SÖKA PILOTUTBILDNING VIA UiT!

Hemma i Helsingborg igen efter en lång kursdag men en väldigt givande sådan igår i Ljungbyhed. Idag och några dagar framåt är man helt ledig vad gäller flygning och min målsättning är därför att bli helt klar med mitt examensarbete, vet inte riktigt om målsättningen är realistisk eller inte men det hade varit skönt att bli klar med detta arbete alla redan nu även om deadline är först om en månad.

Över till en annan sak, det är många som frågat mig mycket om TFHS och pilotutbildningen där men tyvärr så är det ju så att för tillfället sker ingen intagning till TFHS. I värsta fall är omgång 2010 de sista som kommer utbildas vid TFHS i Ljungbyhed. Men det finns kanske en annan möjlighet! Det går tydligen att söka till UiT, Universitet i Tromsö, även om man inte är norsk medborgare liksom de som inte är svenska medborgare som sökt TFHS. En del av utbildningen är bland annat förlagd till Ljungbyhed, just nu finns det två klasser från UiT i Ljungbyhed som jag kanske nämnt tidigare. Utbildningen kommer inte ge ert ett MPL-certifikat utan är uppbyggd enligt det gamla utbildningskonceptet där man istället erhåller ett CPL-certifikat. Tyvärr är det en snabb aktion som gäller för det är snart deadline för att skicka in en ansökan, jag hade helt enkelt ingen aning om detta förrän idag. Hoppas jag har hunnit hjälpa någon som vill söka i alla fall.

Det är 1:e september som gäller som sista ansökningsdag för kursstart till våren 2011!


http://www2.uit.no/ikbViewer/page/studiesokere/studietilbud/studieprogram?studieprogram=71801&ar=2010&p_d_i=-47400&p_d_c=&p_d_v=162142&semester=H&p_document_id=162142

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: micke

om man kan tyska rekommenderar jag starkt lufthansas egna pilotskola i hamburg. håller på med tester där nu... de har rullande intagning.



http://www.lufthansa-pilot.de/ (utbildningen är givetvis på engelska)



men finns väl fler bolag som har det så, men alla kräver nog att man kan språket som företaget har sin bas i

2010-08-26 @ 14:13:19
URL: http://www.flickr.com/photos/46086444@N02/
Postat av: Conny

Vid motorstart på Fokkern,är det datumstyrt vilken motor ni startar först?

Jämnt datum,babord motor tex.



Är det lika vid intaxning efter landning?

Datumstyrt vilken motor ni dödar först?



Och i vilken ordning kan det tänkas att motorerna startas på en 747.....4,1,3,2?

Kan säkert skilja mellan bolagen?

2010-08-26 @ 17:00:01
Postat av: Alex

Micke,

Får hoppas mina läsare tar del av det tipset också, tack för det! Tyska är inte min starkaste sida dock...



Conny,

På Fokkern är det alltid vänster motor som startas och stängs av först. Givetvis kan det ske någon enstaka gång det motsatta men väldigt sällan helt enkelt. Vänster motor stängs av först mycket på grund av att den då har slutat snurra när passagerarna ska gå av, gäller ju effektivisera under de korta turn aroundsen.



Man har säkerligen en bestämd ordning på en 747 men det kan nog vara bolagsberoende också, finns säkert en rekommendation på uppstartssekvensen från Boeing också. Någon som är mer insatt i 747:an får gärna svara.

2010-08-26 @ 17:16:26
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: BJ

För den som råkar vara intrsserad!

-Motorstart på B742 på nuvarande företag 4,3,2,1. På förra firman 1,2,3,4. Spelar det någon praktisk roll? Nej, egentligen inte !

2010-08-30 @ 15:51:58
Postat av: Alex

BJ,

Tack för infon, alltid kul att veta!

2010-08-30 @ 22:36:34
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0