FLYGOLYCKA
Olyckligt nog har det inträffat ännu en flygolycka nu i natt och det är den andra på mindre än en månads tid efter Air France olyckan utanför Brasiliens kust i början på juni. Nattens olycka involverade ett plan tillhörande Yemenia och var på väg från Jemens huvudstad Sanaa till huvudstaden Moroni på ögruppen Komorerna i Indiska Oceanen. Planet störtade cirka tre kilometer från kusten då det var på väg in för att landa, vad jag har läst var vädret dåligt vid olyckstillfället men ännu finns ingen förklaring till olyckan.
Planet som var involverat i nattens olycka var en Airbus A310 tillhörande Yemenia - Yemen Airways, likadan som på bilden.
Planet som var involverat i olyckan för mindre än en månad sedan var en Airbus A330-200 tillhörande Air France, likadan som på bilden.
INFLYGNING IMORGON
NU GÄLLER DET ATT PLANERA...
Måndag igen och första hela veckan på mitt sommarlov, trots det kommer jag smygstarta med att plugga till proven som nu bara är ungefär tre veckor bort. Det känns som dessa tre veckor bara kommer rusa iväg och därför är det än viktigare att styra upp planeringen redan nu. Mina planer är att gå upp relativt tidigt om morgonarna och plugga ett par timmar, lagom till sen förmiddag får man då anses som färdig och unna sig resten av dagen ledigt. Känns som ett ganska bra upplägg då man även kan njuta lite av den strålande solen som verkar ha parkerat över Helsingborg nu i veckan. Utöver detta ska jag även försöka hinna med att flyga in mig på klubben så man kan sticka iväg och flyga en sväng när man känner för det. Det får vara allt för idag, imorgon blir det nog ett charterbolag igen!
KING OF POP - MICHAEL JACKSON
I och med att detta egentligen är en flygblogg så sökte jag för skojs skull lite på flygplan som Michael Jackson har använt sig av under sina världsturnéer. Till min stora besvikelse fann jag bara följande kärra som ni kan se på länken nedan.
http://www.airliners.net/photo/United-Coal-Co./Boeing-727-14/0298704/L/
Flygplansmodellen är helt klart godkänd, inte många plan som slår den snygga designen av en Boeing 727 men jag hade räknat med en helsvart målning och exempelvis följande bild som tail-logo, det hade varit grymt!
TEMA: CHARTERBOLAG - TUI FLY
Den svenska delen, TUI Fly Nordic som sagt, flyger för Fritidsresor och har uppemot 8 flygplan i sin flotta lite beroende på vilken säsong det är. Flygplansmodellerna som bolaget flyger med är Boeing 737-800, 757-200 och 767-300...under vinterhalvåret har man nu de senaste säsongerna även lånat in en Boeing 747-400 från franska CorsairFly till Thailandsflygningarna. Detta plan har plats för 582 passagerare! Bolaget flyger från många orter i Norden men de större baserna är Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo och Helsingfors. Bolaget hette tidigare Transwede och därefter Blue Scandinavia men mest känt är det nog som Britannia vilket var bolagsnamnet innan övergången till TUI-gruppen.
Boeing 737-800 med Fritidsresor.se titles.
Boeing 757-200 i Thomsonfly version på målningen.
Boeing 767-300 även den i Thomsonfly versionen, som ni ser är det den ljusblå färgen som gäller med en röd smiley på fenan annars.
Vad jag har hört rykten om kommer inte Fritidsresor låna in den här bjässen till nästa säsong, tur man fick den på bild innan det blev försent med andra ord. Boeing 747-400 är det givetvis!
Nu väntar beachen nere i Helsingborg för min del, här är det redan "Medelhavsfeeling" så någon charter blir det nog inte för mig i sommar i alla fall!
