KLASS CITY AIRLINE
Namn: Erik Ahlmark
Smeknamn: Erkki
Ålder: 24
Hemort: Vilhelmina/Nyköping/Stockholm
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Kanotgymnasiet/Samhällsprogrammet, idrottat på heltid i 7 år inom kanotslalom. PPL samt ATPL-teori sedan innan.
Drömjobb: Jobba på A380 i Emirates eller flyga businessjet för typ Ericssons ledning
är väl en dröm för de flesta men tills dess skulle jag hemskt gärna flyga Embraer 145 på
City Airline ; )
Namn: Niklas Backlund
Smeknamn: Biffen / Ron
Ålder: 24
Hemort: Stockholm
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Examensarbetet kvar till en Civilingenjörsexamen inom Hållfasthet på KTH
Drömjobb: SAS Airbus 330/340 eller 747 på annat stort bolag
Namn: Per-Erik Bäckvall
Smeknamn: Bellman
Ålder: 24
Hemort: Moheda
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Natur vetenskapliga programmet, Lumpen i Luftvärnet
Drömjobb: City Airline
Namn: Johanna Concha Gunnarsson
Smeknamn: Concha, Jojje
Ålder: 29 än så länge ; )
Hemort: Örebro/Madrid
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Medieprogrammet inriktning Foto, Socionomprogrammet (tre terminer av sju), arbetat i diverse butiker i Sverige och Spanien
Drömjobb: Iberia, Airbus 340 : )
Namn: Tristan Okkonen
Smeknamn: OKO, Finnen
Ålder: 27
Hemort: Stockholm
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Systemvetarstudier utan examen, jobbat med allt från butik & kontor till sälj & service inom både fackhandel och transport.
Drömjobb: Förutom MPL host airline, Finnair och MD11 (förhoppningsvis finns de kvar så man hinner avverka några säsonger på dem)
HOLDING
Kommer faktiskt ihåg en gång när jag var ombord på ett plan som fick cirkla i en holding i uppemot en halvtimme innan det var möjligt att landa på grund av mycket trafik, flygplatsen i fråga var Newark utanför New York vilket kanske inte överraskar direkt. Det är dock inte så ovanligt att detta även förekommer på mindre flygplatser. Vad man gör är att man flyger runt en fix punkt, vanligtvis en fyr av något slag, i en speciell bana med hjälp av tidtagning. Låter kanske inte så svårt men det blir riktigt svårt när vind är med i bilden...vinden måste kompenseras genom vindupphållning så att man hamnar över det aktuella fixet gång på gång så att man vet var man befinner sig. I detta väntläge flyger man tills dess man får klartecken att fortsätta sin inflygning och landa. Imorgon förmiddag är det dags att finslipa holdingen ytterligare då man gör veckans sista simulatorpass. Det får vara allt för idag...godnatt!
NYTT HOST AIRLINE
En god nyhet bland de dåliga idag är i vart fall att det äntligen är officiellt och därmed tillåtet att avslöja att skolan har kommit överens med City Airline som nytt host airline för de fem i klassen som stod utan bolag när Sterling gick i konkurs förra året.
City Airline är ett svensktägt bolag som har fokus på direktförbindelser från sin bas på Göteborg-Landvetter. Bolaget flyger både inrikes till Luleå och Sundsvall samt utrikes till följande destinationer; Birmingham, Manchester, Lyon, Zürich, Tallinn och Prag. Flygplanstyperna som används är brasilianskt tillverkade regional jets vid namn Embraer 135 och 145, även kallad "Jungle jet". Dessa plan är av samma typ men av olika versioner, 145:an är en aning längre i flygkroppen och har plats för cirka 49 passagerare i jämförelse med 37 för 135:an. Det krävs dock bara en type rating för att få flyga båda. Denna utbildning kommer att göras i Zurich, det finns nämligen ingen Embraer simulator i Sverige. Tycker det är jättekul att det nu äntligen har löst sig för alla i klassen, september närmar sig snabbare än vad man tror vilket än så länge är startskottet för grundutbildningen i våra respektive host airlines.
