QUICK REFERENCE HANDBOOK

En del händelser på dagens flygningar att rapportera om faktiskt, först och främst var det linecheck under de två första sträckorna idag. Linechecken var på kapten i och för sig men det känns som man är rätt iaktaggen själv också för den delen. Jag började flyga i alla fall och det drjöjde inte länge förrän det plingade till och en knapp i taket började lysa. Kapten tog upp QRH (Quick Reference Handbook) som den heter, en handbok för att snabbt identifiera fel och eventuell åtgärd. Knappen i taket sa "Automatic Flight Idle Stop Fault" men åtgärden man skulle utföra hjälpte inte, felet kvarstod. "Automatic Flight Idle Stop" är som namnet antyder ett automatiskt stopp för att förhindra att man hamnar i "Ground Idle", för att förklara det enkelt är "Ground Idle" ett läge på propellrarna som man inte ska ha annat än på marken.

För att hamna i detta läge lyfter man upp ytterligare en säkerhetsanordning på gasreglaget samtidigt som man för dessa neråt efter sättning för att bromsa med just propellrarna vilket man givetvis vill att de ska göra när man är på marken. I luften vill man dock inte att detta ska hända och det är därför detta automatiska stopp finns, annars finns det risk för att propellrarna bromsar så mycket att man har svårt att hålla sig flygande. Detta har förorsakat olyckor tidigare med Fokkern. Följderna för felet idag var dock att det skulle vara risk för att man inte skulle komma ner i "Ground Idle" efter sättning och därför har svårighet att få stopp på planet. Banan på Arlanda är lång så det skulle inte bli något problem i vilket fall och det blev det inte heller för när jag landade på bana 26 var det inga problem alls att komma ner i "Ground Idle". Det blev dock ett flygplansbyte för man får inte lyfta om problemet redan finns på marken.

Efter detta blev det två sträckor för kapten och sedan så avslutade jag med sista sträckan till Växjö igen. En underbar solnedgång under start från Arlanda och en väldigt lugn visuell inflygning i mörkret till Växjö, otroligt vackert!


Kommentarer
Postat av: Jonathan H

Åhhghaha!!! När jag ser den där bilden så vill jag också flyga so ofantligt mycket! ;D

2010-09-01 @ 17:09:18
Postat av: Alex

Jonathan,

Det var till och med ännu vackrare nu ikväll! :) Kanske kommer en bild i morgondagens inlägg. Nu är det läggdags för min del iaf.

2010-09-01 @ 23:19:48
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Jonathan H

Kan inte du ta med mig upp i din resväska så kan jag stoppa ut kamera och fota en arbetsdag i luften ;D

2010-09-02 @ 21:48:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0