CHARTER
Charter som det heter även i engelskan härstammar från latinets chartula vilket i sin tur har betydelsen kontrakt. Ursprungliga betydelsen är att hyra ett fortskaffningsmedel för ett bestämt ändamål.....och det är ju precis vad man gör eller rättare sagt resebyrån gör vilka man har bokat resan igenom. En charterresa säljs som ett paket där flygningen är en del av detta paket, även boende och transport till och från flygplats brukar ingå i dessa paket och ibland även mat även kallat all inclusive.
Tidigare har researrangören hyrt flygplan och besättning från ett flygbolag för att utföra dessa charterflygningar men numera äger ofta de stora researrangörerna även flygbolagen som utför charterflygningarna. Skillnaden mellan charter och reguljärflyg har blivit mindre, då researrangörerna sedan ett antal år också ofta säljer flygstolar till charterflygningarna.
Charterflygningar brukar dock inte ingå i systemet för flygbokningar utan biljetter säljs bara via arrangörer och resebyråer. Charterflygningar går endast under en viss turistsäsong, vilket beror på resmålets destination.....under sommaren är de vanligaste resmålen turistorterna runt Medelhavet medan under vintern är det mer långväga destinationer som gäller till exempel Thailand och Västindien. Flygplanen går normalt en viss rutt oftast en gång varje eller varannan vecka, eftersom turisterna normalt vill vara borta så länge. I början och slutet av en säsong måste en tomflygning göras.
Charterbranschen har förändrats ganska markant sedan lågprisflygets inträde och många charterbolag har antingen gått i konkurs eller blivit uppköpta av större bolag. De charterbolag som finns i Sverige idag är framförallt TUI Fly, Thomas Cook Airlines, Novair och Primera Air......men även SAS och Malmö Aviation flyger mycket charter under sommarhalvåret. De kommande veckorna har jag tänkt att skriva lite om dessa bolag och visa bolagens förändring vad gäller namnbyten och flygplansmålningar. Med det sagt hoppas jag att jag gett en bra bild av vad en charterresa är för något. Hoppas ni får en bra sommar!
Primera Air är ett relativt nytt charterbolag som flyger med splitternya Boeing 737-800 med winglets.
SOMMARLOV
FÖRBEREDELSER INFÖR CHECKPASS
"BEEN THAT, DONE THERE"
Instrumentflygning var det idag som ni förstår men tornet här i Ljungbyhed håller semesterstängt så man är tvungen att starta visuellt. När man väl kommer upp en bit och tar kontakt med Sweden Control kan man övergå till instrumentflygning vilket jag också gjorde. Kurs mot Sveda VOR blev det ute vid Höganäs och därefter ytterligare några VOR-passager på den danska sidan innan man gjorde en low approach på Roskilde. Det var ganska mäktigt när man fick ropa upp....."Copenhagen, University 426..." på radion! Därefter blev det kurs mot Odense för en fullstopplandning så Johan kunde ta över och flyga hem igen. Att flyga instrument i Danmark kontra Sverige var ingen större skillnad men trafiken är desto tätare på radion och att höra dansk-engelskan från flygledarna är hur dejligt som helst! Här kommer några bilder också givetvis.
Cirrus-flygningarna börjar lida mot sitt slut här på skolan så det var extra kul att även hunnit med ett pass till Danmark och Odense. Hade inte jag och Johan flugit tillsammans hade det istället bara blivit en low approach i Roskilde och sen tillbaka till Ljungbyhed.
Johan på en av sina inflygningar, bilden är tagen med ett rejält vidvinkel objektiv som jag inte var sen att provköra när tillfälle gavs...tack Staffan!
Passerar över Köpenhamn på 4000 fot med Kastrup och Öresundbron i fjärran!
Mitt i Öresund norrut, här är Ven från 4000 fot.....
.....och senare även Helsingborg med hamninlopp och ett antal färjor.
Ser ni Kärnan? Olympia? Lasarettet?
En sista bild för denna gång, även denna med vidvinkel...vingen ser gigantisk ut. Nästan i 737-klass!
