GOTT NYTT ÅR!!

Nyårsafton idag och jag tänkte passa på att önska alla mina bloggläsare ett riktigt gott nytt år och hoppas att det kommande bloggåret kommer bli lika bra som det hitintills har varit om jag ser till den feedback jag har fått av er. Jag hoppas kunna vara lika flitig med inlägg som jag tycker jag varit trots den intensiva utbildningen man håller på med! Det kommer nog bli mycket fokus på de flygningar man kommer göra nu framöver men ett och annat inlägg om andra flygrelaterade saker kommer säkert också att dyka upp då och då. Även om jag har en förkärlek att ta stillbilder som ni antagligen har förstått tänkte jag nu bjuda på ett filmklipp av en studs med Fokkern häromdagen. Enjoy!


Tidigare i eftermiddags var jag även nere hos min farbror på en kopp kaffe och till min stora förvåning väntade där en gratulationspresent till fullgjord typerating. Ingen dålig present heller för den delen, kommer utan tvekan få en gyllene plats på rummet i Märsta. Även om det antagligen är relativt osannolikt att man kommer få flyga denna bjässe så kan man ju få drömma lite.....man ska ju aldrig säga aldrig! Kan ju tillägga att min farbror säkerligen har bidragit till mitt stora flygintresse, tror det eller ej men Ulf har en bra bit över 1900 flighter som passagerare. Han har dessutom loggat varenda en och listan är verkligen imponerande vad gäller flygbolag och typer som han har flugit med! Grymt!



Jag, Ulf och en mäktig Emirates A380!

HEMRESA I VÄNTAN PÅ CERTIFIKAT

Alla studsarna blev ju som sagt avklarade redan igår och tur var nog det för idag var Arlanda djupt försjunket i dimma som antagligen hade försvårat eventuella studsar. Men som sagt det behövde vi inte oroa oss för och istället blev det en aning fixande i det nya boendet i väntan på flighten hem som var bokad till kvällen. Svårt med biljetterna även denna gång med tanke på stundande högtid så det blev destination Köpenhamn denna kväll, tur man är skåning och har nära till allt! ; )

SAS blev det som vanligt och denna kväll en MD80 som skulle tas oss till Köpenhamn. Blev en halvtimme sent på grund av det var mycket last som skulle få plats samt de-icing av vingens framkant där det bildats en del is vid landning. När vi sedan bröt igen dimtäcket runt Arlanda var det klart ända ner till Sydsverige och Köpenhamn, kaptenen var inte sen att påpeka detta...synd man inte satt där framme bara hehe! Inflygningen är nog den snyggaste jag har varit med om hitintills på Kastrup, överflygning av Köpenhamn stad och en visual approach till bana 04L!

STUDSAR x 12

Dagen började något överraskande med att man fick snabbt som ögat springa bort till morgonavgången till Visby. Vi hade ingen aning om var vi skulle studsa idag men tydligen var det Visby som var inplanerat, det blev alltså en passiv flygning dit och några timmars väntan på att samma maskin skulle komma tillbaka från Bromma som den genast flög vidare till när den släppt av oss och ett antal passagerare.

När den sedan kom tillbaka någon timme senare var det min och Lars tur att få göra vår första flygning med Fokkern! Jag fick äran att början och efter att kört igenom checklistan som man nu så många gånger gjort i simulatorn var det dags att ställa upp på bana 03 på Visby, 60 knop senare var det mina kontroller och steg sedan mot en klarblå himmel ytterligare några knop senare. Sicken känsla att få flyga på riktigt igen!

Första varvet kändes en aning ovant men man kom snabbt in i det och den första landningen blev faktiskt riktigt mjuk! Därefter blev det ytterligare fem innan det var dags för Lars att ta över rodren. Tanken var att vi bara skulle göra sex studsar var men maskinen som vi hade skulle först gå tillbaka till Arlanda vid 16.10 så vi hade faktiskt tid att studsa upp alla tolv som ingår i utbildningen på en och samma gång. Efter Lars första omgång blev det med andra ord jag igen och intrycken från första omgången hade man nu smält och försökte göra allt ännu bättre. Man kände att man hela tiden gjorde framsteg och de sista kändes riktigt bra trots en del sidvind. Känns helt overkligt att man nu har landat en så pass stor maskin som Fokker egentligen är men när man väl sitter där framme tänker man inte riktigt på vad man har bakom sig, principen vid landning är densamma! Dagen avslutades med en passiv flygning tillbaks till Arlanda och nu väntar man bara på att sitt certifikat ska dimpa ner i brevlådan så är det linjetrafiken som gäller!



Två förväntansfulla Fokker 50 piloter eller kommande kanske man skulle skriva vid just det här tillfället.



