21019G29KT

Helgen passerade som vanligt fort förbi och igårkväll flög man till Stockholm/Arlanda med SAS för dagens flygningar eller rättare sagt dagens flygning. Skulle egentligen redan börjat tidigt imorse med en tur/retur Jönköping för att sedan fortsätta till Karlstad för att därifrån åka passivt tillbaka till Arlanda. Så blev det dock inte, jag fick nämligen snällt stiga åt sidan på Jönköpingsturen på grund av linecheck på en annan besättning.

Enbart Karlstad blev det dock och en kort flygdag får man säga med bara en legg aktivt men en snäll styrman lät mig dock få flyga tillbaka till Arlanda också från Karlstad varefter han fortsätta sitt arbetspass efter det. I Karlstad var det blåsigt värre och det rejält turbulent på inflygningen. Vinden på METAR:n 21019G29KT är från Karlstad och säger att vinden kommer från 210 grader och har en styrka på 19 knop och upptill 29 knop i byarna. Karlstad har bana 21 som tur var så vinden låg rätt i banan och man står nästintill still på finalen när man kommer med en lätt Fokker då kan jag säga! Imorgon blir det Karlstad igen men då blir det även med ett par nätters stopp.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skulle vara kul att se en F50 hovra ner på banan ;D

2010-10-19 @ 07:01:55
Postat av: Alex

Känns nästan så ibland! :)

2010-10-19 @ 07:48:49
URL: http://alexanderjonsson.blogg.se/
Postat av: Erik Löfgren Bengtson

Vad brukar ni har för approach speed? och hur mycket får ni öka pga vinden? :)

2010-10-19 @ 08:36:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0