TEMA: CHARTERBOLAG - NOVAIR

CRM-kursen blev inställd idag på grund av sjukdom så jag får väl vänta ytterligare någon dag innan jag skriver mer ingående om vad det är för något. Framtill dess tänkte jag att jag kan bjuda på ytterligare ett charterbolag från mitt tema som jag började med tidigare i somras. Sommaren är ju trots allt inte slut ännu men vädret kunde ju verkligen varit en aning bättre, men man kan ju alltid drömma sig bort en aning med exempelvis Novair.

Novair (Nova Airlines AB) grundades 1997 och är Kuoni Scandinavias flygbolag, flyger bland annat för Apollo Resor från flera skandinaviska flygplatser t.ex. Stockholm/Arlanda, Göteborg/Landvetter, Köpenhamn/Kastrup och Oslo/Gardemoen. Charterresemålen är runt Medelhavet, Egypten och Kanarieöarna men bolaget flyger även längre resor till Thailand, Indien, Vietnam och Brasilien. Detta gör man med tre Airbus 321 samt en Airbus A330 som är inhyrd från det portugisiska flygbolaget Orbest, framtill 2007 hade man två egna Airbus A330-200 vilka hann att uppträda både i Novairs gamla såsom nya målning.  


Novair Airbus A321 ovan och en Airbus A330-200 nedan.



Innan Airbusarnas inträde flög Novair med tre stycken Boeing 737-800 för sina kortare flygningar vilket även det är ett väldigt modernt flygplan, men som sagt flygplanstypen fick ge plats till en flotta av enbart Airbusar år 2005. För de längre flygningarna använde Novair den mäktiga Lockheed Tristar vilket bolaget har haft fyra stycken utav under årens lopp. Tyvärr hann jag aldrig flyga med denna flygplanstyp och det lär inte bli det enklaste framöver heller då det endast är några få flygande exemplar kvar i världen.



Boeing 737-800 till vänster och Lockheed Tristar till höger i Novairs gamla målning.


Med det sagt så får det vara slut på chartertemat för idag men tänkte bara passa på att nämna att det idag faktiskt är 100 års jubileum för den första flygningen som utfördes i Sverige. Om ni vill läsa mer om det kan jag rekommendera flygtorget.se där jag snappade upp det hela.

NYTT SKEDE I FLYGUTBILDNINGEN

Det så kallade sommarlovet är nog så gott som slut nu kan man säga och man får nog förbereda sig på att det nästan kommer bli heltid här i Ljungbyhed framöver. Det har varit mycket plugg ett tag nu men än finns det mycket mer som ska läsas in och det håller jag faktiskt på med alla redan nu. Hösten närmar sig och med det grundutbildningen på Fokker 50 hos Skyways uppe på Arlanda. För att vara så förberedd som möjligt inför detta kommer vi nu läsa in så mycket som möjligt av Skyways procedurer och rutiner.

Utöver detta kommer även de sista timmarna Cirrus flygas samtidigt som vi kommer börja flyga i tvåpilotssystem i simulatorn nere i hangaren. Givetvis kommer detta baseras på Skyways procedurer för min egen del medan en del andra i klassen kommer flyga med City Airlines procedurer. Det känns verkligen som man börjar närma sig sitt mål nu och redan imorgon börjar ett nytt skede i flygutbildningen med introduktionen till hur man jobbar i tvåpilotssystem. Denna kurs heter CRM och står för Crew Resource Management.....men mer om detta får komma de följande dagarna.



För er som har missat det så är det Skyways och Fokker 50 som gäller för mig det kommande året till att börja med i alla fall.

DA40 VS. SR20

Har ju snackat en hel del om både Diamonden (DA40) och Cirrusen (SR20) vid det här laget så tänkte därför göra en liten jämförelse mellan de två olika flygplanen. Så här kommer både utvändiga bilder samt bilder inifrån cockpit på de båda planen, DA40 är bilderna till vänster och SR20 är det till höger.



