias. Daniel hade äran att få sitta där framme och spaka! Imorgon blir det två aktiva sträckor och förmodligen är jag hemma i Helsingborg lagom till lunch, sjysst upplägg helt klart!


Ett regnigt Arlanda efter start från 01L.



Tre passiva piloter längst bak i kabin i väntan på en kopp kaffe!




SOMMARLOVET SLUT!

Sommarlovet börjar gå mot sitt slut och imorgon är det dags för flygning igen, ska verkligen bli kul att få flyga Fokker igen även om det bara tre veckor sedan sist. Halmstad kommer vara min bas hela veckan eller i alla fall måndag till torsdag. Detta betyder att jag kommer kunna åka hem till Helsingborg varje dag istället i och med jag slutar passet redan innan lunch. Rätt skönt att i alla fall få ytterligare en sommarvecka på hemmaplan. Dessutom ska jag försöka bli en aning frekventare på inläggen nu när lovet är slut!

RSS 2.0