VISBY FÖR SISTA GÅNGEN!

Veckans flygningar är slut och jag valde att avsluta mitt flygpass ute på Gotland istället för Arlanda denna gång, det var det redan i fredags i och för sig men jag har knappt hunnit titta på en dator sedan dess så därför blir det ett inlägg först nu. Anledningen till att jag valde att avsluta mitt pass på Gotland är att på fredageftermiddagar finns en passande anslutning med Kulla/Gotlandsflyg direkt till Ängelholm 45 minuter efter det att vi själva landar. Har gjort så här en gång tidigare också vilket fungerade utmärkt. Det är en Saab 340 som används på den linjen så nu har man även fått flyga med den typen.

Nästa vecka är sista veckan med flygningar på Skyways/Avia Express som det ser ut i nuläget och då kommer jag flyga de flesta dagarna från Kristianstad. Det betyder med andra ord att det var sista vistelsen på Gotland för min del på ett tag och det känns lite ledsamt, jag har trivts väldigt bra i Visby!







STRIMLAD FISKMÅS!

Det händer nästintill något nytt varje dag, så även idag tydligen! Lyckades med min första birdstrike nere i Kristianstad vid landning bana 19. Det fanns dock inga alternativ att undgå det hela, efter sättning i 100 knop minus skymtade vi en stor vit fågel lite längre fram på banan. Dum som den var försökte den flyga ifrån oss längs med banan men det dröjde ju inte länge förrän vi var i kapp. Fiskmåsen sögs upp i höger propeller och upplöstes till ett antal mindre beståndsdelar över banan. Det blev till att fylla i en rapport, en så kallad Brid Strike Report, som sedan skickas till Transportstyrelsen. Ingen skada skedd på planet i alla fall och det var nog tur att den tog propellern istället för att sugas in i luftintaget för då hade det nog inte blivit mer flygning med maskinen den dagen i alla fall. Det mest komiska var ändå att jag och kapten satt och pratade om fåglar och bird strikes under flygningen samt att det i alla fall brukar finnas glador i området runt flygplatsen i Kristianstad. Snacka om slump!



Visste ni att även Fokkern har winglets? A.k.a. Fokklets! Bild tagen på sista leggen ut till Visby idag med en redan uppstigen måne.


MAINTAIN FL140...

...when reaching, heavy traffic opposite direction 1000 ft above! Vi var fortfarande stigandes som ni förstår upp mot flygnivå 140 medan den aktuella Airbus A300 var sjunkande på väg in mot Tebby och landning bana 26. ATC var verkligen noggranna med att vi inte steg över denna höjd, det var inte heller vår avsikt då vi bara var klarerade upp dit från allra första början och dessutom är det inte lönt att gå högre upp direkt på den korta leggen till Visby. Men man kan ju förstå ATC:s försiktighetsåtgärder när man tänker tillbaka på den kollision uppe på höjd som hände 2002 mellan en Boeing 757 fraktare och en rysk Tupolev 154 över Schweiz, denna händelse var faktiskt uppe som exempel under måndagens PGC dessutom och färskt i minne.

I vart fall när vi var uppe på FL140 tog det inte lång stund förrän planet i fråga dök upp på kontrakurs men inte riktigt rakt framför tyvärr och inte heller med enbart 1000 fots separation till min stora besvikelse. Hade blivit ett bra "air-to-air" foto annars! Iran Air var det för övrigt och planet sjönk väl inte på lika häftigt som ATC först trodde på sina skärmar antagligen. Några bilder blev det i vart fall.


Tyvärr går det ju inte att förverkliga lika bra och nära på bild som man egentligen upplever det, men här är i alla fall Airbusen på inflygning till Stockholm/Arlanda.

 


KROKODIL I KABINEN!