DA40 Diamond Star

Trainer / Sport Aircraft

Crew1
Passengers3
 
Propulsion1 Piston Engine
Engine ModelThielert
Centurion 1,7 (Diesel)
Engine Power100 kW135 hp
 
Speed330 km/h178 kts
Service Ceiling4.999 m16.400 ft
Range2.006 km1.083 nm
 
Empty Weight780 kg1.720 lbs
max. Takeoff Weight1.150 kg2.535 lbs
 
Wing Span11,94 m39,2 ft
Wing Area13,5 m²146 ft²
Length8,06 m26,4 ft
Height1,97 m6,5 ft
 
First Flight05.11.1997
Production Statusin production





SR20

Touring Aircraft

Crew1
Passengers3
 
Propulsion1 Piston Engine
Engine ModelContinental
IO-360-ES
Engine Power149 kW200 hp
 
Speed370 km/h200 kts
Service Ceiling5.334 m17.500 ft
Range1.422 km768 nm
 
Empty Weight939 kg2.070 lbs
max. Takeoff Weight1.361 kg3.000 lbs
 
Wing Span10,76 m35,3 ft
Wing Area13,7 m²148 ft²
Length7,89 m25,9 ft
Height2,80 m9,2 ft
 
First Flight31.03.1995
Production Statusin production

HELSINGBORG TUR/RETUR

Avgång klockan tio imorse var det tänkt men alla förberedelser går inte lika snabbt som man hade trott, speciellt inte när det bara är tredje gången man flyger just denna flygplansindivid. Annat hade det varit med Cirrusen vilken man är betydligt mer hemmastadd i. Säkerheten är ju det viktigaste och den måste gå före allt, givetvis gjorde den också det men det hela resulterade att vi inte var i luften för närmare elva.

Detta gjorde samtidigt att våra flygningar inte blev riktigt som planerat heller, tanken var att jag skulle börja flyga västerut över Helsingborg och Kullabygden. Därefter skulle det bli byte på Ljungbyhed med Johannes bakom spakarna för en tur österut mot Bjärnum och Hässleholm. Men så blev inte fallet och det blev som ni förstår bara en tur västerut, sedan fick man helt enkelt snällt lämna över flygplanet till nästa gäng som skulle upp. Men en flygning  blev det i alla fall och 35 nyloggade minuter som pilot in command : )



Daglig tillsyn med tillhörande bränsledränering.



Sara verkar laddad inför sin första flygning i ett sådant här litet plan!



Jag verkar ganska nöjd bakom spakarna som ni ser.



Dagens co-pilot Günther.



Höganäs från ovan.



Sara och Sofie fick inta baksätet och verkade trivas bra där även om det var lite turbulent emellanåt.

TILLBAKS I LJUNGBYHED FRÅN OCH TILL

Har varit mycket plugg och prov nu de senaste dagarna vilket gjort att bloggen blivit en aning lidande. Men så är det ibland och plugget måste ju allt gå före. Imorgon får det dock bli en paus då det kommer bli en liten flygtur på klubben med Diamonden. Det ska bli roligt, man får hoppas att vädret är bättre än vad det är idag helt enkelt, annars blir det nog inte mycket till flygtur. Detta inlägg får räcka för idag, åter till plugget!



TENNIS OCH FLYG I BÅSTAD

Måndag morgon och ny vecka igen...en vecka som innebär mycket plugg och skolprov i ATPL-teorin. Tyvärr blev det inläggsfri helg återigen men här kommer i alla fall ett litet inlägg om vad som har hänt i helgen. I fredags blev nämligen ett besök i Båstad.....tre tennismatcher blev det med enbart svensksegrar! Kan det bli bättre!? Annars var det väl som vanligt i Båstad.....grymma bilar, stora lyxyachter och en massa fest. Jag nöjde mig dock med att titta på tennis denna gång, passade även på att testköra min nya kamera rätt så hårt. Det blev faktiskt en och annan bild jag blev riktigt nöjd med även om det var första gången jag fotograferade tennisspel. Flygmässigt då? Jo där kom ett Kullaflyg och en SAS över centercourten när de var på inflygning till Ängelholm. Tyvärr så långt borta på bilden så det inte är värt att visa! Jag såg dock SAS:s vd Mats Jansson på centercourten också, så lite flyginspirerad dag blev det dock allt ändå! Resten av helgen har gått att finslipa formen inför proven så där finns väl inte så mycket mer att berätta. Allra bäst var ändå att Söderling fick vinna hela tävlingen! Lite bilder följer här givetvis! 




