SMOOTH AS SILK

Två dagar med kvällspass till ända och några riktigt fina flygupplevelser i bagaget. Vädret har varit i det närmaste helt klart med grym sikt båda kvällarna och Stockholm har visat sig från sin allra bästa sida. Till stor belåtenhet för dels en av mina bästa kompisar liksom Head of Training på TFHS som passat på att åka med nu när jag har utgått från Halmstad denna vecka. Blåsigt värre har det varit i Stockholmsområdet dock medan det har varit nästintill vindstilla söderut, igår lyckades kapten med en visuell inflygning till Halmstads bana 19 som kändes som en glidflygning. Alldeles lugnt i luften och med minimal powersetting gjorde att det hördes knappt någonting. Den maskin vi flög med igår var dessutom utrustad med automatisk Go Around-power selection i fall det skulle bli aktuellt med ett pådrag, annars väljer man GA-power som sista åtgärd inför landningen och då ökar ljudnivån betydligt. Men det slapp vi alltså göra igår och allt gick som smooth as silk som jag brukar säga på den inflygningen. Härlig känsla! Nu är det två lediga dagar i Helsingborg innan jag på söndagkväll flyger upp till Stockholm igen för nästa veckas flygningar.





Fredagskvällarna brukar det vara afterwork ombord med något fin delikatess som tilltugg, smakar extra gott tillsammans med den här utsikten.


Kommentarer
Postat av: Erik Löfgren Bengtson

Superba bilder! Hur fungerar automatisk go-around power? har märkt att ljudnivån blir betydligt högre på final när jag åkt ATR72.. ha en trevlig helg! själv har man tvättstugan och matteplugg! :)

2010-10-16 @ 12:13:23
Postat av: Alex

Tack, tack! När man trycker på go around-knappen i power levers får man automatiskt go around power samtidigt som man då för power levers till detentläget. De äldre ATR:erna har kanske inte automatiskt go around power heller i och med att upplevt högre bullernivå på finalen. Tack detsamma!

2010-10-16 @ 18:58:08
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: tomaz

hej alexander tomaz heter jag å skulle vilja prata mer med dig kan du ge mig din mail lr liknande



//mkt flygintresserad

tomaz k

2010-10-18 @ 03:54:35
Postat av: carl

tja!

jag skall jämnföra två företag i skolan och tänkte jämnföra två flygbolag. Frågor jag tänkte ta upp är Leadership/management, Hierarchy, Working conditions and climate os.v. Har du tips på hur jag på enklaste sätt skall kunna hitta såpass djup information om flygbolagen?

Carl

2010-10-18 @ 08:30:40
Postat av: Carl

Hej!

Jag skall jämnföra två flygbolag i skolan och tänkte ta upp frågor bl.a kring leadership/management, Hierarchy och diversity. Har du några tips på sidor som man kan finna denna typen av information om flygbolag?

Hälsningar Erik

2010-10-18 @ 08:41:05
Postat av: Paddy

Tack ännu en gång för en fantastisk fredagkväll, det är vad jag kallar afterwork :)

2010-10-18 @ 12:03:34
Postat av: Alex

Carl & Erik,

Det bästa är väl att gå in på respektive flygbolags hemsidor och se vad det går att hitta. Det känns som vissa bolag kan vara bättre än andra att delge sådan information. Det känns även som du/ni behöver försöka få kontakt med någon på bolaget som kan svara på dessa frågor, tror inte allt står nerskrivet på en hemsida direkt. Inte mycket hjälp jag kom med här direkt men...



...nu kom jag på ett tips dock. Airliner World är ett globalt flygmagasin där man allt som oftast har reportage om diverse flygbolag. Denna tidning har jag använde jag till mitt senaste arbete inom Aviation Management faktiskt. Prova www.airlinerworld.com så kanske ni kan söka efter några artiklar där om de nu finns digitalt.



Paddy,

Nöjet var på min sida, hoppas att det var feeling! :)

2010-10-18 @ 22:56:50
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Carl och Erik

Tack för tipset! ska se om det går att finna något :)

2010-10-20 @ 15:53:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0