FLYGET 100 ÅR I SVERIGE

Flyget i Sverige firar idag 100-års jubileum på Gärdet i Stockholm med diverse flyguppvisningar med allt från historiska flygplan till självaste JAS 39 Gripen. Detta var inget jag hade tid att besöka idag direkt, istället har det blivit några timmar på flight deck i SE-LIT under en tur/retur till Murmansk. Några veckor sedan jag sist var där och trodde faktiskt inte att jag skulle få chansen att komma dit igen men det fick jag alltså. Tyvärr lika molnigt idag som sist och kunde därför inte njuta av den ryska barrskogen idag heller än mindre ta någon bild. Totalt blev det sex timmar i block under dessa två leggar vilket kan jämföras med min flygdag i tisdag som också gav ungefär sex timmar men under så mycket som sex leggar. Den dagen var ju naturligtvis betydligt mer intensiv än den man hade idag, man kan ju diskutera vad som ger mest erfarenhet egentligen...en massa timmar på marschhöjd eller flertalet start och landningar!? I alla fall så är det skönt med variation om inte annat, att bara flyga sex leggar varje dag hade nog varit rätt utmattande.

Det är bra långt att flyga till Murmansk i alla fall och Sverige är långt kan man lugnt säga, efter närmare två timmar i luften var vi bara i höjd med Luleå! Men rätt som det var där i det nordligaste Sverige och där det för övrigt är väldigt tyst på radion sa någon "Hej Alex" vid ett frekvensbyte. Tog några sekunder innan jag förstod att det var polaren på Norwegian och som var på väg till Luleå. Rätt kul faktiskt, två skåningar på radion och väldigt långt hemifrån i det nordligaste Norrland! : )


Antonovs motsvarighet till Fokkern taxar ut för start, ett av Aeroflots dotterbolag Nordavia Regional Airlines.



Murmansk-nålen äntligen på plats, ni ser avståndet kontra Skellefteå som annars är den nordligaste nålen på kartan.



Köpenhamn är även på plats nu, hade varit kul att få landa/starta Sturup också någon gång men då ska det nog en diversion till i så fall.


Kommentarer
Postat av: Kenneth G

Äääääntligen! Kul att få se förändringen från första gången du visade kartan.



/Kenneth

2010-08-21 @ 20:45:36
Postat av: janne häggstrom

hej alex

du har världens båsta blogg

o ja bara läste om biltema, dom hade havereret en spit i norge,ja blir ba så lessen de e far o son som flyger dom,både du o jag har hört dom över hbg

2010-08-22 @ 05:06:09
Postat av: Alex

Kenneth G,

Ja, äntligen blev det en kartuppdatering! :)



Janne,

Tack så mycket! Ja, nyheten var det första jag fick upp nu imorse och det är verkligen tragiskt. Har sett den så många gånger över Ljunghusen i Ljungbyhed också när de har övat. Ja, man blir verkligen ledsen för det var inget bra slut på en sådan lång samt framgångsrik flygkarriär.

http://hd.se/skane/2010/08/21/biltemas-spitfire-pilot-i-i-norge/

2010-08-22 @ 07:25:29
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: janne häggström

o sä djvla tragiskt, va se farsan eller sonen ??

annars så ser jag fram emot o snubbla över dej i hbg

ja som en fullständig flygnörd, o jag kan ba säga det igen vilken djvla kul site du har , ja e den trognaste läsaren

2010-08-22 @ 08:42:58
Postat av: Johanna

http://hd.se/skane/2010/08/22/ljungbyhedsflygare-omkom-i/

2010-08-22 @ 14:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0