TEORI: RADIO NAVIGATION

Hektiskt vecka som vanligt i Ljungbyhed, måndag och tisdag har varit heldagar i teori med tanke på stundande ATPL-prov nästa vecka alternativt efter sommaruppehållet. Valet gör vi själva men min tanke är att göra två nu nästa vecka och spara två till efter sommaren. Samtidigt så har vi en del kvar på Cirrus-flygningen, för min del cirka 12 h samt ett ytterligare Upset training pass, vilket egentligen skulle varit klart redan i maj...men så blev inte fallet som ni märker.

I alla fall så är det Radio Navigation vi har haft idag och delvis igår, detta ämne behandlar mestadels olika hjälpmedel vid navigering. Varenda system med tillhörande fyrar har gåtts igenom väldigt nogrannt så nu borde man kunna detta. Det är allt ifrån GPS-navigering, flygplanens navigations/datasystem ombord, VOR, NDB, ILS...det vill säga de fyrar som även används vid inflygningar som jag har nämnt tidigare. Mer om varje fyr och hur de fungerar kan jag ta en annan gång...nu måste jag helt enkelt plugga vidare.




Ljungbyheds pejlingutrustning som faktiskt står mitt på golfbanan, fotograferad i fint ljus och blå himmel under en morgonpromenad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0