STEP CLIMB
Denna gång var det dock fler än ett fåtal och vi hann dessutom upp på varje klarerad höjd för att plana ut innan vi fick nästa klarering. Detta kallas även step climb som rubriken antyder vilket blir utseendet på profilen om man sett ett tvärsnitt av stigningen. Det blir rejält med knapptryckningar och skruvande på altitude selectorn för att återigen få Fokkern att stiga efter att den har planat ut, dessutom ska allt bekräftas med callouts hela tiden vilket denna gång blev rejält tjatigt. Fokkern har en tendens till att inte fånga den höjd man har ställt in emellanåt och därför måste man övervaka den noga samt bekräfta att det verkligen är rätt höjd man ställt in på altitude selectorn samt att man har rätt referenstryck, det vill säga 1013 när man flyger på flight level. Varje höjdklareringen man får av flygledarna ska även skrivas ner på färdplanen, rutan där det ska stå blev snabbt fylld kan jag säga.
Step climben blev enligt följande:
3000 feet
4000 feet
FL 60
FL 80
FL 100
FL 110
FL 140
FL 160 och slutligen...
FL 180 som final cruiselevel.
Gällande step climb,kan man säga generellt att stora heavies har det i mindre omfattnig?
Alltså att det är vanligare att göra det med mindre maskiner?
Tvärtom, jets och framförallt heavies gör step climbs när de blir lättare pga att de förbrukar bränsle. Därmed kan de stiga högre, få högre TAS samt bränna mindre bränsle (SFC)
Conny,
Ja du har fått ditt svar av Cruiser och det är nog mer använt begrepp för heavies. Step climben som jag beskriv den förekommer nog mest för turboprop-kärror och liknande som inte följer en Standard Instrument Departure vilket i regel redan innehåller en flygnivå som man får stiga upp till att börja med.
Aha,ok.....jag tänkte väl på det där med SID...att du får stiga direkt till x fot osv.
Sedan spelar väl väder mm in så klart också.