Lars på final till bana 03 efter solnedgång, två vita och två röda...kan inte bli bättre!



Instruktör för dagen, Björn Söderkvist, norrländsk gotlänning med bas på Visby som ni förstår.



Solen bakifrån fick fram en och annan fräck effekt precis innan touchdown, ser grym ut Fokkern eller hur!?



Tolv avklarade studsar = riktigt nöjd!

FLYTT FRÅN UPPLANDS VÄSBY TILL MÄRSTA

Idag har man varit standby ifall någon av de andra i klassen som studsat skulle ha blivit sjuka eller inte kunnat genomföra dagens flygövningar. Inkallad blev jag dock inte så jag har istället passat på att flytta alla mina saker från huset i Upplands Väsby till mitt nya boende som är en lägenhet i Märsta. Det kommer nu bli betydligt enklare att förflytta sig till och från Arlanda när man ska flyga, det är en av huvudanledningar till flytten samt att man numer har ett eget rum. Johannes har inte helt oväntat också flyttat med men som sagt nu finns det en riktig vägg emellan oss som tur är. Från fönstret har man utsikt över inflygningen till 01L eller starterna från 19R beroende på hur det blåser, inte helt fel med andra ord! Det tar på krafterna att flytta så nu är det dags att gå och lägga sig för att ladda upp för morgondagens studsar.

JULEN SLUT OCH SNART DAGS FÖR FLYGNING IGEN!

Julen har passerat fort förbi och det är dags att åka upp till Stockholm igen för att fullborda type ratingen på Fokker 50 med tolv studsar. Är standby den 28:e men sen den 29:e och 30:e är det sex studsar vardera som gäller. Ska bli riktigt spännande som ni förstår! Så här i jultider är det ganska så fullbelagt på flighterna till och från Skåne och det har man fått erfara. Imorgon blir det därför ifrån Köpenhamn för att kunna ta sig för rimliga pengar upp till Stockholm igen. Studentbiljetterna från Helsingborg/Ängelholm och Malmö var nämnligen helt slut. Hade ungefär samma problem efter skilltestet tidigare i veckan men lyckades i alla fall få tag på en biljet till Malmö.

Vanligtvis är det Boeing 737-600 eller -800 som används både till Helsingborg/Ängelholm och Malmö men just denna flight var det faktiskt en MD80. Även om jag har flugit MD80 många gånger har det inte blivit att jag suttit på jump seat i denna typ, men som ni förstår så fick jag äntligen möjligheten denna gång. Flighten blev dock en timme försenad pga att planet inte stått uppvärmt under natten vilket betydde -11 grader i kabinen! Men när det väl blivit uppvärmt tog jag plats på jump seat och hade som vanligt en mycket trevlig flight framme på flight deck!



Clear for takeoff rwy 19R at Stockholm-Arlanda!



På finalen till bana 17 på Malmö-Sturup, ILS-frekvensen 111.90 är aktiv och med inbound course på 171.



Det var ganska isigt på både taxibana och rampen, ingen tvekan var man landat när man ser den gula terminalbyggnaden.

GOD JUL

Julafton idag och tänkte bara passa på att hälsa alla mina läsare en riktigt god jul! Hoppas bara att tomtekläderna hinner torka innan det är dags för julklappsutdelning!


SKILLTESTET, SÅ HÄR GICK DET TILL!

I och med att det blev en aning kort om tid både efter skilltestet samt dagen efter då jag förflyttade mig till Skåne var det svårt att få tiden att räcka till för ett litet utförligare inlägg om själva skilltestet, så det kommer nu istället.

 

Skilltestet bestod simulatormässigt av tre delar, en LOFT, en SOFT och en CAT II-del. Allt började dock med att jag tidigare under veckan fick ut planeringsunderlag för en Skyways-flight mellan Karlstad-Stockholm/Arlanda, SKX210. Tanken var att vi skulle presentera detta planeringsunderlag för vår bisittare under briefing före passet och visa hur vi tänkt vad gäller väderplanering på både destination och alternativ samt bränsleplanering. Utöver detta ingick det även att göra en massa och balans beräkning så att även tyngdpunktsläget hölls inom de gränser som finns uppsatta när alla passagerare och bagage var lastat. Bisittaren är den kapten som skulle flyga med oss under skilltestet i fall någon undrar.

 

Under briefingen förhörde även Transportstyrelsens kontrollant om vad det är för väderminima som gäller vid planering. Det blev även en del frågor om de landningskort man har i sin ruttmanual och vad de olika figurer och värden betyder på dessa. Slutligen blev det ett förhör på Fokkerns hydrauliksystem men det gick väldigt snabbt och det var dags att bege sig ner till simlatorn.

