TEMA: CHARTERBOLAG - NOVAIR
Novair (Nova Airlines AB) grundades 1997 och är Kuoni Scandinavias flygbolag, flyger bland annat för Apollo Resor från flera skandinaviska flygplatser t.ex. Stockholm/Arlanda, Göteborg/Landvetter, Köpenhamn/Kastrup och Oslo/Gardemoen. Charterresemålen är runt Medelhavet, Egypten och Kanarieöarna men bolaget flyger även längre resor till Thailand, Indien, Vietnam och Brasilien. Detta gör man med tre Airbus 321 samt en Airbus A330 som är inhyrd från det portugisiska flygbolaget Orbest, framtill 2007 hade man två egna Airbus A330-200 vilka hann att uppträda både i Novairs gamla såsom nya målning.
Innan Airbusarnas inträde flög Novair med tre stycken Boeing 737-800 för sina kortare flygningar vilket även det är ett väldigt modernt flygplan, men som sagt flygplanstypen fick ge plats till en flotta av enbart Airbusar år 2005. För de längre flygningarna använde Novair den mäktiga Lockheed Tristar vilket bolaget har haft fyra stycken utav under årens lopp. Tyvärr hann jag aldrig flyga med denna flygplanstyp och det lär inte bli det enklaste framöver heller då det endast är några få flygande exemplar kvar i världen.
Boeing 737-800 till vänster och Lockheed Tristar till höger i Novairs gamla målning.
NYTT SKEDE I FLYGUTBILDNINGEN
Utöver detta kommer även de sista timmarna Cirrus flygas samtidigt som vi kommer börja flyga i tvåpilotssystem i simulatorn nere i hangaren. Givetvis kommer detta baseras på Skyways procedurer för min egen del medan en del andra i klassen kommer flyga med City Airlines procedurer. Det känns verkligen som man börjar närma sig sitt mål nu och redan imorgon börjar ett nytt skede i flygutbildningen med introduktionen till hur man jobbar i tvåpilotssystem. Denna kurs heter CRM och står för Crew Resource Management.....men mer om detta får komma de följande dagarna.
DA40 VS. SR20
DA40 Diamond Star
Trainer / Sport Aircraft
Crew | 1 | |
Passengers | 3 | |
Propulsion | 1 Piston Engine | |
Engine Model | Thielert Centurion 1,7 (Diesel) | |
Engine Power | 100 kW | 135 hp |
Speed | 330 km/h | 178 kts |
Service Ceiling | 4.999 m | 16.400 ft |
Range | 2.006 km | 1.083 nm |
Empty Weight | 780 kg | 1.720 lbs |
max. Takeoff Weight | 1.150 kg | 2.535 lbs |
Wing Span | 11,94 m | 39,2 ft |
Wing Area | 13,5 m² | 146 ft² |
Length | 8,06 m | 26,4 ft |
Height | 1,97 m | 6,5 ft |
First Flight | 05.11.1997 | |
Production Status | in production |
SR20
Touring Aircraft
Crew | 1 | |
Passengers | 3 | |
Propulsion | 1 Piston Engine | |
Engine Model | Continental IO-360-ES | |
Engine Power | 149 kW | 200 hp |
Speed | 370 km/h | 200 kts |
Service Ceiling | 5.334 m | 17.500 ft |
Range | 1.422 km | 768 nm |
Empty Weight | 939 kg | 2.070 lbs |
max. Takeoff Weight | 1.361 kg | 3.000 lbs |
Wing Span | 10,76 m | 35,3 ft |
Wing Area | 13,7 m² | 148 ft² |
Length | 7,89 m | 25,9 ft |
Height | 2,80 m | 9,2 ft |
First Flight | 31.03.1995 | |
Production Status | in production |
HELSINGBORG TUR/RETUR
Detta gjorde samtidigt att våra flygningar inte blev riktigt som planerat heller, tanken var att jag skulle börja flyga västerut över Helsingborg och Kullabygden. Därefter skulle det bli byte på Ljungbyhed med Johannes bakom spakarna för en tur österut mot Bjärnum och Hässleholm. Men så blev inte fallet och det blev som ni förstår bara en tur västerut, sedan fick man helt enkelt snällt lämna över flygplanet till nästa gäng som skulle upp. Men en flygning blev det i alla fall och 35 nyloggade minuter som pilot in command : )
Daglig tillsyn med tillhörande bränsledränering.