Två dagar Period Ground Training är över och imorgon byts skolbänken mot cockpit igen, vilket för övrigt blir näst sista flygveckan på mitt host airline. Markträningen även kallat PGC denna gång har involverat rätt många moment som jag nämnt tidigare och det är inte fel med en refresh i en del av ämnena i alla fall. Djur i kabin har vi bland annat snackat om och på Avia Express är det tillåtet att ta med hund eller katt. Tyvärr följs inte alltid den regeln utan vi fick även höra att det förekommit reptiler i ett handbagage vid åtminstone ett tillfälle! Man vet aldrig vad som kan finnas i medpassagerarnas handbagage med andra ord och detta för onekligen tankarna till följande händelse som inträffade för några veckor sedan, ni kanske redan läst den på en av mina klasskamraters blogg men om inte så kan det ju vara värt en titt:   

http://www.travelreport.se/resenyheter/los-krokodil-orsakade-flygkrascho8232/

Känns som en bättre lösning att ha krokodilerna på utsidan i så fall, eller vad sägs som AeroSur's flygplansmålningar!? Kanske inte de snyggaste men  de är minst sagt ett väldigt fräckt inslag och de lär väcka uppmärksamhet där de flyger. Bolaget kommer från Bolivia och är inte speciellt vanliga i vår del av världen men till Madrid flyger de i alla fall. Tyvärr har jag inte fått möjligheten att fotografera dem själv ännu så alla är länkade från www.airliners.net, får hoppas dessa färgar upp stämningen till en annars gråmulen dag här i Stockholm i alla fall!








LINE UP IN SEQUENCE...

...full length due to heavy departure! Minst sagt heavy får man säga, det blev till att stå att vänta ett tag både för oss och SAS 737:an framför. Hade helt glömt bort dessa bilder från i fredags men nu bjuder jag på dem i alla fall!

 


Imorgon och på tisdag är det Period Ground Training för bland annat oss i klassen och antagligen även en del av de andra anställda i bolaget. Detta görs varje år för att vara "up to date" med allt från dangerous goods, nödprocedurer, security m.m. Klassrummet som gäller imorgon alltså!

TAKE OFF FROM JÖNKÖPING RWY 01

Från Karlstad till Stockholm med en omväg via Jönköping blev det igår. De två första sträckorna aktivt som PF medan den tredje blev på jumpseat med en av mina klasskamrater i styrmanssätet. Min tur att filma med andra ord och jag har försökt få med alla moment som görs under den första stigningen från Jönköpings bana 01. Enjoy once again!



VINTERN ÄR HÄR!

Från höstrusk till vinter på bara några timmar så kan man sammanfatta kvällen igår! Avgång mot Kastrup vid 21.15 och åter tillbaka vid midnatt i Karlstad, under den tiden hade snön lagt sig i stora delar av Sverige och banan på Karlstad flygplats var inget annat än vit. Snöade kraftigt på inflygningen men inflygningsljusen lyste till slut igenom snöfallet en bit innan minimumhöjden på ILS:en till bana 03.

Blåsigt värre var det också och rejält turbulent i luften vilket vi fick erfara under starten från Karlstad där vi fick oss en rejäl omgång rent ut sagt. Det blev till att gå högt också igårkväll för att komma över molntopparna och minimera turbulensen för passagerarna. Flygnivå 240 på vägen ner vilket för övrigt var tangering av den högsta höjd man varit uppe på med Fokkern. Men här var det rejält kallt -39°C vilket kändes även i cockpit, isoleringen är helt enkelt inte den bästa där framme. Detta hindrade dock oss inte för att satsa på flygnivå 250 på vägen tillbaka vilket också är Fokkerns högsta certifierade höjd. Det blev ytterligare ett rekord igår som även det förverkligades med en bild, sidvind på 117 knop! Ni ser själva vilken vindupphållning som behövdes för att ta sig till Karlstad och dit kom vi i och för sig även om det kändes som vi hade kurs mot Island eller liknande där ett tag.


25.000 fot!



Vinter i Karlstad!



117 knop i sidan med ungefär 30 graders vindupphållning.


HÖSTRUSK PÅ KASTRUP

Vädermässigt visade inte Kastrup sig från sin bästa sida igårkväll, kraftig sidvind med upptill 30 knop i byarna, nära nollgradigt och dessutom piskande regn gjorde approachen till 04L allt annat än smooth. Däremot visade flygledarna sin skicklighet när de vektorerade in oss på en fem miles final på 1500 fot, givetvis frågade de först om det var okej och det tyckte vi att det var så vi tog erbjudandet. Fortfarande i moln på 1500 fot och rejäl upphållning på finalen gjorde att man nästan hade banan i sidorutan när man bröt igenom molntäcket.