 

LOFT-passet var första delen av skilltestet och skulle vara en helt vanlig flygning mellan Karlstad och Stockholm-Arlanda som sagt. Men under flygning och stigningen upp till FL150 fick vi problem med trycksättningen och fick därför sjunka ner till en lägre höjd. Samtidigt som detta gjordes blev det brand i aft cargo compartment och vi valde helt enkelt gå ner för en nödlandning på bästa och närmsta flygplats som i detta fallet blev Västerås. Det blev en manuell ILS-inflygning på rådata och trots väldigt dålig sikt kom jag ner på första försöket, vilket var en stor lättnad. Kan ju ofta låsa sig annars om man skulle varit tvungen att göra en go around för nytt försök.

 

Efter detta blev det en övergång till SOFT-delen som är inriktat på manövrering av flygplanet vid olika nödsituationer såsom motorbortfall, motorbrand etc. Efter dessa moment blev det dessutom ILS-inflygning på en motor och därefter full procedur inflygning på LLZ, även det på en motor. I denna del ingick även branta svängar på 45 grader samt att ta sig ur stall. Stall är det skede man tappar lyftkraften på vingarna och bara sjunker igenom lufthavet, i detta fall var det på grund av för låg hastighet i landningskonfiguration.

 

Passet avlsutades med några CAT II-inflygningar och detta har jag berättat en del om tidigare så detaljerna där är väl inte så mycket att gå in närmare på. Kaptenen blev dock incapacitated vid tillfälle och jag fick därför manövrera flygplanet helt själv utan hjälp.

 

När passet började lida mot sitt slut kom en höger hand fram från kontrollplatsen och gratulera till godkänd skilltest. Min bisittare fick därefter leka lite själv med simulatorn som tack för att han ställde upp. Allt avslutades med en hel del pappersexercis under debriefingen. Där har ni upplägget i stora drag hur denna väldigt spännande dag såg ut och det bästa av allt med gondkänt resultat!


SKILLTEST - PASSED!

Ja, vad mer ska man säga än vad som redan står i överskriften? Idag klarade jag skilltestet på Fokker 50!

Tänker inte gå närmare in på vilka moment som skilltestet innehöll, inte ikväll i alla fall men får försöka skriva ihop något om det hela imorgon istället. Just nu vill man bara sova för det har varit en mycket lång dag med mycket förberedelser även utöver det praktiska i simulatorn som ni förstår. Klockan har redan blivit mycket också ser jag nu och för egen del blir det ett tidigt flyg hem till Skåne imorgonbitti för att fira jul hemma hos nära och kära. Det är med andra ord dags för några timmars sömn, godnatt!


Precis efter beskedet att man klarade skilltestet, tillsammans med min bisittare och kapten för dagen Håkan Axelsson.





108 H FOKKER 50 SIMULATOR

Med gårdagens pass kom jag upp i 108 h Fokker 50 simulator fördelat på 27 pass à 4 h som ni antagligen snabbt redan räknat ut. Det har varit en mycket lärorik tid men man har också läst på mycket på allt som har med flygning, Skyways procedurer och Fokker 50 att göra, hoppas nu bara att detta räcker för att även klara av skilltestet!

Igår var även sista gången jag och Johannes flög tillsammans, känns knappast troligt att detta kommer ske fler gånger åtminstone inte inom en nära framtid. Det krävs i så fall att någon av oss blir kapten och att vi givetvis befinner oss i samma bolag. Detta får väl tiden utvisa helt enkelt!

Idag har det blivit finslipning av detaljer vad gäller den teoretiska och tekniska biten både vad gäller planering, väder men framförallt systemen på Fokker 50. Det är en otrolig stor mängd fakta man ska kunna men förhoppningsvis har detta smält in under utbildningens gång så att man kan plocka fram det när man väl behöver det. Nu är det dock dags för en paus och en lördagsfilm.


Denna avfart har man tagit av några gånger nu, ungefär 15 min körning från villan i Upplands Väsby.



Parkeringsbiljetten inlagd och vår vanliga parkering bredvid SAS-bussen var ledig även idag.



Har varit riktigt kallt de senaste dagarna, -15 grader när vi körde hem igår! Vinterkängorna är inte direkt de bästa skorna att trampa sidroder med, bäst att byta innan med andra ord!



Efter briefingen eller i pausen vid platsbytet brukar det alltid bli en äggmacka, har varit lite av standardutrustningen i pilotbagen till alla simulatorpass.

JULTÄVLINGEN AVGJORD

Klockan är i skrivande stund 21.00 och det är dags att kora vinnaren i min jultävling. Tävlingen var kanske inte så lätt som jag trodde för det blev inte så många tävlingsbidrag från icke flygintresserade, om jag kan kalla det så, som jag trodde. Här kommer i alla fall den rätta raden.