FÖRSTA SIDAN PÅ BLOGG.SE

Fick en smärre chock igår när jag av en händelse tittade till blogg.se när jag skulle skriva ett inlägg, på huvudsidan såg jag en väldigt bekant bild och trots att jag tagit flera tusen bilder kunde jag direkt se att den där bilden var min! Mycket riktigt var den också det och när man sedan scrollade ner en bit stod det även "Alexander studerar på University School of Aviation" ... i stor text. Vet inte hur det har gått till men roligt är det i alla fall att få ha varit med på huvudsidan till blogg.se. Jag hoppas verkligen att fler nu har fått upp ögonen för just min blogg, men speciellt för de som är flygintresserade eller rentav har tänkt att bli en framtida pilot. Då tror jag att min blogg kan ge er ett och annat.....det är i alla fall mitt mål! Jag behöver nog inte säga att mitt före detta besöksrekord flög all världens väg igår va!? ; )


KAN NÅ'N, KAN CANON!


Har varit trogen Canon i cirka 10 år nu vad gäller fotoutrustning och när det nu var läge att investera i en ny kamera fanns det ju självklart bara ett val! Desto svårare hade det dock kunnat bli vad gäller val av modell, en dröm är ju givetvis någon av de nya versionerna av EOS 1D eller 5D men det känns lite som att de får ligga på is fram till den dagen man har etablerat sig i flygbranschen och har en stadig inkomst. Det blev istället en 50D som nu får ersätta min gamla trotjänare 20D som utan jag vet hur har blivit så gammal som 6,5 år! Den fungerar dock fortfarande grymt bra men 6,5 års utveckling är ju ändå en relativt lång tid i den här branschen.

Min nya kamera anlände i eftermiddags och det tog inte alltför lång tid innan de första bilderna var tagna. Det blev en promenad ner till stan och Tropical Beach som för övrigt ligger mitt i Helsingborg city. Det är en ganska liten strandremsa men väldigt tropisk känsla med palmer och ständigt båtar i rörelse ute på havet. Förhoppningsvis kommer jag kunna bjuda på ännu bättre bilder här på bloggen framöver! Helnöjd redan med mitt köp är jag i alla fall! : )


TEORI: INSTRUMENTATION

Än så länge idag har man varit relativt flitig med plugget om man får säga det själv.....har nämligen suttit ute i en närliggande park i en solstol tillsammans med min instrumentationbok. Samtidigt har jag blickat ut över Öresund och tittat på en otroligt stor kryssare som ligger ute på redden, mycket lik den som jag har haft bilder på tidigare här.
 
Vad ingår i instrumentation-ämnet då? Jo, här beskrivs de flesta instrument ganska så djupgående vad gäller deras funktion och uppbyggnad. En annan viktig del är att ha kännedom om ett instruments eventuella fel och missvisningar....exempelvis kan höjdmätaren visa felaktig höjd beroende på om luftmassan planet befinner sig i är kallare/varmare, högre/lägre tryck än vad den standardiserade atmosfären ska ha! 

Går inte mycket djupare in på ämnet än så men det är i alla fall en hel uppsjö med ytterligare instrument man ska känna till och ha kunskap om. Men det får jag nog läsa lite mer om de kommande dagarna...eftermiddagsfika är det som gäller nu! 

FLYGPLATSBRANDMAN

Tiden går fort när man har roligt brukar det heta och det har det verkligen gjort i mitt fall. Nu i helgen var det nämligen exakt sex år sedan jag jag gjorde min sista dag i lumpen. Lumpen är kanske fel benämning att kalla det då jag egentligen var civilpliktig och inte helt oväntat kanske var även denna befattning i högsta grad flygrelaterad....jag var nämligen flygplatsbrandman på Malmö-Sturup!