Sara verkar laddad inför sin första flygning i ett sådant här litet plan!
Jag verkar ganska nöjd bakom spakarna som ni ser.
Dagens co-pilot Günther.
Höganäs från ovan.
Sara och Sofie fick inta baksätet och verkade trivas bra där även om det var lite turbulent emellanåt.
TILLBAKS I LJUNGBYHED FRÅN OCH TILL
Har varit mycket plugg och prov nu de senaste dagarna vilket gjort att bloggen blivit en aning lidande. Men så är det ibland och plugget måste ju allt gå före. Imorgon får det dock bli en paus då det kommer bli en liten flygtur på klubben med Diamonden. Det ska bli roligt, man får hoppas att vädret är bättre än vad det är idag helt enkelt, annars blir det nog inte mycket till flygtur. Detta inlägg får räcka för idag, åter till plugget!
TENNIS OCH FLYG I BÅSTAD
Måndag morgon och ny vecka igen...en vecka som innebär mycket plugg och skolprov i ATPL-teorin. Tyvärr blev det inläggsfri helg återigen men här kommer i alla fall ett litet inlägg om vad som har hänt i helgen. I fredags blev nämligen ett besök i Båstad.....tre tennismatcher blev det med enbart svensksegrar! Kan det bli bättre!? Annars var det väl som vanligt i Båstad.....grymma bilar, stora lyxyachter och en massa fest. Jag nöjde mig dock med att titta på tennis denna gång, passade även på att testköra min nya kamera rätt så hårt. Det blev faktiskt en och annan bild jag blev riktigt nöjd med även om det var första gången jag fotograferade tennisspel. Flygmässigt då? Jo där kom ett Kullaflyg och en SAS över centercourten när de var på inflygning till Ängelholm. Tyvärr så långt borta på bilden så det inte är värt att visa! Jag såg dock SAS:s vd Mats Jansson på centercourten också, så lite flyginspirerad dag blev det dock allt ändå! Resten av helgen har gått att finslipa formen inför proven så där finns väl inte så mycket mer att berätta. Allra bäst var ändå att Söderling fick vinna hela tävlingen! Lite bilder följer här givetvis!
FÖRSTA SIDAN PÅ BLOGG.SE
KAN NÅ'N, KAN CANON!
Har varit trogen Canon i cirka 10 år nu vad gäller fotoutrustning och när det nu var läge att investera i en ny kamera fanns det ju självklart bara ett val! Desto svårare hade det dock kunnat bli vad gäller val av modell, en dröm är ju givetvis någon av de nya versionerna av EOS 1D eller 5D men det känns lite som att de får ligga på is fram till den dagen man har etablerat sig i flygbranschen och har en stadig inkomst. Det blev istället en 50D som nu får ersätta min gamla trotjänare 20D som utan jag vet hur har blivit så gammal som 6,5 år! Den fungerar dock fortfarande grymt bra men 6,5 års utveckling är ju ändå en relativt lång tid i den här branschen.
Min nya kamera anlände i eftermiddags och det tog inte alltför lång tid innan de första bilderna var tagna. Det blev en promenad ner till stan och Tropical Beach som för övrigt ligger mitt i Helsingborg city. Det är en ganska liten strandremsa men väldigt tropisk känsla med palmer och ständigt båtar i rörelse ute på havet. Förhoppningsvis kommer jag kunna bjuda på ännu bättre bilder här på bloggen framöver! Helnöjd redan med mitt köp är jag i alla fall! : )
TEORI: INSTRUMENTATION
Vad ingår i instrumentation-ämnet då? Jo, här beskrivs de flesta instrument ganska så djupgående vad gäller deras funktion och uppbyggnad. En annan viktig del är att ha kännedom om ett instruments eventuella fel och missvisningar....exempelvis kan höjdmätaren visa felaktig höjd beroende på om luftmassan planet befinner sig i är kallare/varmare, högre/lägre tryck än vad den standardiserade atmosfären ska ha!
Går inte mycket djupare in på ämnet än så men det är i alla fall en hel uppsjö med ytterligare instrument man ska känna till och ha kunskap om. Men det får jag nog läsa lite mer om de kommande dagarna...eftermiddagsfika är det som gäller nu!