DANMARKSFLYGNING
TOPP 3: CIS C/S
Framtill Sovjetunionens fall 1991 var Aeroflot den stora aktören i flygbranschen i denna jättelika supermakt, men efter det att alla stater blev självständiga har fler och fler flygbolag haft möjlighet att starta upp egna linjer från respektive stat. I dagsläget har de flesta mindre stater egna nationella flygbolag och många av dem bär även väldigt snygga målningar! Så idag blir det en topp 3 från de forna ryska staterna (CIS = Commonwealth of Independent States)...enjoy!
Uzbekistan Airways har en målning med många färger från landets flagga men den är fortfarande väldigt snygg och stilren...som den flygplansfotograf man är gillar man flygplan som inte till den största del består av vit färg. Därför går första platsen till Uzbekistan Airways!
Estonian Air är Estlands nationella bolag som har satsat på blåa nyanser i sin bolagsmålning och lyckats väldigt bra tycker jag. Estonian Air flyger flera gånger dagligen till Köpenhamn mycket tack vare nära samarbete med SAS, men de flyger även till andra större städer i Europa från sin Tallin-bas.
3. Aeroflot
Aeroflot rankades som världens största flygbolag innan Sovjetunionens fall, efter det har bolaget blivit betydligt mindre men existerar fortfarande som ni ser. Bolagets design är numer av betydligt modernare snitt till skillnad från den tidigare som var väldigt åldersstigen, samtidigt består nu bolagets flotta i merpart av västerländska typer. Hade det inte varit för att den ryska flaggan övergått i orange linje längs med flygkroppen hade nog denna hamnat högre upp.
TREVLIG MIDSOMMAR!
PLUGGDAG SOM VANLIGT...
FLYGFOTO UPPDRAG
Da 40 utanför hangaren vid flygklubben som ligger på andra sidan flygplatsen i förhållande till TFHS hangar.
Closeup!
Johanna kollar oljan under Preflight Inspection.
Klart starta 29 vänster, sen vänster sväng mot Stenestad.
En aning mer analogt än i Cirrus som ni ser...
COM radio, GPS, ADF med mera...
Tillbaks i Ljungbyhed efter en liten tur, vänster bas till bana 29 vänster.
BILDSPECIAL NOLLNINGEN!
Nollningsaktiviteterna fick utspela sig i idrottshallen i år på grund av ösregn men det blev rätt bra ändå får man säga. Tre lag gjorde upp i olika grenar i form av ölhävning i olika former, flygplanskännedom, staffett med mera. Publiken hade inte svårt att hålla sig för skratt...
Några bilder från kvällen också.....där vi i klassen styrt upp det mesta, allt från mat och dryck till uppträdande i olika former samt dans givetvis. Kvällens högsta applåd gick nog överlägset till ufo:na i de gröna overallerna, grymt snygga moves!
NOLLNING AV 09:ORNA
BULLDOG!
Vad gäller Bulldogflygningen var det återigen övning på att ta sig ur onormala lägen med minimala belastningar från alla möjliga noslägen. I det stora hela blev det ett repetitionspass från det förra passet men det kändes bra att få göra allt en gång till. Bulldogen skiljer sig väldigt mycket flygmässigt från Cirrusen, planet känns betydligt mer lättmanövrerat och rejält. Till skillnad från Cirrusens sidestick har man istället styrspaken i mitten vilket borde kännas mer onaturligt än vad det var kan man tycka.....med tanke på att man bara flugit med sidestick framtill nu. Men känslan är grym och Bulldogen är även betydligt lättare att landa. Mycket som verkar bättre med Bulldogen kanske men jag vet inte om jag skulle vilja flyga runt med Bulldogen i dryga 100 h speciellt inte med min längd med tanke på den lilla kabinen. Komforten och utrustningen är överlägsen i Cirrusen givetvis...men man kan ju inte få allt i båda. Passet avslutades med ett antal loopar som man även fick utföra själv.....grymt!
Inte helt homogen lineup framför hangaren denna dag, Günther poserar för övrigt i sitt nyslingade hår.
Preflight Inspection har flyginstruktörerna fått göra under Bulldogpassen, här kollar Pär oljan.