En sådan kort inflygning hade man aldrig fått på Arlanda men på Kastrup är flygledarna lite mer flexibla med att avveckla trafikflödet in och ut från flygplatsen. Det blev första gången man landade på 04L också för den delen och vår lilla Fokker använde inte mycket av den 3600 m långa banan vid sättningen direkt. Start blev det från 04R som även den blev ny för en annan då det vid tidigare besök bara blåst sydliga vindar. Ikväll blir det enbart Kastrup igen som sagt och framtill dess har man ett antal timmar att spendera i Karlstad.

REGN I KARLSTAD

Började veckan med en tur/retur Karlstad som sagt men först igår som jag även fick stanna här. Det blev tre leggar igår enbart mellan Arlanda och Karlstad medan det idag blir hela slingan med sex leggar med både Arlanda och Kastrup. Imorgon blir det bara två leggar och då bara Kastrup på kvällen, ganska blandat upplägg med andra ord.

Johan i klassen var med passivt till Karlstad på första turen igår och även om han började med att ta det lugnt i kabinen ändrade han sig snabbt och satt därefter på jump seat under landningen. Mycket bra initiativ tyckte jag och räckte över kameran för ett filmklipp. Inte det mest intressantaste inflygningen kanske och filmen är en en oklippt versin på dryga 4-5 minuter men ni som vill se kan göra det i alla fall. Stort tack till Johan, enjoy!




GRÖN LASER!

Fick en varning från flygledarna häromkvällen på inflygningen till Arlanda om att det var någon/några som lyste med en grön laser i Jakobsbergstrakten. Lyckligtvis blev inte vi bländande av någon laser men det är ju ändå obehagligt att risken finns och att det finns personer som håller på med det här. Däremot blev ett plan på inflygning till Bromma träffade tydligen och jag hittade även artikel om det hela nu, går att läsa på länken nedan.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2176028/flygplan-belysta-med-gron-laser



21019G29KT

Helgen passerade som vanligt fort förbi och igårkväll flög man till Stockholm/Arlanda med SAS för dagens flygningar eller rättare sagt dagens flygning. Skulle egentligen redan börjat tidigt imorse med en tur/retur Jönköping för att sedan fortsätta till Karlstad för att därifrån åka passivt tillbaka till Arlanda. Så blev det dock inte, jag fick nämligen snällt stiga åt sidan på Jönköpingsturen på grund av linecheck på en annan besättning.

Enbart Karlstad blev det dock och en kort flygdag får man säga med bara en legg aktivt men en snäll styrman lät mig dock få flyga tillbaka till Arlanda också från Karlstad varefter han fortsätta sitt arbetspass efter det. I Karlstad var det blåsigt värre och det rejält turbulent på inflygningen. Vinden på METAR:n 21019G29KT är från Karlstad och säger att vinden kommer från 210 grader och har en styrka på 19 knop och upptill 29 knop i byarna. Karlstad har bana 21 som tur var så vinden låg rätt i banan och man står nästintill still på finalen när man kommer med en lätt Fokker då kan jag säga! Imorgon blir det Karlstad igen men då blir det även med ett par nätters stopp.

SMOOTH AS SILK

Två dagar med kvällspass till ända och några riktigt fina flygupplevelser i bagaget. Vädret har varit i det närmaste helt klart med grym sikt båda kvällarna och Stockholm har visat sig från sin allra bästa sida. Till stor belåtenhet för dels en av mina bästa kompisar liksom Head of Training på TFHS som passat på att åka med nu när jag har utgått från Halmstad denna vecka. Blåsigt värre har det varit i Stockholmsområdet dock medan det har varit nästintill vindstilla söderut, igår lyckades kapten med en visuell inflygning till Halmstads bana 19 som kändes som en glidflygning. Alldeles lugnt i luften och med minimal powersetting gjorde att det hördes knappt någonting. Den maskin vi flög med igår var dessutom utrustad med automatisk Go Around-power selection i fall det skulle bli aktuellt med ett pådrag, annars väljer man GA-power som sista åtgärd inför landningen och då ökar ljudnivån betydligt. Men det slapp vi alltså göra igår och allt gick som smooth as silk som jag brukar säga på den inflygningen. Härlig känsla! Nu är det två lediga dagar i Helsingborg innan jag på söndagkväll flyger upp till Stockholm igen för nästa veckas flygningar.