City Airline Embraer 135
FLYGPLANSOLYCKA
Tidigare idag fick man den hemska nyheten om att det inträffat en flygplansolycka vid Amsterdams storflygplats Schiphol. Planet av typ Boeing 737-800 tillhörde Turkish Airlines och sägs ha kraschlandat cirka 1 km ifrån landningsbanan och brutits i tre delar. Ombord på planet fanns 127 passagerare plus sju personer i besättningen, tragiskt nog verkar nio personer ha omkommit. Orsakerna till olyckan är fortfarande oklara och jag har inte tänkt att spekulera mer i detta utan hänvisar till de artiklar som redan finns på nätet. Jag hoppas dock att den kommande haveriutredningen kan finna orsaker till vad som låg till grunden för olyckan så att det inte händer igen samt att liknande olyckor kan kan undvikas i framtiden.
Den olyckasdrabbade Boeing 737-800 tillhörande Turkish Airlines fotograferad vid ett tidigare tillfälle och i till synes bättre kondition.
VISUAL SCANNING
WINDOW SEAT
Det enda som skulle slå det här är en plats där framme givetvis men det kommer så småningom som tur är! : )
PS. Fransmännen gillar sin Concorde, till och med en metrostation bär namnet från flygplanet…eller är det tvärtom kanske hehe? DS.
DE-ICING
Vad som görs under de-icing är att planet avlägsnas från all snö och is som finns på flygplanskroppen genom att spruta en gulorange uppvärmd vätska bestående av olika glykoler. En de-icing tar olika lång tid beroende på hur mycket snö/is som ska avlägsnas givetvis, det tog cirka en halvtimme för oss men vi får nog räknas som ett av de värre fallen. Under tiden måste motorerna vara avslagna och när all snö/is har avlägsnats får man åter klartecken att starta upp. De-icingvätskans primära uppgift är att motverka isbildning under start/stigning vilken är den kritiska perioden för isbildning, vätskan avlägsnas efterhand av fartvinden. Då är min flygskola slut för ikväll och det är dags att lägga sig för att vara utvilad inför kommande simulatorvecka. Bon soir!
Rena rama skräckfilmskänslan...kan i vart fall bli om inte isen avlägsnas ordentligt.
Verkar vara rätt bra fäste i vätskan trots allt, fartvinden under en 8,5 h flygning från Chicago räckte inte denna gången på SAS:s Star Alliance målade Airbus A330-300.
MALFUNCTION
TEMA: FLYGPLAN
Lite senare idag lyfter mitt SAS-plan med destination Paris - Charles de Gaulle och inget passar väl bättre då än att skriva om Concorde. Passande nog är det snart även 40 år sedan Concorde gjorde sin första flygning och om ni nu känner för att läsa mer om Concorde kan jag rekommendera Airliner World som har en artikel om just detta i kommande nummer, för övrigt en mycket bra flygtidning som behandlar den civila luftfarten.
Nospartiet var så pass långt att det behövde fällas ner vid start och landning för att
piloterna skulle kunna se banan.
Concorde är ett franskt-brittiskt samarbete som inleddes 1956 då man studerade möjligheterna till ett passagerarplan med överljudsfart. De båda länderna tilldelades olika ansvarsområden vid tillverkningen men kunde dock inte enas om var tillverkningen skulle ske så det blev helt enkelt på båda sidor om den Engelska kanalen. För att göra det svårare ännu svårare användes olika mätsystem (meter/tum) på ritningar etc. beroende på i vilket land som den aktuella komponenten blivit utvecklat i. Även namnet blev det diskussioner om...det hela slutade dock med att engelsmännen fick ge sig och acceptera ett -e på slutet av namnet till att bli - Concorde!
