VINTERN ÄR HÄR!

Från höstrusk till vinter på bara några timmar så kan man sammanfatta kvällen igår! Avgång mot Kastrup vid 21.15 och åter tillbaka vid midnatt i Karlstad, under den tiden hade snön lagt sig i stora delar av Sverige och banan på Karlstad flygplats var inget annat än vit. Snöade kraftigt på inflygningen men inflygningsljusen lyste till slut igenom snöfallet en bit innan minimumhöjden på ILS:en till bana 03.

Blåsigt värre var det också och rejält turbulent i luften vilket vi fick erfara under starten från Karlstad där vi fick oss en rejäl omgång rent ut sagt. Det blev till att gå högt också igårkväll för att komma över molntopparna och minimera turbulensen för passagerarna. Flygnivå 240 på vägen ner vilket för övrigt var tangering av den högsta höjd man varit uppe på med Fokkern. Men här var det rejält kallt -39°C vilket kändes även i cockpit, isoleringen är helt enkelt inte den bästa där framme. Detta hindrade dock oss inte för att satsa på flygnivå 250 på vägen tillbaka vilket också är Fokkerns högsta certifierade höjd. Det blev ytterligare ett rekord igår som även det förverkligades med en bild, sidvind på 117 knop! Ni ser själva vilken vindupphållning som behövdes för att ta sig till Karlstad och dit kom vi i och för sig även om det kändes som vi hade kurs mot Island eller liknande där ett tag.


25.000 fot!



Vinter i Karlstad!



117 knop i sidan med ungefär 30 graders vindupphållning.


Kommentarer
Postat av: Mikael

Oj, det där var inte illa! Hur mycket sidvind kan man teoretiskt sett ha innan flygplanet inte klarar av att följa LNAV längre?

2010-10-24 @ 12:15:01
Postat av: Alex

Det var en mycket bra fråga, jag har faktiskt ingen siffra på detta. Får forska i det ämnet...

2010-10-24 @ 20:56:06
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Mikael

Okej :)

2010-10-27 @ 17:29:42
URL: http://mikaelgerner.se
Postat av: erik

Det som begränsar är ju Fokkerns fart genom luften. Maxvärdet borde ju vara när vinden är lika stark som farten genom luften och då skulle ju fokkern stå still i luften rakt in i vinden och inte röra sig framåt längs LNAV-sträcket men dock hålla sig kvar på det. Är vinden starkare än Fokkerns fart framåt skulle den åka bakåt och "glida bort" ifrån LNAV-sträcket och är den svagare än Fokkerns fart framåt så skulle fokkern röra sig längs färdbenet.



Resultanten och komposanterna ni vet! =P

2010-10-28 @ 01:48:06
URL: http://erikahlmark.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0