TILLBAKA I HUVUDSTADEN

Tillbaka i huvudstaden har man i och för sig varit varje dag och fler gånger om under hela veckan men nu är det i alla fall en aning mer permanent. Bara två flygningar för mig idag som sagt, den första flygningen till att starta från Visby blev vi liksom vi varit alla andra dagar i veckan. Däremot var det finbesök eller rättare sagt storbesök på Visby flygplats idag då det var charter till Palma de Mallorca. När vi taxade ut såg vi en Thomas Cook Airbus A321 på medvinden till bana 21, antagligen kom den tom ifrån Kastrup. En snabb uttaxning gjorde att vi kom iväg innan dess landning trots att den låg ganska tight på finalen när vi fick klart starta. Landning på Stockholm/Arlanda cirka en halvtimme senare vid 07.25. För mig blev det en lång paus framtill 11.50 där jag faktiskt fick gjort en del plugg i Human Factors.

Därefter bar det iväg ut mot ön igen för en god lunch i terminalen samt en ny paus framtill 16.45 då planet gick tillbaka med mig som passiv denna gång. Tiden snackades dock snabbt bort i sällskap med en kapten som för dagen fick agera styrman på flygningen tillbaka. Det händer relativt ofta i Skyways att det är två kaptener som får flyga tillsammans och då avgör i regel senioritetslistan vem som är kapten för flygningen. Nu är man tillbaka här i Märsta och relativt trött efter en vecka som trots allt varit relativt intensiv speciellt under första halvan av dagen. Kan kanske få vara värd att sova en aning längre imorgonbitti men känner jag mig själv rätt är jag uppe rätt tidigt ändå.

SE-LEC fick också pausa ett tag under förmiddagen på Arlanda.

VBY-ARN-VXO-ARN-VBY

Vistelsen på Gotland och Visby börjar lida mot sitt slut för denna gång, sista kvällen här innan innan man stiger av sitt pass på Arlanda imorgonkväll. Det blir givetvis några flygningar imorgon också men bara två aktiva, egentligen skulle det bli två tur och returer mellan Visby och Stockholm/Arlanda. Alla i klassen har dock ännu inte gjort linecheck så jag får kliva åt sidan imorgon under en tur/retur så att fler av oss blir utcheckade för att kunna flyga med övriga kaptener i bolaget. Jag får istället en extra lång paus först på Arlanda på förmiddagen och sedan i Visby på eftermiddagen innan jag flyger passivt tillbaka till fastlandet med den tidiga kvällsavgången till Arlanda.

Över till dagens flygningar som har bestått i ett liknande upplägg jämfört med gårdagen det vill säga ett småländskt besök nere i Växjö. Molnigt värre har det varit idag över så gott som hela Sverige med en del regn och vind. Det har mestadels blivit instrumentinflygningar bortsett från sista flygningen till Visby även om det var rätt molnigt här också. Vinden var rätt tilltagen idag också framförallt här i Visby samt Stockholm, det var i banans riktning i och för sig vilket gjorde att det kändes som man flög i slow motion på finalen. I Visby kändes det som vi aldrig skulle komma fram, det är riktigt stor skillnad på hur man upplever hastigheten. Den indikerade farten på mätaren i cockpit ska ju i regel alltid vara samma oavsett om det är med- eller motvind vid inflygningen och sättningen, däremot är ju hastigheten jämfört med marken väldigt varierande och det känns verkligen som man stod stilla i luften. Eller som kaptenen sa, vi hovrar in för landning som en helikopter! Vindhastigheten här i Visby var 19 knop i nosen vid landning och det märks verkligen även om man sitter i ett så pass stort plan som en Fokker!

Vit fin "bomull" på vägen ut till Visby.

Rejäl sidvind på 60 knop, ni ser upphållningen på 15 grader höger för att kunna följa track-linjen på 215 grader ner mot Växjö.

Mitt numera klassiska "wingshot" med den relativt stora motorn, propellerdiameter på 3,66 m!

Dagens Gotlandsbild blev inget annat än den Gotländska flaggan vilken inte oväntat har ett får som huvudmotiv.

NY DESTINATION: VÄXJÖ

Fyra nya flygningar idag och även en ny destination för egen del med Fokkern. Har tidigare skrivit att Växjö-linjen numera flygs med Fokker 50 istället för den tidigare inhyrda Saab 340 och det var hit slingan gick idag. Slingan går ju alltid via Stockholm/Arlanda och tillbaka ut till Visby strax innan lunch, under denna tid hinner man alltså med fyra flygningar men det beror i största del på att det är väldigt korta turn arounder på marken.

Det var mycket trafik in till Arlanda imorse samtidigt som ny aska dragit in över Sverige, numera får vi flyga i askan eller rättare sagt eventuellt spåren av askan i den luft som indelas i "Zon 2"-luft. Det blev ett väntläge vid Trosa men bara ett varv innan vi blev radarvektorerade först norrut en bit innan det blev söderut igen för att bli norrut igen och landa bana 01R. Hängde ni med? Det var inte riktigt straight in approach direkt som ni förstår. I väntläget drar man ner hastigheten till 160 knop från ungefär 210 knop för att inte varven och svängningsradien i väntläget ska bli för stora. Imorse var det dessutom klart och fint i luften och man såg planen "staplade" på varandra i väntläget. Fed Ex med sin Airbus A300 låg som en bjässe under oss, riktigt häftigt att se! Blocktiden på flygningen från Visby blev 1,0 h istället för den alltmer vanliga tiden på 0,7 h!

