KLASS CITY AIRLINE

Ytterligare en vecka har flugit iväg med all världens fart som det i och för sig alltid brukar göra i Ljungbyhed framförallt om man har haft flygning på schemat. Veckan har varit väldigt händelserik med fem avverkade simulatorpass, styrelsemöte med flygskolekåren och inte att för glömma...nytt host airline har blivit officiellt. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att presentera de övriga fem i klassen som från och med nu tillhör klass City Airline.


Namn: Erik Ahlmark
Smeknamn: Erkki
Ålder: 24
Hemort: Vilhelmina/Nyköping/Stockholm
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Kanotgymnasiet/Samhällsprogrammet, idrottat på heltid i 7 år inom kanotslalom. PPL samt ATPL-teori sedan innan.

Drömjobb: Jobba på A380 i Emirates eller flyga businessjet för typ Ericssons ledning

är väl en dröm för de flesta men tills dess skulle jag hemskt gärna flyga Embraer 145 på

City Airline ; )



Namn: Niklas Backlund
Smeknamn: Biffen / Ron
Ålder: 24
Hemort: Stockholm
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Examensarbetet kvar till en Civilingenjörsexamen inom Hållfasthet på KTH
Drömjobb: SAS Airbus 330/340 eller 747 på annat stort bolag



Namn: Per-Erik Bäckvall
Smeknamn: Bellman
Ålder: 24
Hemort: Moheda
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Natur vetenskapliga programmet, Lumpen i Luftvärnet
Drömjobb: City Airline



Namn: Johanna Concha Gunnarsson
Smeknamn: Concha, Jojje
Ålder: 29 än så länge ; )
Hemort: Örebro/Madrid
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Medieprogrammet inriktning Foto, Socionomprogrammet (tre terminer av sju), arbetat i diverse butiker i Sverige och Spanien
Drömjobb: Iberia, Airbus 340 : )



Namn: Tristan Okkonen
Smeknamn: OKO, Finnen
Ålder: 27
Hemort: Stockholm
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Systemvetarstudier utan examen, jobbat med allt från butik & kontor till sälj & service inom både fackhandel och transport.
Drömjobb: Förutom MPL host airline, Finnair och MD11 (förhoppningsvis finns de kvar så man hinner avverka några säsonger på dem)


HOLDING

En lång dag bestående av ett simulatorpass, long briefing, egen studier samt lite innebandy är snart till ända. Simulatorpasset utspelades sig idag uppe på Saab-fältet vid Linköping och en närliggande fyr som heter Vassen. Denna fyr används som fix vid flygplatsens holding som är ett vänteläge i luften när avlastning krävs på antingen flygplatsen eller flygledningen.



Kommer faktiskt ihåg en gång när jag var ombord på ett plan som fick cirkla i en holding i uppemot en halvtimme innan det var möjligt att landa på grund av mycket trafik, flygplatsen i fråga var Newark utanför New York vilket kanske inte överraskar direkt. Det är dock inte så ovanligt att detta även förekommer på mindre flygplatser. Vad man gör är att man flyger runt en fix punkt, vanligtvis en fyr av något slag, i en speciell bana med hjälp av tidtagning. Låter kanske inte så svårt men det blir riktigt svårt när vind är med i bilden...vinden måste kompenseras genom vindupphållning så att man hamnar över det aktuella fixet gång på gång så att man vet var man befinner sig. I detta väntläge flyger man tills dess man får klartecken att fortsätta sin inflygning och landa. Imorgon förmiddag är det dags att finslipa holdingen ytterligare då man gör veckans sista simulatorpass. Det får vara allt för idag...godnatt!

     

NYTT HOST AIRLINE

En god nyhet bland de dåliga idag är i vart fall att det äntligen är officiellt och därmed tillåtet att avslöja att skolan har kommit överens med City Airline som nytt host airline för de fem i klassen som stod utan bolag när Sterling gick i konkurs förra året.


City Airline är ett svensktägt bolag som har fokus på direktförbindelser från sin bas på Göteborg-Landvetter. Bolaget flyger både inrikes till Luleå och Sundsvall samt utrikes till följande destinationer; Birmingham, Manchester, Lyon, Zürich, Tallinn och Prag. Flygplanstyperna som används är brasilianskt tillverkade regional jets vid namn Embraer 135 och 145, även kallad "Jungle jet". Dessa plan är av samma typ men av olika versioner, 145:an är en aning längre i flygkroppen och har plats för cirka 49 passagerare i jämförelse med 37 för 135:an. Det krävs dock bara en type rating för att få flyga båda. Denna utbildning kommer att göras i Zurich, det finns nämligen ingen Embraer simulator i Sverige. Tycker det är jättekul att det nu äntligen har löst sig för alla i klassen, september närmar sig snabbare än vad man tror vilket än så länge är startskottet för grundutbildningen i våra respektive host airlines.