1. Helsingborg
2. Umeå
3. Åre/Östersund/Frösön (Alla alternativ får betraktas som rätt)
4. Malmö
5. Kiruna
6. Trelleborg
7. Jönköping
8. Linköping
9. Göteborg
10. Mora

11. 220 landningar
12. Bulldog
13. SAS och Sterling

Vinnaren blev inte mindre än min Head of Training på skolan, Jan Sjöström. En aning inside information kan man tycka men det var det fler tävlande som hade i och för sig. Imponerande att klara alla städer/orter, för alla var inte helt enkla om jag får säga det själv. Inte ens min co-pilot som jag flög med hela Sverige runt (läs Johannes) klarade det när jag förhörde honom hehe!

SISTA SIMULATORPASSET IMORGON

Snart dags att säga godnatt men innan dess får det nog bli ett inlägg som jag tydligen helt har glömt bort idag. Imorgon är det dags för ett simulatorpass igen vilket var ett bra tag sedan nu känns det som även om det bara var sen i söndags man satt inuti burken sist.

Med morgondagens pass är man nu uppe i sina 27 pass och totalt 108 timmar i simulatorn som krävs inför skill testet. Istället för att köra hårt med alla möjliga fel imorgon blir det istället Low Visibility Operation vilket känns som en lugn och fin avslutning där autopiloten ska användas i väldigt hög grad, speciellt under inflygningarna för CAT II väder (lägst 300 m sikt) då autopiloten är på ända ner till 50 fot.


Thai Airways Boeing 747-400 taxar fram i snön för start bana 01L.

Snön har så gott som fallit hela dagen och stundtals var det inte mycket sikt, passade på att ta denna bild idag när jag hämtade Johannes på flygplatsen. Nästintill Low Visibility Operation samtidigt som det var rejäla vindbyar och snödrivor som ni kan se. Thai har figurerat en och annan gång på bloggen nu och ska jag vara helt ärlig lär det inte vara sista gången heller. Thai är ju som sagt en av få större kärror som dagligen flyger på Arlanda.

JUMPSEAT VISBY ToR

Fick ett sms igår av en av våra instruktörer på Skyways som frågade om jag vill hänga med på jumpseat till Visby och tillbaks såsom imorse. Svårt att tacka nej till ett sådant erbjudande så imorse bar det iväg. Incheckning 07.30 för färdplanering och väderbriefing i Skyways crewrum eller byggnad kanske man ska kalla det, ligger precis nedanför kontoret och med kort gångavstånd till planen vid terminal 3.



Fyra Fokkers lineup utanför Skyways Traffic Control Center där besättningen träffas och briefar innan flygning.

Igår snöade det rejält här i Stockholm men idag var banan ren och snygg med bra bromsvärden. Vädret på Visby var liknande som det på Arlanda med en del snöröjning i arbete. Där var dock lite medvind för att göra ILS-inflygning till bana 21 men bromsvärdena var även här tillräckligt bra för att få stopp på Fokkern innan banänden. Denna flygning tar bara 30-40 minuter så det får vara ett ganska bra tempo på arbetsflödet i cockpit. Efter ett kort stopp på Visby, 20 minuters turn around som det kallas, fick vi klart starta igen...denna gång från bana 03 och då istället i motvind. Molnen var vi uppe i ganska omgående och efter 30 minuter såg vi banan till 01L på Arlanda. Det går snabbt i flygbranschen och på 1 h 45 min hade jag med andra ord varit på Visby och vänt....rätt sjukt egentligen!

Det var otroligt intressant att se hur de rutinerade grabbarna jobbar och vad man har att vänta sen ute på linjen. Men man märkte också att den träning man fått i simulatorn är mycket bra och man kommer vara väl förberedd när det väl blir dags för den första flygningen. Jag har förvisso flugit jumpseat med Skyways en gång tidigare men det var innan man hade påbörjat simulatorträningen så denna gång gav ju turen betydligt mer i utbildningssyfte. Tro det eller ej den enda bilden jag tog idag var den som ni ser ovan, jag koncentrerade mig helt enkelt på att suga in så många intryck som möjligt idag istället.

PS. Glöm nu inte att tävla, om ni inte uppmärksammat det så finns den några inlägg längre ner, deadline är fredag klockan 21.00 DS.


