MAGIC MOMENT

Det var ett lite av ett magic moment man fick vara med om sent igårkväll när Fokkern bröt igenom molntäcket över Öresund. Ett upplyst Köpenhamn på höger sidan och Malmö med Öresundsbro på vänster som tornade upp sig på finalen till 22L kan inte bli annat än vackert! Detta skulle man helt enkelt ha filmat, det hade varit grymt men å andra sidan är det i nuet vissa saker ska upplevas. Jag var PNF och kunde helt enkelt njuta lite extra, det var länge sedan Skyways flög på Köpenhamn med Fokkern så jag tror även kapten uppskattade att vara tillbaka.

Väl på marken började det svåra nämligen att taxa till rätt uppställningsplats, betydligt svårare när det dessutom är mörkt ute. Men detta hade vi som tur var redan förberett oss på lite extra så det gick väldigt bra trots att man får en riktig uppsats att skriva upp på hur man ska taxa. Efter några minuter på marken kom ytterligare en Fokker från Karlstad med Johan som PNF och parkerade bredvid, sedan fortsatte vi mot Karlstad och de andra mot Jönköping där vi kommit ifrån. Jag var PF upp till Karlstad och det blev start 22R med en högersväng ganska direkt efter start med kurs rakt över Köpenhamn.


Första besöket på Kastrup var tvunget att förevigas, kapten Christer Lundholm ser rätt nöjd ut också där han tittar ut från cockpit.



Albino-Fokkern som körde slingan som vi gjorde men i omvänd ordning.



Dagens schema blir den fullständiga slingan med totalt sex leggar, jag missade en igår med tanke på att jag hoppade på först på Arlanda. Idag är det alltså följande som gäller: Karlstad-Stockholm-Jönköping-Stockholm-Jönköping-Köpenhamn-Karlstad. Landar först 23.55 i Karlstad så det blir en lång dag!


Triangelflygning kan man nog sammanfatta det.


Kommentarer
Postat av: Kenneth G

Häftig slinga du varit med om! Å här sitter man vid sitt skrivbord och drömmer sig bort. Tänk om man hade varit i Alex ställe......

2010-08-17 @ 14:16:53
Postat av: Marcus Gyllander

Hej!

Hittade precis din blogg och det verkar ju vara underbart ju det du håller på med! Vi har väl lite av samma intresse du och jag. Pilot. Själv börjar jag på aeroklubben nu i höst och tar mitt PPL. Sen får vi se vad som händer!



Jag har en liten fråga bara, du säger att du flyger PNF och PF. Vad mer exakt betyder det? kör du fokkern själv som styrman eller åker du bara med?



// Marcus

2010-08-17 @ 15:26:13
URL: http://gyllis.blogg.se/
Postat av: Fredde

Marcus: PNF = Pilot not flying. PF = Pilot flying. Kaptenen och styrmannen turas väl om lite att flyga olika streckor.

Om jag har förstått allt rätt Alex? :)

2010-08-17 @ 16:55:01
Postat av: SW

Hur mycket kunskap om fysik och matte krävs för att klara av en pilotutbildning?

2010-08-17 @ 22:56:51
Postat av: Johan K

22L... sjukt Alex, sjukt!

2010-08-18 @ 04:34:35
Postat av: Alex

Kenneth G,

Ja, det är verkligen en dröm att få glida in över Öresund och få landa själv på CPH och 22L. Där har man stått så många gånger och tittat/fotograferat kan jag lova!



Marcus,

Fredde har helt rätt, kapten och styrman delar upp flygningar emellan sig så att båda får styra och manövrera planet. Igår flög vi tre sträckor var av totalt sex. PF är mycket riktigt pilot flying och PNF betyder pilot not flying, bolagen har olika benämningar på detta men betyder i regel samma sak. En flyger och den andra sköter kommunikation med ATC och övervakar den andre helt enkelt. Lycka till med din utbildning!



SW,

Det krävs att du har läst fysik och matte men vad jag kan komma ihåg behövdes det inte alltför många av matte kurserna utan det räckte med A till C. Läser du naturvetenskaplig/teknik får du ju allt som du behöver direkt.



Johan K,

Ja det är sjukt Kellerman...kan knappt tro det är sant själv! Hoppas det blir ett dagpass snart så får du åka över och fotografera mig! Hörs! :)



2010-08-18 @ 10:40:21
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Pontus

Christer Lundholm måste nog ses som lite av en pionjär inom området "flygsajter". Han var sjukt aktiv med sin sajt back in the days och har nog hjälpt ett otaliga blivande piloter att få svar på sina frågor och hitta rätt väg till pilotyrket. Stort av honom. Kul att se att det är många som har tagit efter och för traditionen vidare på ett eller annat sätt.

2010-08-18 @ 11:17:29
Postat av: Alex

Pontus,

Ja, jag har förstått han varit det...det var tyvärr först så här i efterhand som jag sett hans hemsida. Kul att du tycker så att även en annan har något att dela med sig ut av. Tack tack!

2010-08-19 @ 08:53:41
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0