FLYGPLATSBRANDMAN
Dagen innan mönstring var jag dock väldigt negativ till den militära tjänstgöringen men när jag ändå för skojs skull satt och bläddrade i informationsfoldrarna på de olika befattningar fastnade jag så klart för flygplatsbrandman. En dag fylld av tester på regementet i Kristianstad resulterade till slut i att jag blev inkallad som flygplatsbrandman, en utbildning som innebar tjäntgöring i 10 månader.
Grundutbildningen gjordes på Brand och Räddningsskolan på Arlanda under sex veckor där man fick lära sig allt vad gäller brandbekämpning, rökdykning, brandbilskörning..... Därefter blev det placering och riktig tjänstgöring på en av Luftfartsverkets flygplatser, jag valde Malmö-Sturup som sagt. Här blev det 8,5 månader fyra till fem dygn i veckan, Sturup är nämligen öppet 24 h. Flygplatsbrandmanna tjänstgöringen var mitt första steg in i flygbranschen och var en mycket rolig och lärorik tid som jag än idag kan sakna emellanåt. Ett och annat cockpit besök blev det allt och givetvis massvis med flygfoton : )
Finns rätt mycket mer man skulle vilja berätta om denna tid men denna flashback får räcka för idag!
Brandsläckning på övningsplatsen vilket vi nästan gjorde dagligen i en eller annan form.
Kan bli ganska kraftig rökutveckling och brinna ganska rejält när väl flygbränslet tar fyr som ni ser.
I denna gamla SAS Caravelle övade vi rökdykning i kabin med att dra ut dockor i mörkret, riktigt jobbigt kan jag lova!
Modell yngre och en aning kortare hår får man säga.
Varmkörning på Sturups 2800 meter långa bana, RB90 bilen som den kallades toppade ungefär 110 km/h i bra förhållanden om jag kommer ihåg rätt.
Varmkörningen avslutades alltid med en simulerad släckning med RB90 bilarna, 10 bars tryck i vattenkanonen!
Larmet går! På 30 sek skulle bilarna vara utkörda från garaget och vara på väg mot olycksplatsen.....30 sek gällde oavsett om man stod i duschen, var på toaletten eller sov gott i sängen!
Foto taget från mitt rum på stationen så gott som.....snacka om paradise!
HELGLEDIGT PÅ BLOGGEN
FLYGARMUSTASCH
Det är svårt att inte tänka tillbaka på detta speciella och nervösa tillfälle när man för första gången fick flyga ensam, men som ni förstår var det även en lättnad att äntligen få raka av mustaschen. Jag hade väl inte den kraftigaste som ni kan se på bilden men där fanns några riktigt praktfulla bland övriga i klassen! Se och njut!
Brorsan gav mig smeknamnet valrossen under den här tiden.....I can see why hehe!
Knappt man känner igen personerna i fråga...men det är i alla fall Johan, Josef och Niklas som agerar modeller här. Inte säkert att detta blir populärt men det får de bjuda på helt enkelt.
WAKE TURBULENCE CATEGORIES
Light - Max startvikt upptill 7 000 kg, exempel Cirrus SR20, Piper Pa 31
Medium - Max startvikt över 7 000 kg men under 136 000 kg, exempel Airbus A320, Boeing 737, MD80
Heavy - Max startvikt över 136 000 kg, exempel Airbus A330/340, Boeing 747, MD11
Plan som är klassificerade som heavy måste anmäla detta vid första kontakten med de olika trafikflygledarna för att dessa ska vara uppmärksamma på separationskravet till eftervarande flygplan. På morgonarna på Kastrup kan man höra detta då en och annan långväga kärra är på inflygning...till exempel SAS Airbus A330 från Newark. "Copenhagen control, Scandinavian 910 Heavy"...
WINGTIP VORTICES
De här virvlarna uppstår på grund av tryckskillnader mellan vingens över- och undersida som jag tidigare skrivit om här på bloggen. Trycket under vingen är högre än det som är på ovansidan vilket gör att trycket underifrån smiter över precis vid vingspetsen och skapar samtidigt en virvel. Vid gynsamma förhållanden kondenseras dessa och kan då urskiljas och förverkligas på häftiga bilder. Piloter i bakomvarande flygplan ska vara väldigt försiktiga med att hamna i dessa kraftiga virvlar och därför ta ett rejält säkerhetsavstånd.