IKAPPFLYGNING TILL BANGKOK

Att svenskarna gillar att resa till Thailand är väl ingen direkt överraskning, utöver alla charterkärror som nu under vintern flyger till framförallt Phuket finns där ju även Thai Airways med sin dagliga jumbojet till Bangkok. Trenden verkar vara densamma hos övriga skandinaver, Thai har flugit dagligen på Köpenhamn i många år även det med Boeing 747. Nu har även Oslo anslutit sig till Thai's destinationer dock med en aning mindre modell Boeing 777-200. För skojs skull har jag haft igång flygradarn på skärmen idag när man suttit pluggat inför skilltestet och nu i eftermiddags noterade jag att Stockholms-flighten lyfte precis samtidigt som Oslo-flighten passerade förbi Stockholm uppe på level. De kommer med andra ord flyga jämsides hela vägen till Bangkok, rätt coolt! Undrar vem som kommer först?

Thai Airways Boeing 747-400 i de nya färgerna, start bana 19R här på Arlanda.



THA961 från Stockholm och THA955 från Oslo.



Thai Airways Boeing 747-400 i de gamla färgerna, start bana 01L här på Arlanda.
Ser ju klart en aning omodern ut i jämförelse med den nya, men fortfarande rätt snygg.


JULTÄVLING

Då var det dags igen, temat för den här tävlingen är bilder tagna från luften under min tid med Cirrus-flygningarna på TFHS. Det gäller för er att gissa rätt på aktuell stad eller ort som syns ut genom fönstret, framför vingen/nosen eller rakt under. Alla städer och orter finns inom Sveriges gränser och om ni tittar riktigt noga finns det ett specifikt kännetecken på varje bild för respektive ort.

Slutligen har jag infört några utslagsfrågor även dessa inriktade på utbildningen vid TFHS och flygningarna jag har gjort där.

Priset till vinnaren är som sagt en förstoring av en av mina fotografier, flyg eller inte bestämmer helt enkelt du! Tanken är att jag ska hinna få iväg priset innan jul så det blir med andra ord en extra julklapp.

Deadline för tävlingen är fredag klockan 21.00 och svaren ska mailas till mig på följande adress:

aj.ramlosa@telia.com




1.



2.



3.



4.



5.



6.



7.



8.



9.



10.


11. Det blev 100 flygtimmar på TFHS men hur många landningar blev det tror ni?

12. Under tiden på skolan fick vi utöver Cirrus även flyga en annan flygplanstyp, vilken var denna?

13. Vilka två andra bolag var aktuella för oss i klassen som host airline i MPL-konceptet innan det slutligen blev Skyways och City Airline?


Svaren vill jag som sagt ha mailat så det fortfarande finns möjlighet att kommentera detta inlägg.

Lycka till!



NÄST SISTA SIMULATORPASSET

Söndag morgon framför nyhetsmorgon och lucia på tv:n samtidigt som man läser på inför det näst sista simulatorpasset innan skilltest. För mig och Johannes är det pass ikväll som gäller och sen har vi ytterligare ett att ta igen på fredag innan vi är klara för skilltest i och med vi missade ett tidigare. De andra gjorde sitt sista igår eller kommer göra det idag och sedan är det bara skilltest kvar för dem med start på fredag. För egen del känns det perfekt att få ytterligare ett pass så nära in på skilltestet för att vara så uppvärmd som möjligt.

Idag är det egentligen övning på egen begäran men jag vet inte riktigt hur man ska lägga upp programmet, så det enklaste hade varit att instruktören kör ett skilltest eller så nära man kan göra det i övningssyfte. Då vet man vad man har att vänta samtidigt som man har ytterligare ett pass att finslipa detaljerna på nästa vecka.

Det är ju trots allt Lucia idag så den här stämningsfulla ljuskronan som jag tog igår ute på Arlanda kan ju passa bra!


SNART DAGS FÖR EN TÄVLING IGEN

Fick vissa påpekningar för någon vecka sedan att det var länge sedan jag hade en tävling på bloggen, jag kan inget mer än att hålla med. Det svåra är bara att hitta ett område som alla mina läsare kan deltaga i, många av er som läser bloggen är helt enkelt för bra på flygplanstyper, cockpits, flygbolag med mera. Jag vill ju gärna att övriga som inte har flyget som sitt allra största intresse också ska ha möjlighet att deltaga.

Givetvis ska tävlingen vara inriktad på flyg annars har den ju knappt på bloggen att göra, men jag tror jag funnit ett område som kan göra att fler kan deltaga denna gång. Det lär blir fler som kommer ha alla rätt på bildfrågorna denna gång så därför för att inte tidspressa tävlingen kommer den även att bestå av flertalet utslagsfrågor. Priset blir väl som vanligt en valfri förstoring från någon av mina foton, behöver inte nödvändigtvis vara en flygbild utan kan exempelvis vara någon av de jag lagt upp på Art In Rooms eller helt enkelt något annat önskemål. Har laddat upp ett par till sedan jag marknadsförde mig själv sist så om någon missat länken kommer den här igen...

http://artinrooms.se/alexanderjonsson

Jag drar igång tävlingen på måndag och sedan så har ni fram till fredag på er att ge mig rätt rad och svara på några utslagsfrågor.