City Airline Embraer 135

FLYGPLANSOLYCKA

Tidigare idag fick man den hemska nyheten om att det inträffat en flygplansolycka vid Amsterdams storflygplats Schiphol. Planet av typ Boeing 737-800 tillhörde Turkish Airlines och sägs ha kraschlandat cirka 1 km ifrån landningsbanan och brutits i tre delar. Ombord på planet fanns 127 passagerare plus sju personer i besättningen, tragiskt nog verkar nio personer ha omkommit. Orsakerna till olyckan är fortfarande oklara och jag har inte tänkt att spekulera mer i detta utan hänvisar till de artiklar som redan finns på nätet. Jag hoppas dock att den kommande haveriutredningen kan finna orsaker till vad som låg till grunden för olyckan så att det inte händer igen samt att liknande olyckor kan kan undvikas i framtiden.



Den olyckasdrabbade Boeing 737-800 tillhörande Turkish Airlines fotograferad vid ett tidigare tillfälle och i till synes bättre kondition.



VISUAL SCANNING

Tisdag idag och jag har precis slutfört mitt andra pass i simulatorn för denna veckan...märktes att man var lite ringrostig igår efter en veckas frånvaro. Idag gick betydligt bättre och det känns som man är inne i det igen som tur är! När man flyger instrument är det väldigt viktigt att titta över sina instrument hela tiden, eller som vi kallar det på flygspråk "scanna"...och då menar jag verkligen HELA tiden! I och med att man i regel inte tittar ut eller rentav inte kan pga moln eller liknande måste man förlita sig helt på sina instrument. Det överlägset viktigaste instrumentet är ADI, Attitude Direction Indicator, vilket visar en artificiell horisont. Här tillbringas nästan all tid då man scannar för att undvika ett onormalt läge som man inte kan komma ur. Från detta instrument sker sedan scanningen i en sekvens mellan alla andra närliggande instrument för hastighet, höjd, kurs, vertikal hastighet, svängindikator...men det viktigaste av allt när man gör scanningen är att alltid återgå till ADI:n mellan varje annat instrument. Sedan riktas givetvis mer eller mindre fokus åt ett särskilt instrument när man utför en viss manöver...vid exempelvis flygning på höjd (planflykt) är höjdhållningen och kursen det viktigaste utöver ADI.


Om det inte framgår av bilden, Attitude Direction Indicator i centrum som all scanning utgår ifrån och återgår till...uppe till vänster hastighetsmätare, nere till vänster svängindikator, i mitten under ADI är kursgyrot, uppe till höger höjdmätare samt nere till höger vertikalhastighetsmästaren.

WINDOW SEAT

För mig finns det bara en plats som gäller när man flyger och det är förstås fönsterplats...kvittar hur trångt det är och hur mycket bättre utrymme man kanske hade haft vid en plats i gången, det är fönsterplats som är prio nummer ett! Om man inte har möjlighet att titta ut missar man ju hela poängen med att flyga, eller hur? Utsikten kan inte bli mycket bättre…här kommer några foton från flighten hem igår kväll. Se det som ett fototips för era kommande flygningar...


Solnedgång uppe på höjd mellan Paris och Köpenhamn.


Man kan nog inte sitta närmare motorn...hela fick inte ens plats på bilden.

Det enda som skulle slå det här är en plats där framme givetvis men det kommer så småningom som tur är! : )

PS. Fransmännen gillar sin Concorde, till och med en metrostation bär namnet från flygplanet…eller är det tvärtom kanske hehe? DS.


DE-ICING

Då var man åter på skånsk mark efter några härliga dagar i Paris. Dagens inlägg blir helt enkelt det som skulle kommit redan i torsdags eller fredags. När man kom till gaten i torsdags noterade jag ganska omgående att hela vingen på den MD80 som man skulle flyga med var helt täckt av snö, uppemot ett par decimeter. Denna flygning var antagligen planets första för dagen för så mycket hade det inte snöat under dagen i Skåne/Danmark. Snö och is försämrar flygplans aerodynaminska prestanda avsevärt och innan start måste detta därför avlägsnas. Detta görs på en speciell platta på flygplatsen och kallas de-icing. De-icing ska inte blandas ihop med anti-icing som är något helt annat och som jag säkert kommer att skriva om en annan gång.