Concordes första flygning gjordes i mars 1969 och sattes därefter i passagerartrafik i januari 1976 med Air France och British Airways. Tyvärr blev inte Concorde den succé som alla trodde på grund av oljekrisen blev planet helt enkelt för dyrt att operera. Detta medförde att många bolag drog tillbaka sina beställningar i förmån för större flygplan med bättre bränsleekonomi som exempelvis Boeing 747. Concorde var därför tvungen att rikta in sig på den kundgrupp som värderade tiden högt och som framförallt kunde betala. Trots detta var det bara två linjer som nådde lönsamhet för Concorde och det var London - New York (BA) och Paris - New York (AF). Concordes rekord på sträckan New York - London sattes i februari 1996 med 2 h 52 min 59 sek, vilket kan jämföras med underljudsplanens flygtid på 7 h!
Under början på 2000-talet ökade dock både bränslepriserna och underhållskostaderna, detta tillsammans med sviterna från olyckan 2000 utanför Paris och passagerarnas sviktande intresse möjliggjorde helt enkelt inte att hålla Concorde i luften längre. Concorde gjorde sin sista flight i november 2003 och merparten av de enbart 20 tillverkade planen kan idag ses på olika flygmuseum runtom i Europa och Amerika.
Concordes deltavingar syns tydligt på denna bild, notera att planet saknar stabilisator. Stabilisatorn är inbyggd i vingarna istället och kallas elevons.
Jag har själv inte upplevt en flygning med Concorde men jag har i vart fall fått uppleva den från utsidan och det var något alldeles speciellt måste jag säga, motorljudet under starten är obeskrivbart...hela bröstkorgen skakade och trumhinnan var nog inte långt ifrån att spräckas. Concorde var verkligen ett ingenjörsmässigt underverk och är nog det snyggaste jag har sett i flygplansväg i alla fall!
Snabbfakta Concorde
Längd: 62.17 m
Vingbredd: 25.56 m
Höjd: 11.40 m
Passagerarantal: 100-128
Max cruising speed: 2.04 Mach (2 179 km/h)
Max startvikt: 185 065 kg
Max range: 6 230 km
landandes efter varandra på London-Heathrow...en historisk dag som jag är glad att ha varit med om.
KLASS SKYWAYS
Tycker det är hög tid att presentera mina klasskompisar...vet inte varför inte det har skett tidigare men det är ju bättre sent än aldrig. Tanken har dock funnits ett tag nu och häromveckan skickade jag ut lite korta frågor så ni läsare kan få en bättre bild av oss på skolan...först ut blir klass Skyways!
Namn: Johannes Anderzon
Smeknamn: Günther
Ålder: 23 år, snart 24 år
Hemort: Hässleholm
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Jobbat som begravningsentreprenör
Drömjobb: Eget bolag eller kanske Swiss och så flyga med A380 ; )
Namn: Mattias Arvidsson
Smeknamn: Magic
Ålder: 29 år
Hemort: Göteborg
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Officer, Serviceingenjör på Volvo Powertrain m.m.
Drömjobb: Flyga Gulfstream G550 eller kommande G650
Namn: Daniel Barrdahl
Smeknamn: Don, Barret
Ålder: 29 år
Hemort: Uppsala
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Har bl.a. jobbat som flygplatsbrandman,
skådespelare, lastare, budbil m.m. Mestadels har jag varit ute och rest runt
i världen : )
Drömjobb: Thai airways eller busniessjet, helst långflygningar
med 747 liknande eller om det skulle bli businessjet så skulle Gulfstream
G5 vara nice.
Namn: Lars Fossaa Eriksen
Smeknamn: Norrbaggen, Nurge
Ålder: 24 år
Hemort: Oslo
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning:
Videregående, noen år som lastare i Widerøe på Gardermoen, PPL på Kjeller (Nedre Romerike Flyklubb)
Har til nå flydd rundt med; C172, Tomahawk, Cirrus SR20, PA28 og Beech 200 (simulator). Neste flytype blir høyst sannsynlig Fokker 50. Noe jeg ser veldig fram til!
Drömjobb: Widerøe Dash 8 eller feit kaptein med en slapp godt betalt A380-jobb i Emirates. Ja og ikke minst Skyways og Fokker 50 da ;-)
Namn: Josef Haggren
Smeknamn: JDad
Ålder: Någonstans i krokarna 28-29 år
Hemort: Ursprung Åre, nuvarande Uppsala och kommande Ljungbyhed
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: ICA Kvantum Uppsala
Drömjobb: Svår fråga! Förutom Emirates och liknande bolag så skulle jag nog säga SAS & Boeing 737 som ett första steg. Alternativt ett mindre bolag och flyga businessjet, t. ex. Cessna Citation.