HEMMAKVÄLL FRAMFÖR TV:N

Ytterligare en dag på STC idag och en aning djupare dykning ner i universitetsvärlden med tillhörande examensarbete. Jag har som sagt redan gjort ett examensarbete under min förra utbildning och det hoppas jag nu verkligen man ska kunna utnyttja sina erfarenheter ifrån för att underlätta arbetsgången för det kommande. Ämnet har jag inte bestämt ännu som ni förstod igår. Det blev en liten lättare introduktionsuppgift i grupp idag för att få en inblick på hur vi ska lägga upp det inledande jobbet när vi väl bestämt egen inriktning. Jag känner själv att det är av stor vikt att komma igång relativt tidigt med det här nästa år och verkligen försöka följa sin tidsplan så att man inte behöver gör allt i sista stund.

På vägen hem från Arlanda blev det en svängom till ICA Maxi för inhandling av råvaror till kvällens hemlagade pizza. Kvällens höjdpunkt är givetvis Idol-finalen som vi har följt sedan starten i höstas då vi fortfarande befann oss i Ljungbyhed, så ikväll har vi verkligen laddat upp med chips, godis och för egen del årets första julmust.   



Pepperoni och skinka på min del, riktigt gott!



Tre trogna Idol-tittare och Mac-användare som ni ser, gäller ju att ständigt följa utveckling på vad som händer i flygbranschen.


EXAMENSARBETE

Mitt uppe i allt vad simulatorträning heter var vi idag helklass på Skyways Training Center för att få en genomgång av det stundande examensarbetet som även ska göras innan vi tar examen i november 2010. Det låter givetvis ganska avlägset men det tar alltid tid att starta upp sådana arbeten innan man får klart för sig vad man ska skriva om, vilken handledare man ska ha och hur man ska gå till väga etc.

Två av våra lärare nere från Ljungbyhed hade därför flugit upp för att hålla i denna genomgång idag samt imorgon. Examensarbetet kommer omfatta 15 poäng det vills säga 10 arbetsveckor, det finns med andra ord en del tid man ska lägga på detta samtidigt som vi kommer vara ute på linjen och flyga. City Airline klassen som är på ett kort hembesök innan deras skilltest i Zurich nästa vecka fick med andra ord tas sig upp till oss i Stockholm så vi kunde köra detta i helklass. Givetvis var det riktigt roligt att se dem och vara tillsammans igen även rätt många månader åtskilda nu samt höra hur de har haft det där nere.

Imorgon blir det mer av den varan samtidigt som vi ska titta närmare på vad man kan skriva om inom flygets breda område. Har ni några förslag till examensarbetet får ni gärna lämna förslag till mig som en kommentar här på bloggen. För tillfället har jag ingen aning om vad jag vill skriva om.



Riktlinjer är bra att ha så man vet hur man ska lägga upp det hela.



Genomgång av examensarbetet uppe på Skyways Training Center.



Dagen avslutades med en mycket trevlig glöggkväll hemma hos Josef och Annica i Uppsala där även den här lilla söta tjejen bor. Tyra heter hon och går redan i sin pappas fotspår som ni ser, favoritleksaken verkar vara den här rosa MD80:n som hon fick av oss i klassen som dop-present.

KONTROLLERAD VERKSAMHET

Det finns nog ingen annan bransch som är så kontrollerad som flyget, rätta mig om jag har fel. Kontroller förekommer ju som bekant av passagerare i säkerhetskontrollen, flygplanen kontrolleras in i minsta detalj och givetvis är det många kontroller på oss piloter. Idag närmast var det förnyelse av medicinska certifikatet vilket behöver göras årligen i form av en allmän undersökning av blodtryck, blodvärden, ögon, öron, reflexer med mera. En aning djupare kontroll av exempelvis EKG, lungkapaciteten med mera ingår också i det medicinska certifikatet men behöver inte göras med lika täta intervaller som de övriga. Frekvensen mellan undersökningarna ökar också ju äldre man blir för att säkerhetställa att man verkligen har hälsan med sig för att flyga.

Men inte nog med att man även ska klara de medicinska kontrollerna man ska ju även klara av de flygmässiga vilket man gör flera gånger per år dels för bolaget man flyger för och dels för myndigheterna, i detta fall Transportstyrelsen. I samband med detta brukar det även ingå tekniska frågor på flygplanet i fråga och dess system. Det gäller med andra ord att alltid vara påläst och man kan utan tvekan påstå att man aldrig kommer bli fullärd inom detta yrke. Men det kanske man inte kan bli i något yrke i och för sig. Det är dock väldigt konstigt att inte andra yrkesgrupper har samma krav på kontroller eller ens kommer något i närheten av de kontroller som finns inom flygbranschen. Det kanske skulle behövas för att garantera en viss säkerhet och kvalité.

