VISUAL SCANNING

Tisdag idag och jag har precis slutfört mitt andra pass i simulatorn för denna veckan...märktes att man var lite ringrostig igår efter en veckas frånvaro. Idag gick betydligt bättre och det känns som man är inne i det igen som tur är! När man flyger instrument är det väldigt viktigt att titta över sina instrument hela tiden, eller som vi kallar det på flygspråk "scanna"...och då menar jag verkligen HELA tiden! I och med att man i regel inte tittar ut eller rentav inte kan pga moln eller liknande måste man förlita sig helt på sina instrument. Det överlägset viktigaste instrumentet är ADI, Attitude Direction Indicator, vilket visar en artificiell horisont. Här tillbringas nästan all tid då man scannar för att undvika ett onormalt läge som man inte kan komma ur. Från detta instrument sker sedan scanningen i en sekvens mellan alla andra närliggande instrument för hastighet, höjd, kurs, vertikal hastighet, svängindikator...men det viktigaste av allt när man gör scanningen är att alltid återgå till ADI:n mellan varje annat instrument. Sedan riktas givetvis mer eller mindre fokus åt ett särskilt instrument när man utför en viss manöver...vid exempelvis flygning på höjd (planflykt) är höjdhållningen och kursen det viktigaste utöver ADI.


Om det inte framgår av bilden, Attitude Direction Indicator i centrum som all scanning utgår ifrån och återgår till...uppe till vänster hastighetsmätare, nere till vänster svängindikator, i mitten under ADI är kursgyrot, uppe till höger höjdmätare samt nere till höger vertikalhastighetsmästaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0