PAPI

Idag tänkte jag lära er lite om ett hjälpmedel som man använder vid landning. PAPI kallas den och står för Precision Approach Path Indicator. Alla landningsbanor är inte utrustade med detta men det finns i vart fall PAPI på en av banorna i Ljungbyhed. PAPI är fyra lampor som är placerade sidan om landningsbanan för att få en indikering på hur man ligger i förhållande till den optimala glidbanan. Detta för att undvika att antingen landa för långt in på banan eller ännu värre landa innan banan börjar! De flesta flygplatser har tre graders glidbanor och om man befinner sig på denna lyser två gula/vita lampor och två röda...om inte ligger man antingen över eller under glidbanan, ni kan se bilden för bättre uppfattning. Det var nog allt min flygskola hade att erbjuda för tillfället...hoppas det intresserar någon i alla fall : )








Precis som det ska ut...jag på final till bana 01 på Ronneby flygplats. 

Kommentarer
Postat av: Pontus

Tack for infon och for en bra blogg. Jag har en fraga ang PAPI. Star sjalva ljusen i hojd med "market" dar man bor satta ner hjulen?



Fly safe



Pontus

2009-02-17 @ 16:50:36
Postat av: Alex

Tackar så mycket, kul att höra!



Ja ljusen är i höjd med sättningspunkten för den optimala glidbanan för just den landningsbanan. Det finns förvisso ett visst spann där man helst ska sätta ner hjulen en så kallad touchdown zone.



2009-02-17 @ 21:10:21
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sparar du VASI till en kommande artikel? Annars skulle jag önska en förklaring av de olika varianterna av ALS.

2009-02-18 @ 01:17:36
Postat av: Alex

Det är väl mycket möjligt att det kommer komma något om VASI i framtida inlägg ja. Du får väl hålla koll här helt enkelt ;)

2009-02-18 @ 08:23:50
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0