Imorgon är det dags för helklass och då menar jag verkligen hela klass TFHS 08 (Skyways och City Airline). Två lärare nere från skolan i Ljungbyhed kommer nämligen upp och ska under två heldagar informera om bland annat examensarbetet och de två resterande kurserna vi ska göra för skolans räkning. Mer om detta imorgon...     




ELECTRICAL SMOKE

Det är mycket nödlägen som det övas på såhär i slutläget på typerating och igår var det dags för rökutveckling i cockpit. Rökutveckling kan framförallt komma ifrån antingen någon av de elektriska komponenter som finns inuti ett flygplan eller från airconditioningen. Igår kom det från de elektriska komponenterna bakom instrumenteringen och på grund av den farliga röken som utvecklas är det oxygenmask och googles som ska på! Det är varken lätt att kommunicera eller se ut i från denna alienliknande kostym speciellt när man samtidigt ska manövrera flygplanet. Vid brand är det av yttersta vikt att landa så snabbt som möjligt i och med man inte vet hur omfattande rökutvecklingen är och om det kan utvecklas till en kraftig brand. Brand är något man verkligen inte vill ha ombord på ett flygplan och detta är något som olyckligtvis föranlett till ett flertal haverier.

Det blir som ni kan förstå väldigt väldigt stressigt i sådana här situationer och ofta försvinner en del av hjälpmedlen i cockpit såsom autopilot, navigeringshjälpmedel med mera vilket betyder att man får som pilot flying ägna den största delen av kapaciteten till att manövrera flygplanet medan pilot not flying går igenom checklistan. I det stora hela fungerade övningen bra och vi kom ner på backen igen helskinnade, men jag vill verkligen inte vara med om detta i verkligheten och det får man hoppas att man kommer att slippa.

Idag är annars en ledig dag men det blir ju som vanligt en del förberedelser till morgondagens pass som går av stapeln redan på morgonen. Då är det dags för ett LOFT-pass igen mellan Borlänge och Arlanda med all planering vad gäller prestanda, väder, massa & balans som ska vara utförd innan passet börjar.

EMERGENCY EVACUATION

Liknande pass idag i simulatorn med olika inflygningar på Visby återigen där man fick erfara både wind shear, engine failure och landningsställsproblem. Denna landning slutade liksom igår med att man fick göra en nödlandning på grund av att landningsstället inte blivit utfällt på ena sidan. Vid sådana här problem har man gott om tid att förbereda både flygvärdinna och passagerare på vad som kommer att ske och vad det beror på om nu inte bränslet är på väg att ta slut.

Man har även möjlighet att informera flygplatsen i fråga att förbereda sig på bästa möjliga sätt vad gäller räddningstjänst vid nerslaget. Här kommer bland annat flygplatsens brandkår vara på plats längs med banan för att snabbt kunna ingripa vid en eventuell antändning av bränslet vid landningen. Haverier kan ju komma väldigt oannonserat också, det kan ju även vara så att det är fel på indikeringen att hjulen verkligen är ute men att något går snett vid sättningen och att stället viker sig. Räddningstjänsten får då ett larm när haveriet redan har hänt och enligt bestämmelserna ska detta bara ta 30 sekunder innan brandbilarna är på väg samt 90 sekunder innan man är ute på haveriplatsen och påbörjat släckningsarbete. Enligt bestämmelserna och certifieringen av flygplan är 90 sekunder även den tid som krävs för att alla passagerarna ska kunna evakuera flygplanet från hälften av nödutgångarna. Detta scenario simulerade vi idag då vi efter nedslaget på banan kanade med ena vingen i banan och en av motorerna antändes. Tro det eller ej men även här finns det en checklista på vad som ska göras innan man lämnar flygplanet. Styrman får i detta läge order av kaptenen att hjälpa till med passagerarevakueringen vid främre nödutgång medan flygvärdinnan tar den bakre nödutgången. Kaptenen ska alltid lämna flygplanet sist efter ha fullgjort allt som checklistan säger, det vill säga stänga av allt som kan orsaka ännu mer förödelse såsom bränslet, batterier med mera.



Två bilder som figurerat på bloggen tidigare men de passar bra även till detta inlägg. Bilderna är från min tid som flygplatsbrandman under civilplikten, kan ju tilläggas att det bara är övning vid detta tillfälle.


