SLOT-TID
Inte varje dag man får en slot-tid när man flyger i Skyways ruttnät men idag fick jag faktiskt vara med om det, vilket för övrigt bara var andra gången. Vet inte vad anledningen var till detta men åskmolnen kring Arlanda kan ha varit en bidragande orsak. Slot-tid eller CTOT (Calculated Take Off Time) som det även kallas är alltså en framräknad tid då starten ska äga rum för att på så vis underlätta trafikflödet in till Arlanda i detta fall. Tiden som starten ska äga rum är -5 till +10 minuter från den angivna CTOT:en, vi fick idag en CTOT på 1845 inför den andra turen till Arlanda istället för den normala avångstiden vid 18.30.
Idag var vi helt klara en bra stund tidigare än den aktuella CTOT:en vi fått och frågade därför om tornet kunde skicka ett så kallat "ready message" för att se om man kan få en förbättring. Det fick vi inte och det var bara snällt vänta tills det var dags. En väldigt långsam uttaxning blev det också för det känns ju alltid bättre för passagerarna att vara på väg än att stå helt stilla på banan...mycket psykologi i det hela! Skulle man inte bli startklar tills dess att CTOT:en gått ut får man begära en ny helt enkelt!
En Delta Air Lines Boeing 757 var tvungen att återvända efter start och landa efter oss faktiskt på grund av att man inte hade någon temperaturindikering på bromsarna.
Inte nog med att man redan var försenad med avgångstiden från 11.05 till 17.35 fick man alltså återvända efter start, tror inte passagerarna var helt nöjda. En fin bild för en annan blev det i alla fall i solnedgången.
Kaptenen deklarerade inget nödläge men ville ha brandbilar på plats för att övervaka bromsarna och eventuell brandrisk.
Idag var vi helt klara en bra stund tidigare än den aktuella CTOT:en vi fått och frågade därför om tornet kunde skicka ett så kallat "ready message" för att se om man kan få en förbättring. Det fick vi inte och det var bara snällt vänta tills det var dags. En väldigt långsam uttaxning blev det också för det känns ju alltid bättre för passagerarna att vara på väg än att stå helt stilla på banan...mycket psykologi i det hela! Skulle man inte bli startklar tills dess att CTOT:en gått ut får man begära en ny helt enkelt!
En Delta Air Lines Boeing 757 var tvungen att återvända efter start och landa efter oss faktiskt på grund av att man inte hade någon temperaturindikering på bromsarna.
Inte nog med att man redan var försenad med avgångstiden från 11.05 till 17.35 fick man alltså återvända efter start, tror inte passagerarna var helt nöjda. En fin bild för en annan blev det i alla fall i solnedgången.
Kaptenen deklarerade inget nödläge men ville ha brandbilar på plats för att övervaka bromsarna och eventuell brandrisk.
Kommentarer
Postat av: Andreas
Om ni skulle söderut så var det nog pga en stor militär övning som håller på nu under veckan.
Så var det iallafall för våran del idag.
/A
Postat av: jan häggström
hej
ja ville ba säga hej till den ja tycker e BÄST (i hgb alltså) nä du rockar fett
Postat av: Alex
Andreas,
Nej, det var faktiskt ifrån Växjö till Arlanda somvi fick CTOT:en. Vilket bolag/typ flyger du?
Jan,
Jag tackar och bugar!
Trackback