Fredagskvällarna brukar det vara afterwork ombord med något fin delikatess som tilltugg, smakar extra gott tillsammans med den här utsikten.


MORGONPASS BYTS TILL KVÄLLSPASS

Tre dagar med morgonpass och totalt tio leggar Halmstad-Bromma är nu avverkade, idag och imorgon blir det istället kvällspass. Inte alltför ofta det blir ett sådan byte mitt i veckan men inte helt fel efter ha gått upp runt 04.00 nu tre dagar i rad. Nu under kvällarna är det först en Bromma tur/retur som gäller och därefter en Arlanda tur/retur. Head of Training från TFHS ska dessutom med på jumpseat idag på Arlanda-sträckan för att se hur utveckling har gått för oss eller mig rättare sagt. Det ska nog gå bra känns det som, det är ju inte direkt första gången man har någon på jumpseat.

Flygningarna går väldigt bra annars tycker jag och det märks att man "känner" maskinen på helt annat sätt nu än i början  och det är verkligen härligt att ha den känslan. Men det gäller hela tiden att övervaka systemet för Fokkern gör inte alltid som man vill, under utflygningen från Bromma igår följde vi en SID från bana 30, närmare bestämt DKR 3Z vilken tar en över en NDB-fyr en bit ut från banände 12. Vid denna fyr fortsätter SID:en mot DKR (Dunker) som är en VOR-fyr, denna flygrutt är programmerad i FMS:en och autopiloten ska följa denna rutt om man har valt LNAV (Lateral Navigation) som input till autopiloten. Detta gör man efter man blivit airborne men av någon anledning övergick inputsen till heading igen som tur var man på sin vakt och hann upptäcka detta innan NDB-fyren passerades. Inte roligt att hamna i Arlandas terminalområde annars. Häromdagen när vi var på samma SID från Bromma DKR 3Z fick vi plana ut på 3000 fot och behålla den höjden, anledningen var att en Cimber Air CRJ 1000 fot ovanför oss flög in på finalen till bana 01L på Arlanda. Såg riktigt häftigt när båda gjorde vänster svängar ifrån varandra för att följa sin rutt men framförallt fruktansvärt nära, 300 meter i höjdskillnad och det kan inte vara mycket mer i totalt avstånd!

EN MÅNAD KVAR TILL EXAMEN

Kort dag för min del eller rättare sagt den slutade tidigt redan vid 09.30 faktiskt men då hade man redan avverkat en tur/retur Bromma från Halmstad. Vädret var inte riktigt lika bra idag i Stockholm men det blev trots allt en fin soluppgång över stadskärnan när det återigen blev landning bana 30. Kapten flög första sträckan och jag den andra ner till Halmstad där för ovanlighetens skull var helt vindstilla vid landningen.

Idag är det även bara en månad kvar till examen och det känns som den här månaden bara kommer att rusa iväg. Utöver några veckor till med flygning på Skyways/Avia Express blir det opponering av en av klasskamraternas examensarbete samtidigt som man ska presentera sitt eget. Dessutom kommer det bli PGT (Period Ground Training) om någon veckas tid vilket innefattar bland annat dangerous goods. Den avslutande delen hos Avia Express blir en PC (Proficiency Check) i simulatorn för att på så vis ha Fokker 50-ratingen färsk och giltig ytterligare ett år i certifikaten.

EN HELT UNDERBAR MORGON!

Kall och klar morgon med helt underbart ljus, speciellt på finalen över Stockholm city och bana 30 på Bromma. Inflygningen till just bana 30 måste vara en av finare man kan göra speciellt så här på morgonen som idag. Neråt landet var det dock inte lika klart överallt, Halmstad flygplats låg helt inbäddad i dimma medan det runt om var helt klart. Det blev en LVA som vi kallar det, Low Visibility Approach, där kapten tar över och utför själva sättningen. Det känns verkligen speciellt att vara helt i klarluft på inflygningen förutom just den sista biten då man måste dyka ner i dimman med bara några få antal lampor som visuella referenser om var banan är placerad! Det blir säkert ett liknande scenario imorgon vädermässigt och det lär säkerligen ligga en hel del dimbankar här och där.