Hoppas tjockleken av snötäcket framgår av bilden...notera även att man lyckades få med både SAS A321, B737 och MD80 i bakgrunden : )

Vad som görs under de-icing är att planet avlägsnas från all snö och is som finns på flygplanskroppen genom att spruta en gulorange uppvärmd vätska bestående av olika glykoler. En de-icing tar olika lång tid beroende på hur mycket snö/is som ska avlägsnas givetvis, det tog cirka en halvtimme för oss men vi får nog räknas som ett av de värre fallen. Under tiden måste motorerna vara avslagna och när all snö/is har avlägsnats får man åter klartecken att starta upp. De-icingvätskans primära uppgift är att motverka isbildning under start/stigning vilken är den kritiska perioden för isbildning, vätskan avlägsnas efterhand av fartvinden. Då är min flygskola slut för ikväll och det är dags att lägga sig för att vara utvilad inför kommande simulatorvecka. Bon soir!


De-icing vätska sprutas på vingen ifrån en kranbil eller vad man nu ska kalla den.



Rena rama skräckfilmskänslan...kan i vart fall bli om inte isen avlägsnas ordentligt.



Verkar vara rätt bra fäste i vätskan trots allt, fartvinden under en 8,5 h flygning från Chicago räckte inte denna gången på SAS:s Star Alliance målade Airbus A330-300.


MALFUNCTION

Salut! Om ni undrar så har jag försökt att uppdatera bloggen ett par dagar nu men utan resultat som ni märkt. Trådlöst internet är nog inte fransmännens starka sida...i vart fall inte detta hotellets. Verkar vara en minimum limit satt på uploaden...vilket har medfört att jag inte ens fått upp längre textmeddelande eller kunnat skicka mail. Aldrig varit med om något liknande...men förhoppningsvis går det här minimala inlägget att ladda upp nu. Ni får hålla er till tåls med det andra tills imorgon kväll! Bon soir!

TEMA: FLYGPLAN

Lite senare idag lyfter mitt SAS-plan med destination Paris - Charles de Gaulle och inget passar väl bättre då än att skriva om Concorde. Passande nog är det snart även 40 år sedan Concorde gjorde sin första flygning och om ni nu känner för att läsa mer om Concorde kan jag rekommendera Airliner World som har en artikel om just detta i kommande nummer, för övrigt en mycket bra flygtidning som behandlar den civila luftfarten.




Nospartiet var så pass långt att det behövde fällas ner vid start och landning för att
piloterna skulle kunna se banan.


Concorde är ett franskt-brittiskt samarbete som inleddes 1956 då man studerade möjligheterna till ett passagerarplan med överljudsfart. De båda länderna tilldelades olika ansvarsområden vid tillverkningen men kunde dock inte enas om var tillverkningen skulle ske så det blev helt enkelt på båda sidor om den Engelska kanalen. För att göra det svårare ännu svårare användes olika mätsystem (meter/tum) på ritningar etc. beroende på i vilket land som den aktuella komponenten blivit utvecklat i. Även namnet blev det diskussioner om...det hela slutade dock med att engelsmännen fick ge sig och acceptera ett -e på slutet av namnet till att bli - Concorde!



En Air France - Concorde lyfter från Charles de Gaulle för John F. Kennedy i N.Y.


Concordes första flygning gjordes i mars 1969 och sattes därefter i passagerartrafik i januari 1976 med Air France och British Airways. Tyvärr blev inte Concorde den succé som alla trodde på grund av oljekrisen blev planet helt enkelt för dyrt att operera. Detta medförde att många bolag drog tillbaka sina beställningar i förmån för större flygplan med bättre bränsleekonomi som exempelvis Boeing 747. Concorde var därför tvungen att rikta in sig på den kundgrupp som värderade tiden högt och som framförallt kunde betala. Trots detta var det bara två linjer som nådde lönsamhet för Concorde och det var London - New York (BA) och Paris - New York (AF). Concordes rekord på sträckan New York - London sattes i februari 1996 med 2 h 52 min 59 sek, vilket kan jämföras med underljudsplanens flygtid på 7 h!



Concorde var utrustad med efterbränningskammare som var tända under starten samt uppe på höjd vid accelerationen till Mach 2.0, tittar ni noga ser ni förbränningen!


Under början på 2000-talet ökade dock både bränslepriserna och underhållskostaderna, detta tillsammans med sviterna från olyckan 2000 utanför Paris och passagerarnas sviktande intresse möjliggjorde helt enkelt inte att hålla Concorde i luften längre. Concorde gjorde sin sista flight i november 2003 och merparten av de enbart 20 tillverkade planen kan idag ses på olika flygmuseum runtom i Europa och Amerika.




Concordes deltavingar syns tydligt på denna bild, notera att planet saknar stabilisator. Stabilisatorn är inbyggd i vingarna istället och kallas elevons.