EMERGENCY LANDINGS

Simulatorpasset idag bestod av emergency landnings i alla dess former kan man nästan säga. Flygplatsen där allt utspelade sig på var Visby som jag nämnde redan igår. Här var det rejält turbulent och blåsigt med wind shear både under start och landning. Wind shear är plötslig vindförändring inom ett kort område som kan förorsaka förödande scenarion då man plötsligt mister all lyftkraft trots att man har fullt drag på motorer och gör allt för vinna höjd.

Vad gäller landningarna fick vi prova på hur det var att landa med låsta roder. Det var absolut ingen lek speciellt inte när man hade en sidvind på 20-25 knop och när inte sidrodret fungerade! Här måste man ta hjälp av trimmen som förhoppningvis hjälper en aning men absolut inte så mycket som man vill. Provade även på låst skevroder samt höjdroder och även här gäller att hjälpa till med trimmarna. Vad gäller höjdrodret är en bättre lösning att styra nos upp/ner genom dra på/av powern istället men trots det är det inte enkelt vill jag lova. Blev många hårda landningar idag hehe!

Som extra krydda på moset avslutades dagens pass med en landning med ett av landningsställen uppfällda! Det gick helt enkelt inte att få ner så då finns inga fler alternativ än att landa och försöka hålla sig på det ställ som man har nere. Men tyngdpunkten är ju sådan att vingen slår i backen förr eller senare och då får man hoppas att man kan hålla sig på banan så gott det går samt att det inte börjar brinna. Vad jag ser på programmet inför morgondagens pass är det ett liknande scenario som är inplanerat men denna gång ska det nog börja brinna rejält! Man får hoppas att ens gamla kollegor på brandstationen är snabbt ute då!

TILLBAKA I STOCKHOLM

Precis anlänt till huset i Upplands Väsby igen för att göra mig redo för kommande simulatorpass. Det blir ett hårt schema de kommande dagarna med tre pass inplanerade på tre dagar. Sätter igång direkt imorgonbitti med skådeplats Visby och sidvindslandningar.

Flygningen upp idag blev som det brukar med en SAS studentbiljett från Ängelholm och en Boeing 737-600 som det för övrigt oftast är på den linjen. Flighten var full så långt jag kunde se, kul att det är så mycket folk i rörelse. Det betyder ju att flyget verkligen behövs och förhoppningsvis även vi piloter i framtiden. Bjuder på en inflight-bild som avslutning på detta inlägg.


Thai inväntar oss innan det är dags att line:a upp på Arlandas långa bana 01L för en lång flight till Bangkok. Vädret var dåligt som ni kan se med moln i flera lager på finalen.

JULKLAPPSTIPS!

Har ni problem vad ni ska ge era nära och kära i julklapp!? Jag har ett förslag, vad sägs om en canvas? Det behöver inte nödvändigtsvis vara ett flygplan som motiv, mitt fotografiska intresse sträcker sig som ni kanske har förstått längre än så och omfattar nu de flesta områden.

För några veckor sedan kom jag i kontakt med ett företag som har specialiserat sig på att göra canvas, posters, tapeter etc. av fotografier. Detta företag står för själva produktionen av produkten i fråga medan fotografer runt om i landet bidrar med bilder. Efter att ha skickat in tre provbilder från min "portfolio" fick jag ett godkännande att bli upphovsman för företaget vilket betyder att jag kan ladda upp bilder som du nu kan köpa och ha på väggen hemma i olika former. För tillfället har jag ett fåtal bilder uppladdade men dessa kommer utökas i takt med att jag får fortsatt förtroende att ladda upp. Om det inte är någon bild som faller er i smaken just nu så glöm inte att återvända snart igen för jag kommer kontinuerligt att ladda upp nytt. Detta är med andra ord mitt julklappstips till er i år!

Mina bilder finner ni på följande länk:
http://www.artinrooms.se/alexanderjonsson



En effektfull bild från Paris kanske?



Eller en estetisk vy från Chicago?



Eller rent av min vinnarbild, jumbon i soluppgång?

TEMA: FOKKER-FOTO!

Kort inlägg ikväll med en fortsättning på mitt Fokker-foto tema som jag kört några gånger tidigare. Fokkern har inte varit det plan man jagat alltför mycket efter tidigare kan jag villigt erkänna men som sagt nu när man ska flyga den är den av allt högre prioritet. Försöker samla så många olika vinklar som möjligt och här kommer ännu en som är lite mer åt det estetiska hållet. Det gula objekt som omgärdar Fokkern som är på final är en del av inflygningsljusen om ni undrar.



Bilden är tagen med Canon EOS 50D med 100-400L mm USM med följande inställningar: ISO 100, f/9, 1/250.

RSS 2.0