 

Lång final till bana 30 på Bromma, måste vara en av de absolut finaste inflygningar man kan göra!

 


Gamla stan i det gyllene morgonljuset.

EN VECKA I HALMSTAD

I fredags eftermiddag satte man sig på planet hem till Ängelholm/Helsingborg och har med andra ord spenderat en helg hemma vilket var ett tag sedan. Kommande vecka blir det Halmstad för hela slanten så då kan man ju ta tillfället i akt och bo hemma och pendla istället. Inte helt fel och med tanke på att det är ett bra förmiddags- alternativt kvällspass är det väl värt det. Dags att lägga sig nu dock, uppstigning vid 04.30 imorgon.

ANTONOV 225 "MRIYA" PÅ ARLANDA!

Arlanda verkar vara lite av giganternas näste, för bara några veckor sedan gästade A380:n och igår var faktiskt ett ännu större plan på besök...Antonov 225! Planet byggdes för att transportera ryska rymdfarkoster till uppskjutningsplats och finns bara i ett enda flygande exemplar. Det finns ytterligare en individ som aldrig har blivit färdigtillverkad men nu verkar det som beslutet är taget att färdigställa även denna. Efterfrågan på tunga och skrymmande transporter har nämligen ökat den senaste tiden och det finns inte direkt några alternativ till Mriya som den kallas. Tyvärr missade man den med en halvtimmes marginal eller nåt men som tur är finns det ju andra som är duktiga på att dokumentera på Arlanda så idag tackar jag Stefan Sjögren för lånet av bilderna!





 

Avslutar med teknisk data för den som är intresserad:


General characteristics

Crew: 6
Payload: 250,000 kg (550,000 lb)
Door dimensions: 440 x 640 cm (14.4 x 21 ft)
Length: 84 m (275.6 ft)
Wingspan: 88.4 m (290 ft 2 in)
Height: 18.1 m (59.3 ft)
Wing area: 905 m2 (9,743.7 ft2)
Cargo Volume: 1,300 m3 (46,000 cu ft)
Empty weight: 285,000 kg (628,315 lb)
Max takeoff weight: 640,000 kg (1,323,000 lb)
Powerplant: 6× ZMKB Progress D-18 turbofans, 229.5 kN (51,600 lbf) each
Takeoff run: 3,500 m (11,500 ft) with maximum payload


Performance

Maximum speed: 850 km/h (460 knots, 530 mph)
Cruise speed: 800 km/h (430 knots, 500 mph)
Range: With maximum fuel: 15,400 km (9,570 mi) and with maximum payload: 4,000 km (2,500 mi)
Service ceiling: 11,000 m (36,100 ft)



TEKNIK

Inte en dag som gått besättningens väg idag eller bolaget heller för den delen, allt gick emot oss redan från början. Ett sent ankommande plan till Jönköping som redan där gjorde att vi inte hade en chans att komma iväg på tidtabell. Väl redo för taxi fick vi order om att stanna kvar på plattan på grund av ett inkommande flyg vilket medförde en ytterligare försening. På Jönköpings flygplats använder man även banan för att taxa för uppställning för start, man kallar det även "backtrack" när man taxar på banan till den ände man ska starta ifrån...och det gick naturligtvis inte nu då förrän det landande planet var på plattan. Väl i Stockholm var det flygplansbyte och matrast, därefter avgång till Jönköping igen men när vi mottog klareringen fick vi även en CTOT som jag har beskrivit tidigare på bloggen. En förutbestämd starttid som var långt efter ordinarie avgångstid givetvis, orsak kan man ju undra.