Vet inte vem av oss som ser nöjdast ut...???
Bäst att spänna fast sig ordentligt, fallskärm på även under dessa pass!
Cirrus vs. Bulldog.....denna gång blev det Bulldog!
Snart redo att taxa, går antagligen igenom checklistan just i detta nu.
Ännu nöjdare här, taxar ut för start...
PLUGG, PLUGG, PLUGG...
Det blir inte så mycket mer i inläggsväg idag tyvärr utan nu ska jag förbereda mig till morgondagens två flygpass genom att gå och lägga mig. Imorgon blir det ett IFR-pass med Cirrusen och ett Upset trainingpass med Bulldogen...kan inte bli mycket bättre!
PS. Dagen kröntes med en 4-0 i matcher i innebandy mot de nyanlända 09:orna DS.
TEORI: RADIO NAVIGATION
Hektiskt vecka som vanligt i Ljungbyhed, måndag och tisdag har varit heldagar i teori med tanke på stundande ATPL-prov nästa vecka alternativt efter sommaruppehållet. Valet gör vi själva men min tanke är att göra två nu nästa vecka och spara två till efter sommaren. Samtidigt så har vi en del kvar på Cirrus-flygningen, för min del cirka 12 h samt ett ytterligare Upset training pass, vilket egentligen skulle varit klart redan i maj...men så blev inte fallet som ni märker.
I alla fall så är det Radio Navigation vi har haft idag och delvis igår, detta ämne behandlar mestadels olika hjälpmedel vid navigering. Varenda system med tillhörande fyrar har gåtts igenom väldigt nogrannt så nu borde man kunna detta. Det är allt ifrån GPS-navigering, flygplanens navigations/datasystem ombord, VOR, NDB, ILS...det vill säga de fyrar som även används vid inflygningar som jag har nämnt tidigare. Mer om varje fyr och hur de fungerar kan jag ta en annan gång...nu måste jag helt enkelt plugga vidare.
Ljungbyheds pejlingutrustning som faktiskt står mitt på golfbanan, fotograferad i fint ljus och blå himmel under en morgonpromenad.
UPSET TRAINING
Nu när jag har gått igenom dag för dag vad som hände på Norrlandsresan är det nu dags för att gå tillbaka till vanligheterna. I och för sig var det kanske inte ett helt vanligt flygpass man hade inplanerat i fredags utan det var faktiskt ett flygpass med skolans gamla skolningsplan, Bulldog!
Cirrusen är inte certifierad för akrobatiska manövrar så för att vi ska få öva på detta har skolan fått hyra in en gammal Bulldog. Upset training kallas flygpasset och går ut på att man ska ta sig ur onormala flyglägen med minimal belastning på flygmaskinen och då med så få g-krafter som möjligt. Gör man detta på rätt sätt så ska man kunna undvika att sätta flygvärdinnorna, serveringsvagnarna eller passagarerna i taket vid en sådan urgång. Onormala lägen kan vara att man har ett för lågt eller högt nosläge alternativt för stor bankningsvinkel...det gäller då att kunna ta sig ur detta läge och hamna rätt på vingarna igen. Upset training är med andra ord inte detsamma som avancerad flygning vilket manövrar som loop, roll med mera tillhör.
Efter att man var klar med dagens övningar fanns en del tid kvar och flyginstruktören var inte sen att fråga om man var sugen på lite mer akrobatiska övningar. Läget var så pass bra att man inte skulle spy i alla fall så det var bara att köra tyckte jag...några sekunder senare hade man varit med om sin första loop. Efter det blev det lite annat smått och gott liknande det som ni kan se på bilderna nedan. Flyginstruktören såg ut som ett barn på julafton...hehe!
NORRLAND: MIDNATTSSOL - DEL 2
Idag blir det sista Norrlandsinlägget för den här gången.....och det blir inte oväntat en bildkavalkad från nattflygningen i midnattssolen! Se och njut!
PFD - Primary Flight Display:en snyggt upplyst i midnattssolen: Indicated Air Speed på 128 knop och en höjd på 5000 fot över det norrländska landskapet.
