TEORI: INSTRUMENTATION
Vad ingår i instrumentation-ämnet då? Jo, här beskrivs de flesta instrument ganska så djupgående vad gäller deras funktion och uppbyggnad. En annan viktig del är att ha kännedom om ett instruments eventuella fel och missvisningar....exempelvis kan höjdmätaren visa felaktig höjd beroende på om luftmassan planet befinner sig i är kallare/varmare, högre/lägre tryck än vad den standardiserade atmosfären ska ha!
Går inte mycket djupare in på ämnet än så men det är i alla fall en hel uppsjö med ytterligare instrument man ska känna till och ha kunskap om. Men det får jag nog läsa lite mer om de kommande dagarna...eftermiddagsfika är det som gäller nu!
Grym blogg! Kul att veta lite mer om vad som vekrligen försigår på utbildningen, men jag undrar hur antagningsförfarandet går till? :)
jävligt härlig blogg!
ögonen fastande på blogg.se när jag såg bilden på ett flygplan, så var tvungen att kika in på bloggen!
själv börjar jag på Scandinavian Aviation Academy i Arvidsjaur, flyggymnasiet! sedan följer 8 månader på högskolan, och drömmen är att en dag vara färdigutbildad trafikpilot! en dag kanske vi ses! ha det bra och lycka till med allt!
Hej! Kan du inte förklara lite hur man kanske ska tänka om man är flygrädd! Jag hatar att flyga då jag alltid tror att min sista stund är kommen när jag sitter där i planet o väntar på att åka iväg. Hur farligt är det egentligen??
Fin blogg o lycka till!
Trevlig blogg, som jag definitivt kommer följa. Ska själv bli pilot, och hade tänkt att söka till TSHF ett par år efter gymnasiet!
Hej himmal trevlig blogg. Har en man som är flyg tekniker,Som fixar allt där ni pilot gnäller om nä skämt och sida.Lycka till och hoppas du lyckas
Tack för alla kommentarer, det uppskattas verkligen! Ska försöka svara på frågorna också givetvis.
Sanna,
Enklast är nog att du tittar till TFHS:s hemsida och trycker dig framtill den sidan som behandlar antagningen...där står rätt mycket.
Anette,
Detta område får jag nog återkomma till i ett framtida inlägg...men så länge så är det ju bara att tänka att flyget är det säkraste transportsättet som finns och risken för att vara med i en olycka är betydligt större på vägen till flygplatsen än själva flygningen!
intrumentation ämnet var bland det jobbigaste eftersom boken går djupt in i detaljer som ingenjörer och tekniker skrivit, det värsta vad jag kommer ihåg var om gyros och gpws / TCAS systemen.. kändes ganska förvirrande att läsa om b737 ans system innan man ens hade börjat flyga c172 hehe ..