HÖSTRUSK PÅ KASTRUP

Vädermässigt visade inte Kastrup sig från sin bästa sida igårkväll, kraftig sidvind med upptill 30 knop i byarna, nära nollgradigt och dessutom piskande regn gjorde approachen till 04L allt annat än smooth. Däremot visade flygledarna sin skicklighet när de vektorerade in oss på en fem miles final på 1500 fot, givetvis frågade de först om det var okej och det tyckte vi att det var så vi tog erbjudandet. Fortfarande i moln på 1500 fot och rejäl upphållning på finalen gjorde att man nästan hade banan i sidorutan när man bröt igenom molntäcket.

En sådan kort inflygning hade man aldrig fått på Arlanda men på Kastrup är flygledarna lite mer flexibla med att avveckla trafikflödet in och ut från flygplatsen. Det blev första gången man landade på 04L också för den delen och vår lilla Fokker använde inte mycket av den 3600 m långa banan vid sättningen direkt. Start blev det från 04R som även den blev ny för en annan då det vid tidigare besök bara blåst sydliga vindar. Ikväll blir det enbart Kastrup igen som sagt och framtill dess har man ett antal timmar att spendera i Karlstad.

Kommentarer
Postat av: Concha

Då skulle du varit på Landvetter igår. Gust 42 i sidan. De hade också severe turbulence rapporterad av en A320 20 min före vår approach. :s Säve hade 52 i sidan. Vi divertade till Oslo efter ett försök på Landvetter. :)

2010-10-22 @ 15:22:53
Postat av: Alex

Jo det var turbulent i det området fick vi erfara inatt, satt lite högre upp mellan Kastrup och Karlstad men på FL250 hade vi 117 knop rakt i sidan! Sjukt! Vi fick en rejäl åktur när vi startade från Karlstad också. Erfarenhetsmässigt är det ju kanon att få göra en diversion även om inte paxen gillar det! :)

2010-10-22 @ 18:03:43
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0