ISBILDNING MITT I SOMMAREN

Meteorologerna varnade för isbildning på SWC-kartan (Significant Weather Chart) idag kring varmfronten som verkar ha parkerat i Stockholmsområdet och de hade rätt får man nog säga! Flygnivå 170 på vägen till Stockholm fick ändras till 150 för att minska på isbildningen med hjälp av de varmare luftlagren längre ner. Liknande scenario blev det även på tillbakavägen men denna gång bestämde vi oss för att stiga upp över molnen istället från flygnivå 180 till 200. Inga direkta sommartemperaturer uppe på höjd men idag var det nog ovanligt kallt och tillsammans med nederbördsrika moln blev isbildningen både på vindruta och vingar rätt så rejäl. Detta problem är mest påtagligt för turbopropparna som flyger rakt igenom dessa moln till skillnad från jetmaskinerna som för det mesta är en bra bit över molnen. Vi var dock förberedda på detta scenario i och med att man försöka studera det mesta redan under briefingen på marken.

Inför landningen i Stockholm var det så pass dålig sikt att man kunde få en CAT II-inflygning på begäran, i och med att man inte gör det så ofta var det lika bra att begära det. Men sikten var inte alls så dålig även om regnet öste ner, precis när vi hade begärt det fick vi nämligen syn på banan mellan molngluggarna men vi fortsatte att simulera den där CAT II:an  ändå. Detta medförde dock att kapten tog över spakarna precis innan sättning och en landning mindre för min del med andra ord.

 

Precis efter stigningen till FL200 och fortfarande med en del is på vingens framkant, spinnern och motorn i övrigt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0