Jag har själv inte upplevt en flygning med Concorde men jag har i vart fall fått uppleva den från utsidan och det var något alldeles speciellt måste jag säga, motorljudet under starten är obeskrivbart...hela bröstkorgen skakade och trumhinnan var nog inte långt ifrån att spräckas. Concorde var verkligen ett ingenjörsmässigt underverk och är nog det snyggaste jag har sett i flygplansväg i alla fall!

Snabbfakta Concorde


Längd: 62.17 m

Vingbredd: 25.56 m

Höjd: 11.40 m

Passagerarantal: 100-128

Max cruising speed: 2.04 Mach (2 179 km/h)

Max startvikt: 185 065 kg

Max range: 6 230 km




British Airways sista dag med Concorde bjöd på en sekvens med tre Concordeplan
landandes efter varandra på London-Heathrow...en historisk dag som jag är glad att ha varit med om.

KLASS SKYWAYS

Tycker det är hög tid att presentera mina klasskompisar...vet inte varför inte det har skett tidigare men det är ju bättre sent än aldrig. Tanken har dock funnits ett tag nu och häromveckan skickade jag ut lite korta frågor så ni läsare kan få en bättre bild av oss på skolan...först ut blir klass Skyways!




Namn:
Johannes Anderzon
Smeknamn: Günther
Ålder: 23 år, snart 24 år
Hemort: Hässleholm
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Jobbat som begravningsentreprenör
Drömjobb: Eget bolag eller kanske Swiss och så flyga med A380 ; )



Namn: Mattias Arvidsson
Smeknamn: Magic
Ålder: 29 år
Hemort: Göteborg
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Officer, Serviceingenjör på Volvo Powertrain m.m. 
Drömjobb:
Flyga Gulfstream G550 eller kommande G650




Namn: Daniel Barrdahl
Smeknamn: Don, Barret
Ålder: 29 år
Hemort: Uppsala
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Har bl.a. jobbat som flygplatsbrandman,
skådespelare, lastare, budbil m.m. Mestadels har jag varit ute och rest runt
i världen : )
Drömjobb: Thai airways eller busniessjet, helst långflygningar
med 747 liknande eller om det skulle bli businessjet så skulle Gulfstream
G5 vara nice.



Namn: Lars Fossaa Eriksen
Smeknamn: Norrbaggen, Nurge
Ålder: 24 år
Hemort: Oslo
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning:

Videregående, noen år som lastare i Widerøe på Gardermoen, PPL på Kjeller (Nedre Romerike Flyklubb)

Har til nå flydd rundt med; C172, Tomahawk, Cirrus SR20, PA28 og Beech 200 (simulator). Neste flytype blir høyst sannsynlig Fokker 50. Noe jeg ser veldig fram til!

Drömjobb: Widerøe Dash 8 eller feit kaptein med en slapp godt betalt A380-jobb i Emirates. Ja og ikke minst Skyways og Fokker 50 da ;-)




Namn: Josef Haggren
Smeknamn: JDad
Ålder: Någonstans i krokarna 28-29 år
Hemort: Ursprung Åre, nuvarande Uppsala och kommande Ljungbyhed
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: ICA Kvantum Uppsala
Drömjobb: Svår fråga! Förutom Emirates och liknande bolag så skulle jag nog säga SAS & Boeing 737 som ett första steg. Alternativt ett mindre bolag och flyga businessjet, t. ex. Cessna Citation.



Namn: Veronica Novak
Smeknamn: Vonkan
Ålder: 28 år
Hemort: Karlskrona
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: -
Drömjobb: -



Namn: Johan Nyman
Smeknamn: Fransmannen
Ålder: 29 år
Hemort: Ljungbyhed för tillfället
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: 
Civilingenjör Teknisk fysik LTH + Civilingenjör Flyg-och rymdteknik Supaero Toulouse
Drömjobb:
Testpilot på Airbus (A350XWB kanske?)


Ni vet väl det mesta redan men här är jag igen i alla fall...


Namn: Alexander Jonsson
Smeknamn: Jon, Klumpen (smeknamnet fick man efter en stukad fot på första volleybollpasset)
Ålder: 26 år
Hemort: Helsingborg
Tidigare utbildning/yrke/flygutbildning: Flygplatsbrandman Malmö-Sturup och Civilingenjör Maskinteknik LTH
Drömjobb: SAS långdistanslinjer med Airbus A330/340 men man hade ju inte tackat nej till en A380 heller för den delen.