Jag flög den första leggen in till Stockholm/Arlanda så därför fick sedan kapten flyga ner till Växjö och tillbaka medan jag tog turen ut till Visby sen. På så sätt får båda landa varsin gång på det alltmer trafikerade Arlanda jämfört med småflygplatserna. Däremot var det inte särskilt trafikerat idag när vi kom på inflygningen till Arlanda från Växjö, på grund av askan blev vi erbjudna en straight in approach till bana 01L. Vi tog detta erbjudande givetvis! Vi var dock inte särskilt långt ut men fortfarande på FL210 (21.000 fot), det blev ett rejält dyk med 3000 fot/min i sjunkhastighet!

Turen ut till Visby sen flög jag som sagt och den gick betydligt snabbare än därifrån imorse. En blocktid på 0,6 h och en groundspeed på över 300 knop hela vägen så gott som gjorde att man fick passa sig så att man varken kom för högt eller för snabbt in på den visuella inflygningen till bana 21. Det var dagens rapport det och som läget ser ut nu blir det Växjö även imorgon men det vet man först efter incheck imorgon egentligen, det kan alltid ändras i sista stund.

Parkeringsbromsen satt precis utanför Växjös ankomstterminal.

Fokkern speglar sig i terminalen, inte det bästa resultatet men tankegångarna på en sådan här bild har funnits ett tag. Får avvakta tills vi parkerar framför en ännu bättre fönsteryta innan den perfekta bilden kommer.

Dagens Gotlandsbild som blev en aning redigerad för att få den extra effektfull, motivet är en gammal rostig kran nere i hamnområdet som lyste fint i kvällssolen.

100 H FOKKER 50!

Fyra relativt korta leggar idag (Visby-Stockholm/Arlanda-Karlstad-Stockholm/Arlanda-Visby) men trots det lyckades jag idag passera 100 h i Fokkern! Känns lite som ytterligare en milstolpe i flygarkarriären och Fokkern passerade nu även Cirrusen i den totala flygtid man har på respektive typ.

Annars hände det inte något uppseendeväckande på flygsträckorna idag direkt utan det mesta flöt på riktigt bra, tror vi kom iväg innan tidtabell på alla flygningarna. Däremot var det rätt varierande väder, första landningen i Stockholm bjöd på en tung grå himmel med duggregn medan det var klarblå himmel när vi återvände från Karlstad två timmar senare. Snacka om kontraster! För egen del flög jag Stockholm-Karlstad och där blev det en ILS-inflygning till bana 21 och ILS blev det även till Arlandas bana 26 trots att vädret var helklart som sagt. Visuella inflygningar är nämligen inte tillåtet på Arlanda men det har jag säkerligen sagt tidigare. Ibland hör man vissa bolag på radion som vill göra en visual approach som det heter på engelska men svaret blir varje gång "Negative, visual approach not allowed" från flygledningen. Detta står i och för sig i routemanualen under den generella informationen om varje flygplats. Kapten fick dock göra en visual approach till Visbys bana 21 när vi återvände till ön i alla fall. Nu ska jag ut på löprunda längs muren för att känna lite på den medeltida atmosfären, det är härligt här i Visby oavsett årstid!

Två Skyways Fokkrar och två Norwegian 737:or i bakgrunden under morgonrushen in till Arlanda.

Grym utsikt över Stockholm efter start 19R med kurs mot Visby, ser ni Bromma?

Dagens Gotlandsbild kommer här också, grym solnedgång över ett spegelblankt Östersjön.

EN VECKA PÅ VISBY

Äntligen får jag nog nästan säga är man tillbaka på ön för en veckas flygningar med Visby som bas. Det var så länge sedan som sista veckan i januari som jag gästspelade här om man bortser från det ytterst korta gästspelet i torsdags då man gjorde sin linecheck hit. Nu är det fyra nätter på hotell som gäller här och fyra leggar dagligen.

Dagen började dock med en passiv flygning ner till Jönköping, första gången jag skulle få flyga härifrån i Skyways-sammanhang när jag några timmar senare fick vara aktiv upp till Stockholm/Arlanda. Har varit där en och annan gång med Cirrusen under ett antal navigationsrundor runtom södra Sverige annars i och för sig. Nu efter linechecken kommer man att få flyga med övriga kapterner i bolaget och så blev det idag, jag fick vara PF och turen upp till Arlanda fungerade väldigt bra tycker jag. Flygtid på 45 minuter ungefär är det från Jönköping och det märks att det börjar bli mer termik i luften nu både under ut- och inflygningar som blir betydligt mer turbulenta, skakade ganska rejält på finalen till bana 26.

Efter landning var det bara att leta upp Fokkern mot Visby där jag nu skulle vara passiv. Passade på att sitta på klappsätet efter att ha suttit i kabin på den tidigare passiva leggen. Dessutom passade jag på att ta några bilder speciellt under den visuella inflygningen till bana 21. Solskyddet gav en extra effekt till bilden får man säga vilken blev bra mycket bättre än jag kunde tänka mig. Nu är det snart läggdags här på Strand hotell, tidig uppstigning imorgon.

Fokkers version på "Head up display"!

GOLDEN ARLANDA

Arlanda och en gyllene terminal 5 under intaxning efter kvällens flygning från Ängelholm som för dagen flögs med en Boeing 737-600. Rätt vackert måste jag säga och helt klart värt en bild!

HEMMA I SKÅNE

Hemma i Skåne över helgen och inget flyginspirerat direkt att skriva om på bloggen idag så jag får väl skriva lite om vad som komma skall. Men det blir bara ett kort besök för imorgon är det dags att förflytta sig uppåt Stockholm igen, får väl se om flyget från Ängelholm går imorgon men jag blir förvånad om det inte skulle. På måndag blir det ett rejält farande, först passiv till Jönköping för att sedan som aktiv flyga en sträcka upp till Stockholm. När jag väl har landat där måste jag leta upp Visby-kärran och sätta mig som passiv på den för att sedan spendera resten av veckan på Gotland. Ska bli riktigt trevligt med en vecka där nu precis ibörjan på våren, jag hoppas verkligen det blir bra väder och man kan få se grönskan växa fram. Kanske blir dagens Gotland-bild hela veckan dessutom, vem vet? Risken är nog stor! Framförallt kommer det bli mycket flygning med fyra leggar varje dag, längtar redan måste jag säga!