Dagen innan mönstring var jag dock väldigt negativ till den militära tjänstgöringen men när jag ändå för skojs skull satt och bläddrade i informationsfoldrarna på de olika befattningar fastnade jag så klart för flygplatsbrandman. En dag fylld av tester på regementet i Kristianstad resulterade till slut i att jag blev inkallad som flygplatsbrandman, en utbildning som innebar tjäntgöring i 10 månader.

Grundutbildningen gjordes på Brand och Räddningsskolan på Arlanda under sex veckor där man fick lära sig allt vad gäller brandbekämpning, rökdykning, brandbilskörning..... Därefter blev det placering och riktig tjänstgöring på en av Luftfartsverkets flygplatser, jag valde Malmö-Sturup som sagt. Här blev det 8,5 månader fyra till fem dygn i veckan, Sturup är nämligen öppet 24 h. Flygplatsbrandmanna tjänstgöringen var mitt första steg in i flygbranschen och var en mycket rolig och lärorik tid som jag än idag kan sakna emellanåt. Ett och annat cockpit besök blev det allt och givetvis massvis med flygfoton : )

Finns rätt mycket mer man skulle vilja berätta om denna tid men denna flashback får räcka för idag!



Brandsläckning på övningsplatsen vilket vi nästan gjorde dagligen i en eller annan form.



Kan bli ganska kraftig rökutveckling och brinna ganska rejält när väl flygbränslet tar fyr som ni ser.



I denna gamla SAS Caravelle övade vi rökdykning i kabin med att dra ut dockor i mörkret, riktigt jobbigt kan jag lova!



Modell yngre och en aning kortare hår får man säga.



Varmkörning på Sturups 2800 meter långa bana, RB90 bilen som den kallades toppade ungefär 110 km/h i bra förhållanden om jag kommer ihåg rätt.



Varmkörningen avslutades alltid med en simulerad släckning med RB90 bilarna, 10 bars tryck i vattenkanonen!



Larmet går! På 30 sek skulle bilarna vara utkörda från garaget och vara på väg mot olycksplatsen.....30 sek gällde oavsett om man stod i duschen, var på toaletten eller sov gott i sängen!



Foto taget från mitt rum på stationen så gott som.....snacka om paradise!

HELGLEDIGT PÅ BLOGGEN

Tydligen så blev det helgledigt på bloggen den här helgen och det beror helt enkelt på att jag har haft mycket annat att göra. Lovar det ska bli bättring nu i veckan på inläggen även om det kommer bli en del plugg inför mina sista ATPL-prov.....men emellanåt kan man ju gott ta sig en liten paus och skriva ett inlägg. Nya inlägg och teman imorgon med andra ord, godnatt!

FLYGARMUSTASCH

På TFHS finns en tradition och det är att man ska odla flygarmustasch framtill man gör första soloflygningen det vill säga det alldeles speciella EK-släppet. Igår var det dags för 09:orna, eller rättare sagt halva klass 09, att göra sin allra första soloflygning vilket innebär tre stycken studsar. Även om det bara gått cirka 3-4 veckor fanns det ett par riktigt fina.....värre var det för vår klass som fick bära våra prydnader uppemot två månader!

Det är svårt att inte tänka tillbaka på detta speciella och nervösa tillfälle när man för första gången fick flyga ensam, men som ni förstår var det även en lättnad att äntligen få raka av mustaschen. Jag hade väl inte den kraftigaste som ni kan se på bilden men där fanns några riktigt praktfulla bland övriga i klassen! Se och njut!



Brorsan gav mig smeknamnet valrossen under den här tiden.....I can see why hehe!



Knappt man känner igen personerna i fråga...men det är i alla fall Johan, Josef och Niklas som agerar modeller här. Inte säkert att detta blir populärt men det får de bjuda på helt enkelt.