 


PAPI

Idag tänkte jag lära er lite om ett hjälpmedel som man använder vid landning. PAPI kallas den och står för Precision Approach Path Indicator. Alla landningsbanor är inte utrustade med detta men det finns i vart fall PAPI på en av banorna i Ljungbyhed. PAPI är fyra lampor som är placerade sidan om landningsbanan för att få en indikering på hur man ligger i förhållande till den optimala glidbanan. Detta för att undvika att antingen landa för långt in på banan eller ännu värre landa innan banan börjar! De flesta flygplatser har tre graders glidbanor och om man befinner sig på denna lyser två gula/vita lampor och två röda...om inte ligger man antingen över eller under glidbanan, ni kan se bilden för bättre uppfattning. Det var nog allt min flygskola hade att erbjuda för tillfället...hoppas det intresserar någon i alla fall : )








Precis som det ska ut...jag på final till bana 01 på Ronneby flygplats. 

KOMMANDE VECKORNA

Schemat för de kommande veckorna kommer bli väldigt intensivt och nu gäller det att ligga i framkant med det mesta och grunden till detta ska läggas denna veckan då jag faktiskt har lite sportlov eller vad man ska kalla det. I och med vi i Skyways-klassen fick börja flyga simulator förra veckan var den andra delen av klassen lediga och nu är det med andra ord vice versa. Tänkte därför passa på att vara så effektiv som möjligt nu med ska även unna mig en weekend i Paris med min familj. Får försöka få till något flygrelaterat inlägg även därifrån...men det ska nog inte vara något större problem.

I och med simulatorflygningen är igång ökar arbetsbelastningen ganska så rejält då den liksom den riktiga flygningen med Cirrus även den kräver mycket förberedelser. Cirrus-flygningen är planerad att återupptas vecka 10 med fokus på mörkerflygning och PPL-certifikatet, efter det kan man börja ta med passagerare : )

Teorin körs som tidigare parallellt med det övriga och vi har fortfarande en del föreläsningar kvar samt repetition. Vecka 14 är skolproven inplanerade och veckan därefter Luftisproven (Luftfartsstyrelsen). Följande kurser har vi slutprov på:

Powerplant
Airframes & Systems
Electrics
Mass & Balance
Performance
Human Performance & Limitations
Operational Procedures
Communication

Sammanfattning:
v. 8 - Ledig plus resa till Paris
v. 9 - Simulatorflygning
v. 10 - Cirrusflygning fokus på mörkerflygning samt PPL-uppflygning
v. 11-13 - Teori och flygning (Simulator+Cirrrus)
v. 14 - Skolprov
v. 15 - Luftisprov

Kan ju påminna om att alla som är sugna på att göra det som jag gör...så är det öppet att skicka ansökan för 2010 kursstart nu! Titta på http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram för mer info. Lycka till!

LOVE IS IN THE AIR

Alla hjärtans dag idag och inget passar väl bättre in än ett rött plan med hjärtan på då! Tyvärr tog kärleken (pengarna) slut för Sterling vilket vi i klassen sannerligen fick uppleva med tanke på att det var ett av våra host airlines. Sterling var dock en färgklick på himlen och bilderna på deras färgglada flygplan kan man njuta av så länge man vill som tur är! 



Sterling Boeing 737-800

SIMULATOR-VECKAN SLUT

Klockan 13.50 UTC (lokaltid 14.50) satte man ner hjulen på Malmö Sturup:s bana 35 "smooth as silk" som jag brukar säga...vilket också markerade slutet på en grym första vecka i simulatorn. Veckan har gett en 5,8 h syntetisk träning som nu kan föras in loggboken, mer om loggbok kommer i framtida inlägg om ni undrar vad det är för något, samt ett photosession från "jump seat" när Johannes flög ett av sina pass. Tänkte inte säga mycket mer än så ikväll utan låta bilderna tala sitt klara språk...se och njut!



Översikt av cockpit igen...lite härligare ljus denna gången.



Josef on approach to rwy 29L at Ljungbyhed.



Det blir lite vinddrag i cockpit som ni ser...



Flyginstruktören agerar även flygledare och bevakar varje liten rörelse man gör, Kristoffer Lantz i detta fallet.



Johannes försöker ta sig ur ett onormalt läge, marken ser farligt nära ut... 



Bara två skarvar på den vita duken som skvallrar om att det är en simulator.



 Clear to land rwy 29L.

DAGENS OUTFIT

Just i detta nu går jag in och konkurrerar med Helsingborgs största modebloggerska, Mini, genom att presentera dagens outfit. Jag ska inte oroa dig alltför mycket Mini för detta blir nog det enda modeinlägget på denna blogg.

Outfiten är klassens flyguniform vilken är dresscode vid alla flygningar såväl som simulatorpass. Den består av en vit piké med snyggt L.U.S.A. tryck på vänster bröst, till detta ett par snygga marinblå byxor med fickor till både pennor, mobil och annat smått och gott. Matchande vitt skärp, är nog bara jag som har det iofs...en aning slitet kanske men relativt stilfullt om jag får säga det själv. Sedan till höjdpunkten den mörkblåa M87-tröjan från Försvaret med både namnskylt och L.U.S.A. klaffar...och för att krydda till det lite extra även ett klassmärke broderat på höger ärm. Ett par snygga badtofflor har visst också smugit sig in på modellbilderna men de tillhör inte flyguniformen som ni kan förstå. Denna outfit är välanvänd och går nästan av sig själv efter en svettig vecka i cockpit.



