DA40 VS. SR20
Har ju snackat en hel del om både Diamonden (DA40) och Cirrusen (SR20) vid det här laget så tänkte därför göra en liten jämförelse mellan de två olika flygplanen. Så här kommer både utvändiga bilder samt bilder inifrån cockpit på de båda planen, DA40 är bilderna till vänster och SR20 är det till höger.
DA40 Diamond Star
Trainer / Sport Aircraft
Crew | 1 | |
Passengers | 3 | |
Propulsion | 1 Piston Engine | |
Engine Model | Thielert Centurion 1,7 (Diesel) | |
Engine Power | 100 kW | 135 hp |
Speed | 330 km/h | 178 kts |
Service Ceiling | 4.999 m | 16.400 ft |
Range | 2.006 km | 1.083 nm |
Empty Weight | 780 kg | 1.720 lbs |
max. Takeoff Weight | 1.150 kg | 2.535 lbs |
Wing Span | 11,94 m | 39,2 ft |
Wing Area | 13,5 m² | 146 ft² |
Length | 8,06 m | 26,4 ft |
Height | 1,97 m | 6,5 ft |
First Flight | 05.11.1997 | |
Production Status | in production |
SR20
Touring Aircraft
Crew | 1 | |
Passengers | 3 | |
Propulsion | 1 Piston Engine | |
Engine Model | Continental IO-360-ES | |
Engine Power | 149 kW | 200 hp |
Speed | 370 km/h | 200 kts |
Service Ceiling | 5.334 m | 17.500 ft |
Range | 1.422 km | 768 nm |
Empty Weight | 939 kg | 2.070 lbs |
max. Takeoff Weight | 1.361 kg | 3.000 lbs |
Wing Span | 10,76 m | 35,3 ft |
Wing Area | 13,7 m² | 148 ft² |
Length | 7,89 m | 25,9 ft |
Height | 2,80 m | 9,2 ft |
First Flight | 31.03.1995 | |
Production Status | in production |
Kommentarer
Trackback