WAKE TURBULENCE CATEGORIES

Turbulens var jag inne på nu ja och tänkte inte göra någon längre utsvävning ikväll mer än att nämna att flygplan är klassificerade utefter vilken turbulenskategori de tillhör, det vill säga hur mycket turbulens de skapar efter sig. Denna klassificering baseras på flygplanets maximala startvikt med följande kriterier:

Light - Max startvikt upptill 7 000 kg, exempel Cirrus SR20, Piper Pa 31

Medium - Max startvikt över 7 000 kg men under 136 000 kg, exempel Airbus A320, Boeing 737, MD80

Heavy - Max startvikt över 136 000 kg, exempel Airbus A330/340, Boeing 747, MD11

Plan som är klassificerade som heavy måste anmäla detta vid första kontakten med de olika trafikflygledarna för att dessa ska vara uppmärksamma på separationskravet till eftervarande flygplan. På morgonarna på Kastrup kan man höra detta då en och annan långväga kärra är på inflygning...till exempel SAS Airbus A330 från Newark. "Copenhagen control, Scandinavian 910 Heavy"...


Hittade en annan bild som jag måste visa, inte oväntat en McDonnell Douglas MD11 på final till Frankfurt där både fukt- och ljusförhållandena var perfekta vid just denna tidpunkt och skapade just en sådan effekt man vill fånga på bild!

WINGTIP VORTICES

Stora delar av de senaste dagarna har jag tillbringat tillsammans med min teoribok i Principles of Flight och där har jag fått lite nya idéer om vad jag ska skriva om framöver. Ett av ämnena är vingspetsvirvlar eller som det heter på engelska och mer vida använt, wingtip vortices.

De här virvlarna uppstår på grund av tryckskillnader mellan vingens över- och undersida som jag tidigare skrivit om här på bloggen. Trycket under vingen är högre än det som är på ovansidan vilket gör att trycket underifrån smiter över precis vid vingspetsen och skapar samtidigt en virvel. Vid gynsamma förhållanden kondenseras dessa och kan då urskiljas och förverkligas på häftiga bilder. Piloter i bakomvarande flygplan ska vara  väldigt försiktiga med att hamna i dessa kraftiga virvlar och därför ta ett rejält säkerhetsavstånd.

Virvlar uppstår ju fort ett flygplan tar ut lyftkraft och de är som starkast då flygplanet är tungt och flyger med låg fart, exempelvis vid landning. Flygplan som hamnar i sådana här virvlar kan rent av slå runt och därför finns det bestämmelser på hur nära både tids- och avståndsmässigt som flygplan får landa/starta efter varandra på samma alternativt en parallell bana.



Förhållandena för att få se dessa virvlar verka vara väldigt gynsamma i Zurich där dessa bilderna är tagna. McDonnell Douglas MD11 har en förmåga att producera riktigt häftiga effekter och här har även tryckskillnaderna mellan över- och undersidan av vingen kondenseras.



På tal om Amerika tidigare så har ni här Delta Air Lines som ni kan se, MD11:an är dock till min stora besvikelse en typ bolaget inte använder längre och inte heller den här klassiska målningen!

THE BIG AMERICANS

Fortsatt amerikanskt inspirerat på bloggen även idag med ett bildkollage på de stora amerikanska bolagen som alla är med i matchen om att vara världens största flygbolag. Under de senaste åren har ett flertal av de amerikanska bolagen antingen gått i konkurs, varit konkurshotade eller blivit uppköpta av de större bolagen. De stora blir färre och färre men större och större med andra ord...den enda som egentligen saknas här nedan är i så fall Southwest Airlines men den verkar till och med jag sakna i min samling, tro det eller ej!

 

 American Airlines



United Airlines



Delta Air Lines



Continental Airlines



US Airways (kommer säkerligen tillhöra United Airlines inom en snar framtid)


Northwest Airlines (tillhör numer Delta Air Lines)

USA ALL THE WAY!!!