Spegelblankt!
Skog, skog och åter skog tillsammans med ett och annat vattenhål.
Svårt att flyga vilse när man har hjälp med den stora GPS:en till höger på Multi Funtion Display:en.
Inte många störningar i luften......hands off men ändå höll planet höjden och kursen helt perfekt!
Vi fick göra en avbruten start på Pajala pga att den dörren öppnade sig under start, men här är vi alla fall på väg uppåt med Janne väntades på holdingpointen med sin Pa 31.
Lite fler bilder på bergskedjan......Kebnekaise lurar där inne bland molnen.
Läskigt nära en bergssida här, man var inte alltför kaxig.....turbulent var det också.
Verkligen speciellt landskap, vattendrag och berg om vartannat.
Svårt att visa på bilderna hur mäktigt det egentligen var men här är ett försök iaf.
SE-LUC i perfekt morgonljus på väg hem mot Vilhelmina igen.
Otroligt häftigt att sitta och titta på sina polare i Cirrusen bredvid/nedanför.....såg helt overkligt ut!
Denna bilden får markera avslutningen på en helt underbar Norrlandsresa, speciella ljusförhållanden fanns det gott om på flygningarna som ni ser.
DAG 6: NORRLAND
Hemfärd från Vilhelmina var enligt tidtabell tänkt att bli på torsdag morgon med ankomst Ljungbyhed på eftermiddagen. Torsdagsvädret ville dock annat och vi tog beslutet att bege oss söderut redan under onsdagen, de största frågetecknen var nu vem som skulle flyga med vem så att fördelningen av flygtid blev så jämn som möjligt.
Det slutade i alla fall med att det blev Daniel och Mattias i SE-LUD. Veronica, Lars och Josef i SE-LUC och sist men inte minst Johannes, Johan och jag i SE-LUF. Vår rutt blev följande.....Johannes började från Vilhelmina ut mot kusten över Höga kustenbron och därefter studs på Sundsvall. Flygningen gick sen vidare mot Mora där Johan tog över, även han med ett antal studsar på vägen ner till Jönköping. För mig blev det bara en kort flygning från Jönköping direkt till Ljungbyhed, en flygning på cirka 50 minuter. Vi var dock nära att bli stående i Jönköping på grund av ett snabbt närmande Cb-moln men det blev ett snabbt crewbyte och sen bar det iväg.
Har väl missat att visa några bilder från Kolgårdens stugby dvs stället vi bodde på under Vilhelmina vistelsen. Låg väldigt fint intill en sjö, synd att vi inte hade tid att utnyttja varken vattnet för ett bad eller.....
.....eller bastun/badtunnan! En rejäl miss får man nog säga....men flygningen hade högre prio.
Stugorna man bodde i var väldigt mysiga.....prydda med ett maffigt älghorn dessutom.
Det närmsta en ren man kom under Lapplandssejouren var den uppstoppade i samlingsstugan.
Mattias verkar vara väldigt laddad inför hemresan.
Lämnar Vilhelmina för denna gången med en vänsterbank efter start.
Johannes som pilot in command på första sträckan.
Höga kustenbron!
Regnstänk på vindrutan under finalen till Sundsvall.
Fransmannen (Johan) har tagit över kontrollerna och har här fullt upp med navigeringen mellan ett antal Cb-moln.
Vädret blev bättre utmed kusten, Bohuslän med dess skärgård kan ni se här.
Ser inte lika nöjd ut i baksätet som när han satt där framme...
Fortfarande Bohuslän med en fint belägen hamn insprängd mellan hällarna.
Final bana 01 på Jönköping, jag agerar co-pilot eller rättare sagt fotograf.