Åter i Jönköping igen och under uttaxning för nästa flygning till Stockholm kom en varning om att vänster motors avisningssystem inte fungerade som det skulle. Detta är ett fel som man inte får starta med så det var bara att vända på banan och taxa tillbaka samtidigt som tekniker kom ut för att möta upp. Problemet löstes trodde alla och vi gjorde ett nytt försök men precis innan vi skulle dra på för start kom felet igen. Samma visa igen med andra ord, tillbaka till plattan och denna gång fick även passagerarna gå av. Fokkern fick truckas in i hangaren så nu har man även åkt Fokkern helt utan egen motorkraft. Problemet kunde dock inte lösas så efter några timmars väntan blev slutligen flygningen inställd. Minst sagt en strulig dag och tyvärr blev både Stockholms- och Jönköpingsresenärer drabbade av detta.

 

Inne i hangaren i Jönköping...

 


...teknikerna försöker lokalisera felet med avisningssystemet.

 

 

Denna babyjumbo stod på Arlanda när vi landade under första flighten, en mindre modell av den ursprungliga 747:an och ytterst sällsynt nuförtiden. Det är NHL-laget San José Sharks som chartrat denna kärra under sin seriestart som numera brukar ske i Europa och denna gång i Stockholm. 

 

 



TIGHT TIDTABELL

Blåsigt värre i Sverige för tillfället och med en rejäl motvind försätts hela tidtabellen på spel, riktigt svårt att flyga ikapp den tid man förlorar. Till råga på allt är det alltid kapplöpning till Jönköping om kvällarna då Flyglinjen startar ungefär samtidigt från Bromma med en Jetstream. Vi har tidigare antagligen startat en aning före denna maskin och fått företräde till Jönköping, förra veckan var vi på efterkälken en kväll men lyckades flyga ikapp och förbi...Fokkern är en aning snabbare. Igårkväll var dock avståndet på Flyglinjens sida och vi fick helt enkelt dra ner på farten till 180 knop istället för den mer normala cruisehastigheten på cirka 220 knop.

Det gäller att vara otroligt snabb på marken och göra en snabb turnaround för att minimera försening och förskjutningen av hela tidtabellen. Första turnarounden i Jönköping lyckades jag och kapten få ner till 13 minuter innan vi startade mot Arlanda igen. På Arlanda var vi dock ännu snabbare med 12 minuter! Här får man även ta i beaktningen att taxibanesystemet är betydligt större samt att vi tankar, men ibland klaffar allting och det gjorde det verkligen igår och ingen kö till starten heller för den delen!

SAFETY DEMONSTRATION I NY TAPPNING!

Man slutar ju aldrig att förvånas vad man gör för att skapa uppmärksamhet, tidigare har man sett flygbolagsreklam med kabinbesättning endast iförd kroppsmålning och nu imorse såg jag något liknande. En säkerhetsdemonstration som man dansar igenom med Lady Gaga och Katy Perry i bakgrunden. Men det är kanske inte så dumt ändå, det skapar ju verkligen uppmärksamhet till något som annars flertalet passagerare struntar fullständigt att ta del av. Frågan är väl bara om rätt budskap når fram...


LEDIGA DAGAR

Efter nästintill en vecka i Jönköping har jag nu varit ledig både igår och idag. Fint klart höstväder uppe i Stockholm och nästintill vindstilla förhållanden men imorse var det faktiskt minusgrader! Inget som hindrar att ta några bilder direkt, snarare tvärtom ju klarare luft desto bättre! Charterbolagen är alltid aktiva oavsett årstid men nu börjar snart vintersäsongen som brukar medföra en del större maskiner som är på besök. TUI Fly Nordic har alla redan börjat flyga till Phuket, än så länge med Boeing 767-300 men det är ju sagt att det återigen ska bli en inhyrd 747-400 på vissa avgångar till Thailand. Novair brukar också flyga med inhyrda maskiner under vintern i form av en Airbus A330-200 och det lär det säkert bli i år också. Bjuder på några bilder som ni kan njuta lite av under helgen, inte säkert att man hinner uppdatera så mycket i helgen känner jag. Trevlig helg kan jag ju passa på att säga i alla fall!



Primera Air - Boeing 737-700



TUI Fly Nordic - Boeing 767-300



Thomas Cook Scandinavia - Airbus A330-300



Novair - Airbus A321


RSS 2.0