Virvlar uppstår ju fort ett flygplan tar ut lyftkraft och de är som starkast då flygplanet är tungt och flyger med låg fart, exempelvis vid landning. Flygplan som hamnar i sådana här virvlar kan rent av slå runt och därför finns det bestämmelser på hur nära både tids- och avståndsmässigt som flygplan får landa/starta efter varandra på samma alternativt en parallell bana.
Förhållandena för att få se dessa virvlar verka vara väldigt gynsamma i Zurich där dessa bilderna är tagna. McDonnell Douglas MD11 har en förmåga att producera riktigt häftiga effekter och här har även tryckskillnaderna mellan över- och undersidan av vingen kondenseras.
På tal om Amerika tidigare så har ni här Delta Air Lines som ni kan se, MD11:an är dock till min stora besvikelse en typ bolaget inte använder längre och inte heller den här klassiska målningen!
THE BIG AMERICANS
Fortsatt amerikanskt inspirerat på bloggen även idag med ett bildkollage på de stora amerikanska bolagen som alla är med i matchen om att vara världens största flygbolag. Under de senaste åren har ett flertal av de amerikanska bolagen antingen gått i konkurs, varit konkurshotade eller blivit uppköpta av de större bolagen. De stora blir färre och färre men större och större med andra ord...den enda som egentligen saknas här nedan är i så fall Southwest Airlines men den verkar till och med jag sakna i min samling, tro det eller ej!
United Airlines
Continental Airlines
US Airways (kommer säkerligen tillhöra United Airlines inom en snar framtid)
USA ALL THE WAY!!!
Till och med Rådhuset var pimpat med en USA-flagga!
Emerald Princess fick kasta ankar mitt i Öresund....
.....och sedan transportera över pax:en med mindre båtar.
Inte så små i sig de där transportbåtarna, 150 pax kapacitet!
Vad har då detta med flyg att göra? Jo, de här lyxkryssningarna som anlöper bland annat Helsingborg under sommaren har oftast Köpenhamn som påstigningshamn och det medför givetvis mängder med flygningar till Kastrup. Detta brukar resultera i ett och annat intressant besök på flygplansfronten....idag har det för exempel varit tre stycken Boeing 747 i samband med just denna kryssningen! Det bästa av allt är att det inte är sista gången som den anlöper Helsingborg i sommar, nästa gång blir det med andra ord foton från Kastrup istället hehe!
3 x CIMBER STERLING
Splitterny retro målning och faktiskt den enda som bär både Cimber och Sterling titlarna på flygkroppen. Grymt snygg med den danska flaggan som extra krydda bakom cockpit fönsterna!
Sterling S som var den målning som senast introducerades innan Sterlings konkurs. Sterling har annars figurerat i en och annan målning genom årens lopp...till många fotografers stora förtjusning.
Många olika internet adresser har också figurerat på Sterlings dekor.... sterling.eu, sterlingticket.com....bara för att nämna några!
INFLYGNINGEN AVKLARAD
Inflygningen började annars med en genomgång av flygplanet och det tekniska prov som jag tidigare gjort för att få en grundläggande kännedom om flygplanet man ska flyga. Själva flygningen fick vi lugna oss lite med på grund av en del åskmoln med blixtar som parkerat runt flygplatsen. Efter ett tag kom vi dock iväg och det blev då kurs västerut mot Helsingborg, där var vädret perfekt som tur var.
Själva flygningen var lite som att börja om på nytt med svängar i planflykt, stigning och plané.....därefter blev det lågfartsflygning samt urgång från stallvarning. Någon nödlandningsövning blev det också innan vi återigen flög tillbaka till Ljungbyhed för tre stycken studs och gå samt två bedömningslandningar. För att inflygningen ska vara helt komplett krävdes det även tre EK-studsar och de passade jag på att göra direkt efter och med det gjort är man nu godkänd för att få flyga själv på klubben.
Ett kort stopp innan det är dags för EK-studsarna, läser checklistan här ser det ut som.....
.....här med tydligen, i bakgrunden riktigt mörka moln med lite åska och en fin regnbåge. Tur man bara var i trafikvarvet runt flygplatsen hehe!
Johannes gjorde också inflygningen igår, här är det genomgång av flygplanet.....oljestickskontroll.
Lång dag både för Johannes och Jan-Olof som hade jobbat hela dagen innan inflygningen.....vad gör man inte för att få flyga lite?