FERRYFLIGHT TILL HALMSTAD

Ett morgoninlägg idag men för mig känns det som klockan är betydligt mer, jag har nämligen varit upp sedan halv fyra. Tanken var att jag skulle flyga Växjö-Stockholm/Arlanda idag men askan har dragit in igen, dock i en aning mindre omfattning än tidigare. Samtidigt har Transportstyrelsen delat upp luftrummet i olika zoner:

Zon 1 = Luftrum stängt
Zon 2 = Flygbolag får flyga i detta luftrum under särskilda villkor samt ett särskilt tillstånd
Zon 3 = Öppet luftrum

Just nu är stora delar av det svenska luftrummet ett "Zon 2"-område vilket betyder att bolaget behöver ett särskilt tillstånd för att flyga i luftrummet. Detta har Skyways (Avia Express) fått och det innefattar noggrannare kontroller på flygplanen och speciella procedurer om man trots allt skulle hamna i ett askmoln. Bara ett fåtal maskiner har genomgått denna kontroll dock så merparten av dagens flygningar blev inställda inklusive min flygning till Växjö. Däremot fick jag möjlighet att göra en ferry-flygning ner till Halmstad av en nykontrollerad maskin som därefter skulle gå i trafik på morgonflygning upp till Stockholm. Givetvis ställde jag upp på detta även om det var incheck vid 04.30 imorse. Vädret var perfekt och så här tidigt på morgonen fick vi för ovanlighetens skull en SID (Standard Instrument Departure) att följa ut vid start. En del moln tornade upp sig när vi närmade oss Småland och Halland, det var även här bland annat som det skulle vara en zon med aska. Men som sagt askan består av så små partiklar att de knappast är synliga om det nu överhuvudtaget fanns några i luften där vi flög. Tiden får väl utvisa om det blir större slitage på motorerna eller ej. Men nu har man även varit med om detta i alla fall, händer nya saker varje dag och mer och mer erfarenhet samlar man på sig.

Efter landningen i Halmstad var det bara att stanna ombord och låta Halmstadbesättningen ta över spakarna. För en annan blev det en god kopp kaffe och macka i kabinen. Det blev också slutet på min flygardag, däremot har jag hela resten av dagen ledigt till annat och dessutom är det helg så småningom. Kommer säkert något på bloggen imorgon också men annars önskar jag er en trevlig helg!

LINECHECK!

Den ljusa prognosen igår vad gäller askan såg inte alls lika ljus ut idag på morgonen vid incheck till dagens flygning. Flygplatser på västkusten var redan stängda och norrut skulle även luftrummet stängas från Sundsvall och uppåt. Inget Skellefteå med andra ord men i och med att tanken var att det skulle vara linecheck på mig samt kapten blev det istället ett besättningsbyte på Visby-flighten.

Linecheck innebär att en linecheck-kapten åker med på jumpseat och kontrollerar om kapten och styrman flyger på det sätt som bolaget vill att man ska göra. Detta görs med jämna mellanrum för att se om bolagets operations manual följs vad gäller procedurer, tystnad i cockpit under FL100, handhavandet av flygplanet etc. För kapten var det dags för en update medan det för min egen del innebar min allra första linecheck efter nu ha genomgått linetranining och de antal sträckor som krävdes för att få göra detta. Allt gick bra och jag är nu utcheckad att även få flyga med övriga kaptener i bolaget utöver de som bara är linetraining kaptener.

Den spruckna fönsterrutan efter landning på Stockholm/Arlanda med islänningen i bakgrunden.

Det började som sagt med en del ovisshet om vi skulle komma iväg överhuvudtaget, det blev att ställa in sig på Visby istället för Skellefteå. En kort flygning på dryga 40 min vilket var rätt bra i och för sig, man hinner ju inte mer än upp förrän man ska ner igen. En aning strul med telefonen som vi använder för beräkning av massa och balans även problem med markströmmen när vi skulle starta upp motorerna men sen bar det iväg. Jag var PF första leggen och steg upp till FL140, efter ett tag sa det bara pang och vänster sliding window hade gått i tusen bitar. Glasen är ju av många lager och det var insidan som hade gått så det var ingen större fara på taket. Enligt QRH (Quick Reference Handbook) och MEL (Minimum Equipment List) kunde vi fortsätta flygningen till Visby och även flyga tillbaka med passagerare till Stockholm/Arlanda. Därefter skulle det dock bli teknik på kärran med glasbyte. För att inte skapa för stora tryckskillnader på vägen tillbaka flög vi på "lågan" (FL90) som man brukar säga. Jag var PNF på denna sträcka så att linecheck-kaptenen även fick en uppfattning av hur man håller standarden som co-pilot. Tydligen så gick det bra även här och dagen kan sammanfattas med två korta men förhållandevis händelserika leggar med en godkänd linecheck!

Bengt Gelotte och jag efter godkänd linecheck. Bengt var även den kapten som jag flög med på min allra första flight.

LUFTRUMMET ÖPPET IGEN!

Nu för någon timme sedan öppnade Arlanda återigen efter har varit stängt sedan igårkväll. Askmolnet verkar ha dragit förbi över nästintill hela Europa om man tittar på flygradarbilden nedan, en aning skillnad på aktivitet från föregående dagar får man säga! Ingen flygning för mig idag som det verkar för då hade jag nog alla redan nu varit inringd från min standbyare. Imorgon kommer det nog bli en tur till Skellefteå dock om askan så vill. Norrlandsflygningarna är väl de flighter så har kunnat flygas mest normalt under dessa dagar så det är bara att hoppas att det förblir så. Nu är det snart dags för kvällsmat och sen blir det SM-finalen i hockey, en perfekt kväll!

