WAKE TURBULENCE CATEGORIES

Turbulens var jag inne på nu ja och tänkte inte göra någon längre utsvävning ikväll mer än att nämna att flygplan är klassificerade utefter vilken turbulenskategori de tillhör, det vill säga hur mycket turbulens de skapar efter sig. Denna klassificering baseras på flygplanets maximala startvikt med följande kriterier:

Light - Max startvikt upptill 7 000 kg, exempel Cirrus SR20, Piper Pa 31

Medium - Max startvikt över 7 000 kg men under 136 000 kg, exempel Airbus A320, Boeing 737, MD80

Heavy - Max startvikt över 136 000 kg, exempel Airbus A330/340, Boeing 747, MD11

Plan som är klassificerade som heavy måste anmäla detta vid första kontakten med de olika trafikflygledarna för att dessa ska vara uppmärksamma på separationskravet till eftervarande flygplan. På morgonarna på Kastrup kan man höra detta då en och annan långväga kärra är på inflygning...till exempel SAS Airbus A330 från Newark. "Copenhagen control, Scandinavian 910 Heavy"...


Hittade en annan bild som jag måste visa, inte oväntat en McDonnell Douglas MD11 på final till Frankfurt där både fukt- och ljusförhållandena var perfekta vid just denna tidpunkt och skapade just en sådan effekt man vill fånga på bild!

Kommentarer
Postat av: M

fin bild :)

2009-07-16 @ 20:40:45
URL: http://awaay.blogg.se/
Postat av: linn

häftig bild! Spännande att du utbildar dig till pilot, det är det inte många som gör.

2009-07-19 @ 17:00:51
URL: http://linnk.blogg.se/
Postat av: Alex

Kul o höra, tackar! Inte varje dag man ser något sådant!



Linn,

Ja det är verkligen spännande allting som har med pilotyrket att göra, grym utbildning!

2009-07-19 @ 20:54:15
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0