TIGHT TIDTABELL

Blåsigt värre i Sverige för tillfället och med en rejäl motvind försätts hela tidtabellen på spel, riktigt svårt att flyga ikapp den tid man förlorar. Till råga på allt är det alltid kapplöpning till Jönköping om kvällarna då Flyglinjen startar ungefär samtidigt från Bromma med en Jetstream. Vi har tidigare antagligen startat en aning före denna maskin och fått företräde till Jönköping, förra veckan var vi på efterkälken en kväll men lyckades flyga ikapp och förbi...Fokkern är en aning snabbare. Igårkväll var dock avståndet på Flyglinjens sida och vi fick helt enkelt dra ner på farten till 180 knop istället för den mer normala cruisehastigheten på cirka 220 knop.

Det gäller att vara otroligt snabb på marken och göra en snabb turnaround för att minimera försening och förskjutningen av hela tidtabellen. Första turnarounden i Jönköping lyckades jag och kapten få ner till 13 minuter innan vi startade mot Arlanda igen. På Arlanda var vi dock ännu snabbare med 12 minuter! Här får man även ta i beaktningen att taxibanesystemet är betydligt större samt att vi tankar, men ibland klaffar allting och det gjorde det verkligen igår och ingen kö till starten heller för den delen!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Wow, 12 minuter, det är väl ungefär vad det tar att få fram bryggan till dörren på en charterflygning och för första raden att kliva av... Då lyfter vi igen!



Bra jobbat!

2010-10-05 @ 21:01:14
Postat av: Alex

Ja, 12 minuter är inte fy skam på Arlanda! Jämförelsen är nog inte alltför överdriven faktiskt hehe! :)

2010-10-06 @ 23:54:07
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0