THE ASH RETURNS!

Just nu i skrivande stund (klockan 20.00) stängdes Arlanda flygplats återigen för all IFR-trafik,  ett nytt indrivande askmoln är i närheten och har så varit under hela eftermiddagen. Vindar söderifrån har gjort att bana 19R har varit i användning och det betyder starter rakt söderut mot askmolnet! Inte det bästa scenariot kanske men istället har det blivit väldigt intressant utflygningar. På ren turboprop-manér har alla plan efter start bankat höger med kurs västerut för att kunna stiga till säker höjd innan de återigen får klarering att sätta kurs söderut för de plan som nu skulle ditåt. Gränsen verkade vara FL205 innan trafikledningen började vektorera planen söderut och ovanför askmolnet.

Två tunga SAS Airbusar med destination Asien fick för ovanlighetens skull starta härifrån istället för Köpenhamn idag. Airbus A340-300 är väl inte direkt det flygplan som har bäst stigprestanda så det tog med andra ord ett tag innan planet kunde komma upp till säker höjd. Stigningen gjordes norr om Arlanda och dagens flygledarcitat kom i samma veva och lät något i stil med följande: "I vector you for some sightseeing around Uppsala before you can turn southbound". Helt klart humor och det tyckte nog piloterna också!

Inte varje dag man lyckas få en sådan här häftig vinkel och speciellt inte en SAS A340 på Arlanda!

För att få lite bättre perspektiv på det hela, tagen med 100mm!

Tidigare idag låg askmolnet längre söderut vilket gjorde att jag kom iväg till Karlstad där det är nästintill rak västlig kurs. Flygningen blev relativt kort bara 40 min airborne vilket berodde på att vi var så gott som ensamma i lufthavet. En fin visuell inflygning till bana 03 blev det i Karlstad med nästan vindstilla förhållanden. På marken och under PFI:n var kapten mycket noggrann med att kontrollera motorerna så att allt såg bra ut och att vi inte fått in någon aska i dessa. Det blir lätt att man inbillar sig saker som att exempelvis dammet i cockpiten kanske är aska som letat sig in, att det mörkare skiktet vi såg på himlen kanske var aska rent av med mera med mera. Allt såg bra ut dock och det bar iväg hemåt igen och flygningen tillbaka gick nästan lika snabbt. Vi var bara tvungna att flyga ut och vända en bit österut för landning på bana 26. "Clear approach" fick vi en bra bit ifrån Arlanda vilket betyder att man på egen hand får lägga upp sin inflygning vad gäller höjder för att kunna fånga glidbanan på rätt ställe. Detta händer så gott som aldrig på Arlanda, jag har aldrig varit med om det tidigare i alla fall. Men som sagt trafiken var inte intensiv idag!

INGET HALMSTAD MEN KANSKE KARLSTAD

Det blev inga flygningar idag som sagt eller någon övernattning nere i Halmstad ikväll, så det blir därför svårt att flyga Halmstad-Bromma-Halmstad-Arlanda imorgon i fall dessa flighter nu blir av överhuvudtaget. Ett nytt askmoln verkar vara på ingång men trots det verkar det finnas chans att flighterna till Skellefteå och Karlstad kommer att gå imorgon. Jag är planerad för en tur och retur Karlstad, men det är många timmar kvar tills dess så mycket kan hända innan det är dags för avgång. Man får helt enkelt se imorgon hur det blir men det hade varit härligt att få flyga igen!

WELCOME HOME!

Strax efter 08.00 imorse blev det äntligen lite aktivitet på Arlanda igen efter flera dagars spöklik tystnad här. Två stora SAS Airbus A330 från New York respektive Chicago fick äran att bli de två första att landa på bana 01L. SVT var ute och filmade och inte oväntat passade även jag på att vara ute och få till några bilder på denna historiska dag får man nästan säga. Jag säger bara som flygledaren sa till de två SAS:aran efter de hade landat. Welcome home!

Eystein Viking på final som SK904 från New York

Eystein Viking

Erik Viking på kort final 01L som SK946 från Chicago

Vad gäller min fortsättning på dagen är det nu klart att flygningen till Halmstad är inställd, fick precis ett samtal som bekräftade detta. Tidigare imorse var dock Halmstad-flighten en av få som fortfarande det inte stod inställd på, det fanns med andra ord ett litet hopp. Men man blev inte direkt förvånad när väl samtalet kom, får väl se hur det blir med morgondagen men det är nog inte många som kan spå den för tillfället.

MPL-BROSCHYR

MPL är och kommer säkerligen förbli ytterligare en tid ett nytt utbildningskoncept som många i branschen inte har stor kunskap om. För att snabba på spridningen om vad MPL egentligen är och vad som ingår i utbildningen har vi studenter på L.U.S.A. (TFHS) gjort en broschyr som ska skickas ut till flygbolag för att ge ökad kunskap om utbildningen. Trots att jag hamnade på en av de större bilderna i broschyren har jag  tro det eller ej inte varit involverad i någon större grad bortsett från ett par bildbidrag. Stort tack till Jacob och Staffan som slutförde det hela!

Broschyren i sin helhet samt bättre upplösning kan ni se på följande länk eller klicka på miniatyrbroschyren nedan: Lund University School of Aviation - MPL | Multicrew Pilot License

ETT SPÖKLIKT ARLANDA

På plats i Märsta igen efter ha kört bil upp igår, blev en tur förbi Arlanda för att kolla läget men man möttes av en dyster syn. Ingen tendens till aktivitet någonstans direkt, bara ett fåtal flygplan vid gaterna, inga taxibilar utanför terminalerna, inga människor i sikte.....Arlanda känns för tillfället spöklikt tomt. Inte ofta man får uppleva något sådant här, inte ens på nätterna är det är så tomt och stillastående!

