TEKNIK

Inte en dag som gått besättningens väg idag eller bolaget heller för den delen, allt gick emot oss redan från början. Ett sent ankommande plan till Jönköping som redan där gjorde att vi inte hade en chans att komma iväg på tidtabell. Väl redo för taxi fick vi order om att stanna kvar på plattan på grund av ett inkommande flyg vilket medförde en ytterligare försening. På Jönköpings flygplats använder man även banan för att taxa för uppställning för start, man kallar det även "backtrack" när man taxar på banan till den ände man ska starta ifrån...och det gick naturligtvis inte nu då förrän det landande planet var på plattan. Väl i Stockholm var det flygplansbyte och matrast, därefter avgång till Jönköping igen men när vi mottog klareringen fick vi även en CTOT som jag har beskrivit tidigare på bloggen. En förutbestämd starttid som var långt efter ordinarie avgångstid givetvis, orsak kan man ju undra.

Åter i Jönköping igen och under uttaxning för nästa flygning till Stockholm kom en varning om att vänster motors avisningssystem inte fungerade som det skulle. Detta är ett fel som man inte får starta med så det var bara att vända på banan och taxa tillbaka samtidigt som tekniker kom ut för att möta upp. Problemet löstes trodde alla och vi gjorde ett nytt försök men precis innan vi skulle dra på för start kom felet igen. Samma visa igen med andra ord, tillbaka till plattan och denna gång fick även passagerarna gå av. Fokkern fick truckas in i hangaren så nu har man även åkt Fokkern helt utan egen motorkraft. Problemet kunde dock inte lösas så efter några timmars väntan blev slutligen flygningen inställd. Minst sagt en strulig dag och tyvärr blev både Stockholms- och Jönköpingsresenärer drabbade av detta.

 

Inne i hangaren i Jönköping...

 


...teknikerna försöker lokalisera felet med avisningssystemet.

 

 

Denna babyjumbo stod på Arlanda när vi landade under första flighten, en mindre modell av den ursprungliga 747:an och ytterst sällsynt nuförtiden. Det är NHL-laget San José Sharks som chartrat denna kärra under sin seriestart som numera brukar ske i Europa och denna gång i Stockholm. 

 

 



Kommentarer
Postat av: Erik Löfgren Bengtson

Ser på webbkameran att den står kvar! så både 747SP och An225 på samma dag! inte illa!

2010-10-07 @ 13:46:11
Postat av: Alex

Ja det är ju helt sjukt vad många intressanta plan Arlanda har haft på besök i år! Tur man har fått se de flesta i alla fall, Mriya missade jag dock som du ser! :(

2010-10-08 @ 10:03:31
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0