Om ni nu vill se en riktig modeblogg så ska jag väl inte vara sämre än att avslöja hennes adress:
http://carolinelundh.se/

Det får väl vara allt för nu!

WOHOOO!!!

Nu ikväll kom verkligen en överraskning av det större slaget som vi i klassen knappast hade räknat med...nu är det nämligen klart att vi ska få flyga till Norrland!

Norrlandsresan har genom åren varit en av utbildningens höjdpunkter men när vi började var just detta moment strucket ifrån utbildningsplanen till vår stora besvikelsen. Vi har dock ständigt påminn lärarna och ledningen på skolan om att detta är något vi verkligen vill göra samtidigt som det ger bra erfarenheter då flygning i fjällmiljö är något helt annat än att flyga runt här nere i Skåne. Vi hade nog i sanningens namn gett upp det hela men som sagt nu ikväll släpptes bomben av vår klasspappa, Mats. Det blev helt enkelt glädjetjut i klassrummet hehe!

Vecka 19 kommer det bära iväg för oss i Skyways-klassen medan den andra halvan får vänta ytterligare någon vecka. Det kommer antagligen bli två eller tre studenter per flygplan, Cirrus är det som gäller givetvis! Tanken är att vi samlas i Vilhelmina en viss dag men hur vi tar oss dit, bestämmer vi själva!

Extra krydda på moset blev det av bara farten när det även avslöjades att vi någon vecka senare även ska få flyga det gamla skolflygplanet, Bulldog, vilken kommer utbilda oss i upset training. Upset training görs för att vi ska öva oss på att ta flygplanet ur onormala lägen såsom spinn etc. Jag skulle även våga gissa på att vi kommer få göra en looping eller två också för den delen när vi ändå sitter där : )

Kvällen kunde med andra ord inte sluta bättre...sicken feeling!  
 

SNÖ I LJUNGBYHED

Då var morgonens simulatorpass avklarat också vilket medför att jag är så gott som klar för dagen, om det inte hade varit för en LoB ikväll vid 17.30. Framtill dess får man ägna sig åt plugg och lite bloggskrivande antar jag. Sim-passet gick helt okej imorse också men arbetsbelastningen blir betydligt högre för varje pass som går, då fler och fler moment läggs in och som man nu ska klara av. Airwork stod på schemat idag också men under detta pass fick jag helt fokusera på mina instrument då jag inte hade någon visuell horisont att förlita mig på, jag befann mig nämligen i moln under hela flygning förutom vid start/landning.


Ljunghusen i vinterkostym

AIRWORK

Idag har man avverkat andra passet i simulatorn som verkligen får gå för fullt denna vecka. Tyvärr hinner man bara med ett pass per student och dag, resten av dagen går till förberedelser eller teoristudier. Dagens pass är väl fortfarande relativt basic men fler och fler moment läggs till hela tiden. Man hade dock redan idag betydligt bättre överblick på instrumenten.

Vad är då airwork? Jo, airwork kallas det när man inte flyger någon direkt rutt, utan bara fokuserar på att utföra olika manövrar i luftrummet. Airwork kan med andra ord innefatta väldigt mycket men här är några exempel; stigningar till en specifik höjd, svängar både i stigning/plané samt under höjdhållning, även kallat planflykt, och därefter ut på en förutbestämd kurs, slowspeed flygning med bibehållen höjdhållning vilket medför man måste ha ett högre nosläge än vid vanlig planflykt. Det låter kanske enkelt…men scanningen mellan alla de viktiga instrumenten i cockpit måste gå snabbt och man får inte låsa sig vid ett specifikt instrument. Då kan man rätt som det är ligga i en brant sväng utan att man vet om det eller rent av upp och ner! Sinnena fungerar helt enkelt inte på samma sätt som man är van vid när man befinner sig i luften…

FÖRSTA SIMPASSET

Då var det avklarat, första passet i simulatorn! Microsoft Flight Simulator kan nog slänga sig i väggen och då är ändå inte skolans simulator en full motion! Trots det så upplevde man framförallt när man satt som "pilot not flying" att hela simulatorn rörde på sig, vilket den i verkligheten inte gjorde utan detta var en form av illusion som synintrycken på skärmarna framför gav upphov till. För att sammanfatta dagen...riktigt roligt att vara tillbaka bakom spakarna igen efter ett långt uppehåll, simulatorflygningen var klart över förväntad i realism...och sist men inte minst jag längtar redan till morgondagens pass! Godnatt...



