BULLDOG!
Två flygpass på schemat idag.....dels mitt sista Upset trainingpass med Bulldogen och dels ett IFR-pass till Malmö-Sturup och tillbaks. Snacka om grym skoldag!
Vad gäller Bulldogflygningen var det återigen övning på att ta sig ur onormala lägen med minimala belastningar från alla möjliga noslägen. I det stora hela blev det ett repetitionspass från det förra passet men det kändes bra att få göra allt en gång till. Bulldogen skiljer sig väldigt mycket flygmässigt från Cirrusen, planet känns betydligt mer lättmanövrerat och rejält. Till skillnad från Cirrusens sidestick har man istället styrspaken i mitten vilket borde kännas mer onaturligt än vad det var kan man tycka.....med tanke på att man bara flugit med sidestick framtill nu. Men känslan är grym och Bulldogen är även betydligt lättare att landa. Mycket som verkar bättre med Bulldogen kanske men jag vet inte om jag skulle vilja flyga runt med Bulldogen i dryga 100 h speciellt inte med min längd med tanke på den lilla kabinen. Komforten och utrustningen är överlägsen i Cirrusen givetvis...men man kan ju inte få allt i båda. Passet avslutades med ett antal loopar som man även fick utföra själv.....grymt!
Inte helt homogen lineup framför hangaren denna dag, Günther poserar för övrigt i sitt nyslingade hår.
Preflight Inspection har flyginstruktörerna fått göra under Bulldogpassen, här kollar Pär oljan.
Vet inte vem av oss som ser nöjdast ut...???
Bäst att spänna fast sig ordentligt, fallskärm på även under dessa pass!
Cirrus vs. Bulldog.....denna gång blev det Bulldog!
Snart redo att taxa, går antagligen igenom checklistan just i detta nu.
Ännu nöjdare här, taxar ut för start...
Vad gäller Bulldogflygningen var det återigen övning på att ta sig ur onormala lägen med minimala belastningar från alla möjliga noslägen. I det stora hela blev det ett repetitionspass från det förra passet men det kändes bra att få göra allt en gång till. Bulldogen skiljer sig väldigt mycket flygmässigt från Cirrusen, planet känns betydligt mer lättmanövrerat och rejält. Till skillnad från Cirrusens sidestick har man istället styrspaken i mitten vilket borde kännas mer onaturligt än vad det var kan man tycka.....med tanke på att man bara flugit med sidestick framtill nu. Men känslan är grym och Bulldogen är även betydligt lättare att landa. Mycket som verkar bättre med Bulldogen kanske men jag vet inte om jag skulle vilja flyga runt med Bulldogen i dryga 100 h speciellt inte med min längd med tanke på den lilla kabinen. Komforten och utrustningen är överlägsen i Cirrusen givetvis...men man kan ju inte få allt i båda. Passet avslutades med ett antal loopar som man även fick utföra själv.....grymt!
Inte helt homogen lineup framför hangaren denna dag, Günther poserar för övrigt i sitt nyslingade hår.
Preflight Inspection har flyginstruktörerna fått göra under Bulldogpassen, här kollar Pär oljan.
Vet inte vem av oss som ser nöjdast ut...???
Bäst att spänna fast sig ordentligt, fallskärm på även under dessa pass!
Cirrus vs. Bulldog.....denna gång blev det Bulldog!
Snart redo att taxa, går antagligen igenom checklistan just i detta nu.
Ännu nöjdare här, taxar ut för start...
Kommentarer
Postat av: Conny
Alla bilder på Cirrus med stoppad motor har ett propellerblad alltid rakt upp (klockan 12).Stannar motor/propeller alltid i detta läge vid avstängning?
Eller måste ni vid avslutad flygning vrida in propellern i detta läge? I så fall,varför?
Postat av: Alex
Du är uppmärksam Conny, men det är nog en slump att jag bara har bilder när propellern står rakt upp.
Det kanske finns en tendens att den stannar enklare med ett av bladen uppåt men den gör inte alltid det. Men när vi drar in/ut planen i hangaren brukar propellern ställas i det läget för att enklare fästa noshjulet till traktorn.
Trackback