Anledningen till att jag redan är på plats är att jag har flygningar inplanerade på måndag samt tisdag men man får väl se hur det blir med det. Men när det väl ges klartecken för flygverksamhet och luftrummet öppnas kommer det nog bli en livlig aktivitet. Hade nog inte varit lätt att få ta på en flygbiljett heller för den delen så därför tog jag mig denna gång upp på annat sätt. Idag blir det framförallt examensarbetet som gäller, kan ju arbeta på med det nu när man ändå har tid till det.

GROUNDED!

Stora delar av luftrummet i Sverige var redan stängt ner vi satte kurs söderut mot Kristianstad igår vid 14.20, flygplatsen i Ängelholm hade redan stängt vilket annars är det förvalda destinationsalternativet till Kristianstad. Malmö hade fortfarande öppet vilket vi istället fick välja som alternativ. Men där blev aldrig några problem på vägen ner till Kristianstad och vi landade där 15.30 som sista plan för dagen. Resten av avgångarna var inställda men för min del som i vilket fall som helst skulle gå av spelade det mindre roll. Däremot fick jag senare på kvällen beskedet att de tre flygningarna jag skulle ha gjort imorse var inställda. Därför befinner jag mig i skrivande stund i Helsingborg istället efter ha få ta Pågatåget som det heter här nere i Skåne. Svårt att säga ner luftrummet återigen kommer att öppna, man har svårt att tro att det är sant det här.....speciellt med tanke på den helt klarblå himmel som det är idag.

Mina nästa flygningar är redan på måndag om det nu är möjligt att flyga då, på ett eller annat sätt behöver jag därför förflytta mig till Stockholm under helgen. Avslutar dagens inlägg dels med en intressant radarbild och dels med en udda ankomstlista.

Radarbild tagen efter att jag anlänt till hotellrummet i Kristianstad där man tydligt kan se var luftrummet är stängt. En rejäl förskjutning mot ostkusten i Sverige vad gäller trafiken till Stockholm. Dessutom är det en tydlig avsaknad av flygplan i Storbritannien och Norge.

På Swedavia's hemsida såg det ut såhär igårkväll.....inställt, inställt och åter inställt! Det är inte varje dag man ser en sådan här ankomstlista, kan även tillägga att detta enbart är inrikesflighterna som syns på denna!

VOLCANIC ASH

Ett udda fenomen på våra breddgrader är nu på ingång över stora delar av Sverige och redan nu är luftrummet norr om Skellefteå helt stängt från "surface to unlimited". Anledningen är att vulkanutbrottet på Island för någon dag sedan har gett upphov till ett stort askmoln som nu driver ner mot Skandinavien och Nordeuropa. Norges luftrum verkar vara helt stängt likaså delar av luftrummet i Storbritannien. Atlantflygningarna har fått ta stora omvägar vilket medfört flera timmars förseningar på ankomsterna till Arlanda. Om man skulle flyga in ett sådant här askmoln kan man skada motorerna eller rent av få motorbortfall, detta har faktiskt hänt en jumbojet en gång i tiden vilket resulterade i att alla fyra motorer slutade fungera! Dessutom blir flygplanskroppen samt vindrutan helt blästrad vilket gör att det kan bli en aning svårt att se ut vid landningen.

Skyways har inställda flygningar till Skellefteå med andra ord men för egen del ska man nog kunna ta sig ner till Kristianstad i eftermiddag. Desto svårare blir det kanske att ta sig upp igen imorgon, askmolnet drar sig nämligen sydost och beräknas vara över hela Skandinavien imorgon. Vi får väl se imorgon hur omfattande det kommer bli även söderut.

Significant Weather Chart där det för första gången som jag sett i alla fall varnar för "Volcanic Ash Cloud"!

EXAMENSARBETE, HUMAN FACTORS OCH FOTOGRAFERING!

En grymt fin och solig vårdag här i Märsta idag, emellanåt riktigt varmt också för den delen. Trots det tog det långt in på eftermiddagen innan jag kom utanför dörren. Morgonen började nämligen med tvättstugan, det var hög tid att tvätta sina två vita skjortor som nu under helgen fått utstå en hel del. Efter det blev det inläsning på mitt område till examensarbetet och jag fick dessutom ner ett och annat ord i rapporten.

På eftermiddagen var man bara tvungen att gå ut en sväng och inte oväntat hamnade man på inflygningen till bana 01L där man spenderade någon timme i solen. Riktigt skönt och några riktigt bra bilder blev det också, hade dessutom med mig Human Factors-boken och läste mellan landningarna. Gäller ju att vara effektiv! Redan imorgon är det dags för nya flygningar, denna gång till Kristianstad...känns som ni redan vet vad som komma skall när det gäller den destinationen. Men det händer alltid något udda som man kan rapportera om.

Den här bjässen gled förbi under dagen också, syntes på långt håll att det var en A380. Närmare bestämt Emirates var det med flight EK241 från Dubai till Toronto. Hoppas man kan få den på lite närmare håll framöver, lär ju dröja innan den gör sin debut på Arlanda dock.

TFHS 08 RE-UNION

Efter två långa dagar i skolbänken har man nu både kraft och tid att få till ett inlägg igen. Igår hade jag varken eller som ni märkte och gårdagen om nåt var verkligen lång för mig åtminstone. Uppstigning klockan 05.00 i Skellefteå för att flyga JZ291 ner till Stockholm/Arlanda med planerad ankomst 08.25. Human Factors-kursen skulle börja 09.00 borta på Oxford Aviation Academy, en aning tight schema redan på förhand som sagt. Dimman på Arlanda gjorde inte saken bättre heller direkt, merparten av alla ankommande plan fick nämligen holding och även vi blev klarerade det när vi närmade oss Hammar VOR-fyr. Dimman verkade dock lätta en aning och vi slapp holding, trots detta fick vi först bankontakt på det i närmaste minimumhöjden 340 fot på ILS:en för bana 01R. Kapten tog över och gjorde landningen som alltid vid LVA men jag fick i alla fall taxa in till gaten! Komiskt att man kan tycka det är så roligt egentligen, det ju flygningen som borde vara det väsentliga!