Ganska så nöjd får man nog säga! Hoppas kunna ta lite fler bilder senare när simulatorn är igång och helt upplyst...det ger en helt annan feeling.
 

LOB

Då var flygveckan igång eller rättare sagt simulatorveckan. Förmiddagen började med genomgång av själva Basic-skedet av utbildningen vilken innefattar simulator- samt instrumentflygning , detta gjordes av vår utbildningschef Jan Sjöström. Därefter fortsatte vår klasspappa, Mats Ahlgren, med genomgång av de kommande flygpassen...vad de innehåller, vad vi ska lära oss osv. Dessa genomgångar kallas på engelska Long Briefing eller förkortat LoB...förkortningar är väldigt ofta förekommande i flygbranschen som ni nu har förstått. Just nu sitter jag väntar på att klockan ska bli 15.20 för då är det dags för första simulatorpasset...mer om det ikväll!



Bra stämning i klassen inför genomgången.



Mats går igenom simulatorpasset...



...samt demonstrerar på den något tvådimensionella cockpiten i klassrummet.



Här är den! Beech 200 simulator men på skolan även kallad FNPTII.



Cockpit av simulatorn.

SNART DAGS FÖR SIMULATOR

Söndag kväll och jag är redan på plats i Ljungbyhed, tro det eller ej! Tyckte det var lika bra att åka hit redan nu och läsa på lite inför morgondagen...imorgon är det nämligen premiär för skolans simulator! Simulatorn är en Beech 200 om någon undrar. Den bakomliggande teorin samt övningarna som vi i klassen ska göra finns beskrivna i en så kallad "syllabus" vilket vi även har för övningarna med Cirrus. Just en sådan låg rykande färskt utskriven i kårrummet nu när man anlände tidigare ikväll, så nu är resten av kvällen räddad...woho!

 

CALLSIGN

För att kunna identifiera sig över radion när man tar kontakt med flygtrafikledningen har man ett anropsnamn, så kallat callsign. När man flyger med plan från flygklubbar ropar man för det mesta upp med planets registrering exempelvis SE-LLV. Detta blir för tydlighetens skull Sigurd Erik Ludvig Ludvig Viktor vid första kontakt med flygtrafikledningen, därefter förkortar man anropsnamnet.



TFHS fungerar däremot mer som ett litet flygbolag och har eget callsign, University. Varje student har därefter ett eget flight number precis som alla andra flygbolag har. SAS-flighterna till New York heter exempelvis SK903 och SK909. På radion blir det då Scandinavian 903 eller 909. Mitt flight number är UNY 426 och när jag söker kontakt med flygtrafikledningen så ropar jag University 426. Skulle ni höra detta någon gång då är det med andra ord jag som är ute och flyger...beware!

LUVIT

Denna vecka har som de flesta andra veckor gått riktigt snabbt, inte konstigt i och för sig när veckan bara bestod av fyra dagar...eller rättare sagt tre. Både måndag och fredag var dagar som var schemalagda som självstudier på Luvit. För er som inte vet vad Luvit är kommer här en kort förklaring, Luvit är en portal där kursansvarige kan lägga upp undervisningsmaterial, tester, information med mera...så att vi studenter kan ta del av detta över internet. Hade faktiskt samma system när jag pluggade på LTH innan. På bilden här nere kan ni se upplägget, varje kurs har sin egna mapp vilken då kan innehålla vad som helst som berör kursen...mestadels föreläsningsanteckningar.   




Luvitdagar för mig brukar medföra att man stannar kvar hemma i Hbg istället och pluggar därifrån. Denna veckan tog dock både jag och Johannes oss i kragen och satsade hårt med våra case redan från måndag. Om jag inte har sagt det innan så kan case:n göras i grupp om två om man så vill. Några långa dagar samt sena kvällar i Ljunghusens entré har dock gett resultat. Tre av fyra case är nu klara...det ena presenterades i onsdags medan de andra två som var inlämningsuppgifter mailades in igår. Känns riktigt riktigt skönt med tanke på att man nu kan lägga all fokus på simulatorflygningen som börjar på måndag : )

LJUNGHUSEN

För alla som börjar på TFHS är boendet i Ljunghusen att rekommendera, jag tror inte det är många genom årens lopp som inte har bott här, i alla fall från början av utbildningen. Josef har dock redan valt att lämna oss tyvärr i förmån av flickvännen och kommande bebis. Det är bara att gratulera!