Har väl kanske inte undgått någon att jag har och alltid haft en förkärlek till USA och med tanke på deras nationaldag idag kommer det inte gå min blogg förbi! Vet faktiskt inte hur många gånger jag har varit i USA men det har blviit ett par nu och jag kan garantera att det inte har blivit det sista ännu heller. Extra krydda på moset är att hela Helsingborg idag varit extra USA-influerat med ett stort kryssningsfartyg som varit på besök. Skeppet var så stort att det fick lägga till mitt i Öresund och sedan slussa in passagerarna till kaj med egna mindre transportbåtar. Förhoppningsvis har nu dessa passagerare spenderat en och annan slant i Sundets pärla som Helsingborg så fint kallas. Happy Independence Day!



Till och med Rådhuset var pimpat med en USA-flagga!



Emerald Princess fick kasta ankar mitt i Öresund....



.....och sedan transportera över pax:en med mindre båtar.



Inte så små i sig de där transportbåtarna, 150 pax kapacitet!

Vad har då detta med flyg att göra? Jo, de här lyxkryssningarna som anlöper bland annat Helsingborg under sommaren har oftast Köpenhamn som påstigningshamn och det medför givetvis mängder med flygningar till Kastrup. Detta brukar resultera i ett och annat intressant besök på flygplansfronten....idag har det för exempel varit tre stycken Boeing 747 i samband med just denna kryssningen! Det bästa av allt är att det inte är sista gången som den anlöper Helsingborg i sommar, nästa gång blir det med andra ord foton från Kastrup istället hehe!

3 x CIMBER STERLING

Har haft lite abstinens i avtryckarfingret nu ett tag vad gäller flygplansfotografi men fick stilla den abstinensen lite idag hehe. Var nämligen på en liten fotosession på Kastrup....för att samla både en del nytt men även en del gammalt till samlingen. Cimber Sterling var en av nyheterna och de kommer här i tre olika versioner som ni ser! Vilken är snyggast?



Splitterny retro målning och faktiskt den enda som bär både Cimber och Sterling titlarna på flygkroppen. Grymt snygg med den danska flaggan som extra krydda bakom cockpit fönsterna!



Sterling S som var den målning som senast introducerades innan Sterlings konkurs. Sterling har annars figurerat i en och annan målning genom årens lopp...till många fotografers stora förtjusning.



Många olika internet adresser har också figurerat på Sterlings dekor.... sterling.eu, sterlingticket.com....bara för att nämna några!
 

INFLYGNINGEN AVKLARAD

Igår kväll var det dags att flyga in sig på klubben som sagt och det är nu gjort så nu kan jag ta med vem som helst upp för en liten sväng runt Skåne.

Inflygningen började annars med en genomgång av flygplanet och det tekniska prov som jag tidigare gjort för att få en grundläggande kännedom om flygplanet man ska flyga. Själva flygningen fick vi lugna oss lite med på grund av en del åskmoln med blixtar som parkerat runt flygplatsen. Efter ett tag kom vi dock iväg och det blev då kurs västerut mot Helsingborg, där var vädret perfekt som tur var.

Själva flygningen var lite som att börja om på nytt med svängar i planflykt, stigning och plané.....därefter blev det lågfartsflygning samt urgång från stallvarning. Någon nödlandningsövning blev det också innan vi återigen flög tillbaka till Ljungbyhed för tre stycken studs och gå samt två bedömningslandningar. För att inflygningen ska vara helt komplett krävdes det även tre EK-studsar och de passade jag på att göra direkt efter och med det gjort är man nu godkänd för att få flyga själv på klubben.



Ett kort stopp innan det är dags för EK-studsarna, läser checklistan här ser det ut som.....



.....här med tydligen, i bakgrunden riktigt mörka moln med lite åska och en fin regnbåge. Tur man bara var i trafikvarvet runt flygplatsen hehe!



Johannes gjorde också inflygningen igår, här är det genomgång av flygplanet.....oljestickskontroll.



Lång dag både för Johannes och Jan-Olof som hade jobbat hela dagen innan inflygningen.....vad gör man inte för att få flyga lite?
 

RSS 2.0