Väl på marken blev det snabba bud till bussen för att ta sig till Oxford och jag hann precis dit i tid, ibland ska man har tur helt enkelt. Där blev det sedan ett långt teoripass ända fram till 19.00, det var verkligen länge sedan man hade helklass måste jag säga och detta firade vi sedan med en klassmiddag i Märsta. Riktigt trevligt men det var en som var en aning tröttare alla andra skulle jag tro och det var inte svårt att somna igår kan jag säga. Men det har ju varit teori idag också med liknande upplägg och efter denna dag har ytterligare en kursträff avverkats i detta ämne. Kursen innehåller dock ett par tillfällen till där vi bland annat ska skriva ihop två olika "papers", dels om ett Human Factors-ämne och dels om en flyghändelse som antingen resulterat i en olycka eller fått en positiv utgång. Jag kommer skriva om "Fleet Commonality" och Air Transat Airbus A330:n som gledflög över Atlanten och nödlandade på Azorerna.

Avslutningsvis kan jag ju bara att säga att det varit en grym flyghelg med mycket ny erfarenhet både vad gäller visuella inflygningar såsom low visibility approaches. Totalt 10 leggar och 14.2 timmar i block blev det, rätt bra utdelning en helg där men egentligen inte skulle ha flugit alls!

Umeå med Ume älv och flygplatsen tydligt synliga.

Någon som vågar gissa på antalet varv per minut (rpm)?

Snön hade börjat smälta i Skellefteå men fortfarande många isflak som flöt omkring, mäktig syn!

SVERIGE - NER OCH UPP

En lång flygdag är till ända och jag befinner mig nu återigen på hotellet i Skellefteå efter fyra långa leggar. Long haul med Fokkern som man skämtsamt kan kalla framförallt Skellefteå-flighten. Vädret har varit bra i nästintill hela Sverige vilket gjorde att jag fick visual approaches både i Halmstad och i Skellefteå. En kort sammanfattning av dagens flygningar i tabellform kommer här:

JZ 299 SFT-ARN 1,4 h
JZ 439 ARN-HAD 1,2 h
JZ 438 HAD-ARN 1,3 h
JZ 298 ARN-SFT 1,5 h

Nu är det läggdags, flyger nämligen även Skellefteå-Stockholm/Arlanda imorgonbitti med ankomst 08.25, därefter blir det att bege sig till Oxford Aviation Academy där vi ska ha helklass i Human Factors. Föreläsningen börjar klockan 09.00 så det är en aning tight schema får man säga, får hoppas man slipper holding imorgon under inflygningen till Arlanda.

ARN-SFT-ARN-SFT-ARN-SFT

Ett eftermiddagsinlägg från hotellrummet i Skellefteå kommer här och nu efter redan ha flugit dagens sträckor som enbart bestod av en tur och retur Stockholm/Arlanda. Har i och för sig även hunnit med en lunch här i staden samt några kapitel i kurslitteraturen för Human Factors som vi ska ha på måndag och tisdag igen. Har väl egentligen inte så mycket att rapportera från dagens flygningar för de fungerade väldigt fint med avgång och ankomst innan tidtabell på båda sträckorna. Vädret var inte heller så mycket att klaga på även om det var ett molntäcke att bryta igenom både i Stockholm som i Skellefteå.

Inflygning till Skellefteå för en 10 miles final to rwy 28.

Igår var det dock betydligt sämre väder på sträckorna framförallt vid inflygningarna till Skellefteå, vid den sista igårkväll var det så pass dålig sikt att vi var tvungna att göra en LVA (Low Visibility Approach). Skellefteå har dock inte utrustningen som krävs för en CAT II-inflygning så beslutshöjden är ändå den höjd som gäller för ILS:en (CAT I). Allt som oftast är det 200 fot över marken. Bankontakt fick vi först precis när jag ropade "Decide" det vill säga 30 fot över minimum, kaptenens uppgift är då som jag nämnt tidigare att ta över och göra själva sättningen. De visuella referenserna var man är i förhållanden till banan är väldigt svårt att se, speciellt när det är även är duggregn/dimma som det var igår. Det är kapten Per Bondesson som jag ackompanjerar med den här helgen i Skellefteå och snart är det nog tid att sluta upp med honom för en bit mat. Efter det får det nog bli några kapitel till i boken och kanske rentav en film ikväll.

Per ritar upp hur en Dressman-butik är uppbyggd för mig och flygvärdinnan Monica. Dressmans slowmotion koncept i tv-reklamen ska man även ha i åtanke vid en eventuell go around där det annars kan bli en alltför stressad situation. Tänk Dressman ska man göra enligt Per, många bra och udda tips som ni märker! :)

Parkerad för dagen vilken för övrigt jag fick göra denna gång.

Imorgon blir det flygning nästan över hela Sveriges sträckning ner till Halmstad och tillbaka, men det är först incheck en bra bit in på förmiddagen vilket gör att man har möjlighet att njuta av den fina frukostbuffén länge och väl.

SKELLEFTEÅ WEEKEND!

I eftermiddag är det incheck för helgens flygningar som framförallt kommer att gå med nordlig kurs, ska nämligen spendera delar av helgen i Skellefteå. Blir ju givetvis några sydliga kurser också när det blir retur-leggen, men två nätter ska i alla fall sovas i den norrländska staden. Först blir det dock fredagslunch med Johannes på mitt numera stammishak här i Märsta, Corner Krog & Steakhouse. Verkligen god mat och trevlig personal, kan varmt rekommenderas. Kommer säkert ett inlägg senare ikväll, om inte får ni hålla er till tåls till imorgon eftermiddag antagligen.

