LOCALIZER INTERFERENCE

En solig och fin morgon i Stockholm med en helt underbar inflygning till 19L till skillnad från den gråmulna dagen igår. Landning norr ifrån betyder att man måste flyga förbi Arlanda på den så kallade medvinden för att sedan svänga tillbaka och landa i motvind. Det var alltså sydliga vindar idag men rätt svaga i styrka.

På medvinden såg vi hur SK946 en SAS A330 från Chicago etablerade sig på ILS:en till bana 19L medan vi var "number two" att svänga in efter den. A330 är en widebody och genererar betydligt mer turbulens bakom sig än mindre typer så här gällde det att hålla avståndet vilket vi även blev varnade för av flygledarna. Det blir man i regel alltid bakom en heavy. I vilket fall som helst ser det riktigt häftigt ut att se andra flygplan uppe i luften, man såg tydligt att det även var den Star Alliance målade A330:n.

Turbulensen kände vi inte alls av men däremot krängde Fokkern till ganska rejält en bit ner på ILS:en och under en kort sekund undrade man vad autopiloten höll på med. Anledningen till krängningen var dock att Airbusen landade långt och taxade först av i banänden vilket medförde att det planet störde signalen från localizern, den horisontella guidningen till ILS:en som sitter i den andra banänden. Nu var vi visuella med tanke på det bra vädret men hade det varit dåligt väder och man fortfarande befunnit sig i moln samt fått en alltför stor deviation på localizern hade man fått göra det säkra före det osäkra här och göra en go around. Vid CAT II-inflygningar som vi gjorde igår krävs det därför längre avstånd mellan planen så att instrumenten inte störs.



Kapten fick agera fotograf och står därför för dagens bild under tiden som jag är PF och sköter inflygningen.


En annan rolig sak som hände idag på flygplatsen i Halmstad var att man blev igenkänd av en av sina läsare här på bloggen. Jag ber om ursäkt att man inte hade tid att växla några ord men det var roligt att höra att du läser bloggen. Jag hoppas att flygningen var behaglig och att man inte gjorde en alltför hård landning, det kändes inte så där framme i alla fall men upplevelsen kan ju vara helt annorlunda i kabinen! ; )

Kommentarer
Postat av: Pontus (ingen du känner)

Tjena och måste säga att du skriver fruktansvärt bra:) en lite kort fråga bara, vad betyder själva L:et i samband med 19L?? Tack på förhand :)

2010-08-06 @ 16:37:34
Postat av: david

Left

2010-08-06 @ 17:14:02
Postat av: Alex

Pontus,

Roligt att höra! L står för vänster som David säger och den beteckningen har man när det finns parallella banor på flygplatsen. Amsterdam/Schiphol har tagit det ytterligare en nivå med att även ha en 18C (center) utöver 18L/R.

2010-08-07 @ 09:52:11
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Erik

Hej!

Om det finns 4 parallella banor vad döper man de inersta till? LA har ju nästan det men dem verkar ha avrundat banorna lite olika. Eller är dem kanske inte helt parallella...

2010-08-07 @ 11:21:14
Postat av: Alex

Erik,

Detsamma gäller Paris/Charles de Gaulle...man avrundar helt enkelt. CDG har 08/26-L/R och 09/27-L/R trots att de alla är parallella.

2010-08-07 @ 13:40:47
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Gaston

Hej!



Landningen var behaglig och flygningen var i mina ögon helt perfekt! Hoppas att vi ses på någon annan flygning!



Mvh

Gaston

2010-08-07 @ 14:49:00
Postat av: Erik

ok ,tack för svaret Alex!

2010-08-07 @ 16:51:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0