DAG 5: NORRLAND
Följande foton kommer från tisdag kväll där jag och Johannes återigen flög ihop med en rutt mot nordost sett från Vilhelmina. Johannes började och flög följande sträckor, Lycksele - Skellefteå - Piteå - Luleå, med studsar på alla ställen förutom Piteå samt Luleå där det istället blev fullstopp landning och crewbyte. Jag tog över där och flög mot Kalix och Haparanda vid finska gränsen...därefter tillbaka mot Luleå för en studs och sen ungefär samma sträcka tillbaks med studsar på Skellefteå och Lycksele innan fullstopp landning i Vilhelmina.
Daniel och Mattias är igång med planeringen inför nästa flygpass.....
....."Günther" likaså.
Detsamma gäller visst mig också, markerar ut trackar på kartan samt studerar flygplatskorten.
On short final to rwy 14 at Luleå - Kallax.
Holding short on the taxiway for a Norwegian MD80.
Precis vänt uppe vid Haparanda, nu på väg tillbaka mot Luleå.
Sådana här vyer kommer man aldrig att tröttna på!
Ett gyllene duggregn på vägen tillbaka mot inlandet och Vilhemina/Lycksele.
Inflygning Lycksele.....kan inte bli mycket snyggare, snacka om spegelblankt vatten.
Kommentarer överflödiga!
Sänder man tillräckligt länge på sändarknappen tänds landningsljusen, flygpassets sista landning dvs på Vilhelmina.
Upptankning av planet gör vi alltid efter fulländat pass, denna gång i fint månsken.
NORRLAND: MIDNATTSSOL - DEL 1
Jag, Johannes, Mattias och Daniel redo för midnattssolsflygning!
Jag började turen som gick till Arvidsjaur med crewbyte i Pajala, här den sedvanliga preflight inspection med skevroderkontroll.
On cruise till Arvidsjaur.....en flygning på 50 minuter från Vilhelmina.
Midnattssol var det ja...grymt ljus!
Mattias och Daniel lyfter med SE-LUC från Pajala medan vi väntar snällt på taxibanan.
Från Pajala blev det kurs mot fjällkedjan via Kiruna, speciellt ljus och speciella moln. Lenticularis kallas dessa som har formen av en lins...förekommer bara i bergstrakter.
På kurs mot Nikkaloukta dalen och Kebnekaise.
Janne följde med oss med en Pa 31 för att kolla upp molnbas och turbulens inne Nikkaloukta dalen, innan han lämnade oss bjöd han dock på en nära fly-by.....hur coolt som helst! Såg helt overkligt ut!
Jag har drömt länge om sådana här bilder! Wow!
Janne lämnar oss för direktfärd tillbaks mot Vilhelmina.....kolla speglingen i vingen!
Nikkaloukta dalen igen med Kebnekaise till höger inne bland molnen.
DAG 4: NORRLAND
Dagen började dock lite längre österut närmare bestämt i Umeå då jag och Johannes vid 11.00 imorse började vår flygning till Vilhelmina via Lycksele. Olyckligtvis kan vi inte ta ut så många timmar på vår flygmaskin, SE-LUD, på grund av stundande service så det fick bli en så gott som raka spåret flygning. Från Umeå följde vi bara Umeälv och efter dryga halvtimmen låg vi på final till Lycksele. Snabbt crewbyte blev det där så att båda skulle få flyga var sin legg idag i alla fall. Sträckan från Lycksele och Vilhelmina erbjöd inte mycket mer än skog, skog och skog. Men först på plats i Lappland var vi och kunde se de andra komma in för landning från tornet på Vilhelmina flygplats.
Umeå från ovan under stigning från flygplatsen som ligger strax utanför city.
Umeå och älven som sagt...
Vackert landskap på vägen mot Lycksele...fortfarande Umeälv med på bilden.
På final till Lycksele bana 32.
Svartguldig flygplatsterminal...kan det bli bättre?
Daniel, Mattias och Josef landar på Vilhelmina as number 2...
...och som number 3 kom lärarna med sin modell större.
Bromsförmågan är inte dålig.....kolla lutningen på kroppen!
Bossarna på plats, Klang som pilot flying och Jannne som pilot not flying.
Det blev ganska omgående ett besök på pizzeria Quinto i Vilhelmina efter landning.