LIVSFARLIG SPÄNNING!?

Ansikte mot ansikte med en Boeing 747-400! Mäktig känsla helt klart men en livsfarlig spänning känner man väl inte direkt, speciellt inte bakom linsen för den får ju allt att se mycket mindre och distanserat ut än vad det egentligen är! När väl kameran är nere blir intrycken helt annorlunda när denna jätte passerar på cirka 100 fot ovanför! Bra rörelse i luften efter att den passerat dessutom!

Tog bilden för ett tag sedan när Thai Airways hade en försening på ett par timmar som möjliggjorde att få den på inflygningen till bana 26 på Arlanda. För att få den extra effektfull har jag sänkt färgmättnaden på alla färger i bilden förutom den gula som ni kan se. Enjoy!

NY FOKKER 50 DESTINATION!

Skyways kommer från och med den 12 april uppgradera Växjö-linjen från den nuvarande Saab 340 till en Fokker 50! Växjö har i och för sig haft Fokker 50 tidigare men den senaste tiden har det varit Avitrans som flugit denna linje med Saab 340 som sagt. Får väl se om man får någon flygning dit så småningom, har ju varit där och studsat med Cirrusen tidigare men det är ju inte riktigt samma sak. Kommer faktiskt ihåg att jag hade en Fokker 50 framför mig på finalen till Växjö's bana 19 under en navigeringsflygningen under Ljungbyhedstiden.

Däremot så kommer Jönköping-linjen nergraderas till Saab 340 istället för den nuvarande Fokker 50. Jönköping är en linje som varken jag eller vad jag vet någon i klassen fått flyga ännu. Det beror väl i och för sig inte på att det är en flygplats som klassas svårare än de andra utan det beror nog främst på att det inte finns några line training-kaptener baserade där. Vi får väl se om Fokkern kommer att återvända dit så småningom.

EN VANLIG SKOLDAG

Det var länge sedan sist men idag var det dags för en heldag med teoretiska studier igen. Klockan halv nio vandrade Johannes och jag ner mot Märsta station för att ta bussen till "skolan" och det kändes nästan som när man var en liten grabb och på väg till grundskolan. Den stora skillnaden idag var att skolskjutsen gick till Arlanda och att undervisningen var placerad på Skyways kontor. Här spenderades ett antal timmar ända fram till närmare bestämt halv sju ikväll med undervisning i Human Factors. En intressant föreläsare i Nicklas Dahlström som för övrigt jobbar på Emirates i Dubai med just sådana här frågor gjorde dock att dagen gick väldigt fort.

Men vad är då Human Factors för något? Jo, Human Factors är ett väldigt brett ämne men för att sammanfatta det hela kort och koncist kan man säga att HF försöker förklara samspelet mellan människa-teknik-organisation. Human Factors försöker belysa de begränsningar som människan har i den dynamiska miljö som en pilot befinner sig i och detta har vi bland annat gjort genom att ha diskuterat ett antal flygolyckor. Den mänskliga faktorn är ofta ett förekommande uttryck i media när en flygolycka sker men vad är egentligen de bakomliggande orsakerna till att piloter agerade på det sätt som de gjorde, Human Factors försöker förklara detta.

Redan nästa vecka är det dags för två heldagar till i HF och framtill dess har man en del att läsa samtidigt som man har examensarbetet att tänka på samt ett antal flygningar att göra. Veckan är räddad kan man lugnt säga!

V-BAR vs. CROSSBAR

Här kommer nu äntligen en visualisering på de två olika Flight Directors som vi använder på Fokkrarna, blir kanske enklare att förstå vad jag har skrivit om tidigare nu när även ni kan se hur det ser ut i praktiken.

Flight Directorn i form av V-bar består av en svartgul spets (trekanten) och ett rosa liggande V som ni ser på bilden. Den svartgula trekanten symboliserar flygplanet och det läge som maskinen befinner sig i medan det rosa liggande V:et visar hur man ska styra för att följa de input som flight directorn får från någon källa. I detta fall är det från FMS:en och det är därför det står LNAV i displayens vänstra övre hörn samt att vi håller den höjd som är satt på altitude selectorn och som betecknas ALT.

Innan någon kommenterar varför jag inte har trimmat ut flygplanet vilket man kan se på den vita kula som annars ska vara placerad mitt emellan de vita markeringarna, så kan jag informera om att det är jag som är PNF på denna sträcka när jag tog bilden. Kapten har ett likadant instrument på sin sida vilket blir gällande när det är han som är PF, inga instrument är perfekt utan vissa avvikelser finns alltid vilket bilden tydligt visar.

Den andra typen av Flight Director som den isländska maskinen är utrustad med är alltså Crossbaren. Flygplanet visualiseras här igenom den gula prick och cirkel som befinner sig centrerat för tillfället medan det gröna korset visar hur man ska styra. Liksom föregående bild är det LNAV och ALT som är inputs och vi befinner oss med andra ord på crusinghöjd. Jag tycker den här flight directorn är en aning rörigare och färgerna gult och grönt skiljer sig inte lika markant från V-barens gulsvarta och rosa färger. Längs med horisonten kan ni även se ett kursgyro vilket bidrar en viss del till att det blir mer ihoptryckt i denna display. Jag som flyger denna sträcka med en aning bättre uttrimmning jämfört med bilden på V-baren.

Snart är påsken slut och ikväll får man sätta sig på planet igen för att ta sig upp till Stockholm. Imorgon är det introduktion i kursen för Human Factors som hålls av TFHS men det blir alltså i Skyways lokaler på Arlanda. Mer om det blir det säkerligen imorgon kväll.

