NORRLAND: MIDNATTSSOL - DEL 1

Tyvärr så har jag hamnat lite efter i uppdateringen med bloggen och det beror helt enkelt på att jag har vridit dygnet fel. Jag vet knappt vilken dag det är eller om det är dag eller inte...det blir aldrig mörkt här! Jag och Johannes flög som sagt från Umeå i måndags via Lycksele för crewbyte och sen vidare till Vilhelmina. Med det lilla hoppet fick vi bara dryga halvtimmen var i flygtid vilket är en bit ifrån den maximala flygtiden per dag som skolan satt upp. Så här i efterhand var det ett shackdrag.....för när erbjudandet om midnattssolsflygning erbjöds fanns det inget att tveka på. Runt midnatt startade jag och Johannes återigen och landade inte förrän närmare halv sex på morgonen igen. Det var helt enkelt en grym flygning och det blev massvis av bilder.....så mycket att det får bli uppdelade inlägg om detta. Här kommer första delen.



Jag, Johannes, Mattias och Daniel redo för midnattssolsflygning!



Jag började turen som gick till Arvidsjaur med crewbyte i Pajala, här den sedvanliga preflight inspection med skevroderkontroll.



On cruise till Arvidsjaur.....en flygning på 50 minuter från Vilhelmina.



Midnattssol var det ja...grymt ljus!



Mattias och Daniel lyfter med SE-LUC från Pajala medan vi väntar snällt på taxibanan.



Från Pajala blev det kurs mot fjällkedjan via Kiruna, speciellt ljus och speciella moln. Lenticularis kallas dessa som har formen av en lins...förekommer bara i bergstrakter.



På kurs mot Nikkaloukta dalen och Kebnekaise.



Janne följde med oss med en Pa 31 för att kolla upp molnbas och turbulens inne Nikkaloukta dalen, innan han lämnade oss bjöd han dock på en nära fly-by.....hur coolt som helst! Såg helt overkligt ut!



Jag har drömt länge om sådana här bilder! Wow!



Janne lämnar oss för direktfärd tillbaks mot Vilhelmina.....kolla speglingen i vingen!



Nikkaloukta dalen igen med Kebnekaise till höger inne bland molnen.

Kommentarer
Postat av: Conny

Wow! Verkligen härliga bilder....coolt med fly-by bilder.



Får du/ni flyga i rote? Eller måste ni hålla vissa avstånd?

2009-06-03 @ 13:46:37
Postat av: Johanna

Ser ju helt fantastiskt ut... Kan inte alla ni 08or framföra hur viktigt det var med Norrlandsflygningen och att vi inte kommer klara oss utan den ;)

2009-06-03 @ 16:15:03
Postat av: Alex

Conny,

Det kommer mera, ska fixa ett nytt inlägg i eftermiddag.

Klart man måste hålla vissa avstånd men nu var det en av våra flyginstruktörer som flög upp bredvid så han hade nog koll på läget hehe.



Johanna,

Hehe...det får ni nog göra själva, vi har tjatat tillräckligt för vår egen del I guess hehe.

2009-06-04 @ 10:53:17
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Conny

Jo,såklart,hihi.......men jag menade när ni flyger två Cirrusar,får ni flyga rote då? Har ni "rote-utbildning"? :)

2009-06-04 @ 16:10:43
Postat av: Alex

Nej det får vi väl egentligen inte, inte så nära att det kan kallas rote iaf. Vi har inte fått rote-utbildning tyvärr :(

2009-06-05 @ 00:10:01
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om det räknas som privatflygning hittar man svaret i LFS 2007:58



Formationsflygning



51 § Flygning i formation med mindre avstånd än 100 meter får inte utföras utan lämplig utbildning. Utbildningen skall vara dokumenterad och införd i flygdagboken.



52 § Förarna skall på förhand bestämma hur flygningen i formation skall utföras.

2009-06-07 @ 13:57:26
Postat av: Anonym

Definitionen av formationsflygning enligt LFS 2007:58



flygning med två eller flera luftfartyg med ett största avstånd av 1 500 m och som leds av en av befälhavarna.

2009-06-07 @ 14:07:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0