DAG 6: NORRLAND
Hemfärd från Vilhelmina var enligt tidtabell tänkt att bli på torsdag morgon med ankomst Ljungbyhed på eftermiddagen. Torsdagsvädret ville dock annat och vi tog beslutet att bege oss söderut redan under onsdagen, de största frågetecknen var nu vem som skulle flyga med vem så att fördelningen av flygtid blev så jämn som möjligt.
Det slutade i alla fall med att det blev Daniel och Mattias i SE-LUD. Veronica, Lars och Josef i SE-LUC och sist men inte minst Johannes, Johan och jag i SE-LUF. Vår rutt blev följande.....Johannes började från Vilhelmina ut mot kusten över Höga kustenbron och därefter studs på Sundsvall. Flygningen gick sen vidare mot Mora där Johan tog över, även han med ett antal studsar på vägen ner till Jönköping. För mig blev det bara en kort flygning från Jönköping direkt till Ljungbyhed, en flygning på cirka 50 minuter. Vi var dock nära att bli stående i Jönköping på grund av ett snabbt närmande Cb-moln men det blev ett snabbt crewbyte och sen bar det iväg.
Har väl missat att visa några bilder från Kolgårdens stugby dvs stället vi bodde på under Vilhelmina vistelsen. Låg väldigt fint intill en sjö, synd att vi inte hade tid att utnyttja varken vattnet för ett bad eller.....
.....eller bastun/badtunnan! En rejäl miss får man nog säga....men flygningen hade högre prio.
Stugorna man bodde i var väldigt mysiga.....prydda med ett maffigt älghorn dessutom.
Det närmsta en ren man kom under Lapplandssejouren var den uppstoppade i samlingsstugan.
Mattias verkar vara väldigt laddad inför hemresan.
Lämnar Vilhelmina för denna gången med en vänsterbank efter start.
Johannes som pilot in command på första sträckan.
Höga kustenbron!
Regnstänk på vindrutan under finalen till Sundsvall.
Fransmannen (Johan) har tagit över kontrollerna och har här fullt upp med navigeringen mellan ett antal Cb-moln.
Vädret blev bättre utmed kusten, Bohuslän med dess skärgård kan ni se här.
Ser inte lika nöjd ut i baksätet som när han satt där framme...
Fortfarande Bohuslän med en fint belägen hamn insprängd mellan hällarna.
Final bana 01 på Jönköping, jag agerar co-pilot eller rättare sagt fotograf.
Härligt måste jag säga :)
Vilken fin långresa hemåt,körde ni mest på autopilot eller handstyrning " för övnings skull " ?
Vid en sådan långresa,ligger ni mest på samma höjd hela tiden eller måste ni ofta byta höjd? Då det är täta luftrumsbyten?
Höjd ja,visar höjdmätaren höjd över havet och/eller mark?
Har Cirrus transponder?
Nog med frågor just nu tror jag,hihi :)
Det blir ju en del på autopilot, det gäller ju att lära sig alla funktioner med den också. Men jag försöker iofs flyga så mycket manuellt som möjligt också.
Det är helt olika, ibland ligger man på samma höjd under längre perioder medan man skiftar mer på andra sträckor...det beror helt på.
Den visar höjd över havet vilket gör att man inte har lika god marginal till marken när man flyger exempelvis i Norrland där marken är högre!
Cirrus har transponder ja, den har även anticollision varnare! :)
Det är bara att fråga på om du undrar något...bara kul!