MORGONPASS BYTS TILL KVÄLLSPASS

Tre dagar med morgonpass och totalt tio leggar Halmstad-Bromma är nu avverkade, idag och imorgon blir det istället kvällspass. Inte alltför ofta det blir ett sådan byte mitt i veckan men inte helt fel efter ha gått upp runt 04.00 nu tre dagar i rad. Nu under kvällarna är det först en Bromma tur/retur som gäller och därefter en Arlanda tur/retur. Head of Training från TFHS ska dessutom med på jumpseat idag på Arlanda-sträckan för att se hur utveckling har gått för oss eller mig rättare sagt. Det ska nog gå bra känns det som, det är ju inte direkt första gången man har någon på jumpseat.

Flygningarna går väldigt bra annars tycker jag och det märks att man "känner" maskinen på helt annat sätt nu än i början  och det är verkligen härligt att ha den känslan. Men det gäller hela tiden att övervaka systemet för Fokkern gör inte alltid som man vill, under utflygningen från Bromma igår följde vi en SID från bana 30, närmare bestämt DKR 3Z vilken tar en över en NDB-fyr en bit ut från banände 12. Vid denna fyr fortsätter SID:en mot DKR (Dunker) som är en VOR-fyr, denna flygrutt är programmerad i FMS:en och autopiloten ska följa denna rutt om man har valt LNAV (Lateral Navigation) som input till autopiloten. Detta gör man efter man blivit airborne men av någon anledning övergick inputsen till heading igen som tur var man på sin vakt och hann upptäcka detta innan NDB-fyren passerades. Inte roligt att hamna i Arlandas terminalområde annars. Häromdagen när vi var på samma SID från Bromma DKR 3Z fick vi plana ut på 3000 fot och behålla den höjden, anledningen var att en Cimber Air CRJ 1000 fot ovanför oss flög in på finalen till bana 01L på Arlanda. Såg riktigt häftigt när båda gjorde vänster svängar ifrån varandra för att följa sin rutt men framförallt fruktansvärt nära, 300 meter i höjdskillnad och det kan inte vara mycket mer i totalt avstånd!

Kommentarer
Postat av: Erik

Hej där!



Du, har fått ett översättning av en text där jag ska försöka hitta ett svenskt ord för "windmilling effect" eller iallafall kunna förklara vad det betyder.



Du som är pilot kanske kan hjälpa mig?



Mvh



Erik :)

2010-10-14 @ 20:20:22
Postat av: Alex

Hej,

Är det "windmilling effect" när man får motorbortfall du tänker på?



Antar att det är det du är ute efter, ska svara utförligare imorgon förhoppningsvis, lite ont om tid nu.



I'll be back...

2010-10-16 @ 19:01:58
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Alex

Jag antar som sagt att det är vid motorbortfall du menar och jag gör här ett försök att förklara.



När man får motorbortfall kommer propellerbladen rotera i vinddraget(windmilla)samtidigt skapar detta ett så stort luftmotstånd att det blir svårt att manövrera flygplanet. Det finns en åtgärd som i många fall är automatisk vid motorbortfall men om denna ej skulle fungera får man göra det manueller och det är att man vrider propellerbladen så att de skapar ett så litet luftmotstånd som möjligt samtidigt som den slutar rotera.



Hoppas du blev något klokare...att jag beskrev det någorlunda förståeligt.

2010-10-18 @ 23:03:55
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0