Namn: Veronica Novak
Smeknamn: Vonkan
Ålder: 28 år
Hemort: Karlskrona
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: -
Drömjobb: -
Namn: Johan Nyman
Smeknamn: Fransmannen
Ålder: 29 år
Hemort: Ljungbyhed för tillfället
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning:
Civilingenjör Teknisk fysik LTH + Civilingenjör Flyg-och rymdteknik Supaero Toulouse
Drömjobb: Testpilot på Airbus (A350XWB kanske?)
Ni vet väl det mesta redan men här är jag igen i alla fall...
Namn: Alexander Jonsson
Smeknamn: Jon, Klumpen (smeknamnet fick man efter en stukad fot på första volleybollpasset)
Ålder: 26 år
Hemort: Helsingborg
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Flygplatsbrandman Malmö-Sturup och Civilingenjör Maskinteknik LTH
Drömjobb: SAS långdistanslinjer med Airbus A330/340 men man hade ju inte tackat nej till en A380 heller för den delen.
PAPI
Idag tänkte jag lära er lite om ett hjälpmedel som man använder vid landning. PAPI kallas den och står för Precision Approach Path Indicator. Alla landningsbanor är inte utrustade med detta men det finns i vart fall PAPI på en av banorna i Ljungbyhed. PAPI är fyra lampor som är placerade sidan om landningsbanan för att få en indikering på hur man ligger i förhållande till den optimala glidbanan. Detta för att undvika att antingen landa för långt in på banan eller ännu värre landa innan banan börjar! De flesta flygplatser har tre graders glidbanor och om man befinner sig på denna lyser två gula/vita lampor och två röda...om inte ligger man antingen över eller under glidbanan, ni kan se bilden för bättre uppfattning. Det var nog allt min flygskola hade att erbjuda för tillfället...hoppas det intresserar någon i alla fall : )
Precis som det ska ut...jag på final till bana 01 på Ronneby flygplats.
KOMMANDE VECKORNA
I och med simulatorflygningen är igång ökar arbetsbelastningen ganska så rejält då den liksom den riktiga flygningen med Cirrus även den kräver mycket förberedelser. Cirrus-flygningen är planerad att återupptas vecka 10 med fokus på mörkerflygning och PPL-certifikatet, efter det kan man börja ta med passagerare : )
Teorin körs som tidigare parallellt med det övriga och vi har fortfarande en del föreläsningar kvar samt repetition. Vecka 14 är skolproven inplanerade och veckan därefter Luftisproven (Luftfartsstyrelsen). Följande kurser har vi slutprov på:
Powerplant
Airframes & Systems
Electrics
Mass & Balance
Performance
Human Performance & Limitations
Operational Procedures
Communication
Sammanfattning:
v. 8 - Ledig plus resa till Paris
v. 9 - Simulatorflygning
v. 10 - Cirrusflygning fokus på mörkerflygning samt PPL-uppflygning
v. 11-13 - Teori och flygning (Simulator+Cirrrus)
v. 14 - Skolprov
v. 15 - Luftisprov
Kan ju påminna om att alla som är sugna på att göra det som jag gör...så är det öppet att skicka ansökan för 2010 kursstart nu! Titta på http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram för mer info. Lycka till!
LOVE IS IN THE AIR
Sterling Boeing 737-800
SIMULATOR-VECKAN SLUT
Översikt av cockpit igen...lite härligare ljus denna gången.
Josef on approach to rwy 29L at Ljungbyhed.
Det blir lite vinddrag i cockpit som ni ser...
Flyginstruktören agerar även flygledare och bevakar varje liten rörelse man gör, Kristoffer Lantz i detta fallet.
Johannes försöker ta sig ur ett onormalt läge, marken ser farligt nära ut...
Bara två skarvar på den vita duken som skvallrar om att det är en simulator.
