DIRECT ROUTES

Många men korta leggar igår som sagt, söndagstrafiken över Sverige var dock inte så intensiv vilket medförde att det blev många direct routes. Detta innebär att man avviker från sin färdplan och de punkter som är inlagda på förhand i FMS:en, flygplanets GPS så att säga. Det gör man först efter att flygtrafikledningen ger tillåtelse att göra detta och det beror på att man vill förkorta flygtiden och snabbt avveckla trafiken från exempelvis Arlanda där trafiken är intensivare.

Detta hände nog på alla sträckorna igår, istället för att följa en hel STAR dvs en arrival-route till Arlanda eller Bromma blir man radarvektorerad på ett betydligt tidigare stadie och slipper passera ett flertal punkter som ligger betydligt längre ifrån flygplatsen. Detta sparar mycket tid och samtidigt är det ju positivt ur ett miljömässigt perspektiv i fall vi nu ska göra en sådan djup analys, det sämsta är dock att ens blocktid minskar radikalt men det är smällar man får ta! Visby-leggarna igår blev därför bara omkring 30 minuter, ön ligger bra nära när man får direct route kan man ju säga! Avslutar med några kvällsbilder från flight deck, bättre utsikt från kontoret kan man knappast ha...



Hann inte riktigt att få upp kameran så snabbt som tillfället krävde men lite av den fina regnbågen kan ni se i nederkant under utflygningen från Stockholm/Bromma.

 

 

Solnedgång på vägen till Visby.

 


Snart fullmåne...

 


Stockholm city i mörker medan det fortfarande finns en del ljus kvar uppe på vår höjd.

 


Upptornat moln borta i fjärran med tydligt städ.

 


Stockholm igen som får avsluta bildspelet för denna gång.


Kommentarer
Postat av: Fredde

Vackert!

2010-09-20 @ 18:38:00
Postat av: Alex

Ja, ni gillar väl bilder...alla inlägg blir ju så mycket roligare! : ) Tack!

2010-09-21 @ 11:32:34
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0