Ljunghusen ligger annars bara ett stenkast bokstavligen talat från skolbyggnaden och det räcker att man går härifrån bara någon minut i åtta för att med marginal hinna till lektionen. Har norrmannen Lars lämnat frukostbordet då vet man dock att man är sent ute… Vet inte hur han lyckas men han börjar äta frukost typ 7.50 men hinner ändå alltid till skolan innan 8.00!!!

Vad finns det övrigt att säga om Ljunghusen då, jo det är som ni kanske redan listat ut ett korridorboende med x antal rum. För tillfället är vi 12 ifrån klassen som bor här samt sex stycken nyanlända killar från Flygvapnet. Rummen är på cirka 20 kvadrat med toalett och dusch, de är dessutom färdigmöblerade med skrivbord, säng och fåtölj. Många väljer dock att möblera efter eget tycke och då hamnar resterna i källaren helt enkelt. På tal om källaren, där nere finns ett gym som verkligen inte går att skryta om men det fungerar samt är gratis. I källaren finns även en bastu som vår finne i klassen, Tristan, är flitigt besökare av.

Åter till ovanvåningen, här finns fyra kök som man är uppdelad på där man då även har sin personliga del i både skåp och kylskåp. De flesta lagar mat själva men jag, Johannes och Niklas brukar i alla fall en gång i veckan laga tillsammans. Maten äts i allrummet där även soffan och tv:n finns placerad, standardprogrammet till maten är halv åtta på Tv4. Har ni inte sett det är det nog dags att börja, sjukt bra!

Nu har ni fått vad jag har lovat några dagar och här nedan kommer ett bildspecial från Ljunghusen, our home!


Ljunghusens tre längor, den vänstra och mittersta tillhör oss studenter medan den högra är motell/hotell.


Entrén på Ljunghusen med aktivitetstavlan i första fokus.



Mattias lagar bara två rätter, omelett eller köttfärsås...ganska enformigt om du frågar mig. 


Stenhård pingismatch på Ljunghusen.



Niklas och Erik i Ljunghusets största kök, jag brukar även hålla till där.


Bakom den här glasväggen gömmer sig både tv och matbord.


TV-hörnan i allrummet


Mina 20 kvadrat på Ljunghusen, fullproppat med saker...allt från modellflyg och joysticks till skidor och golfbag. Rätt mysigt om jag får säga det själv...

LÄGGDAGS

Ledsen att behöva säga det men "Ljunghusen-special" kommer dröja tills imorgon eller rättare sagt senare idag...det har visst redan blivit onsdag. Tiden går helt enkelt för fort här i Ljungbyhed, man hinner inte alls med så mycket som man tror man ska göra. Gäller väl förvisso när man är hemma i Helsingborg också för den delen. Det har varit lektioner nästan hela dagen idag, i HPL som vanligt, men vi fick även ett besök från "verkligheten" i form av en gammal TFHS-student. Alltid intressant att höra hur det fungerar i praktiken därute i bolagen! Det får bli allt för nu, godnatt!

 

PLUGG

Idag var det full fart på plugget på alla fronter i Ljunghusen, åtminstone för mig och Johannes. När en del av klassen var och tittade på sin kommande arbetsplats satt vi och försökte bli lite klokare av vår artikel till case:t. Efter en heldag känns det som vi faktiskt har lyckats och det känns inte helt omöjligt att kunna presentera något vettigt i alla fall. Tänkte inte skriva mycket mer än så ikväll utan ni får nöja er med att titta på lite bilder…som ni ser var det fler som var aktiva med just case:t och utspridda i hela Ljunghusen.


Johannes och jag har vårt favoritställe vid entrén.



Johanna och Josef verkar föredra kårrummet...



...medan Tristan och Niklas kör en kombo plugg+kvällsmat i matsalen.

AVUNDSJUK

Idag flyger halva klassen iväg och ska träffa sitt nya host airline, fem personer i klassen har saknat host airline sedan Sterling gick konkurs förra året. Tyvärr är det nya bolaget inte officiellt ännu så jag får vänta med att avslöja den nyheten tillsvidare. Jag är jätteglad för att det äntligen har löst sig för mina klasskamrater och hoppas nu verkligen att både detta bolag samt Skyways kommer stå pall för den svåra tid som kommer vara framöver i branschen.


Jag är absolut inte avundsjuk på själva bolaget i fråga som överskriften kanske gör antydan på vid första anblick men däremot är jag riktigt avundsjuk på att dessa fem får flyga iväg med skolans Pa 31! ; ) Detta plan ingick tidigare i utbildningen som jag har varit inne på, men har bortprioriterats på grund av det nya utbildningsupplägget. Chanserna verkar inte vara många att ens få åka med på en tur men man får hoppas att tillfälle dyker upp så småningom även för oss i Skyways-klassen.




Skolans gamla trotjänare, Pa 31.


RSS 2.0