Clear to land rwy 29L.
DAGENS OUTFIT
Outfiten är klassens flyguniform vilken är dresscode vid alla flygningar såväl som simulatorpass. Den består av en vit piké med snyggt L.U.S.A. tryck på vänster bröst, till detta ett par snygga marinblå byxor med fickor till både pennor, mobil och annat smått och gott. Matchande vitt skärp, är nog bara jag som har det iofs...en aning slitet kanske men relativt stilfullt om jag får säga det själv. Sedan till höjdpunkten den mörkblåa M87-tröjan från Försvaret med både namnskylt och L.U.S.A. klaffar...och för att krydda till det lite extra även ett klassmärke broderat på höger ärm. Ett par snygga badtofflor har visst också smugit sig in på modellbilderna men de tillhör inte flyguniformen som ni kan förstå. Denna outfit är välanvänd och går nästan av sig själv efter en svettig vecka i cockpit.
Om ni nu vill se en riktig modeblogg så ska jag väl inte vara sämre än att avslöja hennes adress:
http://carolinelundh.se/
Det får väl vara allt för nu!
WOHOOO!!!
Norrlandsresan har genom åren varit en av utbildningens höjdpunkter men när vi började var just detta moment strucket ifrån utbildningsplanen till vår stora besvikelsen. Vi har dock ständigt påminn lärarna och ledningen på skolan om att detta är något vi verkligen vill göra samtidigt som det ger bra erfarenheter då flygning i fjällmiljö är något helt annat än att flyga runt här nere i Skåne. Vi hade nog i sanningens namn gett upp det hela men som sagt nu ikväll släpptes bomben av vår klasspappa, Mats. Det blev helt enkelt glädjetjut i klassrummet hehe!
Vecka 19 kommer det bära iväg för oss i Skyways-klassen medan den andra halvan får vänta ytterligare någon vecka. Det kommer antagligen bli två eller tre studenter per flygplan, Cirrus är det som gäller givetvis! Tanken är att vi samlas i Vilhelmina en viss dag men hur vi tar oss dit, bestämmer vi själva!
Extra krydda på moset blev det av bara farten när det även avslöjades att vi någon vecka senare även ska få flyga det gamla skolflygplanet, Bulldog, vilken kommer utbilda oss i upset training. Upset training görs för att vi ska öva oss på att ta flygplanet ur onormala lägen såsom spinn etc. Jag skulle även våga gissa på att vi kommer få göra en looping eller två också för den delen när vi ändå sitter där : )
Kvällen kunde med andra ord inte sluta bättre...sicken feeling!
SNÖ I LJUNGBYHED
AIRWORK
Vad är då airwork? Jo, airwork kallas det när man inte flyger någon direkt rutt, utan bara fokuserar på att utföra olika manövrar i luftrummet. Airwork kan med andra ord innefatta väldigt mycket men här är några exempel; stigningar till en specifik höjd, svängar både i stigning/plané samt under höjdhållning, även kallat planflykt, och därefter ut på en förutbestämd kurs, slowspeed flygning med bibehållen höjdhållning vilket medför man måste ha ett högre nosläge än vid vanlig planflykt. Det låter kanske enkelt…men scanningen mellan alla de viktiga instrumenten i cockpit måste gå snabbt och man får inte låsa sig vid ett specifikt instrument. Då kan man rätt som det är ligga i en brant sväng utan att man vet om det eller rent av upp och ner! Sinnena fungerar helt enkelt inte på samma sätt som man är van vid när man befinner sig i luften…
FÖRSTA SIMPASSET
LOB
Bra stämning i klassen inför genomgången.
Mats går igenom simulatorpasset...
...samt demonstrerar på den något tvådimensionella cockpiten i klassrummet.
Här är den! Beech 200 simulator men på skolan även kallad FNPTII.
Cockpit av simulatorn.