HASTIGHETSREKORD!

Bloggen fick två dagars påsklov som ni kanske har märkt men nu är jag tillbaka igen med ett nytt inlägg. Har spenderat två dagar med släkt och vänner, bland annat besökt Köpenhamn i går i den varma vårsolen. Våren har kommit betydligt längre nere i Skåne/Danmark än i Stockholm kan man lugnt säga.

Två flygningar blev det på Långfredagen som sagt, först en tur upp till Arlanda med islänningen där jag var PF och där man lyckades med nytt hastighetsrekord 342 knop! Två rekord på två dagar med andra ord, inte allt för intressant för er kanske men lite roligt för en annan är det i alla fall. Det var en rejäl medvind på nästan 70 knop som gjorde att vi fick upp en så hög hastighet i förhållande till marken (ground speed) som vi fick. Klaff 35 landning på Arlanda blev det och när man landar med det maximala klaffläget kan verkligen sväva över banan känns det som, 92 knop i ref-speed som det heter vilket betyder att det är den hastigheten man siktar på att ha vid sättningen. Det gick verkligen långsamt kändes det som men trots allt är det ju cirka 170 km/h!

Groundspeeden kan ni ser uppe i det högra hörnet på Navgation Display som även den är annorlunda i islänningen jämfört med de andra.

Med tanke på medvinden landade vi en bra bit innan tidtabell och hade därför ett två-timmars stopp på Arlanda där vi i besättningen hann med en lunch i SkyCity innan det bar iväg söderut igen. Denna gång var det flygplansbyte och jag fick flyga SE-LEA för första gången. Tror jag har flugit alla Fokkrar i flottan nu med denna! Motvind på vägen hem som ni kanske räknat ut men vi lyckades ändå landade precis på tidtabell trots en aning försening med både ombordstigning och lastning. Redan imorgon är det dock dags att åka upp igen men det blir som passagerare på SAS från Köpenhamn. Inga platser från varken Ängelholm eller Malmö, många som flyger i påsktider med andra ord!

PASSAGERARREKORD!

Fokkern för dagen har varit den isländska maskinen vilket betyder att man har fått flyga med crossbar på EFIS-displayerna istället för den V-bar som det annars är på Skyways övriga Fokkrar. Det blir lite annorlunda att följa ett kors (crossbar) på skärmen istället för ett liggande V eller hur man ska beskriva det. Crossbar och V-bar är två olika typer av "flight directors" vilket visar hur man ska styra både vertikalt som horistontellt. V-bar tycker jag är tydligare och lättare att förstå hur man ska styra men i displayen med crossbar finns det mer information å andra sidan. Det är ju bra i och för sig men det är nog bland annat det som gör att det blir en aning rörigare att se hur man ska styra. Ska försöka få till två bilder under morgondagens flygningar som visar skillnaderna, har nämligen än så länge islänningen planerat för turen upp till Arlanda imorgon medan det blir en annan maskin ner till Kristianstad igen.

Idag har det även blivit passagerarrekord för min del i Fokkern med totalt 53 passagerare ombord, Fokkerns kapacitet är annars 50 passagerare. Undantag görs dock om det finns småbarn, infant även kallat, som sitter i föräldrarnas knä. Enda kravet är dock att det måste finnas en flytväst till var och en av oss ombord, finns speciella för småbarn som delas ut av flygvärdinnan vid boarding. Det finns dessutom alltid några extra flytvästar ombord i fall en nödlandning på vatten skulle vara nödvändig. Fortsättning följer med nytt inlägg och bilder imorgon...

Molnformationer och en sol på väg neråt på sista leggen mot Kristianstad.

Kontoret efter "stängningsdags" på plattan i Kristianstad.

Sen kvällsmat av det enklare slaget, kyckling och quinoa sallad.....men en liten ask med blåbär, hallon och björnbär förgyllde det hela. Riktigt goda! LogTen igång på datorn i bakgrunden också för uppdatering av dagens flygtid.

PÅSKFLYGNINGAR

Dags för några flygningar mellan Stockholm-Kristianstad igen nu under Skärtorsdagen och Långfredagen, närmare bestämt fem stycken blir det. Incheck i eftermiddag för flygningarna och senare ikväll incheck på Christian IV i Kristianstad som vanligt. Imorgon är trafiken rätt låg vad gäller inrikestrafiken i alla fall och det går nog bara en tur/retur Kristianstad imorgon vilket betyder att jag kommer få gå av hemma i Skåne och spendera påsken  i Helsingborg. Ska bli skönt att komma hem några dagar nu efter ha varit här i Stockholm nästintill konstant sedan början på januari. Redan på annandagen är det dock dags att bege sig upp igen för då är det teoretisk undervisning i kursen Human Factors som gäller. Får väl berätta mer om denna kurs senare men redan ikväll kommer säkerligen ett litet inlägg från dagens flygningar.

Tänkte först dra till med ett 1:a april skämt här på bloggen idag om att detta skulle bli mitt sista inlägg men än så länge har ju bloggen varit rätt seriös så jag fortsätter och köra den stilen. Ni hade säkerligen synat mitt skämt i vilket fall som helst, det har ju nästan blivit en livsstil det här med att blogga. Får väl fundera lite på om man istället ska dra ett skämt på PA (Public Announcement) på inflygningen till Kristianstad och säga att på grund av vädret måste vi istället landa i Ängelholm. Det blir nog inte heller så populärt bland passagerarna i och för sig, skämt och försöka vara rolig är dessutom något man ska vara ganska restriktiv med när man pratar med passagerarna. Alla uppskattar inte samma skämt och har inte samma humor direkt.

En Glad Påsk till alla mina läsare önskar jag i alla fall, återanvändning från förra årets påskkort blir det också men inget passar väl bättre idag än ett gult flygplan!