SNART DAGS FÖR SIMULATOR
CALLSIGN
TFHS fungerar däremot mer som ett litet flygbolag och har eget callsign, University. Varje student har därefter ett eget flight number precis som alla andra flygbolag har. SAS-flighterna till New York heter exempelvis SK903 och SK909. På radion blir det då Scandinavian 903 eller 909. Mitt flight number är UNY 426 och när jag söker kontakt med flygtrafikledningen så ropar jag University 426. Skulle ni höra detta någon gång då är det med andra ord jag som är ute och flyger...beware!
LUVIT
Luvitdagar för mig brukar medföra att man stannar kvar hemma i Hbg istället och pluggar därifrån. Denna veckan tog dock både jag och Johannes oss i kragen och satsade hårt med våra case redan från måndag. Om jag inte har sagt det innan så kan case:n göras i grupp om två om man så vill. Några långa dagar samt sena kvällar i Ljunghusens entré har dock gett resultat. Tre av fyra case är nu klara...det ena presenterades i onsdags medan de andra två som var inlämningsuppgifter mailades in igår. Känns riktigt riktigt skönt med tanke på att man nu kan lägga all fokus på simulatorflygningen som börjar på måndag : )
LJUNGHUSEN
Ljunghusen ligger annars bara ett stenkast bokstavligen talat från skolbyggnaden och det räcker att man går härifrån bara någon minut i åtta för att med marginal hinna till lektionen. Har norrmannen Lars lämnat frukostbordet då vet man dock att man är sent ute… Vet inte hur han lyckas men han börjar äta frukost typ 7.50 men hinner ändå alltid till skolan innan 8.00!!!
Vad finns det övrigt att säga om Ljunghusen då, jo det är som ni kanske redan listat ut ett korridorboende med x antal rum. För tillfället är vi 12 ifrån klassen som bor här samt sex stycken nyanlända killar från Flygvapnet. Rummen är på cirka 20 kvadrat med toalett och dusch, de är dessutom färdigmöblerade med skrivbord, säng och fåtölj. Många väljer dock att möblera efter eget tycke och då hamnar resterna i källaren helt enkelt. På tal om källaren, där nere finns ett gym som verkligen inte går att skryta om men det fungerar samt är gratis. I källaren finns även en bastu som vår finne i klassen, Tristan, är flitigt besökare av.
Åter till ovanvåningen, här finns fyra kök som man är uppdelad på där man då även har sin personliga del i både skåp och kylskåp. De flesta lagar mat själva men jag, Johannes och Niklas brukar i alla fall en gång i veckan laga tillsammans. Maten äts i allrummet där även soffan och tv:n finns placerad, standardprogrammet till maten är halv åtta på Tv4. Har ni inte sett det är det nog dags att börja, sjukt bra!
Nu har ni fått vad jag har lovat några dagar och här nedan kommer ett bildspecial från Ljunghusen, our home!
Mattias lagar bara två rätter, omelett eller köttfärsås...ganska enformigt om du frågar mig.
Niklas och Erik i Ljunghusets största kök, jag brukar även hålla till där.
LÄGGDAGS
PLUGG
Johanna och Josef verkar föredra kårrummet...
...medan Tristan och Niklas kör en kombo plugg+kvällsmat i matsalen.
AVUNDSJUK
Idag flyger halva klassen iväg och ska träffa sitt nya host airline, fem personer i klassen har saknat host airline sedan Sterling gick konkurs förra året. Tyvärr är det nya bolaget inte officiellt ännu så jag får vänta med att avslöja den nyheten tillsvidare. Jag är jätteglad för att det äntligen har löst sig för mina klasskamrater och hoppas nu verkligen att både detta bolag samt Skyways kommer stå pall för den svåra tid som kommer vara framöver i branschen.
Jag är absolut inte avundsjuk på själva bolaget i fråga som överskriften kanske gör antydan på vid första anblick men däremot är jag riktigt avundsjuk på att dessa fem får flyga iväg med skolans Pa 31! ; ) Detta plan ingick tidigare i utbildningen som jag har varit inne på, men har bortprioriterats på grund av det nya utbildningsupplägget. Chanserna verkar inte vara många att ens få åka med på en tur men man får hoppas att tillfälle dyker upp så småningom även för oss i Skyways-klassen.
Skolans gamla trotjänare, Pa 31.